Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Har funderat på en Model Y LR i några månader. Verkar dock inte riktigt som att begagnade Model Y sänks lika mycket. Har svårt att motivera en begagnad Model Y LR för runt 600-650 (som jag tidigare funderat på) när en ny kostar 630.

Blir att beställa!

Det tar nog några veckor för begagnatsäljarna att anpassa sig till den nya prisnivån

Permalänk
Medlem

Kia E-niro MY22

Avtal 4261
Nu 4959
Ökning 16.38%

Har verkligen Santanders kostnader ökat med dryga 16% sen Nov -21? Föga troligt. Man blir så j*vla r*vkn*llad så det finns inte. Ursäkta mitt utbrott.

Känns så surt att vara fast i ett avtal som man inte kan påverka ett skit. Som det känns nu var denna första och sista leasingbilen jag har. Har man finansiering via lån kan man alltid sälja men nu är man låst i knappa 2 år till. Kan bli många ökningar på den tiden.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kia E-niro MY22

Avtal 4261
Nu 4959
Ökning 16.38%

Har verkligen Santanders kostnader ökat med dryga 16% sen Nov -21? Föga troligt. Man blir så j*vla r*vkn*llad så det finns inte. Ursäkta mitt utbrott.

Känns så surt att vara fast i ett avtal som man inte kan påverka ett skit. Som det känns nu var denna första och sista leasingbilen jag har. Har man finansiering via lån kan man alltid sälja men nu är man låst i knappa 2 år till. Kan bli många ökningar på den tiden.

jag sitter med samma bil och linknande priser, har också 2 år kvar :/

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det tar nog några veckor för begagnatsäljarna att anpassa sig till den nya prisnivån

Veckor tror nog 2-3mån då bilhandlarna har svårt att sätta ett pris under inköpspriset på beg bilar. men där efter kommer de bli tvungna då inköpspriserna har gått ner så mycket.

Tesla kan göra stora prisförändringar över en natt det kan inga andra aktörer göra då det finns så många demo/lagerbilar ute hos återförsäljarna. Men att vi kommer att se prissänkningar på 30'000kr + mer välutrustade/större batteri i bilar hos övriga märken kan jag nästan lova innom 1-2 mån.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kia E-niro MY22

Avtal 4261
Nu 4959
Ökning 16.38%

Har verkligen Santanders kostnader ökat med dryga 16% sen Nov -21? Föga troligt. Man blir så j*vla r*vkn*llad så det finns inte. Ursäkta mitt utbrott.

Känns så surt att vara fast i ett avtal som man inte kan påverka ett skit. Som det känns nu var denna första och sista leasingbilen jag har. Har man finansiering via lån kan man alltid sälja men nu är man låst i knappa 2 år till. Kan bli många ökningar på den tiden.

Det är väl inte helt orimligt att anta att deras kostnader har ökat med 16%?

Bilen kostar ungefär 480k. Det ger antagligen ungefär 384k i lån på en bil från början. En höjning med en procentenhet av räntan ger då en ökad kostnad på 320kr per månad. Det skulle betyda att de har fått en ökning på runt 2-2.5%-enheter i räntekostnader om din månadskostnad har ökat med ungefär 700kr. Detta är självklart inte exakta siffror men visar iallafall på att det inte är någonting orimligt.

När du plockade ut bilen var reporäntan fortfarande 0% och den är nu på 2,5%. Då är det självklart att det kommer påverka det avtal med rörlig ränta som du har skrivit på.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kia E-niro MY22

Avtal 4261
Nu 4959
Ökning 16.38%

Har verkligen Santanders kostnader ökat med dryga 16% sen Nov -21? Föga troligt. Man blir så j*vla r*vkn*llad så det finns inte. Ursäkta mitt utbrott.

Känns så surt att vara fast i ett avtal som man inte kan påverka ett skit. Som det känns nu var denna första och sista leasingbilen jag har. Har man finansiering via lån kan man alltid sälja men nu är man låst i knappa 2 år till. Kan bli många ökningar på den tiden.

