Returnera vara genom ångerrätten

Permalänk

Returnera vara genom ångerrätten

Hej,

Jag har köpt en vara som är lite större (en stol) av ett företag, men nyttjat ångerrätten och returnerat den. Kontaktar man dem via mail så uppger de att retur brukar göras genom att de skickar ett bud som då får hämta stolen, vilket kostar 700kr. Jag returnerade stolen till deras lager genom postnord istället (229kr) och stolen har kommit fram i onsdags, dock hamnade den hos ett postombud, och har fortfarande inte hämtats ut. Jag ringde i dag (måndag), och hon på kundservice sa att de inte "brukar ta returer på det sättet" och sa att hon kunde lämna ett meddelande till de på lagret att hämta stolen men att det finns risk att stolen går i retur.

Jag var under uppfattningen att man fick returnera varan på vilket sätt som helst, är detta verkligen lagligt? Måste jag göra en hemleverans till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Hej,

Jag har köpt en vara som är lite större (en stol) av ett företag, men nyttjat ångerrätten och returnerat den. Kontaktar man dem via mail så uppger de att retur brukar göras genom att de skickar ett bud som då får hämta stolen, vilket kostar 700kr. Jag returnerade stolen till deras lager genom postnord istället (229kr) och stolen har kommit fram i onsdags, dock hamnade den hos ett postombud, och har fortfarande inte hämtats ut. Jag ringde i dag (måndag), och hon på kundservice sa att de inte "brukar ta returer på det sättet" och sa att hon kunde lämna ett meddelande till de på lagret att hämta stolen men att det finns risk att stolen går i retur.

Jag var under uppfattningen att man fick returnera varan på vilket sätt som helst, är detta verkligen lagligt? Måste jag göra en hemleverans till dem?

Ganska säker på att det är upp till dom att välja hur dom hanterar sånt där, självklart får nog du nog skicka med valfritt bolag men under förutsättning att det kommer till företaget och inte som nu när paketet hamnar hos ombudet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Du har ju inte igentligen skickat varan till DOM. Utan till ett postombud. Gissar att dom kan påstå att dom inte fått varan då?
Dom får väl välja hur dom vill få den returnerad antar jag.

Varför ska dom slösa resurser på att åka o hämta den på ett ombud när dom redan sagt till dig hur du ska göra för att skicka den även om det va dyrare för dig. Men det spelar ju inte dom nån roll.

(gissar. )

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Tycker att de flesta företag har som regel att en vara som skickas i retur ska skickas till en specifik adress eftersom de inte har möjlighet att åka runt och hämta paket på diverse utlämningsställen. Risken är nog stor att du får tillbaka stolen och får bekosta den frakten för att ytterligare en gång till skicka den till rätt adress.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Jag returnerade stolen till deras lager genom postnord istället (229kr) och stolen har kommit fram i onsdags, dock hamnade den hos ett postombud, och har fortfarande inte hämtats ut.

Där är väl själva problemet rent praktiskt; med den tjänst som användes för att skicka tillbaka varan (någon form av "brev" typ?) så levererades varan inte till deras lager, vilket är den plats dit varor skall levereras.
Som läget nu är så förutsätts det att de ska skicka iväg någon som har rätt att representera bolaget (firmatecknare eller någon med fullmakt?) till ett postombud där de förmodligen aldrig/sällan har anledning att vara för att hämta ett paket (dessutom skrymmande dito) och själva sedan själva sköta transporten till lagret.

Rent praktiskt är det ju helt orimligt för företag att få returer levererade på det viset, så det är väl relativt självklart att de inte vill acceptera det.

Jag skulle säga att deras tolkning är rimlig sett till hur de vill hantera denna typ av returnerade varor, MEN sett till dina rättigheter så spelar det även roll vilken information du fick från början. Vad står det i köpvillkoren t.ex.? Vad har de i övrigt kommunicerat?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@siglolmic

Du skulle valt att skicka till företag när du bokade hos PostNord .
Då hade stolen levererats till företaget och inte ombud.

Det brukar vara standard att skicka tillbaka så om inte företaget står för returfrakten.

