Permalänk
Medlem

Rekommenderade settings för 5900x?

Sitter på:
- CPU + kylare: 5900x med noctua nh-d15
- MOBO: b550 aorus elite v2
- RAM: 64gb 3200mhz ddr4 corsair vengeance lpx (4x16)
- Lagring: Sn570 1tb nvme m.2, mp510 240mb nvme m.2, samsung qvo 860 2,5" sata, seagate barracuda 7200 rpm hdd 3,5" (den lilla hd-bay framför psu)
- PSU: antec 850W gold
- Chassi: fractal design define r5 (2 fläktar fram, 1 bak)

Har uppdaterat till senaste BIOS F15d.

Läst lite och provat med att ställa in i BIOS:
- PBO Advanced
- Limits disabled
- Overdrive scalar auto
- Max CPU boost clock override 0 mhz/disabled
- Plattform thermal throttle limit auto
- Curve optimizer all cores
- Curve optimizer negative
- Magnite optimizer 25
- XMP enabled

Provar att köra lite olika stresstester/benchs:
Idle mellan: 40-60 grader överlag
OCCT large, extreme, variable, SSE - 83° max all cores, 145.5W package. Fläkt 100%. Inga errors.
AIDA: 88° max all cores, 145.5W package. Fläkt 100%. Inga errors/krascher.
Cinebench R23 Multi: 22368 pts. 76° max, 142W package. Fläkt 100%.
Cinebench R23 Single: 1624 pts. 68° max, 80.8W package. Fläkt 100%.
3DMark Time Spy: 10221 pts total - 9882 GPU - 12693 CPU. 76° max, 142.5W package. Fläkt 100%.

- Vet att 5900x går varm men tycker att går lite väl högt i testerna. Något förslag på vad jag kan ändra?
- Låter det som jag monterat kylaren skevt (satte ny thermal paste idag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

- Chassi: fractal design define r5 (2 fläktar fram, 1 bak)

- Curve optimizer all cores
- Curve optimizer negative
- Magnite optimizer 25

OCCT large, extreme, variable, SSE - 83° max all cores, 145.5W package. Fläkt 100%. Inga errors.
AIDA: 88° max all cores, 145.5W package. Fläkt 100%. Inga errors/krascher.
Cinebench R23 Multi: 22368 pts. 76° max, 142W package. Fläkt 100%.

- Vet att 5900x går varm men tycker att går lite väl högt i testerna. Något förslag på vad jag kan ändra?

Kör du -25 på alla kärnor? Du har bara testat alla kärnor samtidigt, ej enskilt? Då är det mindre troligt att man får fel. I OCCT kan man välja vilka kärnor som ska stresstestas och även om man vill växla mellan olika kärnor då och då. Finns även CoreCycler som är specifikt gjort för att testa på det sättet.

Eftersom chassit inte är gjort för högt luftflöde så kan det vara en viss anledning till de varmare temperaturerna. Vilka temperaturer fick du i standardinställningarna om du har jämfört det?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kör du -25 på alla kärnor? Du har bara testat alla kärnor samtidigt, ej enskilt? Då är det mindre troligt att man får fel. I OCCT kan man välja vilka kärnor som ska stresstestas och även om man vill växla mellan olika kärnor då och då. Finns även CoreCycler som är specifikt gjort för att testa på det sättet.

Eftersom chassit inte är gjort för högt luftflöde så kan det vara en viss anledning till de varmare temperaturerna. Vilka temperaturer fick du i standardinställningarna om du har jämfört det?

Japp körde all core och -25 på alla. Ska kika på det med OCCT senare.

Körde stock med:
OCCT. 83.5° max, 145W package. Fläkt 100%. (+0.5°)
AIDA64 (med XMP på). 87-88° max, 145W package. Fläkt 100%. (+/- 0°)
Cinebench R23 multi. 21593 pts, 77° max, 145W package. Fläkt 100%. (+1°)

Funderar på att skaffa ett chassi med meshfront. Kanske även ha 360mm aio då med som jag har liggande här hemma för närvarande.

För övrigt verkar det skilja sig mkt från CCD#0 och CCD#1 i max, nästan 10grader. Normalt?

Oj, mkt information. Ska kika igenom!

Permalänk
Avstängd

Jag kör samma processor i ett be quiet! Pure Base 500. En 140 mm-fläkt fram och en 140 mm-fläkt bak (de som följde med). Kör också en Noctua NH-D15 (kopplat via kablarna som begränsar fläkthastigheten och inte ändrat något i BIOS för fläktarna). Om CPU-användningen ligger på knappt 10%, vilket är min normala nivå när jag inte belastar burken, så ligger CPU-temperaturen på någon grad över 30. Kör jag test i CPU-X så går temperaturen upp till knappt 80 grader, men sjunker tillbaka inom någon sekund när belastningen minskar.

Ingen som helst överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Jag kör samma processor i ett be quiet! Pure Base 500. En 140 mm-fläkt fram och en 140 mm-fläkt bak (de som följde med). Kör också en Noctua NH-D15 (kopplat via kablarna som begränsar fläkthastigheten och inte ändrat något i BIOS för fläktarna). Om CPU-användningen ligger på knappt 10%, vilket är min normala nivå när jag inte belastar burken, så ligger CPU-temperaturen på någon grad över 30. Kör jag test i CPU-X så går temperaturen upp till knappt 80 grader, men sjunker tillbaka inom någon sekund när belastningen minskar.

Ingen som helst överklockning.

Låter väldigt svalt och bra..

------------

Jag provade att applicera om kylpasta. Blev sämre. Provade att göra lite annorlunda/sprida mer innan men sämre resultat.
Fick ca +3° i alla tester med samma settings. Så utifrån detta bör inte kylpastan varit problemet.

Hur stor skillnad tror ni att ett chassi med meshfront, ATX med arctic liquid aio 360mm hade gjort?
Tycker om ljudnivån som jag har med define R5 - någon med erfarenhet om att tyst men välventilerat chassi som uppfyller dessa kriterier?

Permalänk
Medlem

Som jämförelse kan jag ju nämna vilka komponenter jag har.

Kör en 5950X tillsammans med Liquid Freezer II 280 i ett Define S chassi.
Grafikkortet har passiv kylning så det är tyst ända tills man kör något spel, likaså nätagget's fläkt är också passiv ( har aldrig hört den ens snurra igång).
Chassifläktarna snurrar runt 600rpm och hörs inte ens.
Är också otroligt petig med ljudnivån och efter ca ett halvår med Freezer II'ans fläktar så tröttnade jag på att de hade ett lätt maskinellt hummande vid väldigt specifika varvtal, så jag beställde hem 2st Noctua A14 Chromax och bytte ut dem. Helt annat ljud och blev också förvånad hur de kylde ännu bättre trots samma varvtal. Fläktarna sitter i fronten på chassit och blåser på radiatorn in mot resten av datordelarna.
Kör på en fast fläktkurva som snurrar 40% från 0°-60° och 50% vid 60-100°.
Jag är inte på jakt efter några poäng i stresstester osv, utan jag bara kör helt stock och ser aldrig temps över 50° i tunga spel eller videoredigering.
Idle temp ligger kring 32°..
Spelen jag spelar är bla Red Dead 2, Doom 2016, Doom Eternal, DayZ, GTAV, givetvis alla inställningar på högsta och ev FSR2 eller DLSS påslaget när jag kan. Allt i 1440p med 170hz skärm.

Är väldigt nöjd med ljudet i datorn så som det är nu och vill man att den ska vara i princip knäpptyst så kan jag sänka radiatorfläktarna till 30% så får man anstränga sig att höra datorn.

Delar:
Fractal Design Define S
MSI MPG X570S Edge Max WiFi
Ryzen 9 5950X
Arctic Liquid Freezer II 280 med 2x Noctua A14
Gigabyte RTX 2080 OC
32GB RAM
Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Som jämförelse kan jag ju nämna vilka komponenter jag har.

Kör en 5950X tillsammans med Liquid Freezer II 280 i ett Define S chassi.
Grafikkortet har passiv kylning så det är tyst ända tills man kör något spel, likaså nätagget's fläkt är också passiv ( har aldrig hört den ens snurra igång).
Chassifläktarna snurrar runt 600rpm och hörs inte ens.
Är också otroligt petig med ljudnivån och efter ca ett halvår med Freezer II'ans fläktar så tröttnade jag på att de hade ett lätt maskinellt hummande vid väldigt specifika varvtal, så jag beställde hem 2st Noctua A14 Chromax och bytte ut dem. Helt annat ljud och blev också förvånad hur de kylde ännu bättre trots samma varvtal. Fläktarna sitter i fronten på chassit och blåser på radiatorn in mot resten av datordelarna.
Kör på en fast fläktkurva som snurrar 40% från 0°-60° och 50% vid 60-100°.
Jag är inte på jakt efter några poäng i stresstester osv, utan jag bara kör helt stock och ser aldrig temps över 50° i tunga spel eller videoredigering.
Idle temp ligger kring 32°..
Spelen jag spelar är bla Red Dead 2, Doom 2016, Doom Eternal, DayZ, GTAV, givetvis alla inställningar på högsta och ev FSR2 eller DLSS påslaget när jag kan. Allt i 1440p med 170hz skärm.

Är väldigt nöjd med ljudet i datorn så som det är nu och vill man att den ska vara i princip knäpptyst så kan jag sänka radiatorfläktarna till 30% så får man anstränga sig att höra datorn.

Delar:
Fractal Design Define S
MSI MPG X570S Edge Max WiFi
Ryzen 9 5950X
Arctic Liquid Freezer II 280 med 2x Noctua A14
Gigabyte RTX 2080 OC
32GB RAM

Tack för svar!
Om jag förstår dig rätt är det ett stängt chassi (ingen mesh) och det är så du kör det.
Förutom fläktarna fram och standard bak - använder du toppen/botten något med fläktar?

Känns ju som det inte bör vara så stor skillnad mellan R5 och S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Tack för svar!
Om jag förstår dig rätt är det ett stängt chassi (ingen mesh) och det är så du kör det.
Förutom fläktarna fram och standard bak - använder du toppen/botten något med fläktar?

Känns ju som det inte bör vara så stor skillnad mellan R5 och S?

Det stämmer. De är väldigt snarlika chassin.
Har ett R5 också med mina äldre delar i. Det enda som egentligen skiljer Define R5 och S är att R5 är något smalare har jag för mig och den har två frontportar till. Annars har de nästan samma dimensioner och funktioner.
Det går ju även att ta bort HDD/Skivläsar-burarna på R5 om man känner för det, så blir det ännu bättre flöde.

Själva frontpanelen på Define S är ju bara en plastpanel som lätt går att ta bort och där bakom gömmer sig ett anti-dammnät som fästs med magneter istället för hake som på R5.

Kör med en chassifläkt i botten efter den inte får plats vid radiatorn på fronten.
Otroliga chassin båda två. Lustigt hur de har verkligen flugit upp i pris det senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Det stämmer. De är väldigt snarlika chassin.
Har ett R5 också med mina äldre delar i. Det enda som egentligen skiljer Define R5 och S är att R5 är något smalare har jag för mig och den har två frontportar till. Annars har de nästan samma dimensioner och funktioner.
Det går ju även att ta bort HDD/Skivläsar-burarna på R5 om man känner för det, så blir det ännu bättre flöde.

Själva frontpanelen på Define S är ju bara en plastpanel som lätt går att ta bort och där bakom gömmer sig ett anti-dammnät som fästs med magneter istället för hake som på R5.

Kör med en chassifläkt i botten efter den inte får plats vid radiatorn på fronten.
Otroliga chassin båda två. Lustigt hur de har verkligen flugit upp i pris det senaste åren.

Ja, precis. Låter väldigt likt!

Så du har intag på fläkt i botten + push-intag på radiatorn (2 fläktar) i fronten med 1 fläkt uttag baktill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Ja, precis. Låter väldigt likt!

Så du har intag på fläkt i botten + push-intag på radiatorn (2 fläktar) i fronten med 1 fläkt uttag baktill?

Jajjemän.
Sen hur pedant man är med städning i sitt hem (och sin dator) spelar ju också en viktig roll (och även ifall man har husdjur).
Lägger man ingen tid på det, så kan man ju räkna med att få högre temps i sitt system också, då det lär damma igen alla intag så småning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Jajjemän.
Sen hur pedant man är med städning i sitt hem (och sin dator) spelar ju också en viktig roll (och även ifall man har husdjur).
Lägger man ingen tid på det, så kan man ju räkna med att få högre temps i sitt system också, då det lär damma igen alla intag så småning om.

Stort tack för ditt svar!
Tänker att om man rensar filtrerna då och då bör det inte vara något problem overall (samt inuti).

Det jag inte gillar med mitt R5 just nu är att jag inte kan fästa min 360mm AIO med mer än 8 skruvar i fronten där jag vill ha den. Lite osäker med på om slangen räcker bra till CPU från nedre del av fronten...

Annars så kan jag lätt klara mig utan min HDD och då kan man ju ta bort hdd-bay, vilket borde göra att våra chassin ser ännu mer lika ut.

Vad jag förstår går 5950X lite svalare än 5900x i stock-settings men blir varmare vid OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomno:

Stort tack för ditt svar!
Tänker att om man rensar filtrerna då och då bör det inte vara något problem overall (samt inuti).

Det jag inte gillar med mitt R5 just nu är att jag inte kan fästa min 360mm AIO med mer än 8 skruvar i fronten där jag vill ha den. Lite osäker med på om slangen räcker bra till CPU från nedre del av fronten...

Annars så kan jag lätt klara mig utan min HDD och då kan man ju ta bort hdd-bay, vilket borde göra att våra chassin ser ännu mer lika ut.

Vad jag förstår går 5950X lite svalare än 5900x i stock-settings men blir varmare vid OC.

Det borde ju fungera, men om du känner att det inte blir bra eller om de inte räcker ordentligt kan du ju bara köra med slangarna i toppen.
Jag gjorde det av misstag först i säkert 4 månader, men fick sedan veta att "det skulle vara bättre" ifall man har slangarna i botten. Men, jag kan inte påstå att jag märkte någon prestandaskillnad eller förändring i ljud eller dyl.
Spelar nog ingen roll de närmsta åren man kör på det viset.

Permalänk
Medlem

Provat lite och sänkte PPT till 135 (-7), EDC till 85 (-5) och TDC till 135 (-5). XMP på och negativ offset -20 all cores.

Sänkte temperaturen rejäält. Toppar 75° på 3DMark, Cinebench R23 Multi 71°, AIDA64 68° och OCCT likaså 68°.
Tappade ca 4% performance på Cinebench och 1% på 3DMark.

På detta har jag dragit ner fläktkurvan på alla fläktar. Så de ligger kring 800 RPM konstant.

Finns det någon mer nackdel att göra så än att jag kommer att tappa lite performance?