Det beror väl på vad som ligger under. Styrräntan, tidigare reporäntan, har höjts från 0 till 2,5 %. Nu vet jag inte priserna exakt, men om vi säger att lånet lagts på 400 tkr är ju det en ökning med över 800 kr/mån. Notera då att kraven på räntemarknaden i snitt torde ha ökat mer än så (rörliga består typiskt av Stibor 3M eller motsvarande Euribor, plus en marginal). Vi kan också jämföra med inlåningsränta, där Handelsbankens e-kapitalkonto gått från 0 till 1,3 % på belopp över 50 tkr. Redan det skulle vara över 400 kr/mån räknat på hela beloppet… Santanders bankgren håller sig väl med högre räntor än så.

Dock, i det beslut från ARN som det pratats om, var den punkt DNB/Peugeot Finans förlorade på att de inte visat att deras kostnad ökat. Men de hade inte försökt och de har begärt omprövning med hänvisning till det. Fortsättning kan följa och i sak borde de kunna visa på hur upplåningskostnader utvecklats, kan man tycka. Du kan ju alltid pröva att begära underlag, eftersom att, som ARN menade, det bara är finansbolaget som har den informationen direkt. Alltså, det de konstaterade i beslutet, som inte var vägledande, var att bolaget hade rätt att höja enligt avtalet, men att de skulle visa att sådana förhållanden som angavs i klausulen förelåg.

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en Tesla vad är det som inte talar för att vi om 6mån få se -50'000kr igen? Känns som den dagen du ska byta in din bil så kommer bilhandlaren ta mer höjd på en tesla för att minimera risken att förlora pengar på bilen. Finns nog många bilhandlare som har begagnade Tesla i lager som inte är så nöjda idag då hela begagnatmarknaden rasar samman på Teslabilar.

Modell S/X hur mycket kommer denna tappa 200-250000kr? Vem vill sitta på ett kontrakt med gamla priset på en S/X idag?

PRISERNA RASAR
Bilmodell Pris nu, kr Skillnad, kr Skillnad, %
Tesla Model 3 519 990 -110 000 -17%
Tesla Model 3 Long Range 609 990 -98 000 -14%
Tesla Model 3 Performance 679 900 -70 090 -9%
Tesla Model Y 539 990 -150 000 -22%
Tesla Model Y Long Range 629 990 -139 000 -18%
Tesla Model Y Performance 729 990 -79 000 -10%

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vågar man köpa en Tesla vad är det som inte talar för att vi om 6mån få se -50'000kr igen?

Man kan också vända på det och säga - vågar man köpa något annat märke som ännu inte har justerat sina priser?

Skrivet av sesese:

Känns som den dagen du ska byta in din bil så kommer bilhandlaren ta mer höjd på en tesla för att minimera risken att förlora pengar på bilen. Finns nog många bilhandlare som har begagnade Tesla i lager som inte är så nöjda idag då hela begagnatmarknaden rasar samman på Teslabilar.

Handlare som Riddermark köpte ju tidigare in alla Tesla-bilar de kunde med har relativt nyligen stoppat de inköpen. Det är garanterat ett antal handlare som sitter med ett lager av Tesla-bilar som de önskar att de aldrig köpt in. Jag håller med om att det defintiivt påverka viljan att köpa Tesla i framtiden.

Skrivet av sesese:

Modell S/X hur mycket kommer denna tappa 200-250000kr? Vem vill sitta på ett kontrakt med gamla priset på en S/X idag?

Jag har en beställning på Model S till det riktigt gamla priset som gällde för 2 år sedan. Det priset ligger 300 tkr under nypriset som står på webben idag. Av olika anledningar kommer jag sannolikt avbeställa för det är ändå för mycket pengar i nuläget.

Skrivet av sesese:

PRISERNA RASAR
Bilmodell Pris nu, kr Skillnad, kr Skillnad, %
Tesla Model 3 519 990 -110 000 -17%
Tesla Model 3 Long Range 609 990 -98 000 -14%
Tesla Model 3 Performance 679 900 -70 090 -9%
Tesla Model Y 539 990 -150 000 -22%
Tesla Model Y Long Range 629 990 -139 000 -18%
Tesla Model Y Performance 729 990 -79 000 -10%

Tesla har höjt priserna i flera omgångar under 2022 så om man jämför med priserna som var för något år sedan är sänkningen inte fullt så stor. Trots att jag sitter på en Model Y LR i dagsläget som sannolikt tappade mycket i värde över en natt så är jag ändå positiv till denna prisjustering. Det kommer sätta press på övriga tillverkare och alla kommer behöva jobba med att få upp volymerna för att kunna erbjuda vettiga priser.

Bra tajming att detta skedde i samband med att elbilsbonusen försvann också. Sänkningen i sig skedde på alla marknader så den har förstås inget specifikt med Sverige att göra, men det sammanfaller ändå fint.

När jag köpte Model Y LR i mars 2022 kostade bilen 729 tkr. Efter bonusen 659 tkr. Idag kan man köpa en ny för 639 tkr vilket innebär att jag hade kunnat få bilen 20 tkr billigare idag. Knappast så att man ångrar köpet i mars.

När jag köpte Model 3 Perf. i mars 2021 kostade den bilen 699 tkr. Efter bonusen 639 tkr. Idag efter sänkningen kostar en ny 688 tkr. Trots alla sänkningar ligger priserna på vissa modeller ändå inte anmärkningsvärt lågt om man jämför bakåt i tiden.

Model Y Perf. blev dock väldigt dyr i jämförelse med Model Y LR. Knappast värt 100tkr för den lilla skillnaden när man kan köpa till Acceleration Boost till LR för runt 20 tkr.

Model Y Standard Range (som egentligen bara heter Model Y numera) blev en attraktiv instegsversion helt plötsligt. 45 mil WLTP är kanske inget underverk men med ett bra laddnätverk så kanske den ändå blir populär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Man kan också vända på det och säga - vågar man köpa något annat märke som ännu inte har justerat sina priser?

Handlare som Riddermark köpte ju tidigare in alla Tesla-bilar de kunde med har relativt nyligen stoppat de inköpen. Det är garanterat ett antal handlare som sitter med ett lager av Tesla-bilar som de önskar att de aldrig köpt in. Jag håller med om att det defintiivt påverka viljan att köpa Tesla i framtiden.

Jag har en beställning på Model S till det riktigt gamla priset som gällde för 2 år sedan. Det priset ligger 300 tkr under nypriset som står på webben idag. Av olika anledningar kommer jag sannolikt avbeställa för det är ändå för mycket pengar i nuläget.

Tesla har höjt priserna i flera omgångar under 2022 så om man jämför med priserna som var för något år sedan är sänkningen inte fullt så stor. Trots att jag sitter på en Model Y LR i dagsläget som sannolikt tappade mycket i värde över en natt så är jag ändå positiv till denna prisjustering. Det kommer sätta press på övriga tillverkare och alla kommer behöva jobba med att få upp volymerna för att kunna erbjuda vettiga priser.

Bra tajming att detta skedde i samband med att elbilsbonusen försvann också. Sänkningen i sig skedde på alla marknader så den har förstås inget specifikt med Sverige att göra, men det sammanfaller ändå fint.

När jag köpte Model Y LR i mars 2022 kostade bilen 729 tkr. Efter bonusen 659 tkr. Idag kan man köpa en ny för 639 tkr vilket innebär att jag hade kunnat få bilen 20 tkr billigare idag. Knappast så att man ångrar köpet i mars.

När jag köpte Model 3 Perf. i mars 2021 kostade den bilen 699 tkr. Efter bonusen 639 tkr. Idag efter sänkningen kostar en ny 688 tkr. Trots alla sänkningar ligger priserna på vissa modeller ändå inte anmärkningsvärt lågt om man jämför bakåt i tiden.

Model Y Perf. blev dock väldigt dyr i jämförelse med Model Y LR. Knappast värt 100tkr för den lilla skillnaden när man kan köpa till Acceleration Boost till LR för runt 20 tkr.

Model Y Standard Range (som egentligen bara heter Model Y numera) blev en attraktiv instegsversion helt plötsligt. 45 mil WLTP är kanske inget underverk men med ett bra laddnätverk så kanske den ändå blir populär?

Känns som att Model 3 hittat tillbaka till 2021 års priser ungefär, medan Model Y ligger långt under (utan bonus då). Undrar om det är en indikation på att marknaden i stort är på väg ner mot tidiga 2021-nivåer och att Model Y bara var väldigt överprissatt, eller om det är en indikation på att priserna håller på dumpas ännu mer och att Model 3 skulle kunna sänkas en bra bit till.

Nu är kanske Tesla en anomali med höga vinstmarginaler och enorm produktion, men ska man använda Model 3 som en indikator och att priserna håller på nå 2021-nivåer så borde Vi som väntar på bilar med en 50k-bonus i princip kunna räkna med att alla kommer få en prissänkning motsvarande bonusen ungefär. Kollar bara på Skoda Enyaq eftersom det är den bil jag väntar på, och vid lansering kostade den 590k, nu 665k, och när jag beställde 648k.

Hamnar vi på 590k igen på bekostnad av prutmån och dessutom utebliven bonus så kan jag nog lugnt behålla min order. Är det här en indikation på en myclet större kommande prisdumpning så finns risken att man gjort en rätt dålig affär (vilket alltid är en risk när man köper dyra saker i en kaotisk marknad just när den branschen formligen exploderar).

Permalänk
Medlem

Tesla MY Performance fejkar prestandabromsar, kanske inte något som spelar stor roll förutom att dom ljuger och tar betalt för prestandabromsar.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-saljer-bromsar-som-ar-fak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tesla MY Performance fejkar prestandabromsar, kanske inte något som spelar stor roll förutom att dom ljuger och tar betalt för prestandabromsar.
https://www.dagensps.se/motor/tesla-saljer-bromsar-som-ar-fak...

Lite missvisande. Det gäller endast de bakre bromsarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite missvisande. Det gäller endast de bakre bromsarna.

Jaha, så du menar att det gör det bättre?
Som jag sa så är väl inte problemet själva bromsarna utan att dom försöker dölja det samt tar betalt för saker som inte monteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Lite missvisande. Det gäller endast de bakre bromsarna.

Vad jag har förstått av tidigare diskussioner runt detta så var redan de främre bromsarna samma som LR, och de bakre var uppgraderade till liknande dimension. Nu kör man samma bak som LR också, men säljer fortfarande bilen med prestandabromsar listade.

Permalänk
Medlem

kollar lite på XC40
ny som finns att hämta 529000kr https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volvo_xc40_p6_recharg...
Nybeställning 624200kr 100'000kr i skillnad Så att beställa bil på nätet som ska vara billigare stämmer inte på Volvo. https://www.volvocars.com/se/build/xc40-electric?cbv=1&engine...

Kan det vara en kommande prissänkning på 100'000kr även på Volvos elbilar men som inte slagit igenom på nätet ännu?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Känns som att Model 3 hittat tillbaka till 2021 års priser ungefär, medan Model Y ligger långt under (utan bonus då). Undrar om det är en indikation på att marknaden i stort är på väg ner mot tidiga 2021-nivåer och att Model Y bara var väldigt överprissatt, eller om det är en indikation på att priserna håller på dumpas ännu mer och att Model 3 skulle kunna sänkas en bra bit till.

Nu är kanske Tesla en anomali med höga vinstmarginaler och enorm produktion, men ska man använda Model 3 som en indikator och att priserna håller på nå 2021-nivåer så borde Vi som väntar på bilar med en 50k-bonus i princip kunna räkna med att alla kommer få en prissänkning motsvarande bonusen ungefär. Kollar bara på Skoda Enyaq eftersom det är den bil jag väntar på, och vid lansering kostade den 590k, nu 665k, och när jag beställde 648k.

Hamnar vi på 590k igen på bekostnad av prutmån och dessutom utebliven bonus så kan jag nog lugnt behålla min order. Är det här en indikation på en myclet större kommande prisdumpning så finns risken att man gjort en rätt dålig affär (vilket alltid är en risk när man köper dyra saker i en kaotisk marknad just när den branschen formligen exploderar).

Jag tror snarare det handlar om att Elon börjar bli lite desperat. Han känner konkurrensen från andra tillverkare och förstås pressen från styrelsen då aktiekursen har dippat så kraftigt mycket tack vare hans dumheter i andra affärer. Att de flesta andra tillverkare har leveranstider på många månader medan Tesla i princip kan leverera direkt tyder på att det kanske inte går så bra för dem, antalet bilar sålda det senaste året är väl också en indikation på det. Vad det betyder vet jag inte förstås. Denna taktik kan lyckas och få dem att leda försäljningen bland elbilar igen, eller så har det inte önskad effekt och då vet man ju inte vad de hittar på. Att de kan sänka så mycket mer är väl rätt osannolikt med tanke på tillverkningskostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kollar lite på XC40
ny som finns att hämta 529000kr https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volvo_xc40_p6_recharg...
Nybeställning 624200kr 100'000kr i skillnad Så att beställa bil på nätet som ska vara billigare stämmer inte på Volvo. https://www.volvocars.com/se/build/xc40-electric?cbv=1&engine...

Kan det vara en kommande prissänkning på 100'000kr även på Volvos elbilar men som inte slagit igenom på nätet ännu?

Upplagd i december, sänkt från 555000kr, så redan innan tesla sänkning var den ju mycket billigare än 624k. Märkligt.

Permalänk
Medlem

En elbil är så mycket enklare bil mot en bil med förbränningsmotor (elbilen saknar avancerad växellåda, drivmotorn är så mycket enklare med el drift) så att det även är stora vinster med det nya priset på Tesla bilarna är det nog få som inte håller med om.

Som litet bilmärke så kan Tesla hålla focus på länder som har ett bra elnät och sälja bilar endast här. Så kan inte de "gamla" stora bilmärkena göra vilket medför att de måste hålla kvar modeller med förbränningsmotor som är dyra att tillverka och utveckla.

Lilla Volvo kan göra samma sak som tesla. Detta är nog en stor anledning till att Volvo vill gå över till enbart eldrift så fort som det är möjligt. Problemet Volvo har är att säkra upp batteri volymerna som krävs för att helt gå över till eldrift som bilmärke.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste fråga er som har rena elbilar, själv har jag en laddhybrid. Om ni har bilen på laddning/inkopplad till laddare och schemalagt eller startar luftkonditioneringen med app till bilen för att få den varm och fin till avfärd, värms bilen upp långsammare då än när laddkabeln inte sitter i?
Min bil värms snabbare när den inte har tillgång till elnätet vilket jag tycker är lite lattjo, pratade med en tekniker som hade en likadan bil, han hade samma "problem" med sin och hade felsökt koder osv men bilen rapporterade att allt var som det skulle. Är det någon säkerhetsgrej det här kanske?
Har inte lyckats hitta något om detta i manualen och teknikern hade inte heller lyckats få fram info från tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror snarare det handlar om att Elon börjar bli lite desperat. Han känner konkurrensen från andra tillverkare och förstås pressen från styrelsen då aktiekursen har dippat så kraftigt mycket tack vare hans dumheter i andra affärer. Att de flesta andra tillverkare har leveranstider på många månader medan Tesla i princip kan leverera direkt tyder på att det kanske inte går så bra för dem, antalet bilar sålda det senaste året är väl också en indikation på det. Vad det betyder vet jag inte förstås. Denna taktik kan lyckas och få dem att leda försäljningen bland elbilar igen, eller så har det inte önskad effekt och då vet man ju inte vad de hittar på. Att de kan sänka så mycket mer är väl rätt osannolikt med tanke på tillverkningskostnaden.

Jo att dom har överkapacitet när efterfrågan börjat sjunka ser man ju på leveranstiderna och nu priserna. Det jag menar är snarare om det här är ett tecken på att t.ex Model 3 har gått upp i pris för att man helt enkelt kunnat ta mycket mer betalt pga ökad efterfrågan, eller om det också handlar om inflation och högre tillverkningskostnader.

Alltså, om prisökningarna följt tillverkningskosrtaderna pga världsläget och man nu dumpar priserna trots lika dyra kostnader och lägre marginal, eller om man helt enkelt pumpat upp vinstmarginalerna och återgår till tidigare marginaler.

Säg att andra tillverkares kostnader för tillverkning följt Teslas så har ju antingen dom också pumpat upp priserna bara för att dom kan, eller så har man tvingats höja priserna för att kostnaderna ökat. Om deras kostnader ökat och dom har lika små marginaler som innan så tror jag inte vi kommer se särskilt stora sänkningar hos konkurrenterna då dom redan har rätt små marginaler, men om dom cashat in på hög efterfrågan och höjt sina marginaler så lär ju priserna återgå till 2021 års nivåer.

Själv tror jag att Tesla har störst marginaler (eller detta är jag helt säker på) och nu äter upp sina marginaler för att bli av med bilar, och att andra tillverkare kommer sänka priserna ytterst blygsamt. Men det kanske är önsketänkande från en som sitter med en elbil som han nu inte vill ska bli en dålig affär helt plötsligt.

Helt klart är att Elon är desperat. Frågan är vad de andra gör...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas priserna går ner lika mycket på resterande tillverkare.. iofs leasar jag min bil så isåfall tappar jag ju inget men får möjlighet att köpa en likadan sen istället. Utan leasing den gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Måste fråga er som har rena elbilar, själv har jag en laddhybrid. Om ni har bilen på laddning/inkopplad till laddare och schemalagt eller startar luftkonditioneringen med app till bilen för att få den varm och fin till avfärd, värms bilen upp långsammare då än när laddkabeln inte sitter i?

Nej, det är ingen skillnad i hastighet på uppvärmningen på en elbil.

Har ingen koll på laddhybrider alls så jag vet inte om alla har elvärmare eller om vissa värmer kupén med bensinvärmare? Sitter det endast elvärmare i så kanske den värmer långsammare för att spara batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eftersom det är toyota är det bara de 3 första åren som är tvång som är jobbiga

https://elfordon.se/ny-undersokning-elbilar-strular-mer-an-be...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

första är betal, kan det bero på att all teknik är ny?

Men allt det där du länkar till är strul, det är garantier som löser allt gratis. Nu pratar vi kostnader och service.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kollar lite på XC40
ny som finns att hämta 529000kr https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volvo_xc40_p6_recharg...
Nybeställning 624200kr 100'000kr i skillnad Så att beställa bil på nätet som ska vara billigare stämmer inte på Volvo. https://www.volvocars.com/se/build/xc40-electric?cbv=1&engine...

Kan det vara en kommande prissänkning på 100'000kr även på Volvos elbilar men som inte slagit igenom på nätet ännu?

Skrivet av sesese:

En elbil är så mycket enklare bil mot en bil med förbränningsmotor (elbilen saknar avancerad växellåda, drivmotorn är så mycket enklare med el drift) så att det även är stora vinster med det nya priset på Tesla bilarna är det nog få som inte håller med om.

Som litet bilmärke så kan Tesla hålla focus på länder som har ett bra elnät och sälja bilar endast här. Så kan inte de "gamla" stora bilmärkena göra vilket medför att de måste hålla kvar modeller med förbränningsmotor som är dyra att tillverka och utveckla.

Lilla Volvo kan göra samma sak som tesla. Detta är nog en stor anledning till att Volvo vill gå över till enbart eldrift så fort som det är möjligt. Problemet Volvo har är att säkra upp batteri volymerna som krävs för att helt gå över till eldrift som bilmärke.

Den där XC40:n är en synnerligen basalt utrustad XC40. Tillverkad i nov/dec, lyft bonusen och en av dom sista framhjulsdrivna MY23:orna. Öht kommer dessa MY23 bli något av enhörningar bland Volvos elbilar. Framhjulsdrivna men med faceliften från M23. Allting som beställs nu (som inte redan är tillverkat) kommer ju att komma med bakhjulsdrift (i grundutförande) med eller utan LR, och Twin LR (eller "extended range" på Volvo-språk).

Tesla är ju knappast en liten biltillverkare längre. Dom tillverkade och levererade ju 1,3milj. bilar under 2022. Jämför med Volvo som SÅLDE 615000 bilar under samma år. Men jag förstår vad du menar. Toyota säljer väl runt 10milj. per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Det är väl inte helt orimligt att anta att deras kostnader har ökat med 16%?

Bilen kostar ungefär 480k. Det ger antagligen ungefär 384k i lån på en bil från början. En höjning med en procentenhet av räntan ger då en ökad kostnad på 320kr per månad. Det skulle betyda att de har fått en ökning på runt 2-2.5%-enheter i räntekostnader om din månadskostnad har ökat med ungefär 700kr. Detta är självklart inte exakta siffror men visar iallafall på att det inte är någonting orimligt.

När du plockade ut bilen var reporäntan fortfarande 0% och den är nu på 2,5%. Då är det självklart att det kommer påverka det avtal med rörlig ränta som du har skrivit på.

Jag är i samma sits och tycker inte det är självklart. Privatleasingen kommuniceras på alla sätt som en bekymmersfri lösning för den som inte vill ligga ute med stora belopp men sanningen är alltså att man är de facto på kroken för hela bilens värde under de åren man leasar den. Jag tycker det faktumet är nära nog raka motsatsen mot det som såldes in.

Jag tycker inte det är försvarbart bara för att det går att härleda från det finstilta, och struntar högaktningsfullt i Santanders högre kostnader. De är ett finansinstitut som är proffs på att bedöma risker men lämnar ändå över hela risken till kunden. De kan därmed erbjuda lockpriser på leasing när räntan är låg, eftersom de vet att de tar ingen risk när räntan stiger.

Jag känner mig därför bedragen och instämmer helt med @SiD.

Innan denna utvecklingen var jag rätt nöjd, hade lätt fortsatt med en EV6'a när Niron går ut, men av ren princip kommer jag aldrig ha något mer att göra med vare sig Kia, Hedin Bil eller Santander på grund av detta.

De kommer få några tusenlappar på grund av sitt finstilta fulspel men de förlorar en kund permanent. Man får ju lära sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

kollar lite på XC40
ny som finns att hämta 529000kr https://www.blocket.se/annons/jonkoping/volvo_xc40_p6_recharg...
Nybeställning 624200kr 100'000kr i skillnad Så att beställa bil på nätet som ska vara billigare stämmer inte på Volvo. https://www.volvocars.com/se/build/xc40-electric?cbv=1&engine...

Kan det vara en kommande prissänkning på 100'000kr även på Volvos elbilar men som inte slagit igenom på nätet ännu?

Det är ju olika årsmodeller, blir lite konstigt att jämföra då, den ena är FWD, den andra är RWD. Finns garanterat andra ändringar mellan årsmodellerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Måste fråga er som har rena elbilar, själv har jag en laddhybrid. Om ni har bilen på laddning/inkopplad till laddare och schemalagt eller startar luftkonditioneringen med app till bilen för att få den varm och fin till avfärd, värms bilen upp långsammare då än när laddkabeln inte sitter i?
Min bil värms snabbare när den inte har tillgång till elnätet vilket jag tycker är lite lattjo, pratade med en tekniker som hade en likadan bil, han hade samma "problem" med sin och hade felsökt koder osv men bilen rapporterade att allt var som det skulle. Är det någon säkerhetsgrej det här kanske?
Har inte lyckats hitta något om detta i manualen och teknikern hade inte heller lyckats få fram info från tillverkaren.

Nä ingen skillnad om kabeln är i eller ej hur fort bilen blir varm.
På en hybrid har du ett väldigt litet batteri och jag tror inte dom har gjort så att uppvärmningen kan ta hur mycket energi som helst för att värma bilen, men när den kör på el då kan den köra full effekt och dra så mycket som elnätet kan leverera till bilen.

Kan säkert skilja från tillverkar till tillverkare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag är i samma sits och tycker inte det är självklart. Privatleasingen kommuniceras på alla sätt som en bekymmersfri lösning för den som inte vill ligga ute med stora belopp men sanningen är alltså att man är de facto på kroken för hela bilens värde under de åren man leasar den. Jag tycker det faktumet är nära nog raka motsatsen mot det som såldes in.

Jag tycker inte det är försvarbart bara för att det går att härleda från det finstilta, och struntar högaktningsfullt i Santanders högre kostnader. De är ett finansinstitut som är proffs på att bedöma risker men lämnar ändå över hela risken till kunden. De kan därmed erbjuda lockpriser på leasing när räntan är låg, eftersom de vet att de tar ingen risk när räntan stiger.

Jag känner mig därför bedragen och instämmer helt med @SiD.

Innan denna utvecklingen var jag rätt nöjd, hade lätt fortsatt med en EV6'a när Niron går ut, men av ren princip kommer jag aldrig ha något mer att göra med vare sig Kia, Hedin Bil eller Santander på grund av detta.

De kommer få några tusenlappar på grund av sitt finstilta fulspel men de förlorar en kund permanent. Man får ju lära sig av sina misstag.

Är själv glad över att jag inte leasat. Har alltid haft magkänslan att det inte är så bekymmersfritt som man påstår. Efter att ha varit involverad i några upphandlingar så har jag kommit till insikten att så fort en leverantör utsätter sig för en risk så kommer dom ta en riskpremie. Dvs de kommer ta betalt för att skapa en buffert som även täcker oförutsedda kostnader.

Om dom inte ska ta en sådan riskpremie så kommer dom förstås skriva in att svängningar på marknaden som man skulle kunna förvänta sig (t.ex höjd ränta) drabbar kunden istället. Fortfarande tar vi risken som kunder, men istället för att betala för det "up front" så får vi ta det när det väl dyker upp. Det är ju det som händer för ni som leasar nu.

Hade ni istället ägt bilen hade ni ju inte betalat någon riskpremie alls men fått ta kostnaden vid höjd ränta, och då hade nog höjningen blivit ungefär det ni får betala idag, så alternativet kanske inte hade varit bättre. Men kanske, dom tar alltid nån slags riskpremie för att saker kan gå snett.

Har på senare tid kört på filosofin att ta allt rörligt, men stoppa undan pengar själv som om det hade varit en fast kostnad. På så vis bygger jag upp bufferten själv istället för att betala för att någon annan ska ha en sådan buffert, som jag kanske, eller kanske inte får se röken av. Tror det var SVT:s expert som sa så kring ränteläget och elpriserna, att fast ränta/fast elpris bara innebär att leverantören redan tar på sig att bygga upp denna buffert av dina pengar. Man kan "låsa" sin egen ränta/sitt eget elpris genom att helt enkelt stoppa undan lite extra i ett konto själv, och överskottet blir en buffert eller i slutändan en extra bonus i sparkassan.

Vet inte vad jag vill tillföra diskussionen just runt leasing, vill inte säga att ni som leasat tänkt fel men vill heller inte påstå att leasingbolagen lurat er. Ni kanske förlitat er för mycket på att dom ska ta eventuella risker och inte insett hur stora svängningar de "små justeringar" de kan tänkas göra faktiskt kan bli. Samtidigt tror jag inte situationen hade varit jättemycket bättre om ni köpt bilen själv. I slutändan är det nog bara att gilla läget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Bilpriserna kommer gå ner 700000kr 7% ränta blir hela 49000kr/år tveksam på att bilar i den prisklassen är en svensonbil längre.

Räntorna kommer ju inte att ligga på den nivån i all evighet dock. Om vi bara kunde bli av med Putler/kriget i Ukraina så kommer världsekonomin att tagga ner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Men allt det där du länkar till är strul, det är garantier som löser allt gratis. Nu pratar vi kostnader och service.

Blir ju kostnader och en del av service om det inte går att lösa. garantin är inte evig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att komma ihåg att Tesla har gjort prissänkningar både uppåt och neråt förut. Största prissänkningen var mars 2019,på uppåt 500 000 kr.

https://alltomelbil.se/teslas-prissankning-av-model-x-och-mod...