Har du läst villkoren hur returer ska göras?
Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ganska säker på att det är upp till dom att välja hur dom hanterar sånt där, självklart får nog du nog skicka med valfritt bolag men under förutsättning att det kommer till företaget och inte som nu när paketet hamnar hos ombudet.

Skrivet av Mullvaden83:

Du har ju inte igentligen skickat varan till DOM. Utan till ett postombud. Gissar att dom kan påstå att dom inte fått varan då?
Dom får väl välja hur dom vill få den returnerad antar jag.

Varför ska dom slösa resurser på att åka o hämta den på ett ombud när dom redan sagt till dig hur du ska göra för att skicka den även om det va dyrare för dig. Men det spelar ju inte dom nån roll.

(gissar. )

Skrivet av Aqua_HeaD:

Tycker att de flesta företag har som regel att en vara som skickas i retur ska skickas till en specifik adress eftersom de inte har möjlighet att åka runt och hämta paket på diverse utlämningsställen. Risken är nog stor att du får tillbaka stolen och får bekosta den frakten för att ytterligare en gång till skicka den till rätt adress.

Skrivet av evil penguin:

Där är väl själva problemet rent praktiskt; med den tjänst som användes för att skicka tillbaka varan (någon form av "brev" typ?) så levererades varan inte till deras lager, vilket är den plats dit varor skall levereras.
Som läget nu är så förutsätts det att de ska skicka iväg någon som har rätt att representera bolaget (firmatecknare eller någon med fullmakt?) till ett postombud där de förmodligen aldrig/sällan har anledning att vara för att hämta ett paket (dessutom skrymmande dito) och själva sedan själva sköta transporten till lagret.

Rent praktiskt är det ju helt orimligt för företag att få returer levererade på det viset, så det är väl relativt självklart att de inte vill acceptera det.

Jag skulle säga att deras tolkning är rimlig sett till hur de vill hantera denna typ av returnerade varor, MEN sett till dina rättigheter så spelar det även roll vilken information du fick från början. Vad står det i köpvillkoren t.ex.? Vad har de i övrigt kommunicerat?

Skrivet av Pantburk:

@siglolmic

Du skulle valt att skicka till företag när du bokade hos PostNord .
Då hade stolen levererats till företaget och inte ombud.

Det brukar vara standard att skicka tillbaka så om inte företaget står för returfrakten.

Har du läst villkoren hur returer ska göras?
Mvh

De villkor som stått på deras hemsida när jag gjorde köpet var lagstridiga och då de inte svarar på mail och har väldigt få telefontider (som alltid har lång kö och väldigt svåra att komma fram på, antagligen med flit då det är lite av ett skojarföretag) så måste jag förlita mig på vad distansköpslagen säger. Det verkar alltså som att de har rätt att returnera varan då och att jag måste skicka om den, fast då som företagspaket?

Permalänk
Medlem

De kan inte ens hämta ut paketet om det är adresserat till ett företag. Din legitimation ska matcha mottagaren på paketet och jag tvivlar på att de har en anställd som heter Sven Möbler o Stolar AB

Gör om, gör rätt och ta det som en läropeng. Du är nu lite visare än du var igår

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Vad säger köpvillkoren på hemsidan? Företag som inte har gratis returer brukar oftast skriva ut att man inte kan skicka returen till ombud utan måste skicka det till en för företaget specifik adress.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Skrivet av talonmas:

De kan inte ens hämta ut paketet om det är adresserat till ett företag. Din legitimation ska matcha mottagaren på paketet och jag tvivlar på att de har en anställd som heter Sven Möbler o Stolar AB

Gör om, gör rätt och ta det som en läropeng. Du är nu lite visare än du var igår

Ja jo, problemet är att de hade två adresser på deras hemsida, en där det stod att de inte kunde ta emot returgods och en där det inte stod något sånt, och då de vägrar ge mig en returadress så fick jag skicka det dit, jag antog att det såklart inte skulle komma till ett postombud (och varför låter postnord mig skicka ett paket till ett företag om de inte ens kan hämta ut det?)

