Varför är det så stora prisskillnader på hemlarm?

Permalänk
Medlem

Varför är det så stora prisskillnader på hemlarm?

Har flyttat till hus och då ska vi förstås ha hemlarm kopplat till en larmcentral. För tillfället är vi på en gratis prova-på-period hos ett av de större bolagen, men ska snart börja betala själva och behöver då välja vilken leverantör vi vill ha.

Jag är ganska medveten om vilka funktioner jag vill ha och har funnit ett fåtal par leverantörer som är av intresse. Det jag bara inte förstår nu är: varför är det såna enorma prisskillnader? Jag menar inte utrustningen i sig, utan själva abonnemangskostnaden.

Verkliga prisexempel:

  • Verisure: 550 kr/månad

  • Securitas Home: 379 kr/månad

  • Safeland: 1500 kr/år (motsvarar 125 kr/månad)

Är det såna enorma skillnader i vad deras larmcentraler erbjuder för kvalitet eller vad är det man betalar för? Eller är det mjukvarans kvalitet man betalar för? Eller hur duktiga vaktbolaget är när de väl rycker ut? Eller är kostnaden för utrustningen medräknad på något vis?

Safeland tycks ha den dyraste utrustningen, men å andra sidan äger man den helt själv från dag 1 och den fungerar även utan koppling till larmcentralen. Securitas Home har en bindningstid på 24 månader och Verisure behåller äganderätten i 5 år. Man köper kopplingen till Safelands larmcentral årsvis, så den bindningstiden är tekniskt sett 12 månader.

I många andra fall är det ju så att dyrare = bättre. Men här kan jag inte begripa hur Verisure är bättre än exempelvis Securitas Home. Och jag kan inte se hur Safeland skulle vara sämst bara för att de är billigast. Alla erbjuder ju ändå samma tjänst: hemlarm med koppling till larmcentral. Alla hemlarmen skiljer sig i detaljer i sina utbud och funktioner, men jag finner det extremt oklart varför priserna varierar så kraftigt. Eller är det helt enkelt så att de större bolagen tar mer betalt bara för att de kan? Jag vet vilka funktioner jag vill ha från utrustningen och vill då betala så lite som möjligt för de funktionerna. Jag bara utgår från att alla olika larmcentraler sköter sitt jobb lika bra, eller är det naivt?

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte. Vi valde Verisure för att andra vi känner hade det. Månadsavgiften är rätt saftig, men jag minns inte att vi betalade något för själva utrustningen. Det fanns nog en "startavgift", men den kunde man alltid snacka bort.

Då jag bara har erfarenhet av Verisure kan jag bara säga något om deras lösning, men de har en riktigt bra app iaf, med smidig integrering av deras "smart plugs" som man kan använda för att styra lampor och vad man nu vill, med schemaläggning osv.

Batterierna i utrustningen varar i tolv miljoner år.

Integrering med Yale Doorman.

Brandvarnare, vattenvarnare osv...

Appen har en överfallsfunktion så man kan lägga en larmknapp på hemskärmen som skickar position och larm osv till larmcentralen om man känner sig otrygg utomhus någonstans. Den har jag tackolov aldrig behövt testa dock.

Men det är en saftig månadsavgift...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har flyttat till hus och då ska vi förstås ha hemlarm kopplat till en larmcentral. För tillfället är vi på en gratis prova-på-period hos ett av de större bolagen, men ska snart börja betala själva och behöver då välja vilken leverantör vi vill ha.

Jag är ganska medveten om vilka funktioner jag vill ha och har funnit ett fåtal par leverantörer som är av intresse. Det jag bara inte förstår nu är: varför är det såna enorma prisskillnader? Jag menar inte utrustningen i sig, utan själva abonnemangskostnaden.

Verkliga prisexempel:

  • Verisure: 550 kr/månad

  • Securitas Home: 379 kr/månad

  • Safeland: 1500 kr/år (motsvarar 125 kr/månad)

Är det såna enorma skillnader i vad deras larmcentraler erbjuder för kvalitet eller vad är det man betalar för? Eller är det mjukvarans kvalitet man betalar för? Eller hur duktiga vaktbolaget är när de väl rycker ut? Eller är kostnaden för utrustningen medräknad på något vis?

