Apple uppgraderar Macbook Pro och skalar M2 till Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tror nog de flesta redigerar sina videos och bilder direkt på telefonen

Tror nog andelen som gör det på datorn är ganska lite och nischat. Sannolikt under 10% av alla datoranvändare

Detta är förmodligen sant för de allra flesta.
Och det kommer att öka med tiden. Precis som att det bara är gamla människor på facebook, verkar barn och ungdomar idag använda TikTok och Snap. Mina döttrar (11 o 14) reagerar på YouTube-reklamen som om de tvingades titta på långfilmer inkastade i det de vill se. Och det de faktiskt vill se får inte vara segt eller långt det heller, vilket går på tvärs mot YouTubeproducenternas önskan att klistra fast tittarna så länge som möjligt för reklaminslagens skull.

Kombinera den framväxande generationens vanor med allt större kapacitet/kvalitet levererad från de mobila plattformarna, och riktningen är given. Relativt sett kommer andelen som sitter framför datorskärmar och redigerar bild och videomaterial att minska (även om det fortfarande kan vara en relevant marknad). Allt mina döttrar laddar upp produceras på mobila plattformar, trots att de har datorer. De föredrar helt enkelt den plattform de har vuxit upp med, precis som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är förmodligen sant för de allra flesta.
Och det kommer att öka med tiden. Precis som att det bara är gamla människor på facebook, verkar barn och ungdomar idag använda TikTok och Snap. Mina döttrar (11 o 14) reagerar på YouTube-reklamen som om de tvingades titta på långfilmer inkastade i det de vill se. Och det de faktiskt vill se får inte vara segt eller långt det heller, vilket går på tvärs mot YouTubeproducenternas önskan att klistra fast tittarna så länge som möjligt för reklaminslagens skull.

Kombinera den framväxande generationens vanor med allt större kapacitet/kvalitet levererad från de mobila plattformarna, och riktningen är given. Relativt sett kommer andelen som sitter framför datorskärmar och redigerar bild och videomaterial att minska (även om det fortfarande kan vara en relevant marknad). Allt mina döttrar laddar upp produceras på mobila plattformar, trots att de har datorer. De föredrar helt enkelt den plattform de har vuxit upp med, precis som jag gör.

Håller med i det du säger, förutom att jag inte för en sekund skulle gå tillbaka till 80/90-talets sätt, bara för att jag växte upp då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Håller med i det du säger, förutom att jag inte för en sekund skulle gå tillbaka till 80/90-talets sätt, bara för att jag växte upp då.

😀
Eller jag till kommandorader. Tangentbord, mus och traditionellt hierarkiskt filsystem är var jag känner mig komfortabel.

Men jag tror att det är viktigt att ha lite perspektiv, och inse att både konsumtions och produktionsmönster är under kontinuerlig förändring. Och om man har använt touchinterface sedan man var två, använt mobilen för att ta och grovredigera bilder och filmer sedan man var åtta, blivit bättre på det och lagt på sammansatta ljudspår sedan du var tolv…så är sannolikheten stor att du kommer att använda en evolverad mobil plattform för att göra detta om fem-tio år också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Detta är förmodligen sant för de allra flesta.
Och det kommer att öka med tiden. Precis som att det bara är gamla människor på facebook, verkar barn och ungdomar idag använda TikTok och Snap. Mina döttrar (11 o 14) reagerar på YouTube-reklamen som om de tvingades titta på långfilmer inkastade i det de vill se. Och det de faktiskt vill se får inte vara segt eller långt det heller, vilket går på tvärs mot YouTubeproducenternas önskan att klistra fast tittarna så länge som möjligt för reklaminslagens skull.

Kombinera den framväxande generationens vanor med allt större kapacitet/kvalitet levererad från de mobila plattformarna, och riktningen är given. Relativt sett kommer andelen som sitter framför datorskärmar och redigerar bild och videomaterial att minska (även om det fortfarande kan vara en relevant marknad). Allt mina döttrar laddar upp produceras på mobila plattformar, trots att de har datorer. De föredrar helt enkelt den plattform de har vuxit upp med, precis som jag gör.

ADHD kommer bli normen bland befolkningen i framtiden. Kombinera den med AI-revolutionen som är på G o jag vettefan vad det kommer bli av mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Eller 64k

Det som är intressant är att behovet av lokalt hårddiskutrymme har minskat senaste 10 åren.

Sådan trend tror jag att vi aldrig sett tidigare. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Apple vet hur man gör business. Säljer som ny för +500.000 kr och accepterar inbyte för 10.000 kr tillbaks.

https://www.macrumors.com/2023/01/18/apple-customers-complain...

Det kan jag iofs fatta. Snacka om att vara en helt död produkt. Tillgång och efterfrågan får ju diktera värdet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det kan jag iofs fatta. Snacka om att vara en helt död produkt. Tillgång och efterfrågan får ju diktera värdet.

Död produkt? Apple säljer fortfarande den för $52k.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Död produkt? Apple säljer fortfarande den för $52k.

Ja, det spelar ingen roll. Så är det ju i princip alltid med Apples produkter, dom fortsätter sälja till fullpris tills ersättaren finns att köpa. Så var det ju även med M1 MB Pro nu innan M2 kom. När det gäller Mac Pro började det ju bli riktigt jobbigt redan när M1 Studio ultraversionen var snabbare multicore än 28-core Intel Xeon W. Och nu, när nya Mac Pro väntas komma väldigt snart så är det ju enbart dom som verkligen MÅSTE köpa den gamla modellen som gör det. I princip alla ÅF har den som beställningsvara, inte ens instegsmodellerna finns i lager längre.

Så ja, död produkt även fast den fortfarande finns till salu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Deras prissättning är frustrerande.
28k för basversionen 14” - ”Fruktansvärt dyrt men det kan gå”

Men alltså… egentligen vill jag ha 16”
36k - ”hum okej aja”

Fast … 16 gig ram och 512 gig disk 2023, på en produkt jag ska ha i minst 5 år? Nä.
16->32 gig 5000:-
512 -> 1TB 2500:-
45995:-

Okej… men nu ligger jag bara 4000:- från toppmodellen….

49495:- ”Hur i helvete hamnade jag här? :P”

Och sen börjar man om. Och slutar i en dyr config ändå.
Skulle man få basversionen fast med 32 gig minne och 1TB disk skulle jag ha slagit till direkt. Det är i min mening horribelt att det ska behöva slås på 7500:- för att få upp minne och disk till en rimlig nivå (med tanke på att det inte går att ändra efteråt).
Fast det är väl det som är hela tanken med deras prissättning, ett ”lägre” pris på datorn i grund och sen nån form av FOMO med fastlödda prylar som gör att man som kund köper dyra upgrades för att man inte har något val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Deras prissättning är frustrerande.
...
Och sen börjar man om. Och slutar i en dyr config ändå.
Skulle man få basversionen fast med 32 gig minne och 1TB disk skulle jag ha slagit till direkt. Det är i min mening horribelt att det ska behöva slås på 7500:- för att få upp minne och disk till en rimlig nivå (med tanke på att det inte går att ändra efteråt).

Tror lite som andra varit inne på här, att dessa maskiner främst säljs som företagsdatorer. Sedan får maskinerna leva vidare efter 2-3 år på begagnatmarknaden.

Har svårt att motivera priset ovan som privatperson, men som konsultdator så är prisbilden helt annorlunda. Hellre momsfritt som konsult/företagare än att bli trippelbeskattad (arbetsgivaravgift+löneskatt+moms) som privatperson.