Skrivet av ReconHavoc:

Vad säger köpvillkoren på hemsidan? Företag som inte har gratis returer brukar oftast skriva ut att man inte kan skicka returen till ombud utan måste skicka det till en för företaget specifik adress.

De har ändrat på hemsidan nu vad gäller köpvillkor så jag vet inte vad som stod när jag köpte. Det gäller trendrum.se, och jag har skickat paketet till

Trendrum.se lager i Glimåkra
Källbogatan 1
289 47 Glimåkra

Detta ledde till att paketet kom fram till ett ombud (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

De villkor som stått på deras hemsida när jag gjorde köpet var lagstridiga och då de inte svarar på mail och har väldigt få telefontider (som alltid har lång kö och väldigt svåra att komma fram på, antagligen med flit då det är lite av ett skojarföretag) så måste jag förlita mig på vad distansköpslagen säger. Det verkar alltså som att de har rätt att returnera varan då och att jag måste skicka om den, fast då som företagspaket?

En relevant punkt i distansköplagen är väl iaf kapitel 2 §2 10:

"Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
...
...
...
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
...
"

se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Ja jo, problemet är att de hade två adresser på deras hemsida, en där det stod att de inte kunde ta emot returgods och en där det inte stod något sånt, och då de vägrar ge mig en returadress så fick jag skicka det dit, jag antog att det såklart inte skulle komma till ett postombud (och varför låter postnord mig skicka ett paket till ett företag om de inte ens kan hämta ut det?)

De har ändrat på hemsidan nu vad gäller köpvillkor så jag vet inte vad som stod när jag köpte. Det gäller trendrum.se, och jag har skickat paketet till

Trendrum.se lager i Glimåkra
Källbogatan 1
289 47 Glimåkra

Detta ledde till att paketet kom fram till ett ombud (?)

Det KAN ju också bero på vilken tjänst du köpte snarare än vilken adress.
Typ företagspaket och motsvarande tjänster brukar vara lämpliga, olika former av brevtjänster brukar vara helt fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Ja jo, problemet är att de hade två adresser på deras hemsida, en där det stod att de inte kunde ta emot returgods och en där det inte stod något sånt, och då de vägrar ge mig en returadress så fick jag skicka det dit, jag antog att det såklart inte skulle komma till ett postombud (och varför låter postnord mig skicka ett paket till ett företag om de inte ens kan hämta ut det?)

De har ändrat på hemsidan nu vad gäller köpvillkor så jag vet inte vad som stod när jag köpte. Det gäller trendrum.se, och jag har skickat paketet till

Trendrum.se lager i Glimåkra
Källbogatan 1
289 47 Glimåkra

Detta ledde till att paketet kom fram till ett ombud (?)

Det handlar nog om vilken tjänst du har valt hos PostNord. Men man kan tycka att den som tog emot paketet borde reagerat! Det kan ju vara en felleverans av posten också. Prata med PostNords kundtjänst och fråga varför det levererats till ett ombud och hör om de kan skicka den rätt? Med lite tur så löser de det, med lite otur så löser de det mot en avgift.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det KAN ju också bero på vilken tjänst du köpte snarare än vilken adress.
Typ företagspaket och motsvarande tjänster brukar vara lämpliga, olika former av brevtjänster brukar vara helt fel.

Alltså jag tog med paketet till postnord-"butiken" och bad om hjälp hur jag kan skicka den samt gav adressen, så det känns konstigt att de skickat paketet på ett sätt som inte fungerar för företaget att ens hämta ut på? Men tack för info, får bli företagspaket nästa gång om jag nu måste skicka om den.

Skrivet av talonmas:

Det handlar nog om vilken tjänst du har valt hos PostNord. Men man kan tycka att den som tog emot paketet borde reagerat! Det kan ju vara en felleverans av posten också. Prata med PostNords kundtjänst och fråga varför det levererats till ett ombud och hör om de kan skicka den rätt? Med lite tur så löser de det, med lite otur så löser de det mot en avgift.

