Tele2-säljare: "Det sker förändringar i bredbandsnätet i detta området"

Permalänk

Tele2-säljare: "Det sker förändringar i bredbandsnätet i detta området"

Jag fick besök av en säljare från Tele2 idag. Han sa att "Känner du till att "det sker förändringar i bredbandsnätet i detta området?"

Jag svarade "Nej det gör det inte" men ge mig gärna IPv6.

Bakgrund: Säljaren går runt i villaområdet som har Telia Öppen Fiber och vill få anslutna hushåll att byta till iTUX öppna nät. Det sker genom en omkoppling i stationen och det är en åtgärd som kostar några hundralappar att göra då någon måste koppla om en fysisk kabel. Vad det kostar att reversera åtgärden är okänt men det kan nog bli dyrt.

Det är inget fel på vare sig iTUX nät eller Tele2 men jag känner att på det sättet dom lägger fram det, det budskap som säljarna går ut med att det sker förändringar/pågår någon form av ombyggnad inte är helt korrekt. Det är ju faktiskt rent av osanning. Den enda förändring som kommer att ske är ju en ren följd av att man nappar på säljarens erbjudanden om att gå över till iTUX:s nät. Vill man inte byta så sker ingen förändring eller någon ombyggnad.

Till saken hör att jag redan har Tele2 genom iTUX nät sedan en tid och jag är helnöjd. Jag bara störde mig på säljargumenten, tycker inte man ska skrämma till sig nya kunder med falska säljbudskap.

Permalänk
Medlem

Jepp de där känner jag igen, bara ta kontakt med de du har idag + tele2, vi hade också såna som gick runt i mitt förra område och fick det låta som Bahnhof skulle försvinna, hade några förvirrade turer mot Bahnhofs stackars support innan vi kom fram till tele2 killen hade ljugit, så sände in ett klagomål till tele2 som de tackade så mycket för och fick en flummig ursäkt efter nån vecka. Det var inte stadsnätet man skulle byta från utan de handlade om tele2 var nya i stadsnätet dessutom.

Men sådär håller typ verisure på också, babbla om något brandlarm granarna har som skulle påverka, fick det låta som krav (radhus) medan sådana krav inte existerar alls, när det var utrett sa jag att för 0kr installation och att ni betalar mig 100kr månad kan jag såklart smälla upp ett brandlarm så ni kan erbjuda ansluten detektering åt grannen. de återkom konstigt nog aldrig

Permalänk
Medlem

Säljare.....Tele2, Telia eller valfri annan operatör skitar ner hyfsade varumärken för att tjäna några kronor.

Ibland är det inte ens Tele2 som ringer eller kontaktar dig utan tredjepart.
Ett bra exempel är när Tele2s partners ringer upp för att säga "nu går snart bindningstiden på ditt abonnemang ut, ska vi binda 12 månader till så kommer allt fungera som vanligt?".
Många går på det och tror att man måste göra detta för att annars slutar saker fungera.

Är så trött på denna typen av säljare....

Permalänk
Medlem

Knacka på en säljare här i November isch och drog exakt samma skröna. Typ "Vi bygger om nätet just nu i erat kvarter, vi kan bygga om åt dig helt gratis, annars kostar det si o så mycket".

Jag hade förnyat med Telia bara 2-3 veckor innan och hade då även varit i kontakt med tele2. Detta gjorde mig ännu mindre benägen att välja dem nästa gång.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Det är därför man inte köper något av dörr- och telefonförsäljare, oavsett vad.

Håller med om att det är riktigt fult att de inte ens försöker ge en riktig förklaring.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

Har inte Tele2 ipv6?

Telia har det och haft i många år det kanske är en del av priset vad vet jag men jag visste inte att inte alla hade det men priset är ju 999kr hos Telia för 1000mbit även om jag själv får det för 399kr vid bindingstid men övriga leverar ju samma hastigheter för det 1/3 av det priset så misstänker det kostar pengar kanske att ha det isåfall för leverantörerna.

