Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska kolla lite med handlaren hur länge man kan vänta med att avboka och ev. komplikationer.

Vi åker ofta till mina föräldrar och familj och de bor i mindre stad utan möjlighet till egna laddare och få publika (samt långsamma laddare), under vinterhalvåret kommer man inte fram och tillbaka, vilket är ett problem, om än ett ilands-problem. Därav så är större batteri än 40kWh ett krav, eller bättre förbrukning (samtidigt har man en degradering att ta höjd för när det gäller beg bilar)

En kompis har e-Niro och iom att jag själv har ZS EV samt haft Model 3 och Leaf så har jag ganska bra koll och erfarenhet av bilarna i prisklassen. Och vilken som hade fungerat (bortsett från Leafen då pga Chademo samt att stora batteriet är rätt dyrt).

Får hålla lite koll på hur marknaden rör sig.

Läst mer och mer om problemen med mjukvaran i MG4 vilket oroar, en "vanlig" tillverkare kan man ju känna sig relativt säker åtgärdar såna saker. Inte lika säker här.

Permalänk
Medlem

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Nya Mercedes C klass har 109km elektrisk räckvidd, finns både med bensin och diesel kombinerat med elmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Volvo V60 T6 laddhybrid tror jag är specad för 90km WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Varför vill man ens snegla på en hybrid? Alltså, om man har möjligheten till en ren elbil så är väl den en rätt given kandidat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför vill man ens snegla på en hybrid? Alltså, om man har möjligheten till en ren elbil så är väl den en rätt given kandidat?

För att man inte har råd/vill betala en elbil som sitter på rätt features? Räknar man bort Tesla Model X och BMW iX så finns det inga elbilar som får dra speciellt tungt släp t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Mercedes C 300 E har 105km räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

För att man inte har råd/vill betala en elbil som sitter på rätt features? Räknar man bort Tesla Model X och BMW iX så finns det inga elbilar som får dra speciellt tungt släp t.ex.

Beror ju på var man drar gränsen för tungt släp.
https://zecar.com/resources/electric-car-towing-guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

För att man inte har råd/vill betala en elbil som sitter på rätt features? Räknar man bort Tesla Model X och BMW iX så finns det inga elbilar som får dra speciellt tungt släp t.ex.

Det finns flera elbilar som får dra hyfsade lass. Sen får man ju ta med utökad behörighet B i beräkningen.

Tesla Model X: Dragvikt 2250 kg
Mercedes EQC: Dragvikt 1800 kg
Audi e-tron: Dragvikt 1800 kg
Hyundai IONIQ 5: Dragvikt 1600 kg
Tesla Model Y: Dragvikt 1600 kg
Kia EV6: Dragvikt 1600 kg
Nissan Airya: Dragvikt 1500 kg
Polestar 2: Dragvikt 1500 kg
Volvo XC Recharge: Dragvikt 1500 kg
Vw/Skoda gruppens elbilar med 4 hjulsdrift 1590 kg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Volvo XC Recharge: Dragvikt 1500 kg
Vw/Skoda gruppens elbilar med 4 hjulsdrift 1590 kg

Volvos Twin-modeller får dra 1800kg
VW-gruppens bilar ligger på 1200kg, så dom ska nog inte vara med i en sån här lista

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvos Twin-modeller får dra 1800kg
VW-gruppens bilar ligger på 1200kg, så dom ska nog inte vara med i en sån här lista

Vw gruppen får dra 1500 med utökad behörighet B96. Får dom vara med på listan då? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vw gruppen får dra 1500 med utökad behörighet B96. Får dom vara med på listan då? 😉

Rekommenderar att du berättar det även för Volkswagen isåfall för dom skriver också 1200 kg. Bara för att Transportstyrelsen säger en siffra betyder det inte att bilen är godkänd från tillverkaren för den siffran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vw gruppen får dra 1500 med utökad behörighet B96. Får dom vara med på listan då? 😉

Tror nog transportstyrelsen är ute och cyklar för då får jag helt plötsligt inte dra det jag får dra med min i4a.

Permalänk
Medlem

Så. Någonting roligare istället. Random video på en KIA EV6 GT som drar ett varv runt ringen

Bra udda att inte höra en motor vråla 🙀

Permalänk

Tycker fortsatt Tesla är dyra på beg marknaden? Vad tycker ni?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tycker fortsatt Tesla är dyra på beg marknaden? Vad tycker ni?

Ja de var väl dyra i inköp och har bra andrahandsvärde för tillfället?

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Någon här som vet om fler tillverkare än BMW har laddhybrider med elektrisk räckvidd upp till 93 km (WLTP)?
Ska byta bil i slutet av året och är ute efter antingen en ren elbil eller laddhybrid.
Har laddhybrid idag och känner att ett par mils extra räckvidd på el skulle vara bra.

Plockade ut en V60 T6 Recharge i december och enligt WLTP ska den klara 87km på batteri. Nu är det ju vinter och lite försämrade förutsättningar för bra räckvidd på el, men jag har vid flera tillfällen kommit ca 80km på fulladdat batteri med blandad körning (40-100 km/h). Förutsättningarna vid de tillfällena har varit övervägande torrt väglag, 3-6 plusgrader och dubbfria vinterdäck. Är ganska övertygad om att den kommer rulla 90km+ på el vid rätt förutsättningar sommarhalvåret. I övrigt en trevlig och bekväm bil.
Edit: kollade på volvocars.com och såg att V60 T6 MY24, dvs de bilar man beställer nu, har 91km eldrift enligt WLTP. Dessutom får man en ombordladdare som klarar 6,4kw 2-fasladdning jämfört med 3,7kw 1-fasladdning på MY23.

Lagt till info om MY24
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tycker fortsatt Tesla är dyra på beg marknaden? Vad tycker ni?