Tack! Ska ringa dem och se efter.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

En relevant punkt i distansköplagen är väl iaf kapitel 2 §2 10:

"Innan ett avtal ingås ska näringsidkaren ge konsumenten information om
...
...
...
10. den skyldighet konsumenten vid utövande av ångerrätten kan ha att på egen bekostnad återsända varan samt, vid distansavtal, kostnaden för att återsända varan om den är sådan att den inte kan återsändas med post,
...
"

se https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Jag är osäker på om det verkligen är den korrekta tolkningen av lagen. Som företag kan man ju skriva att "retur kan bara ske med vårt specifika leveransteam som kostar 10000kr" och då kan ingen någonsin använda returrätten? Men det kan ju inte vara lagligt? En person måste ju kunna returnera en vara på egen hand också om de alternativ som företaget erbjuder inte är särskilt bra?

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så skulle detta gått som företagspaket. Har jobbat i butik och det hände att kunder skickade saker som skulle till butiken som "vanliga" paket och då var det som sagt ett mecka att ens få en notis att det fanns att hämta hos något ombud.

Så att kräva företagspaket som butik är inte konstigt, då det levereras till lagret och signeras av personalen. Det finns inte tid att springa till ombud och hämta paket som skickats på fel sätt.

förtydligande
Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Skrivet av charmless:

Med största sannolikhet så skulle detta gått som företagspaket. Har jobbat i butik och det hände att kunder skickade saker som skulle till butiken som "vanliga" paket och då var det som sagt ett mecka att ens få en notis att det fanns att hämta hos något ombud.

Ok jag fattar. Kommer kontakta postnord och i värsta fall få skicka det igen. Blir det dyrare att skicka som företagspaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Ok jag fattar. Kommer kontakta postnord och i värsta fall få skicka det igen. Blir det dyrare att skicka som företagspaket?

Ja företagspaket är inte billigt som privatperson tyvärr

Permalänk
Medlem

Man kontaktar företaget innan man returnerar något. Då förklarar dom för dig hur du ska skicka varan. Dom flesta företagen måste registrera en retur före. En del skickar ut fraktsedel men en del behöver betala för returen. Privatpersoner kan ej skicka företagspaket om inte företaget skickar en fraktsedel.

Permalänk
Medlem

De flesta företag har rätt tydliga regler kring detta. Oftast brukar det stå att man absolut INTE hämtar ut paket som går till postombudet utan dessa går då i retur med en onödig kostnad för kunden. När jag jobbade på 24.se så hade de dock en bra relation till sitt postombud så denne brukade ta med även de paket som låg hos ombudet. Inget man kan räkna med dock.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av siglolmic:

Hej,

Jag har köpt en vara som är lite större (en stol) av ett företag, men nyttjat ångerrätten och returnerat den. Kontaktar man dem via mail så uppger de att retur brukar göras genom att de skickar ett bud som då får hämta stolen, vilket kostar 700kr. Jag returnerade stolen till deras lager genom postnord istället (229kr) och stolen har kommit fram i onsdags, dock hamnade den hos ett postombud, och har fortfarande inte hämtats ut. Jag ringde i dag (måndag), och hon på kundservice sa att de inte "brukar ta returer på det sättet" och sa att hon kunde lämna ett meddelande till de på lagret att hämta stolen men att det finns risk att stolen går i retur.

Jag var under uppfattningen att man fick returnera varan på vilket sätt som helst, är detta verkligen lagligt? Måste jag göra en hemleverans till dem?

Du måste skicka paketet med utlämning till företag. Det finns inget "hem" att leverera till:

Att "bara" köpa paket via postnord leder till ett ombud, vilket företaget inte kan eller vill hantera. Det kostar massa stålar att skicka anställda + försäkringar och dylikt som krånglar till det om en skada sker.

Du måste välja tillvalet att leverera till företag. Att välja "hemleverans" blir inte heller rätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Man kontaktar företaget innan man returnerar något. Då förklarar dom för dig hur du ska skicka varan. Dom flesta företagen måste registrera en retur före. En del skickar ut fraktsedel men en del behöver betala för returen. Privatpersoner kan ej skicka företagspaket om inte företaget skickar en fraktsedel.

