Linux som daily driver? Gaming. Musikskapande med mera.

Permalänk
Medlem

Linux som daily driver? Gaming. Musikskapande med mera.

Hej!

Ja som rubriken säger. Jag har börjat gå över till Linux som operativsystem på min huvuddator.

Jag började med att splitta min SSD och lägga Linux på ena partitionen, så att jag kunde backa senare om det inte gick bra. Kör Windows 11 från början, och den har jag kvar.

För första gången sedan jag prövade för första gången (Ubuntu, ca 2006?), kan jag säga att det är fullt möjligt för Linux att ersätta windows för min del. Visst där finns verktyg jag behöver för jobb, men då har jag min arbetsdator. Jag brukar faktiskt teamviewa in på den från Linux. Samma sak gäller musikskapande som jag ändå har på en separat maskin. Det är möjligt att jag kommer utforska musikskapande på Linux med då Reaper tex finns till operativsystemet.

Min huvuddator har mest varit en gamingrigg/mediamaskin generellt. Och med Steam+Lutris kan jag säga att det går hur jäkla bra som helst. Har aldrig fått det att fungera förr utan strul, men nu är det hur bra som helst med rätt drivers. Tyvärr måste jag köra nVidias stängda drivrutiner för att det skall funka. Sen finns det spel som har anticheat som jag inte fått att fungera.

Än kommer inte Windows att raderas, men partitionen blir mindre och mindre.

Hur har det gått för er andra?

EDIT: Kör Linux Mint med Plasma/Kde, men på min HTPC testar jag Manjaro (Kul att testa Arch).

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Linux sen 2002, aldrig varit lättare än nu, det enda man behöver är i princip en webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Linux sen 2002, aldrig varit lättare än nu, det enda man behöver är i princip en webbläsare.

Ok. Grymt! Men det har jag inte kunnat pga gaming som sagt. Innan gick det rätt bra annras. Nu finns för bövelen till och med Teams. Även om det är beta/alpha vad jag kan se.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har kört Pop OS sedan ca 2 år tillbaka. Allt som jag gör fungerar utmärkt förutom bildbearbetning via tex Lightroom. Har prövat några Linux varianter som darktable, men tyckt att de varit lika svåra att använda som att skriva med vänsterfot. Skulle gärna se att någon av de kommersiella programmen gick att köra via Wine.

Edit
Har kvar en disk med Windows på men inte bootat den på säkert 6 månader. Bildbearbetning blir inte av helt enkelt...

tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Har kört dubbelt med win + popos nu någon månad. Ffa tröttnade jag på musikinspelning på windowslaptop med allt drivrutinsstrul , dpc-latency etc. Men tracktion waveform på popos funkar klockrent, och nästan alla vst-plugins jag testat går att köra via wine men kräver lite handpåläggning. Dock känns det otroligt att kanske ha 2 ms fördröjning (ja jag är medveten om apple-datorer och att de har vissa fördelar) på en laptop efter att ha harvat runt med windows…

Permalänk
Medlem

Jag hoppar fram och tillbaka mellan Endeavour OS och Windows, tyvärr saknar jag Adobe paketet för mycket när jag kör Linux, planerar på att köra proxmox så jag kan välja vad jag vill göra men är bara på planerings stadiet ännu.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Linux är definitivt redo i stora drag. Jag har börjat spela mindre och mindre, och kan klara mig utan en gamingplattform. Däremot så är officepaketet ett absolut måste. Det har funktioner som varken google workspace eller office har i onlineversionerna. Tills det fungerar, är det en dealbreaker.

Sedan är google drive också problematiskt. Det går bra att ansluta, men sedan måste jag kopiera en fil för att redigera till lokal lagring - redigera och sedan ladda upp det. Det går alltså inte att redigera direkt på molnet. Även det ställer till det.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Har kört Pop OS sedan ca 2 år tillbaka. Allt som jag gör fungerar utmärkt förutom bildbearbetning via tex Lightroom. Har prövat några Linux varianter som darktable, men tyckt att de varit lika svåra att använda som att skriva med vänsterfot. Skulle gärna se att någon av de kommersiella programmen gick att köra via Wine.

Edit
Har kvar en disk med Windows på men inte bootat den på säkert 6 månader. Bildbearbetning blir inte av helt enkelt...

Om du vill använda en windows emulator kan du lika gärna köra windows i en VM och få ett fungerande stöd istället.