Safeland tycks ha den dyraste utrustningen, men å andra sidan äger man den helt själv från dag 1 och den fungerar även utan koppling till larmcentralen. Securitas Home har en bindningstid på 24 månader och Verisure behåller äganderätten i 5 år. Man köper kopplingen till Safelands larmcentral årsvis, så den bindningstiden är tekniskt sett 12 månader.

I många andra fall är det ju så att dyrare = bättre. Men här kan jag inte begripa hur Verisure är bättre än exempelvis Securitas Home. Och jag kan inte se hur Safeland skulle vara sämst bara för att de är billigast. Alla erbjuder ju ändå samma tjänst: hemlarm med koppling till larmcentral. Alla hemlarmen skiljer sig i detaljer i sina utbud och funktioner, men jag finner det extremt oklart varför priserna varierar så kraftigt. Eller är det helt enkelt så att de större bolagen tar mer betalt bara för att de kan? Jag vet vilka funktioner jag vill ha från utrustningen och vill då betala så lite som möjligt för de funktionerna. Jag bara utgår från att alla olika larmcentraler sköter sitt jobb lika bra, eller är det naivt?

Någon måste ju betala för säljkåren som åker runt och knackar dörr samt står in varenda butiksentré..
Vi betalar 265:-/ månad vilket jag tycker är för mycket för Sector Alarm. (Har prisförhandlat varenda år med dom betalade 370:-/månad när det var nyinstallerat).

Verisure har ju vart i blåsväder senaste tiden med läckta bilder på sina kunder. Jag vet inte om det känns speciellt säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Någon måste ju betala för säljkåren som åker runt och knackar dörr samt står in varenda butiksentré..
Vi betalar 265:-/ månad vilket jag tycker är för mycket för Sector Alarm. (Har prisförhandlat varenda år med dom betalade 370:-/månad när det var nyinstallerat).

Verisure har ju vart i blåsväder senaste tiden med läckta bilder på sina kunder. Jag vet inte om det känns speciellt säkert.

Alla larmbolag är rövhål. Vi har kontaktat Sector Alarm flera gånger när deras säljare varit här och ljugit om att "grannarna i området gått ihop och köpt larm".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Alla larmbolag är rövhål. Vi har kontaktat Sector Alarm flera gånger när deras säljare varit här och ljugit om att "grannarna i området gått ihop och köpt larm".

Jo. Larmföretag tjänar ju pengar på att trissa upp folks rädslor. Bor man så att larm behövs är det förstås ett nödvändigt ont, men helst vill man väl minimera vad man betalar i alla fall. Ofta räcker ju ett larm, att man har direktkoppling till larmtjänst, en massa fancy sensorer eller vad det nu kan vara gör ju väldigt lite utöver bara larmet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag vet faktiskt inte. Vi valde Verisure för att andra vi känner hade det. Månadsavgiften är rätt saftig, men jag minns inte att vi betalade något för själva utrustningen. Det fanns nog en "startavgift", men den kunde man alltid snacka bort.

Då jag bara har erfarenhet av Verisure kan jag bara säga något om deras lösning, men de har en riktigt bra app iaf, med smidig integrering av deras "smart plugs" som man kan använda för att styra lampor och vad man nu vill, med schemaläggning osv.

Batterierna i utrustningen varar i tolv miljoner år.

Integrering med Yale Doorman.

Brandvarnare, vattenvarnare osv...

Appen har en överfallsfunktion så man kan lägga en larmknapp på hemskärmen som skickar position och larm osv till larmcentralen om man känner sig otrygg utomhus någonstans. Den har jag tackolov aldrig behövt testa dock.

Men det är en saftig månadsavgift...

/hulle.

Något måste man väl betala för utrustningen? Eller hur gör man om man vill ha mer än det som ingår i deras startpaket? Vi har exempelvis enorma mängder fönster här och jag har inte sett någon leverantör inkludera mer än ett par sensorer för fönster och dörrar i sina paket.

Batterierna i utrustningen vi ärvde fick bytas nu och de är sex år gamla - men det kanske avrundas uppåt till 12 miljoner år

Jag håller med om att de har många funktioner, men samtidigt är det ändå många saker som andra erbjuder för markant lägre pris. Så ja, vi är överens om att det är en saftig avgift - frågan är bara om den är motiverad eller enbart uppblåst. Det kan ju vara att det är värt en högre månadsavgift om utrustningen är lite billigare - problemet är då att det inte går att se några priser på hemsidan och då går det inte att jämföra.