Jo, jag försökte kontakta företaget men de svarar inte på mail och knappt heller på telefon, så det var inte helt lätt.

Skrivet av killawife:

De flesta företag har rätt tydliga regler kring detta. Oftast brukar det stå att man absolut INTE hämtar ut paket som går till postombudet utan dessa går då i retur med en onödig kostnad för kunden. När jag jobbade på 24.se så hade de dock en bra relation till sitt postombud så denne brukade ta med även de paket som låg hos ombudet. Inget man kan räkna med dock.

Tyvärr inga tydliga regler här :/ Men tack.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du måste skicka paketet med utlämning till företag. Det finns inget "hem" att leverera till:
<Uppladdad bildlänk>
Att bara köpa paket via postnord leder till ett ombud, vilket företaget inte kan eller vill hantera. Det kostar massa stålar att skicka anställda + försäkringar och dylikt som krånglar till det om en skada sker.

Yes jag förstår, men antog bara att om jag frågar om hjälp på ett postnordkontor och säger att paketet ska skickas till "trendrum.se lager i glimåkra" att det inte kommer skickas som privatpost eftersom det troligtvis inte finns någon person som heter "trendrum.se".

Ska ringa postnord, förhoppningsvis kan de hjälpa mig, annars skickar jag det igen.

EDIT: Postnord hjälpte mig som tur var. Tack för alla svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av siglolmic:

Jo, jag försökte kontakta företaget men de svarar inte på mail och knappt heller på telefon, så det var inte helt lätt.

Tyvärr inga tydliga regler här :/ Men tack.

Yes jag förstår, men antog bara att om jag frågar om hjälp på ett postnordkontor och säger att paketet ska skickas till "trendrum.se lager i glimåkra" att det inte kommer skickas som privatpost eftersom det troligtvis inte finns någon person som heter "trendrum.se".

Ska ringa postnord, förhoppningsvis kan de hjälpa mig, annars skickar jag det igen.

Du menar inte "Postnordombud"? De har ingen koll alls.
Om du har uttryckligen frågat Postnord och fått svaret att paketet kan levereras till företag och fått en tjänstrekommenderad så har de gjort fel. Det är dock svårt att bevisa så lämpligen försöker du få Postnord på din sida och få de att svänga över paketet med företagsutdelning.

Lycka till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du menar inte "Postnordombud"? De har ingen koll alls.
Om du har uttryckligen frågat Postnord och fått svaret att paketet kan levereras till företag och fått en tjänstrekommenderad så har de gjort fel. Det är dock svårt att bevisa så lämpligen försöker du få Postnord på din sida och få de att svänga över paketet med företagsutdelning.

Lycka till.

Nej alltså det var faktiskt ett postnordställe (alltså ingen tobaksbutik utan en lokal som det står "Postnord" på där allt man kan göra är att skicka/ta emot paket från postnord och alla som jobbar där har tröja där det står "postnord" osv), så tyckte det var lite konstigt att jag faktiskt fick det skickat som privatpaket när det uppenbarligen gällde ett företag. Ringde dock kundservice och de löste det så tycker ändå de redeemade sig själva. Förhoppningsvis drar inte trendrum en till fuling och vägrar att ta emot stolen eller något.

Men tack, ska dubbelkolla "Delivery to company"-rutan nästa gång jag skickar något genom appen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av siglolmic:

Nej alltså det var faktiskt ett postnordställe (alltså ingen tobaksbutik utan en lokal som det står "Postnord" på där allt man kan göra är att skicka/ta emot paket från postnord och alla som jobbar där har tröja där det står "postnord" osv), så tyckte det var lite konstigt att jag faktiskt fick det skickat som privatpaket när det uppenbarligen gällde ett företag. Ringde dock kundservice och de löste det så tycker ändå de redeemade sig själva. Förhoppningsvis drar inte trendrum en till fuling och vägrar att ta emot stolen eller något.

Men tack, ska dubbelkolla "Delivery to company"-rutan nästa gång jag skickar något genom appen.

