Tjo! I min nuvarande kurs inom Webbutvecklingsprogrammet på distans - Webbanvändbarhet - så har jag tagit fram en pseudofunktionell Färdtjänst-app som jag gärna skulle uppskatta om den kunde testköras.
Den finns hostad hos Netlify: Timrå Färdtjänst WebApp
Webbsidan "Boka resa" är den som innehåller mest faktisk funktionalitet via JS. Dock går det inte att faktiskt boka Färdtjänst, bara så du vet!
Tanken är ur ett användbarhets- och tillgänglighetsperspektiv. Med andra ord handlar det mer om hur den upplevs i att kunna hitta, om webbelement ligger enligt konventioner, om det är något som upplevs otydligt, förvirrande eller oväntat på andra sätt och vis.
Jag ska även få tag på ett par personer i person som ska få provköra webbappen utifrån Webbanvändbarhetsperspektivet.
Några "testuppgifter" du kan få göra om du vill provköra appen och berätta här hur du upplevde det gick att lösa "testuppgifterna":
1. Vad kostar en resa?
2. Avboka en resa.
3. Boka en resa med endast tangentbordet efter att du har landat på startsidan (tryckt Enter i adressfältet så TAB-ordningen börjar). Resan anses vara bokad när du ser texten, "Du har bokat din resa".
4. Hur sparar man en plats att resa till eller från?
5. Finns det några sparade platser innan?
6. Vem ansöker man hos för att få Färdtjänst via denna låstas-Färdtjänstleverantör?
Du får gärna berätta hur du "tänkte högt" när du löste uppgifterna. Det vill säga vart dina ögon vandrade konsekvent, var du klickade oftast, hur du tolkade ikoner, övrig layout, och så vidare.
Viktigt: Jag vill upprepa med att säga att det går inte att på riktigt boka färdtjänst på denna webbplats. Den är en projektuppgift i min nuvarande Webbanvändbarhetskurs!
Mvh,
WKL.