Permalänk
Skrivet av tRevz:

Temp för core, hot spot samt minnen, låter som dåligt monterat så att nån del av coren inte får bra kontakt

Dum fråga men kan man montera det så fel? Är väl bara att spänna de fyra skruvarna likt topplock till mopeden, alltså korsvis? Funderar på om kylpads kan vara för tjocka och därför inte die'n får maximalt med kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Så, då var det löst, eller ja delvis iaf. Kan köra Time Spy Extreme med både 100 och 110 i power limit utan att det hänger sig.

Lösningen var att riva ner heia vattenblocket, bort med flytande metall på die'n, bort med kopparshims och så blev det vanlig mx-5 kylpasta mellan die och vattenblock, samt vanliga kylpads mellan Vram och vattenblock.

Dock är hot spot ändå uppe runt 95-100 grader nör jag kör Time Spy Extreme med power limit på 100.... (vilket jag dock inte alls kunde innan då den hängde sig fort).

Jag funderar på om billigt Bykski block kan vara huvudorsaken till detta problem, att det är skevt eller annat!? Är sugen på EK's block med active backplate "ABP" , men kanske finns enklare sätt ta reda på det med hot spot?

Någon som vet vilken tjocklek på kylpads man ska ha där till Vram?

Tack för alla era tips och hjälp

Föreslår att du sätter tillbaks orginalkylaren och testar vad du får för värden. 95-100°C är fortfarande för högt. Jag har hotspot max 76° på mitt AMP). Får du bättre värden med orginalkylaren så kan du ju överväga om det är värt att skaffa ett EK-Block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Så, då var det löst, eller ja delvis iaf. Kan köra Time Spy Extreme med både 100 och 110 i power limit utan att det hänger sig.

Lösningen var att riva ner heia vattenblocket, bort med flytande metall på die'n, bort med kopparshims och så blev det vanlig mx-5 kylpasta mellan die och vattenblock, samt vanliga kylpads mellan Vram och vattenblock.

Dock är hot spot ändå uppe runt 95-100 grader nör jag kör Time Spy Extreme med power limit på 100.... (vilket jag dock inte alls kunde innan då den hängde sig fort).

Jag funderar på om billigt Bykski block kan vara huvudorsaken till detta problem, att det är skevt eller annat!? Är sugen på EK's block med active backplate "ABP" , men kanske finns enklare sätt ta reda på det med hot spot?

Någon som vet vilken tjocklek på kylpads man ska ha där till Vram?

Tack för alla era tips och hjälp

100 grader i core är mest sannolikt dålig kontakt eller i andra hand dålig flöde genom kortet (borde påverka cpu temp om din loop är i serie). Här har du instruktioner för Bykskis Zotac Block

. Antar att det är Zotac kort du har. Det verkar vara precut thermal pads inkluderade , så svårt att se att man kan göra fel. Har du använt alla washers till skruvarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Så, då var det löst, eller ja delvis iaf. Kan köra Time Spy Extreme med både 100 och 110 i power limit utan att det hänger sig.

Lösningen var att riva ner heia vattenblocket, bort med flytande metall på die'n, bort med kopparshims och så blev det vanlig mx-5 kylpasta mellan die och vattenblock, samt vanliga kylpads mellan Vram och vattenblock.

Dock är hot spot ändå uppe runt 95-100 grader nör jag kör Time Spy Extreme med power limit på 100.... (vilket jag dock inte alls kunde innan då den hängde sig fort).

Jag funderar på om billigt Bykski block kan vara huvudorsaken till detta problem, att det är skevt eller annat!? Är sugen på EK's block med active backplate "ABP" , men kanske finns enklare sätt ta reda på det med hot spot?

Någon som vet vilken tjocklek på kylpads man ska ha där till Vram?

Tack för alla era tips och hjälp

Jag har bykski block till zotac 4090. Det står 1.8mm på padsen som följer med men jag kör på thermal grizzlypads 1.5mm och dom känndes tjockare. Det beror väl på hur mycket dom kan pressas ihop antar jag. Kör thermal grizzly extreme kylpasta på gpu core. Jag drog åt skruvarna så hårt jag kunde innan skruvskallen skulle ge vika.

