Hemmabiosystem på budget (Vill ha gärna ha hjälp)

Permalänk

Hemmabiosystem på budget (Vill ha gärna ha hjälp)

Hej!

Är ganska nördig och vill bygga ett biosystem på budget och har då tänkt mig följande:
TV - Lg 4k 65" Oled C1
Soundbar - Samsung HW-Q950A
Blu-ray spelare - Hittar ingen som är budgetvariant

TV:n och soundbaren valde jag för att de går att hitta ganska billigt på blocket samt så supportar de Dolby Vision/Atmos vilket är det kravet jag har, Problemet är då att jag vill ha en Blue-ray spelare som supportar Dolby Vision/Atmos, som helst ska kunna gå att hitta billigt begagnat (Eller om spelare inte är något man ska köpa begagnat). Får gärna ge tipps vad jag kan köpa samt om du hade ändrat något.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns egentligen ingen blurayspelare som klarar det du söker för det är en uhd blurayspelare du behöver och de behöver ännu mer licenser som presser upp priserna och de är också för nya och har troligen inte heller sålts i större volymer pga streaming så de är ovanliga på begmarknaden.

Personligen så gillar jag inte soundbars för jag har ännu inte hört nån som låter bra oavsett prisklass.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kan du ge exempel på nogon blue-ray spelare som är dyrare men stödjer det?
Ljudsystemet vet jag kommer fungera för mig, pappa har en äldre verition, men den är väldigt osäker när det gäller att altid fungera.

(Kan man använda en spelare som inte har det där kortet för att kopiera filmerna ner på en SSD och sedan streama det?)

La till uppföljningsfråga
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Latmasken:

Kan du ge exempel på nogon blue-ray spelare som är dyrare men stödjer det?
Ljudsystemet vet jag kommer fungera för mig, pappa har en äldre verition, men den är väldigt osäker när det gäller att altid fungera.

(Kan man använda en spelare som inte har det där kortet för att kopiera filmerna ner på en SSD och sedan streama det?)

Jag har inte koll på fristående spelare just nu då jag inte letar nån själv utan bara strömmar just nu men det är väl bara att söka efter de som kan spela uhd och kolla på detaljerna att de verkligen kan det.
https://www.prisjakt.nu/c/blu-ray-spelare?b_51890=1

Diskussioner om att kopiera skyddade filmer genom att gå runt hdcp strider mot forumreglerna så det får du diskutera på nått annat ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latmasken:

Hej!

Är ganska nördig och vill bygga ett biosystem på budget och har då tänkt mig följande:
TV - Lg 4k 65" Oled C1
Soundbar - Samsung HW-Q950A
Blu-ray spelare - Hittar ingen som är budgetvariant

TV:n och soundbaren valde jag för att de går att hitta ganska billigt på blocket samt så supportar de Dolby Vision/Atmos vilket är det kravet jag har, Problemet är då att jag vill ha en Blue-ray spelare som supportar Dolby Vision/Atmos, som helst ska kunna gå att hitta billigt begagnat (Eller om spelare inte är något man ska köpa begagnat). Får gärna ge tipps vad jag kan köpa samt om du hade ändrat något.

Har du inte tänkt att köpa uhd filmer är det ju ingen mening med en spelare som stöder det atmos får du med en vanlig blu-ray spelare. Skall du bara streama filmer med dolby vison eller hdr är det bättre du satsar på en mediaspelare. Skall du göra backuper på dina filmer för att ha dem på en server eller liknande är det en dator som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latmasken:

Hej!

Är ganska nördig och vill bygga ett biosystem på budget och har då tänkt mig följande:
TV - Lg 4k 65" Oled C1
Soundbar - Samsung HW-Q950A
Blu-ray spelare - Hittar ingen som är budgetvariant

TV:n och soundbaren valde jag för att de går att hitta ganska billigt på blocket samt så supportar de Dolby Vision/Atmos vilket är det kravet jag har, Problemet är då att jag vill ha en Blue-ray spelare som supportar Dolby Vision/Atmos, som helst ska kunna gå att hitta billigt begagnat (Eller om spelare inte är något man ska köpa begagnat). Får gärna ge tipps vad jag kan köpa samt om du hade ändrat något.

