Retro och vintage, radio-gerät med CRT fynd och retro gaming

Permalänk
Medlem

Retro och vintage, radio-gerät med CRT fynd och retro gaming

Fyndade ett styck radio-gerät på Chalmers ETA auktion för en struntsumma...

Delar gärna med mig av några bilder och funderar på om vi har någon kunnig i hur denna använts och när ?

Några exteriörbilder:
(Länk är då moderna webläsare tycks tro att en jpg som inte laddas från en sida med cert är livsfarlig)

Länk till bild 1

Länk till bild 2

Länk till bild 3

Länk till bild 4

När man öppnar denna vackar tingest:

Länk till bild 5

Länk till bild 6

Länk till bild 7

Länk till bild 8

Vad jag lyckats koppla in till denna apparat:

Länk till bild 9

Och hur det faktiskt fungerade:

Länk till bild 10

Maskinen fick tina upp hemma efter en kall resa, startade upp den en kort stund genom att köra den i serie med en 15W GLÖD-lampa för att begränsa strömrusning till gamla kondingar.

Apparaten tycks vara byggd av diskreta solid state kretsar, inga rör förutom CRT, det finns även batterifack för att kunna köra på batteri, men det är någon udda typ.

Den har också förvånansvärt bra ljud i sin inbyggda högtalare.

Kommer nog uppdatera tråden med mer detaljer vad det lider.

Har du kunskap och mer detaljer gällande denna era i Televerket Radio - Rundradio hade det varit helt underbart.

Bättre rubrik
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Dess två främsta uppgifter var dessa.
1, Att se till att praktikanter/dom lägsta i företag fick nåt att göra genom att kånka runt på denna.
2, Straffa en stackars arbetare som chefen inte gillade

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Dess två främsta uppgifter var dessa.
1, Att se till att praktikanter/dom lägsta i företag fick nåt att göra genom att kånka runt på denna.
2, Straffa en stackars arbetare som chefen inte gillade

Av vikten att döma så var den ett välkommet tillskott bak i en orange Televerket Volvo vintertid 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nja mer jobb/bättre straff blev det ju troligen om dessa inte togs med på dessa resor

Om nu nån inte vet vad vi talar om.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Den där skulle du ju ha som konstinstallation eller vad man ska kalla det.

Första versionen av Raspberry Pi har kompositutgång, och en sådan kan du ju få för inga pengar alls om du inte redan har en bunte du inte använder till nåt. Låt en dylik spela upp någon slinga med random konstiga klipp. Kanske din tolkning av hur signaler från civilisationer i yttre rymden skulle kunnat arta sig? Kan ju bli precis hur bra som helst

Enda reservationen är att du kanske vill vänta med det tills elpriserna blivit lite humanare...

Edit: om jag i övrigt ska gissa på vad apparaten var avsedd för, så är det att kontrollera signalkvalitet, och i förlängningen testning och felsökning av TV-antenninstallationer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den där skulle du ju ha som konstinstallation eller vad man ska kalla det.

Första versionen av Raspberry Pi har kompositutgång, och en sådan kan du ju få för inga pengar alls om du inte redan har en bunte du inte använder till nåt. Låt en dylik spela upp någon slinga med random konstiga klipp. Kanske din tolkning av hur signaler från civilisationer i yttre rymden skulle kunnat arta sig? Kan ju bli precis hur bra som helst

Enda reservationen är att du kanske vill vänta med det tills elpriserna blivit lite humanare...

Edit: om jag i övrigt ska gissa på vad apparaten var avsedd för, så är det att kontrollera signalkvalitet, och i förlängningen testning och felsökning av TV-antenninstallationer.

Idag fick den agera lite stämningshöjare när arbetsbänken i hobbyrummet äntligen blev städad..

Tyvärr har den ju vara RF och igen komposit IN.

Intressant är ju att man ser att den försöker tolka komposit utan att riktigt lyckas, frågan är hur mycket som skiljer dessa signaler 🤔

Antingen får man skaffa en RF modulator eller så kanske det går o bygga om i apparaten för att ta emot RF?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har för mig att RPI2 också har composite-läge men nu på hörlursuttaget vilket gjorde anslutningssladden speciell och förmodligen ingen som ens provade att använda den.

3' och 4' okänt.

Permalänk
Medlem

Den söta lilla apparaten kan ju även gå på batteri.

Vad tror ni om detta?

Antingen 12 eller 10 celler beroende på typ..

Att den ena är D-batterier känns rimligt.

Vad kan den andra vara?

Vilken typ av kemi tror ni den kan ladda?

Batterilådan sitter kvar intakt i apparaten, tom och helt ren, ser ut att aldrig ha haft batterier i sig.

Tror även blindcellen finns kvar som ska vara där om man kör 10 celler.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En annan intressant sak på denna monokroma CRT.

Beroende på hur jag ställer mottagaren kan jag få två olika resultat.

Mjuk bild, bara scanlines är tydliga.

Hård bild, väldigt hög kontrast horisontell men det ser nästan ut som dithering.

Nån TV guru som kan förklara detta?

Är detta ett videofenomen eller använde SNES faktiskt dithering?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.