Jag tycker personligen att det är problematiskt som arbetat med säkerhet i många år för att jag märker väldigt ofta att det är många som inte tänker sig för riktigt ordentligt när det handlar om j ust brandväggar och iptables och sårbarheter för det är väldigt vanligt att man helt enkelt inte skyddar ipv6 med ip6tables som behöver en egen chain för att skydda och då blir det så att man blockerar angreppförsök på vanliga ipv4 men provar man på på IPv6 så är det möjligt ofta inte alltid men många gånger av brandväggar som konfigureras av privat personer att ansluta till den skyddade enheten. Våra mobiler och servrar som är 81% av marknaden för denna typen av saker har ofta bra skydd från tillverkarna men det är bara något jag själv inte är super uppdaterad med så jag väljer helt enkelt att inaktivera ipv6 helt det är så få som använder detta ännu men det har väl sin förklaring ifall om man inte får möjligheten att använda det av alla operatörer det blir ju en stor skala som blir utan det ifall om det är flera som inte tillåter det i nätet.

Så jag är egentligen nyfiken på varför du värderar ipv6 så mycket eller är det bara för att det är det som kommer att ersätta i framtiden och helt enkelt vara uppdatrerad på den fronten du tänker på detta eller?

Andra länder om man ställer upp sina servrar där har alltid ipv6 aktiverat, det är faktiskt något jag inte tänkt på förut att Sverige faktsikt många gånger har det inaktiverat när jag tänker efter även om det är tillgänglgit i vissa routrar som standard.

Tele2 är ingen operatör jag själv rankar högt så jag hade aldrig bytt över till dessa dom har köpt upp alla företag i princip med någon rik person i bakgrunden, alla deras routrar i princip är öppna och fullt möjliga att ansluta till på deras Sagemcom C2 och C3 hub routrar men jag värderar säkerhet högt men nätet i sig är säkert helt ok. Swipnet var ju något extremt bra förr i tiden men det försvann väl redan 2005-2006 när Tele2 sedan försvann för privatpersoner.

Dom stoppade även Telia tidigare med TV3 och så vidare även om erbjudande gav över vsad det är värt av Telia och ville föra förhandlingar med dessa och sedan provocerade i reklam kampanjer m.m med "Saknar du TV3?" dom gör allt dom kan för att locka över kunderna men det tål att funderas över vilka det egentligen är och vad som erbjuds i jämförelse mot Telia exempelvis enligt mig själv.

Permalänk
Medlem

Samma här, fast ett år sedan.

Det knackade på en Tele2-säljarvessla, och drog samma vals. I ett ITUX-område. ITUX ägs av Tele2...

Jag körde rätt hårt med säljarvesslan, men det var för att hon inte godtog ett "nej tack, jag är inte intresserad". Hon fick ringa sin chef ett par gånger (frågor om CGNAT, IPv6 och dylikt), stackaren var nästan gråtmild när hon till slut gick (men än en gång, hon hade kunnat ta ett nej tack...)

Jag är numera glad kund till inte-ITUX

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Jag fick besök av en säljare från Tele2 idag. Han sa att "Känner du till att "det sker förändringar i bredbandsnätet i detta området?"

Jag svarade "Nej det gör det inte" men ge mig gärna IPv6.

Bakgrund: Säljaren går runt i villaområdet som har Telia Öppen Fiber och vill få anslutna hushåll att byta till iTUX öppna nät. Det sker genom en omkoppling i stationen och det är en åtgärd som kostar några hundralappar att göra då någon måste koppla om en fysisk kabel. Vad det kostar att reversera åtgärden är okänt men det kan nog bli dyrt.

Det är inget fel på vare sig iTUX nät eller Tele2 men jag känner att på det sättet dom lägger fram det, det budskap som säljarna går ut med att det sker förändringar/pågår någon form av ombyggnad inte är helt korrekt. Det är ju faktiskt rent av osanning. Den enda förändring som kommer att ske är ju en ren följd av att man nappar på säljarens erbjudanden om att gå över till iTUX:s nät. Vill man inte byta så sker ingen förändring eller någon ombyggnad.

Till saken hör att jag redan har Tele2 genom iTUX nät sedan en tid och jag är helnöjd. Jag bara störde mig på säljargumenten, tycker inte man ska skrämma till sig nya kunder med falska säljbudskap.

Ja saken blir inte bättre att säljaren med stor sannolikhet inte ens kommer från Tele2 utan ett helt annat företag. Precis som med alla calcenters med telefonförsäljare som rakt ut ljuger om vart dom ringer från 99% av gångerna.

tyvärr är för det mesta olagliga men samtidigt omöjliga att bevisa så dom kommer undan med det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Samma här, fast ett år sedan.

Det knackade på en Tele2-säljarvessla, och drog samma vals. I ett ITUX-område. ITUX ägs av Tele2...