Det låter verkligen som du har något kontaktfel, jag har aldrig över 65grader på hotspot med 110 powerlimit, +120 på core och +1000 på minne. Jag har förvisso 3 stycken 360 radiatorer delat med 7950x men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

100 grader i core är mest sannolikt dålig kontakt eller i andra hand dålig flöde genom kortet (borde påverka cpu temp om din loop är i serie). Här har du instruktioner för Bykskis Zotac Block https://hkw39c30e-pic26.websiteonline.cn/upload/N-ST4090TQ-X-V2_07.jpg . Antar att det är Zotac kort du har. Det verkar vara precut thermal pads inkluderade , så svårt att se att man kan göra fel. Har du använt alla washers till skruvarna?

Dom är med men inte precut

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Jag funderar på om billigt Bykski block kan vara huvudorsaken till detta problem, att det är skevt eller annat!? Är sugen på EK's block med active backplate "ABP" , men kanske finns enklare sätt ta reda på det med hot spot?

Någon som vet vilken tjocklek på kylpads man ska ha där till Vram?

Tack för alla era tips och hjälp

Jag har ett Bykski-block till mitt TUF 4090 OC. Har dock inte kollat på hotspot temperaturer. Skall se om jag hinner kolla ikväll. Jag har även ett EK block med aktivt bakplan ligger som skall monteras istället så jag behöver ju ändå ta fram lite baseline data.

Bykski-blocket var rakt och fint iallafall. Det enda som var kass var ju instruktionerna. Det följde inte med några (jo till en CPU-kylare) och jag hittade inga vettiga så jag fick titta på nån youtube-film när jag monterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Bykski-blocket var rakt och fint iallafall. Det enda som var kass var ju instruktionerna. Det följde inte med några (jo till en CPU-kylare) och jag hittade inga vettiga så jag fick titta på nån youtube-film när jag monterade.

Man får bilden som länkades i tråden 5 poster upp. Man ser klart och tydligt vart alla skruvar, brickor och pads ska åtminstone men det hade ju varit trevligt om instruktionerna i "step 1" och "step 2" var översatta från kinesiska också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Vad ligger du på för temperatur, fläkthastighet och bios-mode? Får en känsla av att mitt kort går lite varmt och fläktarna snabbt med tanke på din kommentar 😊

Nu körde jag en sväng i Witcher 3 RTX med samma grafikinställningar som jag skrev tidigare dock med GPU settings i stock. Resultatet efter runt 10 minuters spelande (utan att öppna menyerna) blev ca 62C och fläktarna på runt 72/76% vilket låter högt tycker jag. Nu blev jag plötsligt osäker på om Silent har en snällare fläktkurva eller inte, det ser man i Gigabytes egna program (minns inte namnet) men det var ett tag sedan jag tittade på det. Får göra ett nytt test med Silent F1 BIOS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Man får bilden som länkades i tråden 5 poster upp. Man ser klart och tydligt vart alla skruvar, brickor och pads ska åtminstone men det hade ju varit trevligt om instruktionerna i "step 1" och "step 2" var översatta från kinesiska också

Den hade hjälp lite, men mitt var nog felpackat

Permalänk

Okej ja då kan jag utgå från att hög hot spot temp är någonstans från die som är felet med dålig kontakt, oberoende av kylpads etc

Får se om jag orkar tömma systemet igen, har dessutom distro plate så får se om jag kan koppla förbi GPU kopplingen.....

Kan det vara så att kylpastan MX-5 är för gammal, den var ganska så hård...., på samma gång var det hög temp även med flytande metall:(

Permalänk
Medlem

Tack för information om att man kan läsa av Hot Spot i GPU-Z.

Setup MSI SUPRIM RTX 4090 Liquid X, Core i9 12900K, ASUS MAXIMUS Z690 HERO med Corsair iCUE H150i ELITE LCD och ett Corsair HX1500i 1500W.