Ägare försöker sälja för mer en nypris och motiverar med kort leveranstid men med 1-2 mån väntetid hade inte jag betalat 85K mer som det stod om i en artikel.

Själv sett 50K mer en nypris och skrev och berättade detta utan svar tillbaka.

Detta är bilar som är köpt förra året i mars och framåt som verkar vara vanliga men annonserna är kvar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vw gruppen får dra 1500 med utökad behörighet B96. Får dom vara med på listan då? 😉

Vw-gruppens fyrhjulsdrivna bilar på MEB får dra 1200 kg oavsett hur mycket man teoretiskt skulle fått dra med utökat.

Skrivet av Chippen2188:

<Uppladdad bildlänk>

Rekommenderar att du berättar det även för Volkswagen isåfall för dom skriver också 1200 kg. Bara för att Transportstyrelsen säger en siffra betyder det inte att bilen är godkänd från tillverkaren för den siffran.

Skrivet av Gainsgoblin:

Tror nog transportstyrelsen är ute och cyklar för då får jag helt plötsligt inte dra det jag får dra med min i4a.

Tänkte bara göra lite klarhet i det här.
Det som gäller vad du får dra är alltid det lägsta av följande värden på transportstyrelsen: "Max släpvagnsvikt", "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B" eller "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B" beroende på vad man har för körkort. Har man BE så är det "Max släpvagnsvikt" som gäller oavsett. Så om en i4 har "Max släpvagnsvikt" 1600 kg och med utökat B så får man dra 1515 kg med den bilen så är det 1515 kg totalvikt på släpet som gäller. Har man då bara B-kort så är det 765 kg som gäller (Uppgifter om i4 m50 tagna från transportstyrelsen).

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/xpeng-gor-som-tesla-och-sanker-prisern...

Xpeng hakar på Tesla och sänker priserna rejält i Kina. Undrar om dom också låg på höga marginaler eller om det här är ett tecken på att fler kommer haka på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

https://alltomelbil.se/xpeng-gor-som-tesla-och-sanker-prisern...

Xpeng hakar på Tesla och sänker priserna rejält i Kina. Undrar om dom också låg på höga marginaler eller om det här är ett tecken på att fler kommer haka på...

Känns som att fler MÅSTE haka på. Tänker på bl.a. volymsäljarna VW och KIA/Hyundai. Priskrig snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Känns som att fler MÅSTE haka på. Tänker på bl.a. volymsäljarna VW och KIA/Hyundai. Priskrig snart?

Ja dom försöker ju signalera att dom inte kommenterar konkurrenters agerande och att dom inte reagerar hastigt på enskilda konkurrenters spontana utspel men samtidigt kan man ju inte neka att det vänder på marknaden lite.

Gissar personligen att det är prutmånen som kommer ryka och priserna kommer bli "prutade och klara". Åtminstone vill jag intyga mig själv det för då kan jag betrakta det som att jag redan har fått den prissänkning som jag hade kunnat få genom att vänta. Prutmånen bygger ju på marginalerna och tvingas dom dumpa priserna så är det ju på bekostnad av marginalerna och då minskar ju utrymmet för prutning.

Sen om priskriget innebär att det helt plötsligt finns ännu mer att hämta än vad man tidigare kunde pruta är väl frågan...

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog avboka min MG4 åtminstone och avvakta och se hur marknaden reagerar, bonusen på 50k känns ju inte så relevant längre.

Permalänk
Medlem

Tror det är rätt, kan hända mycket nu på marknaden.
Synd bara att X och S är så dyra, det är de enda Tesla jag kan tänka mig. Vore fint om de sänkte de med 200 000 också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Tror det är rätt, kan hända mycket nu på marknaden.
Synd bara att X och S är så dyra, det är de enda Tesla jag kan tänka mig. Vore fint om de sänkte de med 200 000 också...

Hade kunnat tänka mig en 3:a igen, tyvärr är försäkringen för dyr.

Permalänk
Medlem

Priset på försäkringen bär väl följa med priset på bilen ner, nyköp är ju det dyraste utfallet av försäkringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Priset på försäkringen bär väl följa med priset på bilen ner, nyköp är ju det dyraste utfallet av försäkringen

Är det verkligen så? Jag fick lägre pris även efter vagnskadegaranti på en Skoda Enyaq än på en Passat trots ca 300000kr lägre nypris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Hade kunnat tänka mig en 3:a igen, tyvärr är försäkringen för dyr.

Svårt att få fram priser vad teslor kostar i försäkring. Vet du vad de ligger på? Förstår det varierar, bor i sthlm så är väl inte helt gratis..

Är själv i samma fundering som dig, skulle fått en mg5 i leasing till kampanjpris men den är försenad och börjar fundera om en begagnad tesla alternativt en plug-in-hybrid hade varit ett smartare val utifrån hur vi kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Priset på försäkringen bär väl följa med priset på bilen ner, nyköp är ju det dyraste utfallet av försäkringen

Primärt går det nog på hästkrafter och ”tyvärr” har Tesla såna i överflöd under huven.

De priser på helförsäkring jag fått från Trygg Hansa och Länsförsäkringar är runt 1250kr för 1500mil. Som jämförelse så ligger en beg id3 i samma prisklass på runt halva det för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Primärt går det nog på hästkrafter och ”tyvärr” har Tesla såna i överflöd under huven.

De priser på helförsäkring jag fått från Trygg Hansa och Länsförsäkringar är runt 1250kr för 1500mil. Som jämförelse så ligger en beg id3 i samma prisklass på runt halva det för mig.

1540kr för mig på en Model Y Long Range hos If, och 499kr för en Enyaq iv80x med deras märkesförsäkring (också If). Trodde inte skillnaden var så stor...