Permalänk
Medlem

Jag vill beklaga mig hur mycket sämre Googles sökmotor blivit senaste 10-15 åren. Förut på 00-talet fick jag i stort sett alltid bästa träffen högst upp. Nu får jag aldrig det. Förut såg Google till att alla sökorden var med i varje sida i sökresultatet. Nu kan Google strunta i vissa av sökorden och visa ointressanta sidor. Då måste jag lägga in orden med citationstecken och göra om sökningen. Det händer mig många gånger varje dag (jag söker ofta efter information). Skitjobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Får man gnälla på varför i helvete dom i släkten före en själv aldrig flyttat söderut? Sen är man lika dum och knullar fast sig här uppe.

Ja jag är bitter för snöhelvetet! Hatar snö och bor i Norrland, skjut mig är ni snäll.

Detta är bara pepp nu!
Visst du har snö i Norrland MEN du kan köpa ett mid end graffikort varje vintermånad eller ett high end en gång per år bara genom att slippa "söderns elräkningar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Detta är bara pepp nu!
Visst du har snö i Norrland MEN du kan köpa ett mid end graffikort varje vintermånad eller ett high end en gång per år bara genom att slippa "söderns elräkningar".

Det tyckte inte min räkning på 10000:- här uppe i norr 😁

Permalänk
Medlem

Känslan när elräkningen för en månad överstiger vad man inte ens haft för två månader...u-landet Sverige...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Detta är bara pepp nu!
Visst du har snö i Norrland MEN du kan köpa ett mid end graffikort varje vintermånad eller ett high end en gång per år bara genom att slippa "söderns elräkningar".

I december kostade kwh like mycket som er, och vi förbrukar nog mer än er när det är -30 ute...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Bostadsrättsföreningen som jag bor i. Avskyr den. Sedan jag flyttade hit för 1,5 år sedan har styrelsen behövt tillträde till lägenheten TRE gånger av olika skäl. Och inte kan de specificera när, utan det är någon gång inom ett tidsspann om två dagar.

"Lämna dörren i serviceläge" är allt de kan säga. Fungerar ju jättebra när jag jobbar hemma och absolut vill ha oväntat besök under zoom-möten. Eller om jag inte är hemma, vill de brottas med 40kg hund? Idioter.

Nästa gång jag flyttar är det ett strikt krav att ordföranden för föreningen är en 65-plussare med minst 15 år på posten. En sådan som har bemästrat förmågan att varken synas eller höras förutom när det är direkt nödvändigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Efter att till sist lyckats fått bebis på 2 månader att somna kl 2 på natten och själv lagt sig till ro i sängen så blir det kolsvart i huset. Kollar snabbt avbrottsinfo men inga strömavbrott där. Lirkar mig fram i mörkret med mobillampan och upptäcker en vattennivå på 2 dm i hela källaren. Konstaterar ganska fort att luftavfuktaren utlöst jordfelsbrytaren. Flottören till ena pumpjäveln vid avloppsbrunnen hade fastnat och med de regn- och snömängder som varit orkade inte den andra pumpen med att få undan allt. Runt 3.30 är vattnet undan igen och jordfelsbrytaren kan återställas. Hela brunnsystemet är i övrigt felbyggt, så det måste åtgärdas så snart det blir en mer optimal säsong. Blir nog billigt och bra.
Samtliga maskiner och saker i källaren har klarat sig då de är uppstalpade på diverse tegelstenar och hyllor. Inte första gången detta hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det tyckte inte min räkning på 10000:- här uppe i norr 😁

Skrivet av Linus82:

I december kostade kwh like mycket som er, och vi förbrukar nog mer än er när det är -30 ute...

Njeeaaa vet inte det ja…
Norrland var väl närmare 2.50:- medan det var 3.50:- här neråt landet.
Men med det sagt så är det ju heeeeeelt förjävligt med dagens elpriser oavset elområde. Hur fan gick blev det så (ironiskt frågetecken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag vill beklaga mig hur mycket sämre Googles sökmotor blivit senaste 10-15 åren. Förut på 00-talet fick jag i stort sett alltid bästa träffen högst upp. Nu får jag aldrig det. Förut såg Google till att alla sökorden var med i varje sida i sökresultatet. Nu kan Google strunta i vissa av sökorden och visa ointressanta sidor. Då måste jag lägga in orden med citationstecken och göra om sökningen. Det händer mig många gånger varje dag (jag söker ofta efter information). Skitjobbigt.

Jag använder DuckDuckGo som sökmotor. Google kan nog va bra men dom prioriterar de som betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Bostadsrättsföreningen som jag bor i. Avskyr den. Sedan jag flyttade hit för 1,5 år sedan har styrelsen behövt tillträde till lägenheten TRE gånger av olika skäl. Och inte kan de specificera när, utan det är någon gång inom ett tidsspann om två dagar.

"Lämna dörren i serviceläge" är allt de kan säga. Fungerar ju jättebra när jag jobbar hemma och absolut vill ha oväntat besök under zoom-möten. Eller om jag inte är hemma, vill de brottas med 40kg hund? Idioter.

Nästa gång jag flyttar är det ett strikt krav att ordföranden för föreningen är en 65-plussare med minst 15 år på posten. En sådan som har bemästrat förmågan att varken synas eller höras förutom när det är direkt nödvändigt.

Eller så går du med i styrelsen så att du kan påverka vad som händer i föreningen.

Efter suttit i styrelsen i förra bostadsrättsföreningen så är jag så trött på boende som bara klagar utan att bidra något själva. Så många som tror att de bor i hyresrätt utan några skyldigheter själva. Fick in mail om att kranar droppade eller att deras lampa i köket blinkade och förutsatte att vi i styrelsen skulle lösa det.

Permalänk
Medlem

Har under senaste året stört mig på parkeringsgrannen som har en stor taxi-buss som står på parkering gjord för personbilar.

Rent praktiskt så får man plats med bussen, den håller sig inom vita rutan ( på längden sticker den dock ut med 70-80 cm ) men går ju fan inte öppna dörrar när den står där.

Står också en likadan diagonalt bakom mig så när ungen ska lastas in så får jag lämna ungen i vagnen på parkeringen, göra en 25 punkts sväng för att komma ut och sedan parkera på någon annans plats för att lasta in ungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Eller så går du med i styrelsen så att du kan påverka vad som händer i föreningen.

Efter suttit i styrelsen i förra bostadsrättsföreningen så är jag så trött på boende som bara klagar utan att bidra något själva. Så många som tror att de bor i hyresrätt utan några skyldigheter själva. Fick in mail om att kranar droppade eller att deras lampa i köket blinkade och förutsatte att vi i styrelsen skulle lösa det.

Gud nej, det låter som en mardröm. Jag lever enligt devisen att grannar ska undvikas. Kanske kan man nicka åt dem om man råkar passera dem på gatan, eller hålla upp dörren åt dem. Men att lära känna dem? Sitta i samma styrelse som några av dem? Nej, fy!

Hyresrätt? Ja tack, det ska jag uppgradera till när kötiden räcker till. Om det inte blir ett hus på landet någon halvmil från närmaste granne.

Anyhow. Tidigare brf:er som jag bott i har det aldrig varit några problem. Tror att jag bott 15-16 år i olika föreningar innan jag flyttade hit. Under de åren kan jag bara minnas att jag behövt släppa in en enda förenings-tomte. Men här är det en konstant spring (trots att det är nybyggt).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Konstaterar att min Google Nest Doorbell tar upp emot 10 j*vla sekunder att notifiera Home Assistant att någon ringer på dörren och först då behagar spela min chime på en Nest Mini.

Tog för givet att det skulle sitta ihop helt native men åtminstone gå att lösa med Home Assistant.
Men nej...

Skräp!

(inväntar Homey Pro)

Permalänk
Avstängd

Hade jättekul på lunchen idag,
Under 20 minuter fick jag veta att mitt tåg nu på fredag inställd, nu på måndag samt nästa fredag inställd.

-;;(-:))-:-):

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med att ha ljusknappen på utsidan av badrummet? Jag har sett detta flera gånger nu, något sorts gammalt mode?

Jag har också sett en grej med att det sitter en hasp på UTSIDAN av en bastudörr, why!? Det låter ju lönnmördar-nivå på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är grejen med att ha ljusknappen på utsidan av badrummet? Jag har sett detta flera gånger nu, något sorts gammalt mode?

Kanske nån som läst elsäkerhesföreskrifterna lite slarvigt angående el i våtutrymmen.

Skrivet av Chromatic:

Jag har också sett en grej med att det sitter en hasp på UTSIDAN av en bastudörr, why!? Det låter ju lönnmördar-nivå på det.

Fanns ett ställe med utedass med endast hasp på utsidan... så var dörren stängd var det ledigt, stod den öppen så var det upptaget. Gick att se på långt håll

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Är EU-kravet att fucka upp "kragen" och kapsylerna så de spricker?

Elak tanke: Ja, för då går det inte att få in lika mycket kolsyra i drickan och då minskar koldioxidutsläppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Jag vill beklaga mig hur mycket sämre Googles sökmotor blivit senaste 10-15 åren. Förut på 00-talet fick jag i stort sett alltid bästa träffen högst upp. Nu får jag aldrig det. Förut såg Google till att alla sökorden var med i varje sida i sökresultatet. Nu kan Google strunta i vissa av sökorden och visa ointressanta sidor. Då måste jag lägga in orden med citationstecken och göra om sökningen. Det händer mig många gånger varje dag (jag söker ofta efter information). Skitjobbigt.

Det beror på två saker:
1. Företag köper placeringar i sökresultatet.
2. "Sökmotoroptimerare" som kastar in alla möjliga sökord i sin webbsida som döljs med CSS eller ligger som keyword-taggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är grejen med att ha ljusknappen på utsidan av badrummet? Jag har sett detta flera gånger nu, något sorts gammalt mode?

Jag har också sett en grej med att det sitter en hasp på UTSIDAN av en bastudörr, why!? Det låter ju lönnmördar-nivå på det.

I vårt hus byggt 2006 så har spånen satt strömbrytare bakom en del dörrar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det beror på två saker:
1. Företag köper placeringar i sökresultatet.
2. "Sökmotoroptimerare" som kastar in alla möjliga sökord i sin webbsida som döljs med CSS eller ligger som keyword-taggar.

Det bidrar säkert då jag måste kolla vad som är annonser innan jag börjar kolla om länken verkar bra, men jag tror att huvudanledningen är hur deras algoritmer förändrats. Nu försöker de vara "smarta" och lista ut vad jag egentligen vill söka på. Det kanske fungerar för någon som formulerar sökningar på formen "why is it like this or that". Men för mig blir det alltid fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Det bidrar säkert då jag måste kolla vad som är annonser innan jag börjar kolla om länken verkar bra, men jag tror att huvudanledningen är hur deras algoritmer förändrats. Nu försöker de vara "smarta" och lista ut vad jag egentligen vill söka på. Det kanske fungerar för någon som formulerar sökningar på formen "why is it like this or that". Men för mig blir det alltid fel.

Kan bara instämma. Har sökt på direkta citat från sidor men sidorna har inte kommit upp ändå. Det gjorde dom förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Kan bara instämma. Har sökt på direkta citat från sidor men sidorna har inte kommit upp ändå. Det gjorde dom förr i tiden.

Kanske avlistad för att sidan inte betalt "Google-skatten"?

Permalänk
Inaktiv

Inte ett äkta gubbgnäll kan man väl säga, men nu börjar min 11+ år gamla datormonitor på att gå upp i limningen. Ljuskällan flimrar som satan i någon minut efter att monitorn tänts, började idag. Trodde först det var glapp i displayport-kontakten (hade lite problem med det för en tid sedan så jag slutade använda monitorn med min macbook också för att inte slita ut kontaktdonet), men detta är något nytt som inträffat.

Får se hur länge den fortsätter lysa, en dag tänds den väl inte alls.

Gubbgnäll: vafan ska alla nya monitorer med 4k/31+ tum/VRR/FALD vara kurvade för? Jävla skit alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad är grejen med att ha ljusknappen på utsidan av badrummet? Jag har sett detta flera gånger nu, något sorts gammalt mode?

Jag har också sett en grej med att det sitter en hasp på UTSIDAN av en bastudörr, why!? Det låter ju lönnmördar-nivå på det.

När såg du haspen på bastun?
Tänker var det typ i år så är det ju helt logiskt... Eller det borde snarare suttit ett lås eller ett par plankor uppreglade i kors för dörren så ingen råkar använda den. Förutsätter i och för sig att det är en eluppvärmd bastu.

Är den vedeldad så kanske någon var rädd om den och tänkte denna måste beskyddas så ingen går in och bänder loss bastulavarna/panelen och eldar upp dem.

Eller så vill folk bara inte att ungarna skall plocka fram smutstvätten när gästerna är på besök eller att snowracern åker fram på midsommarafton. Känns som att en bastu har rn tendens att bli förråd hos de flesta.

Ljusknapp utanför badrum är ju galet men jag har också sett det. Den enda gången jag kan tänka mig att någon verkligen tänkte till och ändå satte den utanför, är den tidsramen då energilampor var nytt och de tog en stund innan de kom igång (minilysrör i princip... Jaja du vet vad jag menar för lampor).

Då skulle man kunna tänka säg att man satt knappen på ett så långt avstånd man kunnat för att faktiskt ha ljust när man väl kom in i badrummet.

Hahahaha!

Eller så tänker folk att här ska minsann inga tätskikt brytas i onödan! Lika bra att hämta vatten i hink från trädgården så man slipper rörgenomföringar i så stor grad det bara går när man ändå är i farten.

Nu fick jag en jävla rolig ide!
Tänk att smälla upp en inverterad rörelsedetektor på toa/badrum med väldigt kort reaktionstid. Så att så fort man kommer in på toa så slocknar ljuset. Sen måste man sitta blickstilla för att det skall tändas. Sen när man rör sig gör att torka sig så slocknar det igen. Hahahahaha!

Hum... Frugan... Ska jag... Vågar jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Inte ett äkta gubbgnäll kan man väl säga, men nu börjar min 11+ år gamla datormonitor på att gå upp i limningen. Ljuskällan flimrar som satan i någon minut efter att monitorn tänts, började idag. Trodde först det var glapp i displayport-kontakten (hade lite problem med det för en tid sedan så jag slutade använda monitorn med min macbook också för att inte slita ut kontaktdonet), men detta är något nytt som inträffat.

Får se hur länge den fortsätter lysa, en dag tänds den väl inte alls.

Gubbgnäll: vafan ska alla nya monitorer med 4k/31+ tum/VRR/FALD vara kurvade för? Jävla skit alltså...

Klart som FAN att det är gubbgnäll och av bästa sort till och med! Du är uppväxt med CRT skärmar (tv och dator) och de var ju faktiskt smått konvexa! Så inte bara nog med att du fått stå ut med övergången från konvex till plan bildskärm. Nu ska du få göra ännu en resa från plan till konkav bildskärm!

Alla har vi våran gräns! Föredrar också plan skärm faktiskt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperNova:

Nu ska du få göra ännu en resa från plan till konkav bildskärm!

Alla har vi våran gräns!

Haha, jo så kan man ju se på det också. CRT var ju dock kurvade av en teknisk anledning... Dagens kurvade monitorer är ju bara jobbiga och korkade, fattar inte riktigt vem de är till för. Är folk idag så jävla puckade att de går på sådana här gimmickar?

Ska inte säga över min döda kropp, men om jag måste köpa en kurvad skärm blir det fan under protest alltså. Måste ju dock ha en skärm trots allt, särskilt om den jag har nu kajkar ihop, och jag köper inte något under de tidigare givna specifikationerna. Skulle kännas som pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Haha, jo så kan man ju se på det också. CRT var ju dock kurvade av en teknisk anledning... Dagens kurvade monitorer är ju bara jobbiga och korkade, fattar inte riktigt vem de är till för. Är folk idag så jävla puckade att de går på sådana här gimmickar?

Ska inte säga över min döda kropp, men om jag måste köpa en kurvad skärm blir det fan under protest alltså. Måste ju dock ha en skärm trots allt, särskilt om den jag har nu kajkar ihop, och jag köper inte något under de tidigare givna specifikationerna. Skulle kännas som pengar i sjön.

Sägs ju att det skall vara (bla) för att ha samma avstånd från ögat till hela skärmens yta.
Det är ju precis det vi behöver, att ögonen får jobba ännu mindre, hahaha.
Sen ska man gå igenom det ergonomiska dokumentet med 17 punkter bara för ögonen där man bla skall fokusera på saker på olika avstånd…

Men det är som män som måste ha på sig tights och pytteshorts för att ta en joggingtur.
Borde sula om till slicks, sätta på en korrekt avvägd vinge samt montera på ett aerodynamiskt golv och kjolar på bilen för max prestanda, när jag tar en tur till ica för att köpa mjölk. Varje millisekund räknas!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Konstaterar att min Google Nest Doorbell tar upp emot 10 j*vla sekunder att notifiera Home Assistant att någon ringer på dörren och först då behagar spela min chime på en Nest Mini.

Tog för givet att det skulle sitta ihop helt native men åtminstone gå att lösa med Home Assistant.
Men nej...

Skräp!

(inväntar Homey Pro)

köp en dahua ringklocka eller hikevision, kör dom helt lokat till HA,
finns även modeller med ai för ansiktsskanning så du kör scener beroende på vem som kommer hem, skit kul när svärmor kommer och det enda klocka säger är "vi ska inte ha något"
responsen är direkt dvs du vet vem det är innan dom ens hinner ringa på klockan, jag kör min till heos högtalarna så det kan ringa i hela huset (eller nja det säger att någon är vid dörren) en annan fördel som jag inte testat själv än är att man kan köra låset mot tex dahua klockan så du kan styra det i både ha och i dahua appen dvs om du välja motor lås i stället för dom batteriversioner som finns för konsument idag

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Snusfri

När vägarna inte plogas/skrapas korrekt med vägskrapa utan med en traktor så man känner sig som batteriet i en dildo när man åker med bussen till jobbet..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Snöslungan går ej att starta längre och mycket vinter kvar. Jag begriper mig inte på motorer, försökt kolla youtube men känns bara hopplöst ligga på golvet i lagårn i mörkret och meka med förgasaren som tydligen verkar vara det som behövs när det sprutar eld ur ljuddämparen. Idag ringer jag Skog och Trädgård och hör vad de kan erbjuda från Husqvarna, ska köpa största och starkaste modellen de har. Så less på allt rappel.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)