Bank ID på fil fungerar helt plötsligt inte.

Permalänk
Medlem

Bank ID på fil fungerar helt plötsligt inte.

Jag har windows edge och Bank ID på fil har fungerat utan problem i flera år, helt plötsligt fungerar det inte. Jag har ominstallerat det men det hjälpte inte. När rutan kommer upp där jag ska signa så blinkar skärmen ett par gånger och rutan försvinner sen.

Följande meddelande får jag: Bank ID application has been cancelled. Another program is preventing bank id security application from functioning normally. Message code 10015.

När jag startar i felsäkert läge med nätverk så kan jag logga in som vanligt. Jag har eset nod32 virusskydd. Finns det någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Rekordmedlem

Another program is blocking the Security Application's password dialogs.
https://help.bankid.com/BIDFiles/EN/10015.htm?ms=CgACCA==&mw=...
Har du Handelsbanken och en kortläsare ?
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Another program is blocking the Security Application's password dialogs.
https://help.bankid.com/BIDFiles/EN/10015.htm?ms=CgACCA==&mw=...
Har du Handelsbanken och en kortläsare ?
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/digitala-tjanster/hjal...

Nordea och kortläsare.

Permalänk
Medlem

Har inte Nordea avvecklat BankID på fil sedan i vintras ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Har inte Nordea avvecklat BankID på fil sedan i vintras ?

De avvecklade möjligheten att använda BankId på fil för att logga in och använda deras egna tjänster men de utfärdar fortfarande sådana för att använda hos olika myndigheter tex.

Har man en korrupt Bank ID installation kan man alltid prova köra detta program Remove BISP: https://support.bankid.com/sv/fixa

Installera sedan om Bank ID och ladda ned ett nytt Bank ID på fil och se om det fungerar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har windows edge och Bank ID på fil har fungerat utan problem i flera år, helt plötsligt fungerar det inte. Jag har ominstallerat det men det hjälpte inte. När rutan kommer upp där jag ska signa så blinkar skärmen ett par gånger och rutan försvinner sen.

Följande meddelande får jag: Bank ID application has been cancelled. Another program is preventing bank id security application from functioning normally. Message code 10015.

När jag startar i felsäkert läge med nätverk så kan jag logga in som vanligt. Jag har eset nod32 virusskydd. Finns det någon som vet vad problemet kan vara?

Hjälper just nu en bekant som har samma problem, nästan. Bank-ID på kort med kabelansluten kortläsare. Provar nu att avinstallera Eset Security (NOD32), får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sve84:

Hjälper just nu en bekant som har samma problem, nästan. Bank-ID på kort med kabelansluten kortläsare. Provar nu att avinstallera Eset Security (NOD32), får se om det hjälper.

Hjälpte att avinstallera. Får se om det kommer en fix från Eset snart. Ska se om det går att rapportera till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sve84:

Hjälpte att avinstallera. Får se om det kommer en fix från Eset snart. Ska se om det går att rapportera till dem.

Så det är eset där felet ligger. Om jag knappar in koden väldigt fort så lyckas jag logga in på sidor.

Permalänk
Skrivet av sve84:

Hjälpte att avinstallera. Får se om det kommer en fix från Eset snart. Ska se om det går att rapportera till dem.

Är Eset bättre än t.ex Windows egna Defender?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Är Eset bättre än t.ex Windows egna Defender?

Det kan jag inte ge ett bra svar på. Förut, när jag sålde Eset-produkter och Windows Defender var nytt så var det ju det, men är inte längre uppdaterad kring vilka antivirus som är bra och till vad. Kör själv bara på Windows inbyggda (d.v.s. Microsoft Defender)

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så det är eset där felet ligger. Om jag knappar in koden väldigt fort så lyckas jag logga in på sidor.

Fått bekräftat från Eset att det jobbas på en fix. Vill man så går det att installera den förra versionen av produkten, där det funkar.

Permalänk
Medlem

Bank ID på fil fungerar helt plötsligt inte

Är det så att du har ESET security som antivirus program? Om så är fallet så är det det som stör BankID säkerhetsprogrammet i det här fallet. Då skulle du behöva vända dig till ESETs kundservice för att få fram en lösning på detta problem.försök avinstallera eset försökslogg med bankid det fungera.
mvh
Ranjith

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nordea och kortläsare.