Skrivet av cheesen:

Någon måste ju betala för säljkåren som åker runt och knackar dörr samt står in varenda butiksentré..
Vi betalar 265:-/ månad vilket jag tycker är för mycket för Sector Alarm. (Har prisförhandlat varenda år med dom betalade 370:-/månad när det var nyinstallerat).

Verisure har ju vart i blåsväder senaste tiden med läckta bilder på sina kunder. Jag vet inte om det känns speciellt säkert.

Ja, det är sant! Man kanske ska känna sig duktig för att man bidrar till att hålla ner arbetslösheten i landet genom att välja en dyr larmfirma?

Jag vet att Verisures nyare rörelse-sensorer med kamera har ett linslock som öppnas först när larmet går. Vet inte om det är tänkt att lösa problemet med att de tjuvkikar på en...

Skrivet av Halogen:

Alla larmbolag är rövhål. Vi har kontaktat Sector Alarm flera gånger när deras säljare varit här och ljugit om att "grannarna i området gått ihop och köpt larm".

Kan bekräfta - har dejtat ett rövhål som jobbade som dörrknackande säljare. Hon hade exakt noll utbildning inom larm och säkerhet - ändå fick hon gå in hos folk och ge dem råd kring hemsäkerhet. Hon gick runt i villaområden och såg söt ut samtidigt som hon hade ett manus med skrämmande fakta för att få folk att bli kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har flyttat till hus och då ska vi förstås ha hemlarm kopplat till en larmcentral. För tillfället är vi på en gratis prova-på-period hos ett av de större bolagen, men ska snart börja betala själva och behöver då välja vilken leverantör vi vill ha.

Jag är ganska medveten om vilka funktioner jag vill ha och har funnit ett fåtal par leverantörer som är av intresse. Det jag bara inte förstår nu är: varför är det såna enorma prisskillnader? Jag menar inte utrustningen i sig, utan själva abonnemangskostnaden.

Verkliga prisexempel:

  • Verisure: 550 kr/månad

  • Securitas Home: 379 kr/månad

  • Safeland: 1500 kr/år (motsvarar 125 kr/månad)

Är det såna enorma skillnader i vad deras larmcentraler erbjuder för kvalitet eller vad är det man betalar för? Eller är det mjukvarans kvalitet man betalar för? Eller hur duktiga vaktbolaget är när de väl rycker ut? Eller är kostnaden för utrustningen medräknad på något vis?

Safeland tycks ha den dyraste utrustningen, men å andra sidan äger man den helt själv från dag 1 och den fungerar även utan koppling till larmcentralen. Securitas Home har en bindningstid på 24 månader och Verisure behåller äganderätten i 5 år. Man köper kopplingen till Safelands larmcentral årsvis, så den bindningstiden är tekniskt sett 12 månader.

I många andra fall är det ju så att dyrare = bättre. Men här kan jag inte begripa hur Verisure är bättre än exempelvis Securitas Home. Och jag kan inte se hur Safeland skulle vara sämst bara för att de är billigast. Alla erbjuder ju ändå samma tjänst: hemlarm med koppling till larmcentral. Alla hemlarmen skiljer sig i detaljer i sina utbud och funktioner, men jag finner det extremt oklart varför priserna varierar så kraftigt. Eller är det helt enkelt så att de större bolagen tar mer betalt bara för att de kan? Jag vet vilka funktioner jag vill ha från utrustningen och vill då betala så lite som möjligt för de funktionerna. Jag bara utgår från att alla olika larmcentraler sköter sitt jobb lika bra, eller är det naivt?

Du missar en viktig faktor i prisjämförelsen. Oftast dom som har billigare månadsavgift har då istället kostnader för utryckning och falsklarm t.ex när brandlarmet går för att du öppnar ugnen och sådana saker. Har själv jobbat som larminstallatör på Sector alarm i 5 år och där ingår alla uttryckningar i priset, vilket kan vara skönt. Betalar du 125kr i månaden för Safeland så har jag svårt att tro att allt det där ingår i det priset. Kan ha fel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Någon måste ju betala för säljkåren som åker runt och knackar dörr samt står in varenda butiksentré..
Vi betalar 265:-/ månad vilket jag tycker är för mycket för Sector Alarm. (Har prisförhandlat varenda år med dom betalade 370:-/månad när det var nyinstallerat).