Jag kan rekommendera Sony UBP - X700, ligger väl på ca 2300 kr ny. Har själv en sådan till min hemmabio. Dolby Vision får man själv aktivera i spelarens inställning. Har aldrig gjort det själv, min TV är en Panasonic 4K TX - 58HX810E. Finns förinstallerde appar - Netflix, Youtube å några mög appar. Går inte att installera appar av eget val. Går att köra Wi - Fi eller trådat. Får ut Atmos ljud då min spelare är kopplad direkt till min receiver (Marantz NR 1711, kör Atmos 5.1.2). Kör med certifierad Ultra High Speed HDMI kabel från Nördic. Köra Atmos ljud från appar som Netflix, Disney + är inte samma ljud från Blu ray filmer med Atmos ljud. Apparna kör inte Dolby True HD. Undvik Panasonic DP - UB450EG. dålig mögspelare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Xbox One S finns rätt billigt begagnad och klarar Dolby Vision och så. Inte den smidigaste kontrollen förstås, men man kan ju köpa till någon mediakontroll eller styra med tevens fjärr via CEC.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Har du inte tänkt att köpa uhd filmer är det ju ingen mening med en spelare som stöder det atmos får du med en vanlig blu-ray spelare. Skall du bara streama filmer med dolby vison eller hdr är det bättre du satsar på en mediaspelare. Skall du göra backuper på dina filmer för att ha dem på en server eller liknande är det en dator som gäller.

Jag ska titta på 4k och dolby atmos, Bluray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latmasken:

Hej!

Är ganska nördig och vill bygga ett biosystem på budget och har då tänkt mig följande:
TV - Lg 4k 65" Oled C1
Soundbar - Samsung HW-Q950A
Blu-ray spelare - Hittar ingen som är budgetvariant

TV:n och soundbaren valde jag för att de går att hitta ganska billigt på blocket samt så supportar de Dolby Vision/Atmos vilket är det kravet jag har, Problemet är då att jag vill ha en Blue-ray spelare som supportar Dolby Vision/Atmos, som helst ska kunna gå att hitta billigt begagnat (Eller om spelare inte är något man ska köpa begagnat). Får gärna ge tipps vad jag kan köpa samt om du hade ändrat något.

Hej, har själv HW-Q950A. Och kan säga är det något jag önskat fått ogjort såhär efter använt det i 1 års tid. Så är det att köpa den. Absolut den sämsta sk*ten jag någonsin haft i ljudväg. Både i funktion, utseende och användar mässigt! Buggig fortfarande, och dom har slutat utveckla på firmwaren. Ibland kan bakhögtalarna tappa anslutning ( blivit visserligen bättre med senaste firmwaren som finns tillgänglig ) men stora problem ännu om du t.ex läser på AVS forum m.m.

Har dessutom problem med ljud oavsett vilket läge eller inställning när det kommer ljud där man endast talar, så är det lågt. För att sedan i en annan scen med action bli otroligt högt. Så nej.. Jag rekommenderar det definitivt inte!

Dessutom så har t.ex valet av HDMI1 försvunnit från att kunna välja i menyn via inputs om du har ARC inkopplat. Något som flertals användare också märkte av för någon månad sedan.

Här kan du läsa själv lite om den: https://www.avforums.com/threads/samsung-hw-q950a-thread-11-1...

Också en bugg med t.ex Spotify:
Om du kör via Wifi och Spotify Connect, så kommer inte bakre högtalarna fungera. Så då måste du slå över till Bluetooth. Sätta igång Spotify, sen kan du gå tillbaka till Wi-Fi och starta Spotify så fungerar det ett tag. ( Hur kan detta ens vara möjligt kvar hos dom som en bugg är ju en fråga i sig.. )

Men när det gäller till musik så är Q950A riktigt bra, men that's it..

Och via eARC så har inte soundbaren stöd tillsammans med en C1 t.ex LCPM 5.1-7.1 utan den Upmixar från 2.0 till 5.1 i t.ex Surround mode, vilket låter för j*vligt!

Och när det gäller t.ex LG så tycker jag att dom kan slänga sig något gammalt över sig med att inte stödja DTS ( Ja, mycket äldre filmer m.m har endast DTS ljud. Och PCM ljud är absolut inte något att föredra enligt mig )

lagt till mer info