CPU kylningen på 1104RPM

Följande är MAX värden under Time Spy Extreme:

GPU Clock: 2775MHz (Kör silent BIOS)
Memory Clock: 1312,7MHz
GPU Temperature: 68,4
GPU Hot Spot: 81.7
Memory Temperature: 82,0
Fan 1 Speed: 40% (1225 RPM)
Fan 2 Speed: 42% (1384 RPM)
Board Power Draw: 490,5W

Ska prova en körning med alla fläktar på 100%.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att det är skönt att man lagt vattenkylning bakom sig när man läser hur det jävlas.

Permalänk
Medlem

MAX på fläktar:

CPU kylningen på 2000RPM

Följande är MAX värden under Time Spy Extreme:

GPU Clock: 2775MHz (Kör silent BIOS)
Memory Clock: 1312,7MHz
GPU Temperature: 58,4
GPU Hot Spot: 72,9
Memory Temperature: 72,0
Fan 1 Speed: 100% (2385 RPM)
Fan 2 Speed: 100% (3109 RPM)
Board Power Draw: 497,5W

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Okej ja då kan jag utgå från att hög hot spot temp är någonstans från die som är felet med dålig kontakt, oberoende av kylpads etc

Får se om jag orkar tömma systemet igen, har dessutom distro plate så får se om jag kan koppla förbi GPU kopplingen.....

Kan det vara så att kylpastan MX-5 är för gammal, den var ganska så hård...., på samma gång var det hög temp även med flytande metall:(

Tråkigt. Kör alltid med ny kylpasta, det är 100kr på ett 25000kr kort liksom och det säljs i portionsförpackningar. Smeta på extra mycket också, att ha ett för tjockt lager kan skada prestandan med någon enstaka procent men att någon spot blir utan kan vara katastrofalt, speciellt när man lär tömma vattenslangar för att byta/kontrollera. Kylpasta m.m. på minne och annat än gpu brukar jag inte rekommendera då dom får mer än fullgod kylning ändå av heltäckande block, men det är ju alltid kul att gå all in

En tanke bara, du har thermalpads på alla vrms enligt manual så du inte missat någon sån grej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fick precis hem mitt 4070ti(jag förstår detts är 4090) men min 16pin ser ut så här, är det normalt?<Uppladdad bildlänk>

Notera att de sticker ut 3 klippta kablar, ser ut som tunnare kablage

Om någon undrar så svarade asus support att kabeln måste reklameras när de ser ut som på bilden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Skulle det kunna vara så illa att kortet blivit permanent förstört om det blivit för varmt eller så?

Även CPU 13900k med flytande metall samt direct die cooling kan nå upp mot 90-100 grader vid hård belastning.

Vad gäller kylpastan så köpte jag den för några månader, jag duttade på så det blev som många små "spik/toppar" så det borde tryckts ut jämnt.

Innan dess från början hade jag kopparschims med kylpasta på vardera sida till VRAM samt flytande metall till die'n men det var då som det blev så väldigt varmt. Kanske kopparschims 1,2mm vart för tjocka så inte die fick helt kontakt med blocket?

Permalänk
Medlem

Cpu är lätt att pusha högt men ett Zotac kort som är låst på 110power ska inte gå att pusha till 90grader med vattenkylning.

Det är ju alltid möjligt att något går sönder men så länge du får så höga temperaturer tror jag mer på något problem med kontakt eller annat kylproblem.

Permalänk

Då har jag återgått till standard monster kylaren och visst tusan är det skillnad, hot spot varierar lite beroende på, men med default inställning på kortet så är toppen runt 70 grader....

Jag drog ut mx-5 med en spatel annars typ allt annat lika.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu körde jag en sväng i Witcher 3 RTX med samma grafikinställningar som jag skrev tidigare dock med GPU settings i stock. Resultatet efter runt 10 minuters spelande (utan att öppna menyerna) blev ca 62C och fläktarna på runt 72/76% vilket låter högt tycker jag. Nu blev jag plötsligt osäker på om Silent har en snällare fläktkurva eller inte, det ser man i Gigabytes egna program (minns inte namnet) men det var ett tag sedan jag tittade på det. Får göra ett nytt test med Silent F1 BIOS.