Permalänk
Medlem

Hur är det med drivrutiner för gaming-tillbehör som t.ex. spelrattar? Har en TM T300 som, sist jag kollade, har rätt begränsat stöd med drivrutiner.

Det är det enda som håller mig tillbaka från att byta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Sedan är google drive också problematiskt. Det går bra att ansluta, men sedan måste jag kopiera en fil för att redigera till lokal lagring - redigera och sedan ladda upp det. Det går alltså inte att redigera direkt på molnet. Även det ställer till det.

Testa google-drive-ocamlfuse, det ger kompletta r/w-rättigheter och fungerar riktigt bra (Jag har dock bara testat en snabbis då Linux definitivt inte klarar av 2-in-1s än

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Testa google-drive-ocamlfuse, det ger kompletta r/w-rättigheter och fungerar riktigt bra (Jag har dock bara testat en snabbis då Linux definitivt inte klarar av 2-in-1s än

Jag tar en mental notis och tackar för tipset! Tror inte jag har hört den lösningen förut, men nu har jag äntligen fått datorn som jag vill ha den så lär dröja lite innan man testar skarpt igen.

Du har förstås ingen lösning på hur man kan få in Office 365? XD
Jag har försökt med Wine och PlayOnLinux samt med Lutris men inget där verkar få till det och stannar av redan vid installationen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Har kört Pop OS sedan ca 2 år tillbaka. Allt som jag gör fungerar utmärkt förutom bildbearbetning via tex Lightroom. Har prövat några Linux varianter som darktable, men tyckt att de varit lika svåra att använda som att skriva med vänsterfot. Skulle gärna se att någon av de kommersiella programmen gick att köra via Wine.

Edit
Har kvar en disk med Windows på men inte bootat den på säkert 6 månader. Bildbearbetning blir inte av helt enkelt...

Haha, I know the feeling. Tyckte jag fått till en bra rutin med Darktable men ändå rätt komplext program (linjärt in och ut och ordningen på moduler och de rekommenderade modulerna är rätt annorlunda annat och för att få reda på vilka moduler inte rekommenderas mer och varför finns manualen etc) har sen en tid provat Rawtherapee och där är ännu shadows and highlights OK osv och jag kan nästan göra enkla redigeringar lika snabbt som i DXO Optics Pro som använder för ett antal år sen i Windows.

Har en Windowspartition igen efter ett par års frånvaro för ett enda spels nätverksdel (Age of Wonders Planetfall) som inte får att fungera mer i Linux.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag tar en mental notis och tackar för tipset! Tror inte jag har hört den lösningen förut, men nu har jag äntligen fått datorn som jag vill ha den så lär dröja lite innan man testar skarpt igen.

Du har förstås ingen lösning på hur man kan få in Office 365? XD
Jag har försökt med Wine och PlayOnLinux samt med Lutris men inget där verkar få till det och stannar av redan vid installationen.

Kolla Microsodt 365 Cloud PC, ska tydligen fungera riktigt bra med Linux men inget jag testat själv.

Jag körde en variant som fungerade okej, men kräver viritualisering och beror då mycket på hårdvara (Dock Office 2019 men bör fungera lika bra med O365)
https://github.com/Fmstrat/winapps

Lutris, PoL etc brukar funka upp till Office 2016 men funkar inte med nyare varianter, jag har kämpat med det tidigare också...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha, I know the feeling. Tyckte jag fått till en bra rutin med Darktable men ändå rätt komplext program (linjärt in och ut och ordningen på moduler och de rekommenderade modulerna är rätt annorlunda annat och för att få reda på vilka moduler inte rekommenderas mer och varför finns manualen etc) har sen en tid provat Rawtherapee och där är ännu shadows and highlights OK osv och jag kan nästan göra enkla redigeringar lika snabbt som i DXO Optics Pro som använder för ett antal år sen i Windows.

Har en Windowspartition igen efter ett par års frånvaro för ett enda spels nätverksdel (Age of Wonders Planetfall) som inte får att fungera mer i Linux.

Det jag syftade på är att i linux så får jag typ ghosting av fönster när de flyttas t.ex.
Vid uppstart av min bärbara, så får jag kanske uppstartsljudet vid inloggningsrutan varannnan gång.
Osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det jag syftade på är att i linux så får jag typ ghosting av fönster när de flyttas t.ex.
Vid uppstart av min bärbara, så får jag kanske uppstartsljudet vid inloggningsrutan varannnan gång.
Osv.

