Nätverkstekniker Vuxenutbildning värt det?

Permalänk
Medlem

Nätverkstekniker Vuxenutbildning värt det?

Jag ska börja plugga till nätverkstekniker nu på måndag, det är vuxenutbildning och kommer att ta 1 år att läsa färdigt.

Är det värt det? Blir man verkligen anställd som nätverkstekniker efter en vuxenutbildning? Nån här som har gått en sådan utbildning, och om ni har hur har det gått för er?

Jag tänker plugga upp till CCNA samt CCNP certifieringar I framtiden, samt A+. Kommer dessa certifieringar samt vuxenutbildning öppna jobb möjligheter utomlands då jag funderar på flyta till USA eller Schweiz eller Australien i framtiden.

Jobba remote är det vanligt som nätverkstekniker?

Permalänk
Medlem

Vad omfattar denna vuxenutbildning?

Har ingen egen erfarenhet av just vuxenutbildning dock gick jag färdigt en 2årig YH-utbildning 2021 med inriktning nätverkstekniker och hittade jobb kort efter jag blev klar och får fortfarande meddelande på linkedin om nya jobb inom nätverk så efterfrågan verkar inte ha gått ned ännu.

Permalänk

Nu var det hundra år sedan jag gick en liknande utbildning. Pluggade 2 år och tog några certifieringar, men stod utan jobb när jag var klar. Då krävde företagen yrkeserfarenhet vilket var omöjligt att få om man inte fick in foten någonstans. För mig var väl den utbildningen bortkastad om man inte ska räkna med kunskapen som jag haft fördel av privat.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Vad omfattar denna vuxenutbildning?

Har ingen egen erfarenhet av just vuxenutbildning dock gick jag färdigt en 2årig YH-utbildning 2021 med inriktning nätverkstekniker och hittade jobb kort efter jag blev klar och får fortfarande meddelande på linkedin om nya jobb inom nätverk så efterfrågan verkar inte ha gått ned ännu.

Program innehållet är dessa kurser:
Datorteknik 1a
Nätverksadministration
Energiteknik 1
Mekatronik 1
Dator‐ och nätverksteknik
Elektronik och mikrodatorteknik
Kommunikationsnät 1
Nätverksteknik
Digital kommunikationsteknik
Administration av nätverks‐ och serverutrustning
Elektromekanik
Nätverkssäkerhet
Nätverksteknologier
Support och hemservice

Så jag är osäker om detta kommer vara tillräckligt för att söka nätverkstekniker jobb? Enligt läraren som håller utbildningen och ansvarar säger han att, utbildningen täcker A+ Certifiering men bara 5% Cisco, så jag tänker plugga in på egen hand CCNA/CCNP efter denna utbildning. Men är det värt det tänker jag eller bör jag redan nu söka YH utbildning inom IT istället eller ta med detta i bagaget för YH utbildningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu var det hundra år sedan jag gick en liknande utbildning. Pluggade 2 år och tog några certifieringar, men stod utan jobb när jag var klar. Då krävde företagen yrkeserfarenhet vilket var omöjligt att få om man inte fick in foten någonstans. För mig var väl den utbildningen bortkastad om man inte ska räkna med kunskapen som jag haft fördel av privat.

När var detta? Enligt läraren får ca 80-85% jobb innan de blivit klara med utbildningen, resterande väljer att gå vidare med YH utbildning.

Permalänk
Skrivet av Hs5tad:

När var detta? Enligt läraren får ca 80-85% jobb innan de blivit klara med utbildningen, resterande väljer att gå vidare med YH utbildning.

Som sagt var… Hundra år sedan. Gick min nätverksteknikerutbildning via Komvux -99 till -01. Läste allt från hårdvara, datoruppbyggnad, TCP/IP, programmering, administrering av Win 2000 server mm.

En kunskap som måste förvaltas och uppdateras kontinuerligt med tanke på utveckling.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Som sagt var… Hundra år sedan. Gick min nätverksteknikerutbildning via Komvux -99 till -01. Läste allt från hårdvara, datoruppbyggnad, TCP/IP, programmering, administrering av Win 2000 server mm.

En kunskap som måste förvaltas och uppdateras kontinuerligt med tanke på utveckling.

Har du några certifieringar I dagsläget? Hur mycket har du i lön?

Permalänk
Skrivet av Hs5tad:

Har du några certifieringar I dagsläget? Hur mycket har du i lön?

Inga aktuella certifieringar. Har inte arbetat med nätverksteknik något alls sedan mina studier tog slut och är i dag anställd inom Försvaret inom ett teknikförband med en lön som givetvis inte är bra med tanke på att det just är Försvaret man arbetar för.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hs5tad:

Jag ska börja plugga till nätverkstekniker nu på måndag, det är vuxenutbildning och kommer att ta 1 år att läsa färdigt.

Är det värt det? Blir man verkligen anställd som nätverkstekniker efter en vuxenutbildning? Nån här som har gått en sådan utbildning, och om ni har hur har det gått för er?

Jag tänker plugga upp till CCNA samt CCNP certifieringar I framtiden, samt A+. Kommer dessa certifieringar samt vuxenutbildning öppna jobb möjligheter utomlands då jag funderar på flyta till USA eller Schweiz eller Australien i framtiden.

Jobba remote är det vanligt som nätverkstekniker?

Det korta svaret är: Om du klarar CCNA och CCNP så kommer du få jobb inom området "garanterat".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hs5tad:

Program innehållet är dessa kurser:
Datorteknik 1a
Nätverksadministration
Energiteknik 1
Mekatronik 1
Dator‐ och nätverksteknik
Elektronik och mikrodatorteknik
Kommunikationsnät 1
Nätverksteknik
Digital kommunikationsteknik
Administration av nätverks‐ och serverutrustning
Elektromekanik
Nätverkssäkerhet
Nätverksteknologier
Support och hemservice

Så 14 kurser a 100 timmar styck ihopsatta från utbildningspaketen för elektriker och nätverkstekniker på gymnasienivå.

Kurskoderna finns på den länkade sidan om någon vill googla betygskriterier och innehåll. Notera att något pucko på Skolverket har bytt ut nolla mot O i någon kurskod. Betygskriterierna verkar vara identiska för alla nätverkskurserna - vet inte riktigt vad jag ska sätta för ord på det, men det är i alla fall inte något positivt.

Jag är inte kvalificerad att bedöma innehållet i utbildningen och dessutom kommer utbildningens kvalitet att hänga mycket på både vem som anordnar den och vilken typ av personer som är mottagare. Personligen är jag skeptisk, det är trots allt gymnasienivå. Om du har möjligheten tror jag att det hade varit bättre att satsa på YH, minst, större chans att faktiskt få med sig några praktiskt användbara färdigheter därifrån, tror jag.

Om det "lönar sig", ifall du får jobb inom området, beror mycket på vad du gör idag och vad du har för trolig löneutveckling inom det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Så 14 kurser a 100 timmar styck ihopsatta från utbildningspaketen för elektriker och nätverkstekniker på gymnasienivå.

Kurskoderna finns på den länkade sidan om någon vill googla betygskriterier och innehåll. Notera att något pucko på Skolverket har bytt ut nolla mot O i någon kurskod. Betygskriterierna verkar vara identiska för alla nätverkskurserna - vet inte riktigt vad jag ska sätta för ord på det, men det är i alla fall inte något positivt.

Jag är inte kvalificerad att bedöma innehållet i utbildningen och dessutom kommer utbildningens kvalitet att hänga mycket på både vem som anordnar den och vilken typ av personer som är mottagare. Personligen är jag skeptisk, det är trots allt gymnasienivå. Om du har möjligheten tror jag att det hade varit bättre att satsa på YH, minst, större chans att faktiskt få med sig några praktiskt användbara färdigheter därifrån, tror jag.

Om det "lönar sig", ifall du får jobb inom området, beror mycket på vad du gör idag och vad du har för trolig löneutveckling inom det området.

Frågan är ifall det krävs förkunskaper som TS besitter? Jag är annars helt på samma bana att skippa vuxenutbildningen och köra direkt YH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smekd:

Frågan är ifall det krävs förkunskaper som TS besitter? Jag är annars helt på samma bana att skippa vuxenutbildningen och köra direkt YH.

Har du redan läst kurserna som krävs för att komma in på YH skulle jag absolut rekommendera detta istället för Vuxenutbildning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hs5tad:

När var detta? Enligt läraren får ca 80-85% jobb innan de blivit klara med utbildningen, resterande väljer att gå vidare med YH utbildning.

Låter lite skumt att så många får jobb med vad som verkar vara en gymnasieutbildning, dock blir det nog enklare att hitta jobb inom IT support med den. Nästan alla kanske bara söker first line support efter?

Som nätverkstekniker lär du inte hitta mycket med bara den. Speciellt när man inte ens får CCNA.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.