Intressant resultat. 62C låter väl rätt bra och rimligt, men som sagt så låter fläktarna lite vid 72-76% hastighet.

Jag körde Cyberpunk 2077 i 4k, högsta inställningarna + RT, igår innan jag packade ner kortet och skickade iväg det. Där låg kortet runt 65-67C med en fläkthastighet runt 75%.

Men mitt kort gick som varmast i Dying Light 2 med högsta inställningarna med RT aktiverat. Där låg kortet runt 70-71C vid full belastning under en längre tid och fläktarna gick i runt 78% hastighet.

Jag tycker kortet gick varmare än jag fått uppfattning om genom diverse benchmarks på Youtube. Men fläktarna gick tystare än mina tidigare kort i dom höga fläkthastigheterna som mitt 4090 låg i, när vibrationsljudet inte var aktivt. 😊

Gällande dom olika bios-moden märkte jag någon skillnad. Inget jag dock grävde vidare i. I dying light 2 hade jag samma temperatur oavsett bios-mode.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

För alla som provar olika bios och har sig så kan ja rekommendera fancontrol istället. Supersmidigt att göra egna fläktkurvor. Funkar lika bra för cpu och chassifläktar också.

https://github.com/rem0o/fancontrol.releases

Permalänk

Nej nu ger jag upp, mixtrat trixat och fixat, men kontentan är att hot-spot är väldigt hög upp mot 100 grader med vattenblock och runt 70-80 med vanliga luftkylning.

Ser att det sitter några svarta korn/flagor där vattnet går genom vattenblocket men svårt tro att det skulle göra så mycket.

Blir att beställa nya EK blocket som kommer i mitten av Februari, förhoppningsvis får jag även direct die cool ek guld blocket då jag lade beställning väldigt tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Intressant resultat. 62C låter väl rätt bra och rimligt, men som sagt så låter fläktarna lite vid 72-76% hastighet.

Jag körde Cyberpunk 2077 i 4k, högsta inställningarna + RT, igår innan jag packade ner kortet och skickade iväg det. Där låg kortet runt 65-67C med en fläkthastighet runt 75%.

Men mitt kort gick som varmast i Dying Light 2 med högsta inställningarna med RT aktiverat. Där låg kortet runt 70-71C vid full belastning under en längre tid och fläktarna gick i runt 78% hastighet.

Jag tycker kortet gick varmare än jag fått uppfattning om genom diverse benchmarks på Youtube. Men fläktarna gick tystare än mina tidigare kort i dom höga fläkthastigheterna som mitt 4090 låg i, när vibrationsljudet inte var aktivt. 😊

Gällande dom olika bios-moden märkte jag någon skillnad. Inget jag dock grävde vidare i. I dying light 2 hade jag samma temperatur oavsett bios-mode.

Förstår att du skickade tillbaka det. Hur ser status ut nu för dig? Vilken affär gäller ärendet?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då har man gått från:
Intel Core i5 2500K 4.4Ghz, Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 Gaming 6GB
till ett sprillans nytt:
Intel Core i9-13900K, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS

Ett otroligt lyft. Kan spela i 4k 120fps på tvn för första gången (var tvungen att köpa en bättre hdmi kabel på 10m då tvn är en bit bort), och på datorskärmen med endast ultrawide 3440x1440 flyter allt på. Bra temperatur på GPUn den stannar oftast runt 70 grader, hotspot på runt 80 grader.

Får se om man orkar byta moderkort och minnen till DDR5 i framtiden, då DDR4 kanske inte va det bästa valet. Då det verkar flaska cpun i just spel med raytracing.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Okej ja då kan jag utgå från att hög hot spot temp är någonstans från die som är felet med dålig kontakt, oberoende av kylpads etc

Får se om jag orkar tömma systemet igen, har dessutom distro plate så får se om jag kan koppla förbi GPU kopplingen.....

Kan det vara så att kylpastan MX-5 är för gammal, den var ganska så hård...., på samma gång var det hög temp även med flytande metall:(

När jag installerade mitt Inno3d med förmonterat vattenblock från alphacool, så hade jag problem med temps i början.
Kunde bli så högt så jag fick stänga av och skaka ut bubblor från blocket.
Det blev en luftficka i blocket hela tiden från bubblor som följde med runt från kylarna.
Tog någon vecka att skaka ut alla bubblor så nu går inte kortet över 49 grader längre.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

När jag installerade mitt Inno3d med förmonterat vattenblock från alphacool, så hade jag problem med temps i början.
Kunde bli så högt så jag fick stänga av och skaka ut bubblor från blocket.
Det blev en luftficka i blocket hela tiden från bubblor som följde med runt från kylarna.
Tog någon vecka att skaka ut alla bubblor så nu går inte kortet över 49 grader längre.

Ser ut så här efter 15-20min heaven, rumstemp ca18-20.
Kör med 80% power, +120gpu +800 minne.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Ja grundarbetet är alltid viktigt!

Det tar nån timma att få ut de mesta bubblorna och nån vecka att få ut alla. Luta datorn i alla möjliga vinklar medans pumpen går för fullt, du kan även ta loss grafikkort och cpu kylblock och vinkla dom åt olika håll separat. (Bygla PSU så du kan köra pumpen separat utan ström till resten av datorn)

Radiatorerna ska spolas när dom är nya och har man synligt skräp i kylblock lär man rensa antingen med tryckluft eller genom att skruva isär dom.

Ett filter i pumpen och renat vatten samt någon sorts bakteriedödande tillsats är viktigt.

Osv osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår att du skickade tillbaka det. Hur ser status ut nu för dig? Vilken affär gäller ärendet?

Ja, ljudet från mitt kort var lite väl jobbigt. Man kunde ibland höra det svagt genom hörlurar och tydligt när man satt utan.

Skickade kortet i förrgår och det ska komma fram imorgon. Sen är det handläggningstid. Räknar inte med något svar nästa vecka, utan veckan efter det. Vi får se. Det gäller ProShop. Så jag hade tyvärr ingen fysisk butik att gå till. Beroende på vad dom kommer framtill så får jag se om jag tittar på ett kort från någon annan tillverkare. Hittar dom inget ”fel” så lämnar jag tillbaka kortet, får jag ett nytt eller mitt reparerat testar jag det och behåller om det är felfritt.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Ja, ljudet från mitt kort var lite väl jobbigt. Man kunde ibland höra det svagt genom hörlurar och tydligt när man satt utan.

Skickade kortet i förrgår och det ska komma fram imorgon. Sen är det handläggningstid. Räknar inte med något svar nästa vecka, utan veckan efter det. Vi får se. Det gäller ProShop. Så jag hade tyvärr ingen fysisk butik att gå till. Beroende på vad dom kommer framtill så får jag se om jag tittar på ett kort från någon annan tillverkare. Hittar dom inget ”fel” så lämnar jag tillbaka kortet, får jag ett nytt eller mitt reparerat testar jag det och behåller om det är felfritt.

Hoppas att Proshop är bra på att hantera RMA, hört lite negativt om just den biten. Mitt kort finns inte längre hos Inet så det kan ju vara ett tecken på att Gigabyte kanske bestämde sig för att sluta tillverka den versionen och istället göra en ny revision.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas att Proshop är bra på att hantera RMA, hört lite negativt om just den biten. Mitt kort finns inte längre hos Inet så det kan ju vara ett tecken på att Gigabyte kanske bestämde sig för att sluta tillverka den versionen och istället göra en ny revision.

Aj, det låter inte bra. Har handlat en del där, men klarat mig från att reklamera något. Jag får hålla tummarna att allt går bra ändå. Som sagt så tänker jag lämna tillbaka kortet om det är så att dom inte hittar något trots att jag bifogat ett videoklipp på fenomenet.

Jag kanske missade vilket kort du hade, men vilket har du? Fick för mig att du har kortet jag har (GIGABYTE GeForce RTX 4090 GAMING OC)?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har någon testat Gainward 4090 phantom och Kfa2 4090 sg? Vilken är svalast och tystast?