Förstår inte vad våra poster har med varandra att göra, jag citerade inte dig eller nåt som hör ihop med vad du skrev tidigare eller nu.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har använt uteslutande Linux sedan 2012 för mina maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Har kört dubbelt med win + popos nu någon månad. Ffa tröttnade jag på musikinspelning på windowslaptop med allt drivrutinsstrul , dpc-latency etc. Men tracktion waveform på popos funkar klockrent, och nästan alla vst-plugins jag testat går att köra via wine men kräver lite handpåläggning. Dock känns det otroligt att kanske ha 2 ms fördröjning (ja jag är medveten om apple-datorer och att de har vissa fördelar) på en laptop efter att ha harvat runt med windows…

Vad coolt. Tror nog jag skall pröva tracktion. Det har helt gått under min radar.
Oklart för mig hur man skall köra vst via wine, men jag får googla det.

För om jag kan göra musik i Linux så tror jag nog att jag kan klara mig helt utan Windows.

Förvånad att saker som office och bildbehandling håller folk tillbaka. Trodde att de fria alternativen var helt ok. Men det är väl så när man jobbar med en mjukvara att man vänjer sig vid layouten.

Förhoppningsvis kommer marknadsandelen öka för Linux och få större aktörer att se sig tvungna att porta sin mjukvara till plattformen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Förvånad att saker som office

Tror enbart det är en vanesak med MS Office/LibreOffice/eller det alternativ man väljer. Har man kört svensk Excel så är det givetvis ett större problem, då MS översätter alla formler till svenska (hur ända in i skogen har MS tänkt där?). Det är givetvis en fördel för MS om man tänker gå över till fria alternativ, men det hindrar användarna att använda Excel på andra språk. Framförallt engelska, som är det språk man använder i vår del av världen. Jag förstår det inte och kommer aldrig att förstå det.

Vilken nytta har gemene man av att kunna Excels formler på svenska? Nyttan är lika med 0 kelvin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Förvånad att saker som office och bildbehandling håller folk tillbaka. Trodde att de fria alternativen var helt ok. Men det är väl så när man jobbar med en mjukvara att man vänjer sig vid layouten.

Eftersom Microsoft Office är en standard, som dessutom är proprietär så är ju LibreOffice inte helt kompatibel, däremot otroligt kraftfullt, framför allt med odt, men de försöker ju ständigt jaga Microsoft Office för att förbättra förmågan att arbeta med docx.

Om man ska använda det stängda filformatet verkar Only Office vara ett bättre alternativ, men LibreOffice är kraftfullare inom många andra områden.

Adobe är ju marknadsledande för just bildbehandling och det finns inget som slår Photoshop idag, framför allt inte gimp, som alltid utmålas som det enda bra alternativet. Även om det är ett kraftfullt program på sitt sätt.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Tror enbart det är en vanesak med MS Office/LibreOffice/eller det alternativ man väljer. Har man kört svensk Excel så är det givetvis ett större problem, då MS översätter alla formler till svenska (hur ända in i skogen har MS tänkt där?). Det är givetvis en fördel för MS om man tänker gå över till fria alternativ, men det hindrar användarna att använda Excel på andra språk. Framförallt engelska, som är det språk man använder i vår del av världen. Jag förstår det inte och kommer aldrig att förstå det.

Vilken nytta har gemene man av att kunna Excels formler på svenska? Nyttan är lika med 0 kelvin.

Skrivet av gothenburg:

Eftersom Microsoft Office är en standard, som dessutom är proprietär så är ju LibreOffice inte helt kompatibel, däremot otroligt kraftfullt, framför allt med odt, men de försöker ju ständigt jaga Microsoft Office för att förbättra förmågan att arbeta med docx.

Om man ska använda det stängda filformatet verkar Only Office vara ett bättre alternativ, men LibreOffice är kraftfullare inom många andra områden.

Adobe är ju marknadsledande för just bildbehandling och det finns inget som slår Photoshop idag, framför allt inte gimp, som alltid utmålas som det enda bra alternativet. Även om det är ett kraftfullt program på sitt sätt.

Ja Microsoft och Adobe får man aldrig nog av. Förhoppningsvis så flyttar verktygen ut på nätet med tiden som web-appar. Office är väl redan nästan där?

Googles docs och sheets använder jag själv väldigt mycket och tycker det funkar bra. Givetvis är det inte i närheten så kraftfullt som Office, men oftast behöver jag inte det. Det är väl bara på jobb när man gör mer avancerade saker som excel behövs. Men där kör vi ju Windows så det är ett ickeproblem.

Tror mycket är en fråga om inställning och ovilja att lära sig något nytt. Senaste Photoshop har guld-status på Wine database. Mindre buggar tydligen. Men användbart. Har själv inte testat dock. När det gäller gimp så förstår jag inte varför det är så mycket sämre med tanke på att det är öppen mjukvara och saker kan väl läggas till löpande?

Inkscape har jag använt en hel del, och jag tycker det är otroligt bra för att vara gratis. Lite segt bara med endast one-core stöd. Så var det innan i alla fall. Tog upp det bara för att det faktiskt är oftare jag jobbat med vectorgrafik än motsatsen.

Det roliga är att Linux är tillräckligt moget för att kunna köras av många fler iom att gaming faktiskt funkar. Tror det varit Linux största drawback vad jag vet.

Att office & photoshop inte fungerar perfekt struntar nog 90% i för en hemdator. Det är bara spekulation så klart.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja Microsoft och Adobe får man aldrig nog av.

JOHODÅ!
Fredagar är bästa dagen, inte bara för fredagsgroggen utan då kan man stänga av Windowsdatorn och starta Linuxdatorn. Såå fridfullt.
Dessutom gjorde jag en helt ren installation av Mint 21.1 under julhelgen och har hållit tillbaks alla bra-att-ha-program, de som visserligen är bra men inget man måste ha. Endast åtta egna program och tre andra paket tillagda.

Saknar dock ett vettigt gratis cad-program (2D) samt en riktig gratis PDF-editor i linuxmiljö.
(Vill man betala finns Bricscad resp. Master PDF Editor)

Tillägg: Microsoft har väl bara gjort två bra saker: XP och Outlook Express.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Skrivet av scienta:

Hur är det med drivrutiner för gaming-tillbehör som t.ex. spelrattar? Har en TM T300 som, sist jag kollade, har rätt begränsat stöd med drivrutiner.

Det är det enda som håller mig tillbaka från att byta.

Vet du på rak arm vad som inte skulle fungera med den ratten? Jag vet att jag behövt överstyra en standardinställning så mina CH-pedaler för flygsimulatorer fungerar (någon gjorde för länge sen ett antagande att alla joysticks också har knappar, så en treaxlig sticka (roder + separat hjulbroms vänster och höger) utan knappar måste vara något annat).

I övrigt bör väl alla USB-baserade spelkontrollrar helt enkelt rapportera in sina egenskaper till operativsystemet, vad gäller axlar, knappar och force feedback-kapacitet..?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

När det gäller gimp så förstår jag inte varför det är så mycket sämre med tanke på att det är öppen mjukvara och saker kan väl läggas till löpande?

GIMP är ruskigt bra. Jag är eller har aldrig varit någon större användare av sådana program, men det jag som lekman testat fungerar mycket bra. För mig som lekman, så är det givetvis en tröskel för att lära mig hur saker och ting fungerar, men när man väl gjort det så är det ruskigt bra.

Det som personer från Mac och Windows verkar ha problem med är att det inte fungerar exakt så som det gör på deras system. Tja, det tar lite tid att lära sig nytt, men frågan är om de verkligen vill lära sig? Jag är i övre medelåldern och sätter också mina taggar i sådant som är nytt, men man får inte vara en sådan bakåtsträvare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Kört Linux mint på huvuddatorn sen 2019 nångång, det som knuffade mig över gränsen då var att EOL på W7 närmade sig med stormsteg...

Steam gör ju att till och med spelande överlag är "plug and play"....

Det enda jag stött på problem med hittills är att få skrivare att fungera.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

GIMP är ruskigt bra. Jag är eller har aldrig varit någon större användare av sådana program, men det jag som lekman testat fungerar mycket bra. För mig som lekman, så är det givetvis en tröskel för att lära mig hur saker och ting fungerar, men när man väl gjort det så är det ruskigt bra.

Det som personer från Mac och Windows verkar ha problem med är att det inte fungerar exakt så som det gör på deras system. Tja, det tar lite tid att lära sig nytt, men frågan är om de verkligen vill lära sig? Jag är i övre medelåldern och sätter också mina taggar i sådant som är nytt, men man får inte vara en sådan bakåtsträvare.

Jag vill som sagt inte trampa folk på tårna, men jag tror som du, att det mest är en fråga om inställning och ovilja att lära sig ett helt nytt verktyg.

Jag som inte är expert skiter i vad det är. Jag kan inget nyare än photoshop 7.0 Det slutade funka iom win11.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

JOHODÅ!
Fredagar är bästa dagen, inte bara för fredagsgroggen utan då kan man stänga av Windowsdatorn och starta Linuxdatorn. Såå fridfullt.
Dessutom gjorde jag en helt ren installation av Mint 21.1 under julhelgen och har hållit tillbaks alla bra-att-ha-program, de som visserligen är bra men inget man måste ha. Endast åtta egna program och tre andra paket tillagda.

Saknar dock ett vettigt gratis cad-program (2D) samt en riktig gratis PDF-editor i linuxmiljö.
(Vill man betala finns Bricscad resp. Master PDF Editor)

Tillägg: Microsoft har väl bara gjort två bra saker: XP och Outlook Express.

Nä gotta give credit where credit is due:

Bra MS produkter:

SSMS (kan ej leva utan)
Motocross madness!
Flight simulator
Office
Visual studio
Windows har sina upp och ner men hur hade världen sett ut utan?
Surface plattorna

Ja jag gillar mycket med dem. Apple är ett läskigare företag i mina ögon…

Men det gör inget om både dessa dinosaurier ger plats för nytt blod.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vad coolt. Tror nog jag skall pröva tracktion. Det har helt gått under min radar.
Oklart för mig hur man skall köra vst via wine, men jag får googla det.

För om jag kan göra musik i Linux så tror jag nog att jag kan klara mig helt utan Windows.

Förvånad att saker som office och bildbehandling håller folk tillbaka. Trodde att de fria alternativen var helt ok. Men det är väl så när man jobbar med en mjukvara att man vänjer sig vid layouten.

Förhoppningsvis kommer marknadsandelen öka för Linux och få större aktörer att se sig tvungna att porta sin mjukvara till plattformen.

Jag använde tidigare Lightroom 4 och 6. Köpte hela versionen då jag inte ville ha en prenumeration då jag inte använde det "så mycket". Hade sedan ett uppehåll på ca 2 år pgr av att livet i övrigt gjorde sig påmint att bildbearbetning inte hans med. Försökte sedan installera lightroom 6 på min windows disk, men det gick inte aktivera installationen med min produktkod. Kontaktade adobe men det kunde/ville inte hjälpa till då de slutat med support för lightroom 6...

Provade då darktable och rawtherapee, men hade svårt att få till det. Visst gick det göra "massor med inställningar" men var svårt att få till de resultat jag med enkla grepp ordnade i lightroom. Provade flera olika kommersiella program i windows och tyckte de alla var betydligt enklare använda än darktable och rawtherapee. Tog samma bild försökte göra samma korrigeringar i både Fos programmen och de kommersiella och var med hästlängder enklare i det kommersiella.

Skrivet av gothenburg:

Eftersom Microsoft Office är en standard, som dessutom är proprietär så är ju LibreOffice inte helt kompatibel, däremot otroligt kraftfullt, framför allt med odt, men de försöker ju ständigt jaga Microsoft Office för att förbättra förmågan att arbeta med docx.

Om man ska använda det stängda filformatet verkar Only Office vara ett bättre alternativ, men LibreOffice är kraftfullare inom många andra områden.

Adobe är ju marknadsledande för just bildbehandling och det finns inget som slår Photoshop idag, framför allt inte gimp, som alltid utmålas som det enda bra alternativet. Även om det är ett kraftfullt program på sitt sätt.

Jag försökte också med Libre office, men tyckte att det inte är lika intuitivt som MS office, provade Only Office vilket jag tycker är lättare.

Skrivet av serverfel:

Ja Microsoft och Adobe får man aldrig nog av. Förhoppningsvis så flyttar verktygen ut på nätet med tiden som web-appar. Office är väl redan nästan där?

Googles docs och sheets använder jag själv väldigt mycket och tycker det funkar bra. Givetvis är det inte i närheten så kraftfullt som Office, men oftast behöver jag inte det. Det är väl bara på jobb när man gör mer avancerade saker som excel behövs. Men där kör vi ju Windows så det är ett ickeproblem.

Tror mycket är en fråga om inställning och ovilja att lära sig något nytt. Senaste Photoshop har guld-status på Wine database. Mindre buggar tydligen. Men användbart. Har själv inte testat dock. När det gäller gimp så förstår jag inte varför det är så mycket sämre med tanke på att det är öppen mjukvara och saker kan väl läggas till löpande?

Inkscape har jag använt en hel del, och jag tycker det är otroligt bra för att vara gratis. Lite segt bara med endast one-core stöd. Så var det innan i alla fall. Tog upp det bara för att det faktiskt är oftare jag jobbat med vectorgrafik än motsatsen.

Det roliga är att Linux är tillräckligt moget för att kunna köras av många fler iom att gaming faktiskt funkar. Tror det varit Linux största drawback vad jag vet.

Att office & photoshop inte fungerar perfekt struntar nog 90% i för en hemdator. Det är bara spekulation så klart.

Jag tror att väldigt mycket av det som behövs för att linux är redo för en bredare publik är på plats, dock tror jag att ytterligare några saker måste till.

1. Någon ordning på installation av program/paket. Det finns för många olika sätt att "installera" program på linux. Personligen så föredrar jag flatpacks via flathub. Tycker även att appimages är bra även om det inte är helt enkelt att intergrerar dem i resten av OS:et. Det skulle behöva vara en tydlig standard som använda för 99% av alla installationer av program som tex android.

2. Immutabel filesystem. Tror att fler distros behöver använda ett immutabel filesystem som Steam OS 3, där jag inte lika lätt sabbar mitt system då jag försöker ordna något annat och av misstag gör något annat. Då krävs att program hanteras via flatpack eller liknande.

3. GUI lösningar för typ allt. När du stöter på problem så hänvisas det allt som oftast till olika kommandon i terminalen. Det kommer inte hjälpa 95 % av användare där ute. Antingen så behöver problemet inte existera för 99 % av alla användare eller så behöver det vara en GUI lösning.

4. Det finns så många distros och och olika desktops enviorments. Kombinationen av mångde distros och mängde DE gör att det användarbasen som kör med just din konfig är ganska liten det försämrar möjligheterna till hjälp och kompabiltet byggs in/testas för din konfiguration. Tycker det är jätte bra att det finns flera distros och DE:s men de är kanske lite för många. Många distros tex en del ubunto forks är i praktiken ubuntu med utbyt bakgrundsbild och lite olika default program. Det behöver nog inte finnas en specifik distros med just den konfigen. Bara skeppa default ubuntu med ha någon form av eget flathub paket med den tweaks du vill ha istället för göra en egen distro?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Sötast

Jag är verkligen en allätare när det kommer till OS. Har homelab också som spelar in.
Har ett tiotal servrar, hembyggd router som kör opnsense...

Har kört windows det mesta av mitt liv, men alltid haft ett intresse och förhoppning om att linux skall ta över.

I min erfarenhet så är det såhär:
Windows är tråkigt och du har ingen kontroll alls. Du kan såklart modda lite mjuvara å köra addons och liknande.
Men det "simply works" när det kommer till fönsterhantering och spel.

Linux är sjukligt öppet, det är roligt, det är tryggt. 95% av alla mina servrar kör linux och jag gillar miljön starkt.

Men linux som desktop environment? Kanske om 10 år. Det finns bara så mycket strul och problem och workarounds och drömmar och förhoppningar som krävs för att göra det mest basala när det kommer till både spel och mjukvara som tillhör industristandard.

Sedan så finns det en hel del issues i hur linux fungerar i desktopmiljö. Allt ifrån mindrre buggar till showstoppers. Spel som antingen inte funkar, eller funkar sådär. Grafiska gränssnitt som är sådär, uppspelning av video kan fungera bättre eller sämre beroende på vädret ute....

Jag gick för en vecka sen om gjorde det sista jag trodde jag skulle göra.

Köpte en macbook pro.

Den känns nästan som en blandning av windows XP/Windows7.

Ett bra OS som funkar och respekterar dina va (om än något nyckfullt) En desktop environment som funkar bra, är enhetlig och kan spela youtube utan drops. En window manager som..... är bakvänd men till synes efter en vecka välfungerande. Förutom att jag tappar bort alla mina förnster stup i kvarten... Var tar de vägen? på riktigt? wtf!

Hårdvaran dock.... hårdvaran på en macbook pro 14" m1 pro.... fan vad löjligt.