Om du använder en kortläsare lär väl BankID:t ligga på kortet och alltså inte vara BankID på fil (på datorn)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om du använder en kortläsare lär väl BankID:t ligga på kortet och alltså inte vara BankID på fil (på datorn)?

Kortläsare använder jag bara när jag loggar in på banken i datorn, det går inte att använda bank Id på fil för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kortläsare använder jag bara när jag loggar in på banken i datorn, det går inte att använda bank Id på fil för det.

Ok. Men kan du inte bara whitelista BankID då och komma runt vad som verkar vara en bugg i Eset till dess dom själva löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ok. Men kan du inte bara whitelista BankID då och komma runt vad som verkar vara en bugg i Eset till dess dom själva löst det?

Jag har försökt whitelista men det hjälper inte. Jag har märkt att när jag ska logga in med bank ID på en sida så kan jag knappa in min kod fort och då kommer jag in på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har försökt whitelista men det hjälper inte. Jag har märkt att när jag ska logga in med bank ID på en sida så kan jag knappa in min kod fort och då kommer jag in på sidan.

Tänker att Eset förmodligen lär skapa någon logg eller så vilken process den anser vara farlig och att man då kan exkludera den. Men jag har ju varken BankId på fil eller Eset själv

Permalänk

Problemet verkar vara kopplat till Spelläge (Gamer Mode), och hur den hanterar och upptäcker program som körs i fullskärm.

Enklast är att inaktivera spelläget genom att göra följande:

- Öppna ESET-programmet
- Gå till Inställningar -> Avancerade inställningar (Eller tryck på F5-tangenten)
- Gå till Verktyg -> Spelläge
- Avmarkera "Aktivera spelläge automatiskt när program körs i helskärmsläge"
- Tryck OK

Nu borde det fungera att logga in med BankID igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonanders:

Problemet verkar vara kopplat till Spelläge (Gamer Mode), och hur den hanterar och upptäcker program som körs i fullskärm.

Enklast är att inaktivera spelläget genom att göra följande:

- Öppna ESET-programmet
- Gå till Inställningar -> Avancerade inställningar (Eller tryck på F5-tangenten)
- Gå till Verktyg -> Spelläge
- Avmarkera "Aktivera spelläge automatiskt när program körs i helskärmsläge"
- Tryck OK

Nu borde det fungera att logga in med BankID igen.

Kommer denna bugg rättas till eftersom det aldrig har varit problem med bank Id på fil tidigare, jag har haft haft eset antivirus i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Kommer denna bugg rättas till eftersom det aldrig har varit problem med bank Id på fil tidigare, jag har haft haft eset antivirus i många år.

Eset skriver (till oss återförsäljare) att detta är en temporär fix medan de jobbar på en permanent lösning så att bank-ID även funkar i spelläge, så det får man nog räkna med att det kommer fixas.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer det en officiell fix nästa vecka. Det finns även en early access-version av denna release (16.0.24) att ladda hem redan nu. Jag har inte hunnit testa den än.

https://forum.eset.com/topic/34328-bankid-broken-with-eis-v16...

Permalänk
Medlem

Hm, samtidigt som jag fick samma problem som TS så fungerar inte musen 90% av starterna.
Visar sig även det vara ESET-mjukvaran.
De hade otur när de tänkte denna gång, annars har jag inte varit med om några problem med ESET sista 10 åren.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Hej
Lösningen är att avaktiveraGamer Mode i Eset. Se AndersN inlägg via länken nedan

https://forum.eset.com/topic/34328-bankid-broken-with-eis-v16...

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickesalloum:

Hej
Lösningen är att avaktiveraGamer Mode i Eset. Se AndersN inlägg via länken nedan

https://forum.eset.com/topic/34328-bankid-broken-with-eis-v16...

Mvh
Micke

Märkligt att eset inte har fixat problemet än, jag vill kunna ha på gamer mode.

Permalänk
Medlem

Nu är problemet äntligen åtgärdat av eset.