Asus OLED-spelskärm på 27 tum sällskapar rekordsnabb 540 Hz-pjäs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nvidia's interpolering behöver ju dubbla frekvensen för att pusha ut alla AI genererade bildrutorna, men 270Hz är fortfarande lite overkill. 3,7ms reaktionstid har ingen människa, de kvickaste knapp-pepprarna ligger mellan 6-8ms, dvs runt 144Hz.

Laxpudding borde verkligen skriva en artikel för att förklara varför högre frekvens fortfarande behövs, både du o många andra missar ju mycket av det som skrivs i så gott som varje tråd som handlar om såna här högfrekventa skärmar. För jo, högre Hz behövs, men inte pga reaktionstider, utan för hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om allt annat är samma lika så lär inte nån märka nån skillnad nej. Att gå från 400 till 500hz är ju typ som att gå från 60 till 75hz, o det märker du inte heller speciellt mycket av (dock mer än 400 till 500 pga diminishing returns).
Från 400 till 800hz däremot lär man se lite skillnad när det kommer till aliasing.

Jag skulle inte underskatta skillnaden mellan 60 och 75Hz. Jag har spelat Fallout 4 och Skyrim i 72fps eftersom det är den högsta FPS som rekommenderas för att inte paja skript och fysik i de spelen och jag tycker det är enorm skillnad så fort man kommer förbi 60Hz, det är som ett helt annat spel.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Jag skulle inte underskatta skillnaden mellan 60 och 75Hz. Jag har spelat Fallout 4 och Skyrim i 72fps eftersom det är den högsta FPS som rekommenderas för att inte paja skript och fysik i de spelen och jag tycker det är enorm skillnad så fort man kommer förbi 60Hz, det är som ett helt annat spel.

Sure, det är skillnad, men den är inte jättestor. Min poäng var dock att man gärna vill ha typ en fördubbling för att det ska ge riktigt klar skillnad, o det oavsett om det är från 60 till 120 eller 400 till 800hz. Men sen var det ju också det där med diminishing returns osv också som spelar in.

Permalänk
Medlem

TN-panel, detta är en skräpskärm som man ruttnar fort på.
Hz överväger inte bildkvalitet.

Eftersom TN inte kan visa svart så blir det då mätt i från grått till vitt eller kanske grått till grått?😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Och nu kommer alla: "Jag ser faktiskt inte skillnad på 60hz och 240hz".

Japp, de skulle nog behövt gått till specsavers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

TN-panel, detta är en skräpskärm som man ruttnar fort på.
Hz överväger inte bildkvalitet.

Eftersom TN inte kan visa svart så blir det då mätt i från grått till vitt eller kanske grått till grått?😂

Ips och va kan inte heller visa svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ips och va kan inte heller visa svart.

Nope, dock 1000 ggr närmre än TN-skräp som inte kan visa en enda färg korrekt faktiskt.

Den som köper denna blir besviken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Nope, dock 1000 ggr närmre än TN-skräp som inte kan visa en enda färg korrekt faktiskt.

Den som köper denna blir besviken.

Beror på. En TN kan upplevas som att den har bättre svärta faktiskt pga IPS Glow eller potentiell BLB kombinerat med hög ljusstyrka IPS och en del moderna TN bår nåda ca 1000:1 kontrast. På TN påverkar din vinkel uppifrån hur svärtan upplevs. Sitter du mitt i så blir det mörkare övertill och ljusare nertill.

Och de som köper en TN bryr sig inte om kontrast ändå.

Permalänk
Medlem

För gemene man så tror jag inte man drar nytta av 540hz. Möjligen att det känns något mjukare i rörelser om man har en dator som pallar med. Men tar man det till nästa nivå, dvs proffsen i fps, så tror jag att det har betydelse. På den nivån handlar det ju om att inte lämna något till slumpen.
Man kan väl dra paralleller med riktig sport också, det är ju ytterst sällan en produkt gör dig till en bättre utövare. Skidor tex. Köp ett par gamla billiga och jämför med en toppmodell. Du som amatör märker mindre skillnad än någon från landslaget. Samma princip med skärmen och uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Måste allt från Asus ROG se ut som Honda Civic Type R?

Är det svårt att byta ut stativet?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Är det svårt att byta ut stativet?

Kanske inte. Men den där hakan med ROG-loggan är ju kvar.

Handlar mest generellt om gamer-estetiken och Asus ROG i synnerhet. Men det känns lite som det börjar ändra sig och att andra designer med hårdvara som inte ser ut så och ändå har gamer-fokus dyker upp så smått. 👍

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Beror på. En TN kan upplevas som att den har bättre svärta faktiskt pga IPS Glow eller potentiell BLB kombinerat med hög ljusstyrka IPS och en del moderna TN bår nåda ca 1000:1 kontrast. På TN påverkar din vinkel uppifrån hur svärtan upplevs. Sitter du mitt i så blir det mörkare övertill och ljusare nertill.

Och de som köper en TN bryr sig inte om kontrast ändå.

Njae, vad är det för IPS du jämför mot?
Kalibrerar ni inte skärmen?
Kör ni den ur kartong så har alla för hög ljusstyrka, kontrast, skärpa osv så inget kommer bli rätt för era förutsättningar där hemma.

TN ser bara sjukt utvattnad ur, lite som en tröja som tvättats för många gånger, det är en gammal förlegad teknik som de allra första platta skärmarna använde sig utav, att det ens säljs fortfarande är skrämmande.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

TN-panel, detta är en skräpskärm som man ruttnar fort på.
Hz överväger inte bildkvalitet.

Eftersom TN inte kan visa svart så blir det då mätt i från grått till vitt eller kanske grått till grått?😂

Jag har inga bekymmer med TN. En snabb skärm utan eftersläp slår allt, oavsett paneltyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har inga bekymmer med TN. En snabb skärm utan eftersläp slår allt, oavsett paneltyp.

Beror väl helt o hållet på vem man är, själv skulle jag aldrig nånsin köpa en skärm med TN-panel, dom ser ju verkligen ut som skräp oavsett hur snabba dom kanske är.