En knivskarm skärm jag nästan skar ögat på. Där svart är svart och med HDR så lyser scener mer naturligt.
Ett helt ok ljudsystem i datorn för passivt lyssnade.
1-2 dagar batteritid.
Ett mycket bra tangentbord.
En helt underbar terminal.... känner mig som hemma!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

1. Någon ordning på installation av program/paket.

Du förstår verkligen inte vad frihet är för något. Varför ska X bestämma hur saker ska fungera? Nej, så ska det verkligen inte fungera. Gå till MS eller Apple.

Citat:

3. GUI lösningar för typ allt. När du stöter på problem så hänvisas det allt som oftast till olika kommandon i terminalen.

Det är ju inget komplicerat att skapa ett GUI för text som körs. Det är så som alla system fungerar inklusive Windows och Mac. Det finns DE som sköter i princip allt detta. Frågan är nog om det finns en efterfrågan för det.

Apple har ju gjort detta, och där verkar det finnas en efterfrågan. Där är ju dock källkoden inte öppen, så ingen vet vad som händer när man trycker på en knapp (vilken kod som exekveras). Är det bra om man inte vet vad som sker när man trycker på en knapp? Tja, vissa tycker det. Andra tycker inte det. Litar man på Microsoft och Apple? Jag gör det inte, men många håller inte med mig. Det är en öppen fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag använde tidigare Lightroom 4 och 6. Köpte hela versionen då jag inte ville ha en prenumeration då jag inte använde det "så mycket". Hade sedan ett uppehåll på ca 2 år pgr av att livet i övrigt gjorde sig påmint att bildbearbetning inte hans med. Försökte sedan installera lightroom 6 på min windows disk, men det gick inte aktivera installationen med min produktkod. Kontaktade adobe men det kunde/ville inte hjälpa till då de slutat med support för lightroom 6...

Provade då darktable och rawtherapee, men hade svårt att få till det. Visst gick det göra "massor med inställningar" men var svårt att få till de resultat jag med enkla grepp ordnade i lightroom. Provade flera olika kommersiella program i windows och tyckte de alla var betydligt enklare använda än darktable och rawtherapee. Tog samma bild försökte göra samma korrigeringar i både Fos programmen och de kommersiella och var med hästlängder enklare i det kommersiella.

Jag försökte också med Libre office, men tyckte att det inte är lika intuitivt som MS office, provade Only Office vilket jag tycker är lättare.

Jag tror att väldigt mycket av det som behövs för att linux är redo för en bredare publik är på plats, dock tror jag att ytterligare några saker måste till.

1. Någon ordning på installation av program/paket. Det finns för många olika sätt att "installera" program på linux. Personligen så föredrar jag flatpacks via flathub. Tycker även att appimages är bra även om det inte är helt enkelt att intergrerar dem i resten av OS:et. Det skulle behöva vara en tydlig standard som använda för 99% av alla installationer av program som tex android.

2. Immutabel filesystem. Tror att fler distros behöver använda ett immutabel filesystem som Steam OS 3, där jag inte lika lätt sabbar mitt system då jag försöker ordna något annat och av misstag gör något annat. Då krävs att program hanteras via flatpack eller liknande.

3. GUI lösningar för typ allt. När du stöter på problem så hänvisas det allt som oftast till olika kommandon i terminalen. Det kommer inte hjälpa 95 % av användare där ute. Antingen så behöver problemet inte existera för 99 % av alla användare eller så behöver det vara en GUI lösning.

4. Det finns så många distros och och olika desktops enviorments. Kombinationen av mångde distros och mängde DE gör att det användarbasen som kör med just din konfig är ganska liten det försämrar möjligheterna till hjälp och kompabiltet byggs in/testas för din konfiguration. Tycker det är jätte bra att det finns flera distros och DE:s men de är kanske lite för många. Många distros tex en del ubunto forks är i praktiken ubuntu med utbyt bakgrundsbild och lite olika default program. Det behöver nog inte finnas en specifik distros med just den konfigen. Bara skeppa default ubuntu med ha någon form av eget flathub paket med den tweaks du vill ha istället för göra en egen distro?

Håller med dig i allt du skriver i dina punkter.

Det måste bli lättare för alla att förstå. Men om app store/google play duger för den breda massa så kanske software center (ubuntu) ändå är ett bra alternativ. Problemet är att den mjukvaran som folk förväntar sig inte finns där, och de känner ej till alternativen om det finns några.

Ubuntu är det jag rekommenderar till nybörjare.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli