Permalänk
Medlem

Knas med eget bygge av pc

Har sedan en dryg vecka tillbaka byggt min första dator vilket jag just idag ångrar bittert. Bygget gick bra samt installation av Windows 11.
Märkte dock ganska direkt att systemet var instabilt genom att "GCC-Gigabyte Control Center" frös. Har uppdaterat till senaste bios och allt annat i Windows. Installerat om Windows säkert 5 gånger från 11 pro till 11 home. Testat GPU och ram med godkänt resultat. När det gäller test av CPU går tempen direkt upp i 95grader men hoppar snabbt ner till strax över 50grader C så fort jag avslutar testet. Tycker det är konstigt för det var ju varken svårt att installera CPU eller den tillhörande fläkten. Så installations fel från min sida ser jag inte för så troligt?
Nu bara genom att öppna 3DMark går tempen under öppningsprocessen upp till 77 grader ner till 55 upp till 89 grader ner till 55 grader. Har fått Reset datorn några gånger bara under tiden jag skrivit detta inlägg. Inte varit så illa tidigare.

Övriga problem men kanske litet i sammanhanget är att mitt ena RAM-minne inte funkar 100% gällande rgb, eller snarare RAM-platsen. Borde vara moderkortet eftersom jag skiftat plats och då fungerar inte det som nyss fungerat och viceversa. Plats A2 och B2 använder jag enligt instruktion från moderkortet. A2 som inte funkar eller funkar bara ibland. Ändå sjukt irriterande när man ändå köpt med rgb. Funkar om man startar rgb sedan inne i windows med exempelvis GCC men varje uppstart funkar endast ett.

Operativsystem: Microsoft Windows 11 home och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 5 7600
Processorkylare: AMD ingick med processorn
Moderkort: Gigabyte B650M DS3H
Minne: Kingston Fury Renegade RGB 32GB (2x16GB) 6000 MHz 32cl
Grafikkort: XFX Speedster MerC310 AMD Radeon™ RX 7900XT
Hårddisk: Kingston NV2 M.2 2TB
Nätaggregat: Corsair RM1000e
Övrig kylning: 3x120mm insug och lådan, chassi Phanteks Eclipse G360A

Temperaturer: 97grader+ processor med full belastning, kring 28grader i lådan.
Bifogad bild på senaste 3dmark test där man ser att cpu går upp i över 97 grader på slutet. Nu vid postande ligger temp stabilt på 52grader

Permalänk
Medlem

Skulle våga påstå att tempraturen är fullt normalt, dessa är varma cpuer och med en NH-U14S så landar dom på runt 86-90c och då är det en enormt mycket bättre kylare än den som följer med.

Så ny kylare en undervoltning är det som gäller för att få ner tempraturen.

Sen angående att gigabytes mjukvara fryser skulle jag våga påstå är nog mer normalt är onormalt, dessa mjukvaror är skräp oavsätt vem som gjort dom 9,9 fall av 10.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kan bara säga att det kan vara halvbökigt ibland att få ordning på RGB så att det funkar bra med olika tillverkare. Man kan få prova olika program eller kombinera program ibland för att få ordning på det. RGB är aldrig plug & play så där är det nog bara att testa dig fram och söka info på nätet.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Ser normalt ut med tempen den orkar boosta till max på 5.1 GHz nästan hela testet.

Permalänk
Medlem

Den kylaren som ingår med processorer är sällan mer än precis tillräcklig, 95°C är den nya högsta temperatur för CPUer. CPUer klockar sen ner sig(throttling) för att hålla ca 95°C, så enklaste sättet att kolla om har en tillräckligt bra kylare är att jämföra med vad t.ex. Sweclockers testlab fick för poäng i 3Dmark på CPU testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle våga påstå att tempraturen är fullt normalt, dessa är varma cpuer och med en NH-U14S så landar dom på runt 86-90c och då är det en enormt mycket bättre kylare än den som följer med.

Så ny kylare en undervoltning är det som gäller för att få ner tempraturen.

Sen angående att gigabytes mjukvara fryser skulle jag våga påstå är nog mer normalt är onormalt, dessa mjukvaror är skräp oavsätt vem som gjort dom 9,9 fall av 10.

Tack för svar. Nyss frös datorn utan några program igång. Känns inte så normalt men du tror att det räcker med att skaffa en bättre fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grand03:

Tack för svar. Nyss frös datorn utan några program igång. Känns inte så normalt men du tror att det räcker med att skaffa en bättre fläkt?

Nej, som sagt så klockar CPU:n ner när den börjar bli för varm. Detta är inte optimalt då du betalat för prestanda som du inte får ut men ändå bättre än alternativet att låta processorn gå upp i rök.

Låser sig datorn är det troligtvis något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle våga påstå att tempraturen är fullt normalt, dessa är varma cpuer och med en NH-U14S så landar dom på runt 86-90c och då är det en enormt mycket bättre kylare än den som följer med.

Så ny kylare en undervoltning är det som gäller för att få ner tempraturen.

Sen angående att gigabytes mjukvara fryser skulle jag våga påstå är nog mer normalt är onormalt, dessa mjukvaror är skräp oavsätt vem som gjort dom 9,9 fall av 10.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Kan bara säga att det kan vara halvbökigt ibland att få ordning på RGB så att det funkar bra med olika tillverkare. Man kan få prova olika program eller kombinera program ibland för att få ordning på det. RGB är aldrig plug & play så där är det nog bara att testa dig fram och söka info på nätet.

Skrivet av Chibariku:

Ser normalt ut med tempen den orkar boosta till max på 5.1 GHz nästan hela testet.

Skrivet av swesen:

Den kylaren som ingår med processorer är sällan mer än precis tillräcklig, 95°C är den nya högsta temperatur för CPUer. CPUer klockar sen ner sig(throttling) för att hålla ca 95°C, så enklaste sättet att kolla om har en tillräckligt bra kylare är att jämföra med vad t.ex. Sweclockers testlab fick för poäng i 3Dmark på CPU testet.

Skrivet av Grand03:

Wow tack för alla svar. Nu känner jag mig lite lugnare. Känns dock märkligt att datorn fryser i idle.

Wow tack för alla svar. Nu känner jag mig lite lugnare. Känns dock märkligt att datorn fryser i idle.

Permalänk
Medlem

Hur har du satt ramminnena ?
Låter ju lite som att den bara jobbar från en modul o sen havererar.
Du ska sätta i varannan slot. Alltså. 1 . Nästa tom. 1. Nästa tom osv. Men har du fler än två och alla är likadana så ska det ju vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nej, som sagt så klockar CPU:n ner när den börjar bli för varm. Detta är inte optimalt då du betalat för prestanda som du inte får ut men ändå bättre än alternativet att låta processorn gå upp i rök.

Låser sig datorn är det troligtvis något annat.

Vad kan det vara då tro?

Permalänk
Medlem

Du skriver att du testat RAM, hur då?
Även intressant att veta hur länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Hur har du satt ramminnena ?
Låter ju lite som att den bara jobbar från en modul o sen havererar.
Du ska sätta i varannan slot. Alltså. 1 . Nästa tom. 1. Nästa tom osv. Men har du fler än två och alla är likadana så ska det ju vara lugnt.

Sitter i A2 och B2 då jag har två stycken. Allt enligt moderkortets instruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Du skriver att du testat RAM, hur då?
Även intressant att veta hur länge?

Memtest86, stängde av testet efter typ 3 timmar. 3 av 4 test hade då gått igenom utan några error.

Permalänk
Medlem

Hur monterade du kylaren ?
Har du kylpasta över så du kan plocka av den o prova igen?

De där originalkylarna är väl såna som ska korsdras om jag inte är fel på det. Dvs där är ingen botten på skruven.

Du kan ju även prova att koppla om nätagget. Är där en kabel som inte sitter som den ska, så är det nog inte omöjligt att hela burken ballar ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Hur monterade du kylaren ?
Har du kylpasta över så du kan plocka av den o prova igen?

De där originalkylarna är väl såna som ska korsdras om jag inte är fel på det. Dvs där är ingen botten på skruven.

Du kan ju även prova att koppla om nätagget. Är där en kabel som inte sitter som den ska, så är det nog inte omöjligt att hela burken ballar ur

Fyra skruvar som jag bara skruvade åt. Kylpasta satt redan på så har inget över.
Reagerade på att jag ändå fick ta i ganska hårt när jag stängde "luckan" till själva processorn alltså innan jag monterade dit fläkten...

Permalänk
Medlem

Jo. Ryzen är ett helvete att stänga. Men sålänge de sitter rätt så är det lugnt.
Tog du bort plasten som satt på kylaren ?

Borde iofs bli varmare om den är kvar. Men man vet ju aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Jo. Ryzen är ett helvete att stänga. Men sålänge de sitter rätt så är det lugnt.
Tog du bort plasten som satt på kylaren ?

Borde iofs bli varmare om den är kvar. Men man vet ju aldrig

Japp den tog jag bort.

Permalänk
Medlem

Ta loss allt vad paneler på chassit du kan. O sen se om den blir stabilare utan. Dvs öppet luftflöde.
Tror inte det är felet, men det är supersvårt att bara killgissa sig fram med.

I din sits hade jag nog plockat ner allt o gjort om från början