Inget internet längre till Stationär dator men Router och Wi-Fi fungerar

Permalänk
Medlem

Inget internet längre till Stationär dator men Router och Wi-Fi fungerar

Hej, Precis som rubriken lyder fungerar inte internet i min stationära dator.

Den stationära datorn går direkt in i Fiberdosans uttag 2.
Routern går direkt in i Fiberdosans uttag 1.

I oktober 2022 köpte jag ny router en TP Link Archer AX72.
Den har fått ersätta min gamla trotjänare Netgear N300. PGA att jag tappade Wi-Fi på mina trådlösa enheter i hemmet.

Datorn har stått i 2 år utan problem, direkt i fiberdosans 2a uttag.

Allt har fungerat klockrent tills förra veckan, då får jag ingen internet uppkoppling i Windows 10.
trots 10st reboots, restart av router, stängt av alla apparater hemma.

Felmeddelandet jag får är: Windows får ingen IP-adress av DHCP-servern.
Datorn är inställd på IP-tilldelning Automatisk (DHCP)
Det är som att någon enhet får dubblett av ip adressen eller att alla är använda? jag är så sjukt okunnig i detta...
Jag kör Bahnhof som leverantör.

Har ritat en bild i paint hur det ser ut, med färdiga uttag draget i väggarna.

Problemet är att jag kan inte använda mig av en 30meters Cat6 kabel från routern i vardagsrummet till datorn som jag gör nu. Eftersom att kontoret och vardagsrummet är så pass långt ifrån varandra.

Hur ska jag gå tillväga för att få det att fungera som det gjort tidigare i 2 års tid?
Tacksam för all hjälp och tips.

Permalänk
Medlem

Enklast är ju datorn in i port 4 på fungerande routern

Tror många leverantörer har tight med giltiga ip-adresser och gissar att din dator blivit av med sin

Din leverantör ger antagligen bara ut en per hushåll nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enklast är ju datorn in i port 4 på fungerande routern

Tror många leverantörer har tight med giltiga ip-adresser och gissar att din dator blivit av med sin

Din leverantör ger antagligen bara ut en per hushåll nu för tiden

Kanske är så?, i uttag 4 i routern så jag kör just nu provisoriskt. men då måste jag ha en väldigt lång kabel genom hela hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baylarn:

Kanske är så?, i uttag 4 i routern så jag kör just nu provisoriskt. men då måste jag ha en väldigt lång kabel genom hela hemmet.

Då får du sätta routern vid fiberdosan och en billig switch vid tv'n så kan du ha kablarna som du hade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Då får du sätta routern vid fiberdosan och en billig switch vid tv'n så kan du ha kablarna som du hade tidigare.

Tack! Det kan vara ett alternativ, problemet då är att routerns Wi-Fi kommer rätt långt bort från andra rum. Och inte så centrerat i bostaden.

Får nog prata med internet leverantören och fråga om dem kan dela ut mer än 1 ip adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baylarn:

Tack! Det kan vara ett alternativ, problemet då är att routerns Wi-Fi kommer rätt långt bort från andra rum. Och inte så centrerat i bostaden.

Får nog prata med internet leverantören och fråga om dem kan dela ut mer än 1 ip adress.

Kör två routers annars, en vid inkommande och lämna kvar den andra, då får du wifi i källaren på köpet

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan ställa om din router till accesspunkt (AP), då kan du skaffa en till och ställa vid inkommande fiber.

Annars skaffa en AP och flytta routern till tvättstugan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Rekordmedlem

Har du fast kablage och dubbeluttag i rumän eller hur ser det ut fysiskt ?
Du ska i vart fall inte koppla in en router till som agerar router i lanet för då får du problem.
En router ska routa, den enhet som skapar ett trådlöst nät är en accesspunkt så endera försäkrar du dig om att een ev andra router verkligen går att konfihurera som accesspunkt elerl så skiter du i den och väljer en accesspunkt i stället för annars skapar du nya problem.
Det ska bara finnas en router i lanet !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.