Skönt att det löste sig.
Om du har anmält nyttjande av ångerrätt inom 14 dagar så är det ok att det dröjer något innan stolen blir levererad.
Att Postnord nu säger att de ska företagsleverera stolen så kommer den på det sätt som företaget önskat, inte mycket att neka då!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Såg i Trendrums villkor att de skriver "Även expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp och ska betalas.". Detta är i strid med gällande lag.

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2kap 14§ 1st (min markering): "Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Från Konsumentverket:
"Konsumenten är inte skyldig att betala några kostnader utöver returfrakt och om varan är skadad, ersättning för varans värdeminskning."

Se även ARN 2019-18386 (två sista styckena).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Såg i Trendrums villkor att de skriver "Även expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp och ska betalas.". Detta är i strid med gällande lag.

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2kap 14§ 1st (min markering): "Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Se även https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2020/ref... (två sista styckena).

Hej och tack, jag läste många av dina inlägg i en annan tråd vilket hjälpte mig i detta fall (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1530044-fraktkostnad-v...), jag har påpekat att även expeditionsavgiften ska återbetalas i mail till dem men inte fått svar. Ska försöka ringa dem imorgon och då påpeka att det som står på hemsidan inte är lagligt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

Såg i Trendrums villkor att de skriver "Även expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp och ska betalas.". Detta är i strid med gällande lag.

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2kap 14§ 1st (min markering): "Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Från Konsumentverket:
"Konsumenten är inte skyldig att betala några kostnader utöver returfrakt och om varan är skadad, ersättning för varans värdeminskning."

Se även ARN 2019-18386 (två sista styckena).

Toppenbra observation!
Det är väl kort och gott att ångerrätt = hävt köp.
Hävt = går tillbaka som innan köpet.
Det betyder återbetalning av:
Hela varans värde (- eventuell värdeminskning)
Hela ordinarie fraktsätt till kund.
Några avgifter får företaget inte ta ut.

Skrivet av siglolmic:

Hej och tack, jag läste många av dina inlägg i en annan tråd vilket hjälpte mig i detta fall (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1530044-fraktkostnad-v...), jag har påpekat att även expeditionsavgiften ska återbetalas i mail till dem men inte fått svar. Ska försöka ringa dem imorgon och då påpeka att det som står på hemsidan inte är lagligt.

Låter bra.
Har du betalat med kort/faktura så kan du reklamera denna del om de inte löser det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Såg i Trendrums villkor att de skriver "Även expeditionsavgiften kvarstår vid ångrat köp och ska betalas.". Detta är i strid med gällande lag.

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 2kap 14§ 1st (min markering): "Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Återbetalning ska göras utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts."

Från Konsumentverket:
"Konsumenten är inte skyldig att betala några kostnader utöver returfrakt och om varan är skadad, ersättning för varans värdeminskning."

Se även ARN 2019-18386 (två sista styckena).

Skrivet av DavidtheDoom:

Toppenbra observation!
Det är väl kort och gott att ångerrätt = hävt köp.
Hävt = går tillbaka som innan köpet.
Det betyder återbetalning av:
Hela varans värde (- eventuell värdeminskning)
Hela ordinarie fraktsätt till kund.
Några avgifter får företaget inte ta ut.

Låter bra.
Har du betalat med kort/faktura så kan du reklamera denna del om de inte löser det.

Ringde butiken och de ska kunna ta emot varan imorgon, men de säger att de inte kommer återbetala expeditionsavgiften. Jag hävdade ångerrätten/distansköpslagen och poängterade att även expeditionsavgiften ska återbetalas, men hon i telefonen sa emot och sa att de inte återbetalar den eftersom jag accepterat köpavtalen på hemsidan och när jag poängterade att ångerrätten inte kan förhandlas bort sa hon att jag ska maila butiken för att ta ärendet vidare. Då butiken inte svarar på mail så undrar jag om det finns något sätt att anmäla detta? Jag förstår att det inte kommer tas till rättegång för 150kr direkt men tänkte att det ändå är något som är värt att låta konsumentverket (?) veta.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl värt o anmäla till ARN iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros