Datorn hoppar förbi BIOS och går rätt in i windows, funkade som det skulle igår.

Permalänk
Medlem

Datorn hoppar förbi BIOS och går rätt in i windows, funkade som det skulle igår.

Som rubriken säger, fick ny skärm och ny GPU(6650 XT) igår och var inne i BIOS och letade efter något igår, kan ha råkat röra något annat. Idag hoppar datorn förbio MSI-bilden och drar rätt in i windows. Har testat med både Displayport och HDMI till nya skärmen och med HDMI till min TV utan framsteg.

Som sista utväg skulle en formatering återställa bios inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chew1907:

Som rubriken säger, fick ny skärm och ny GPU(6650 XT) igår och var inne i BIOS och letade efter något igår, kan ha råkat röra något annat. Idag hoppar datorn förbio MSI-bilden och drar rätt in i windows. Har testat med både Displayport och HDMI till nya skärmen och med HDMI till min TV utan framsteg.

Som sista utväg skulle en formatering återställa bios inställningarna?

Vet inte om jag hänger med riktigt. Du kommer alltså inte in i bios genom "delete" knappen?
Du kanske stängde av "splash screen"?
Din nya skärm kanske inte initierar tillräckligt snabbt för att hinna visa "splash screen"
Tryck på delete hela tiden från dess du startar datorn tills du är inne i bios.

Permalänk
Medlem

Reset cmos på ditt moderkort ska återställa bios.
Vad har du för moderkort?

Om inte annat så plocka ur cmos batteriet i några minuter och sen stoppa i det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Vet inte om jag hänger med riktigt. Du kommer alltså inte in i bios genom "delete" knappen?
Du kanske stängde av "splash screen"?
Din nya skärm kanske inte initierar tillräckligt snabbt för att hinna visa "splash screen"
Tryck på delete hela tiden från dess du startar datorn tills du är inne i bios.

Testade att hålla inne både F11 och Del upp till en minut, har en SSD så laddar upp allt på 10-15 sekunder.
Testade det igår med nya skärmen och GPU:n utan några problem, måste rört något jag inte skulle i BIOS antar jag.
Är dålig på det här med datorer(gillar bara att spela) så klickade säkert på något jag helst inte skulle lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Reset cmos på ditt moderkort ska återställa bios.
Vad har du för moderkort?

Om inte annat så plocka ur cmos batteriet i några minuter och sen stoppa i det igen

MSI Z370-A Pro, Socket-1151
Vet inte vad cmos är eller hur man återställer det men får söka lite på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chew1907:

Testade att hålla inne både F11 och Del upp till en minut, har en SSD så laddar upp allt på 10-15 sekunder.
Testade det igår med nya skärmen och GPU:n utan några problem, måste rört något jag inte skulle i BIOS antar jag.
Är dålig på det här med datorer(gillar bara att spela) så klickade säkert på något jag helst inte skulle lol.

Om det är ett MSI mobo borde det vara "delete" knappen. Sen så ska du inte hålla inne knappen, du ska trycka på den repeterande.

Permalänk
Avstängd

Prova att genom Windows restarta genom att hålla i shift knappen.
Du kanske har på ngn ultra fast boot I bios precis som finns på gigabyte moderkort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Det där sker helt random även på både min och grabbens burk då och då. Han sitter på et Asus z490-e och jag på ett Asus z390-a med uppdaterade BIOS och helt nyinstallerat Win 10 på båda. Ingen aning varför, men det är bara att ”spamma” DEL vid uppstart så kommer du in i BIOS ändå.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Fick rätt på det, ville helst inte in och pilla i datorn för det enda jag själv kan är att byta ut en GPU, men såg ett par videos och testade både att ta ut det lilla batteriet och röra på dom två små grejerna med en skruvmejsel samtidigt och något av det/båda funkade.