Jag körde rätt hårt med säljarvesslan, men det var för att hon inte godtog ett "nej tack, jag är inte intresserad". Hon fick ringa sin chef ett par gånger (frågor om CGNAT, IPv6 och dylikt), stackaren var nästan gråtmild när hon till slut gick (men än en gång, hon hade kunnat ta ett nej tack...)

Jag är numera glad kund till inte-ITUX

Brukar köra liknande med dörrknackare och telefonförsäljare.

Och brukar efter typ en 20-30min av jobbiga svåra frågor be dem skicka ett paper att skriva på för gör inga kontrakt via telefon av principsak.

Brukar kunna få lite varierande effekt allt från nej det kan jag inte göra, hejdå.
till att de bara lägger på.

Brukar ta en stund efteråt innan de försöker igen. De ända som inte fattat är telia som försöker prakka på mig ett telefonabonnemang för kontantkort är tydligen skitdyrt... ~300-500:- om året med mitt kontantkort...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fick nyss besök av en filur som gjorde just samma sak. Bjöd in sig själv till köksbordet för att "visa planerna" för att det skulle komma "förändring av fibernätet". Visar sig vara en total lögn, allt är bara ett VÄLDIGT påträngande sätt att sälja på.

Kommer ju definitivt inte skaffa tele2 efter det här. Om det nu ens var någon från tele2? Fullt med tele2-loggor på mössan osv, men det kanske var en del av säljandet...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Fick nyss besök av en filur som gjorde just samma sak. Bjöd in sig själv till köksbordet för att "visa planerna" för att det skulle komma "förändring av fibernätet". Visar sig vara en total lögn, allt är bara ett VÄLDIGT påträngande sätt att sälja på.

Kommer ju definitivt inte skaffa tele2 efter det här. Om det nu ens var någon från tele2? Fullt med tele2-loggor på mössan osv, men det kanske var en del av säljandet...

Samma här igår, för tredje gången nu. Otroligt att dom tror att dom bara kan vandra in utan att fråga, utan dom kör det som ett påstående typ. Men han förstod vinken när jag stod kvar i dörren. Men vi blev sura på varandra eftersom hans påståenden inte stämde och jag poängterade det. Och så ville han hålla på och ta i hand, vilket jag inte ville och då blev han ännu mer sur typ.
Otroligt vilka jäkla taktiker dom kör med, skitstörigt och kommer aldrig handla av dom när dom försöker lura kunderna.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Innan vi fick fiber så försökte en försäljare att lura på oss "trådlös fiber" dvs 4G.
Det roliga i det hela är att 4G täckningen fortfarande är usel, typ 0-1 staplar max än idag.
På den tiden hade vi dessutom ett mobilt bredband med 4G redan.. från Tele2! (Som inte var något vidare, med mjukvara som räknade trafik helt konstigt... Vilken överraskning!) Samt Telias VDSL2 som vanlig uppkoppling.

Försäljaren gav upp efter en längre tids snack när jag sa att jag har en server.
Tele2 är ett väldigt oärligt bolag med skojare till försäljare, att ljuga är helt klart något som har satts i system för att lura folk som inte vet bättre. Så kan det bli när ett företag har levt och fortsätter att leva på deras coax monopol.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma påhälsning här hemma, sån här typ av förtäckta säljpitchar är bland det värsta jag vet.
Skäms Tele2, så gör man inte.

Var ärliga istället och säg att det är ett erbjudande, inte "förändringar i nätet".

Permalänk

Ringde på en Tele2fösäljare igår här, kl 21:13!!!
Säger till han i dörren "inte så här dags va? Tack hej!
Då ropar han K*K!! När jag stänger dörren. Jag öppnar igen o frågar " va sa du!? Då hån härmar han mitt va sa du. Då frågar ja vart han kommer i från. Han svarar "Sverige" sen fortsätter han kaxa.
Allt fångas på min övervakningskamera utanför dörren😄
Han var nog inte jättenöjd med sitt jobb.

Permalänk
Skrivet av henrikh111:

Ringde på en Tele2fösäljare igår här, kl 21:13!!!
Säger till han i dörren "inte så här dags va? Tack hej!
Då ropar han K*K!! När jag stänger dörren. Jag öppnar igen o frågar " va sa du!? Då hån härmar han mitt va sa du. Då frågar ja vart han kommer i från. Han svarar "Sverige" sen fortsätter han kaxa.
Allt fångas på min övervakningskamera utanför dörren😄
Han var nog inte jättenöjd med sitt jobb.

Skicka videon till tele2 och gör hans dag ännu bättre. antar att den har ljud också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows