Permalänk
Medlem

Hitta rätt filer

Finns det något enkelt sätt när man använder någon av webbläsarnas inspekleringsverktyg att se i vilken fil en specifik kod ligger?

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda funktionen "Find in files" i den editor jag jobbar i, både VS Code och Notepad++ har den funktionen out-of-the-box, tror den även finns i Visual Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShinyChrome:

Jag brukar använda funktionen "Find in files" i den editor jag jobbar i, både VS Code och Notepad++ har den funktionen out-of-the-box, tror den även finns i Visual Studio.

Vet att Notpad++ har funktionen. Sitter på en Mac för tillfället och använder Nova 10.6.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "specifik kod ligger?" Vad för kod? I och med att du skriver "webbläsarnas inspekleringsverktyg" så rör det ju inte andra program än just webbläsaren, så Notepad++, Sublime etc. är ju inte svaret på din fråga.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju använda en webbläsares utvecklarverktyg, och specifikt inspect, för att klicka på något på en webbsida och hamna på det stället i "koden". Knappen inringad på bilden nedan, med klick på previewen av min text, då får jag upp en popup med egenskaper och klickad plats markerad i filen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

klickad plats markerad i filen

Vilken fil? Beroende på vilket språk sidan är skriven i kan ju HTML komma ifrån massa olika filer, partial vyer t.ex. det kanske är bättre att kalla detta för "dokument" än fil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Vilken fil? Beroende på vilket språk sidan är skriven i kan ju HTML komma ifrån massa olika filer, partial vyer t.ex. det kanske är bättre att kalla detta för "dokument" än fil.

Jo det är förstås i det som serveras klienten, inte något annat. Fil är kanske inte rätt ord men dokument är väl inte bättre. Sida kanske passar men det känns mer som det man ser än det som ligger bakom. Frames och liknande komplicerar ju saken förstås, men det är det väl ingen som använder längre.

Men jag kanske missförstod frågan. Vill man hitta rätt fil i sin egen webbsida så är det förstås lättare att söka i katalogen där man har den lagrad eller liknande, men vill man hitta "koden" (html är inte kod) som alstrar ett visst element man tittar på i sin webbläsare så är ju inspect en bra början.

Web-appen jag jobbar med varje dag exempelvis byggs ju upp av diverse olika element från olika håll, men det som serveras klienten är en sida dynamiskt genererad av servern baserat på användarens val.