Verisure har ju vart i blåsväder senaste tiden med läckta bilder på sina kunder. Jag vet inte om det känns speciellt säkert.

Du har inte lust att speca vad ni betalar för hos Sector Alarm? Föräldrarna har de och de betalar mer än dubbelt så mycket per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Du missar en viktig faktor i prisjämförelsen. Oftast dom som har billigare månadsavgift har då istället kostnader för utryckning och falsklarm t.ex när brandlarmet går för att du öppnar ugnen och sådana saker. Har själv jobbat som larminstallatör på Sector alarm i 5 år och där ingår alla uttryckningar i priset, vilket kan vara skönt. Betalar du 125kr i månaden för Safeland så har jag svårt att tro att allt det där ingår i det priset. Kan ha fel.

Det är en bra poäng! 2100 kr kostar det. Dock inte för att brandlarmet går när jag öppnar ugnen, utan om de gör en utryckning som man själv beviljar:

Citat:

Kostnad för väktarutryckningar

Med tjänsten Connect Plus får du utöver grannsamverkanstjänsten samt även Larmcentral och Väktare. Alla larm till larmcentralen är kostnadsfria. Safeland har fri väktarutryckning i händelse av att du får ett inbrott eller inbrottsförsök. (Förutsättningen är att du har Safelands brottsförebyggande skyltar eller dekaler på ditt hem.)

För övriga väktarutryckningar tillkommer en avgift på 2100 kr. Du bestämmer själv när en väktarutryckning får ske, exempelvis endast vid muntligt godkännande av dig eller en av dina kontaktpersoner som rings upp vid ditt larm. Det är med andra ord ingen risk för att det blir väktarutryckning utan din vilja.

Hur ofta sker det väktarutryckningar på hemlarm?

I genomsnitt är det 1 väktarutryckning på 100 larmmånader, dvs du kan räkna med en utryckning vart 8e år, vilket då skulle bli en mycket låg månadskostnad.

Så jag tolkar det som att utryckning vid utlöst brandvarnare skulle kosta pengar. Köper deras argument om att utryckningar sker sällan och att det förmodligen inte blir så dyrt i längden. Samtidigt har du helt rätt i att det är en faktor som gör att de kan sänka priset (eller att andra kan höja sitt).

Permalänk
Medlem

Man kan pruta rätt mycket hos verisure, men deras modell där varenda givare ökar på månadskostnaden är helt vidrig.
Som om det skulle kosta mer för dem att man har fler dörrar eller fönster de kan få larm från...

Har man deras larm sen tidigare går det att koppla det till safeland istället.

Hade jag satt in larm idag hade jag helt klart valt ett Ajax/liknande och kopplat till billig larmcentral eller bara övervakat själv.
Det som gör mest nytta är dessutom skyltarna om att det finns larm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man kan pruta rätt mycket hos verisure, men deras modell där varenda givare ökar på månadskostnaden är helt vidrig.
Som om det skulle kosta mer för dem att man har fler dörrar eller fönster de kan få larm från...

Har man deras larm sen tidigare går det att koppla det till safeland istället.

Hade jag satt in larm idag hade jag helt klart valt ett Ajax/liknande och kopplat till billig larmcentral eller bara övervakat själv.
Det som gör mest nytta är dessutom skyltarna om att det finns larm.

Ah, så det tar mer betalt för varje pryl? Det förklarar att de inte listar några priser på hemsidan likt Securitas Home.

Precis, vi kan koppla vårt ärvda system till Safeland. Vi vill dock utöka utrustningen och kommer därmed behöva fasa ut det gamla systemet.

Jag är just väldigt mycket inne på Safeland med Ajax eftersom det känns enklare att köpa prylarna själv samtidigt som man har den lägsta månadskostnaden av alla. Men undrar då om jag missar något uppenbart eftersom det är en femhundring billigare än de dyraste konkurrenterna... När min fru frågar "varför är det så billigt då?" svarar jag bara "vet inte" med en axelryckning

Permalänk
Medlem

Det viktigaste att ha med sig med Verisure är att inför deras årliga höjning av pris så ringer man in och hotar att säga upp och så poof så har man lägre månadsavgift än tidigare - gjort nu fyra år i rad.

Nu är vårt larm friköpt så då tog jag detta med Safeland som argument och ja.. det går att pruta rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Ah, så det tar mer betalt för varje pryl? Det förklarar att de inte listar några priser på hemsidan likt Securitas Home.

Precis, vi kan koppla vårt ärvda system till Safeland. Vi vill dock utöka utrustningen och kommer därmed behöva fasa ut det gamla systemet.

Jag är just väldigt mycket inne på Safeland med Ajax eftersom det känns enklare att köpa prylarna själv samtidigt som man har den lägsta månadskostnaden av alla. Men undrar då om jag missar något uppenbart eftersom det är en femhundring billigare än de dyraste konkurrenterna... När min fru frågar "varför är det så billigt då?" svarar jag bara "vet inte" med en axelryckning

Jag har inte kollat detaljer, men verisure så ingår ju att de kommer och kollar stället, tejpar igen ett fönster om det behövs osv.
Har man någon som bor i närheten som kan kolla till huset vid larm funkar det typ lika bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Du har inte lust att speca vad ni betalar för hos Sector Alarm? Föräldrarna har de och de betalar mer än dubbelt så mycket per månad.

Vi har två kameror/detectorer, tre dörrar, några brandvarnare taggar och fjärrkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Alla larmbolag är rövhål. Vi har kontaktat Sector Alarm flera gånger när deras säljare varit här och ljugit om att "grannarna i området gått ihop och köpt larm".

Jag har bara träffat två säljare från sector på 7 år så jag kan inte riktigt uttala mig om säljkåren.
Verisure däremot har knackat dörr minst 2 gånger om året senaste 7 åren. För att inte tala om gångerna man blivit hejdad i livsmedelsbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Det viktigaste att ha med sig med Verisure är att inför deras årliga höjning av pris så ringer man in och hotar att säga upp och så poof så har man lägre månadsavgift än tidigare - gjort nu fyra år i rad.

Nu är vårt larm friköpt så då tog jag detta med Safeland som argument och ja.. det går att pruta rätt hårt.

Det är den metoden jag använt på sector.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Vi har två kameror/detectorer, tre dörrar, några brandvarnare taggar och fjärrkontroller.

Okay, tack, låter som att föräldrarna har lite mer men fortfarande inte så det mer än dubbla priset motiveras.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Json_81:

Man kan pruta rätt mycket hos verisure, men deras modell där varenda givare ökar på månadskostnaden är helt vidrig.
Som om det skulle kosta mer för dem att man har fler dörrar eller fönster de kan få larm från...

Har man deras larm sen tidigare går det att koppla det till safeland istället.

Hade jag satt in larm idag hade jag helt klart valt ett Ajax/liknande och kopplat till billig larmcentral eller bara övervakat själv.
Det som gör mest nytta är dessutom skyltarna om att det finns larm.

Det där med att pruta... vi flyttade till hus och skaffade larm. betalade 489:- i månaden. Ett år senare betalar vi 99:-/månaden och fick en extra kamera samt rökdeckare i källaren.

Hur blev det så billigt? Vi bad om att få billigare.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

En annan sak som spelar roll hos de olika bolagen är väll också deras typer av väktare? Verisure mm har om jag inte misstar mig egna väktare som skickas ut vid larm, medans sector alarm mer eller mindre bara ringer polisen?

//Kör sector alarm själv

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Ostbullen:

En annan sak som spelar roll hos de olika bolagen är väll också deras typer av väktare? Verisure mm har om jag inte misstar mig egna väktare som skickas ut vid larm, medans sector alarm mer eller mindre bara ringer polisen?

//Kör sector alarm själv

Jag kan inte uttala mig om sector alarm men Verisure använder bara polisen om bilder verifierar personer i bostaden. Så om tex en fönstervibb har registrerat men inget annat kan en väktare ringas till platsen. Om fler detektorer + bild på ngn i bostaden finns så kontaktas polisen.

I första hand rings ägaren och kollar av om ngn beräknas vara där eller ej. Är svaret nej kontaktas polisen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 