2070 super vs 5700xt vs 1080 ti

Permalänk
Medlem

2070 super vs 5700xt vs 1080 ti

tjena jag står inför ett val att köpa ny gpu har en Ryzen 3600 16gb 3600 ram och ett b450 moderkort.
jag har tänkt mig att köpa antingen
2070 super
rx 5700 xt
1080 ti

men har ingen aning om vilket jag ska välja alla är ju väldigt lika i prestanda så vad bör man gå på istället ?
hur är det med drivrutinerna för rx 5700xt har hört att dem har haft mycket problem

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad det handlar om för modeller säger jag RTX 2070 super är lite snabbare i standardutförande så det skulle jag valt.
(förutsatt att det är ett 2070 super med en bra kylare)

Men du bör kontrollera prestandan i de spel du tänkt spela. Finns nog ett gäng där 5700xt kan vara mycket bättre och tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Utan att veta vad det handlar om för modeller säger jag RTX 2070 super är lite snabbare i standardutförande så det skulle jag valt.
(förutsatt att det är ett 2070 super med en bra kylare)

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/26365?key=fe5c355376deaa3a6e90f79ad5f9bcb8

Men du bör kontrollera prestandan i de spel du tänkt spela. Finns nog ett gäng där 5700xt kan vara mycket bättre och tvärtom.

okej får väl kolla upp lite detaljer på spelen men om man skulle redigera videor och foto då ligger 2070 super i framkant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

okej får väl kolla upp lite detaljer på spelen men om man skulle redigera videor och foto då ligger 2070 super i framkant ?

Redigera foto och video är inget jag vågar uttala mig om det är inget jag gör särskilt mycket. Men gissar på att det varierar där med beroende på vilket program du använder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

har lagt till och ändrat texten i inlägget

Permalänk
Medlem

Beror på tillverkare och pris, skiljer något enormt på alla de modeller du nämner mellan tillverkarna, hade ett KFA2 2070 Super som presterade sämre än mitt Asus ROG RX 5700 XT då kylaren var pinsamt dålig.

skulle personligen kört på de billigaste från en bra tillverkare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Beror på tillverkare och pris, skiljer något enormt på alla de modeller du nämner mellan tillverkarna, hade ett KFA2 2070 Super som presterade sämre än mitt Asus ROG RX 5700 XT då kylaren var pinsamt dålig.

skulle personligen kört på de billigaste från en bra tillverkare.

2070 super handlar det om dessa korten
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super OC 3X 8GB

rx 5700xt
Red dragon
saphire pulse
nitro+

1080 ti vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

2070 super handlar det om dessa korten
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super OC 3X 8GB

rx 5700xt
Red dragon
saphire pulse
nitro+

1080 ti vet jag inte

Alla helt okej kort, köp billigaste.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Håller med, kör på billigaste. Sen är inte Sweclockers prestandaindex "facit", utan det är bra att kolla där och andra källor. Hardware unboxed testar 5700 XT i 33 spel, där slår den 3060.

https://youtu.be/EFezkrEmhhk

Glömde nämna 5700 XT
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Alla helt okej kort, köp billigaste.

Skrivet av T4kti:

Håller med, kör på billigaste. Sen är inte Sweclockers prestandaindex "facit", utan det är bra att kolla där och andra källor. Hardware unboxed testar i 33 spel, där slår den 3060.

https://youtu.be/EFezkrEmhhk

Ja problemet är väl att dem flesta kan jag köpa för samma pris det är därför allt känns svårt 😂

Permalänk
Medlem

Samtliga är väl inte nya? Är alla begagnade? Kör på den med längst kvarvarande garanti i så fall

Permalänk
Medlem

Är priset rätt skulle jag säga 2070 super. Inte för att det är självklart snabbast nej, men för att du får DLSS och kan i vissa fall ha lättare RT på i spel.

Med det sagt så har @T4kti en god poäng med garantin.

just det ja, vilken kylare korten har väger för mig personligen tungt med. Alla tre kommer med kylare som gör sitt jobb, men med olika ljudnivåer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

RX 5700XT, pga SAM.

Vad är det för problem med drivrutinerna ang AMD?

Jag har haft mitt RX 5700 från start, aldrig haft ett enda problem med AMD's drivrutiner.

Dock haft 'problem' med Hotspot temperaturen på RX 5700. (Sapphire)

AMD körs i konsolerna så, även ett RX 5700-baserad kort använder PS5, likadan hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

RX 5700XT, pga SAM.

Vad är det för problem med drivrutinerna ang AMD?

Jag har haft mitt RX 5700 från start, aldrig haft ett enda problem med AMD's drivrutiner.

Dock haft 'problem' med Hotspot temperaturen på RX 5700. (Sapphire)

AMD körs i konsolerna så, även ett RX 5700-baserad kort använder PS5, likadan hårdvara.

De hade problem med black screens under en ganska lång tid med RDNA men löstes väl så småningom.

När det gäller val av modell, ta den billigaste 3 fans modellen (som är bra) av 2070S och 5700XT. 1080ti är för gammalt för att rekommendera. Drivers skulle kunna upphöra om bara några år i värsta fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Drivrutin problem är mest ett problem när produkten precis har släppts. Alla grafikkort du länkat har funnits ett tag på marknaden så ska vara lungt. Generellt brukar Nvidia ha bättre drivrutiner dag 1 från realease.

Utan att veta exakt vilka program du använder som behöver gpu säger jag nvidia pga CUDA. Är det Adobe Photoshop eller Lightroom så presenterar 2070 super och RX 5700 XT likvärdigt, ta det billigaste/tystaste.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

De hade problem med black screens under en ganska lång tid med RDNA men löstes väl så småningom.

När det gäller val av modell, ta den billigaste 3 fans modellen (som är bra) av 2070S och 5700XT. 1080ti är för gammalt för att rekommendera. Drivers skulle kunna upphöra om bara några år i värsta fall.

Japp, blackscreenen var fixad under februari 2020 och den uppstod bara för mig under youtube uppspelning ibland.

upplevde RX 5700 XT som helt felfri också men bytte ut den mot RTX 2080 Ti för att testa ray tracing som jag ångrar.

Däremot hade jag en av de tidiga modellerna från Asus med för korta skruvar till kylaren men fick nytt kort på RMA väldigt tidigt men det är inte AMD's fel det är Asus fel som inte klarar av att ännu en gång göra en rejäl kylare... förstår inte varför folk håller Asus så högt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, blackscreenen var fixad under februari 2020 och den uppstod bara för mig under youtube uppspelning ibland.

upplevde RX 5700 XT som helt felfri också men bytte ut den mot RTX 2080 Ti för att testa ray tracing som jag ångrar.

Däremot hade jag en av de tidiga modellerna från Asus med för korta skruvar till kylaren men fick nytt kort på RMA väldigt tidigt men det är inte AMD's fel det är Asus fel som inte klarar av att ännu en gång göra en rejäl kylare... förstår inte varför folk håller Asus så högt.

Akut fråga innan jag köper nitro+ kortet
Han har tydligen använt det till crypto men har haft tempon under kontroll med hiveos är det ett säkert kort att köpa då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Akut fråga innan jag köper nitro+ kortet
Han har tydligen använt det till crypto men har haft tempon under kontroll med hiveos är det ett säkert kort att köpa då ?

Jag ser inga problem med mining kort. De är ofta väldigt optimerade till att dra så lite effekt som möjligt vilket betyder låga temps. Det största problemet med mining kort är väl att fläktarna kan ge upp snabbare men minnesmoduler och GPU brukar sällan ta mer stryk än normal drift.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Akut fråga innan jag köper nitro+ kortet
Han har tydligen använt det till crypto men har haft tempon under kontroll med hiveos är det ett säkert kort att köpa då ?

Pris???? skulle aldrig betalat mer än 2000kr för det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Pris???? skulle aldrig betalat mer än 2000kr för det.

2500kr vill han ha 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

2500kr vill han ha 👍

Länk?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

https://www.facebook.com/marketplace/item/1130113484357860/

Permalänk
Medlem

Pruta på säger jag.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att 2500:- är ett par 100-lappar för mycket.

Fördelen med miningkort är att de sällan upplevt allt för många värmecykler. Nackdelen är som redan nämts slitna fläktar eftersom de ofta gått på höga varvtal konstant.

Jag är inte rädd för att köpa miningkort men det beror så klart på vilken miljö korten har arbetat i.

Jag skulle inte köpa ett tidigt RTX 20x0 kort med Micron-minne men det gäller alla sådana grafikkort, inte bara miningkort. När 5700 XT lanserades var nog så gott som alla bekymmer med Micron GDDR6 lösta.

Permalänk
Medlem

Facebook Marketplace...

Jadu, det är ju ett grafikkort på bilden iallafall!

Skulle sett till att få det där stresstestat innan jag betalade för det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag håller med om att 2500:- är ett par 100-lappar för mycket.

Fördelen med miningkort är att de sällan upplevt allt för många värmecykler. Nackdelen är som redan nämts slitna fläktar eftersom de ofta gått på höga varvtal konstant.

Jag är inte rädd för att köpa miningkort men det beror så klart på vilken miljö korten har arbetat i.

Jag skulle inte köpa ett tidigt RTX 20x0 kort med Micron-minne men det gäller alla sådana grafikkort, inte bara miningkort. När 5700 XT lanserades var nog så gott som alla bekymmer med Micron GDDR6 lösta.

Skrivet av Oliver91:

Facebook Marketplace...

Jadu, det är ju ett grafikkort på bilden iallafall!

Skulle sett till att få det där stresstestat innan jag betalade för det.

Jag kan även köpa detta kortet
PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6.
Har inte använts till mining och han vill ha 2200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Jag kan även köpa detta kortet
PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT 8GB GDDR6.
Har inte använts till mining och han vill ha 2200kr

skulle nog kört på ett kort som inte använts till mining.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Jag hade ej köpt ett crypto-kort..

Jag köpte ett, det dog efter ett halvår.. Dessa kort har levt under misshandel, som att ha på bilen max RPM dygnet runt i 5års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag hade ej köpt ett crypto-kort..

Jag köpte ett, det dog efter ett halvår.. Dessa kort har levt under misshandel, som att ha på bilen max RPM dygnet runt i 5års tid.

Det är så klart upp till var och en men liknelsen haltar lite.

Jag har själv aldrig minat (betalar för min el) men jag har det senaste månaderna köpt ett helt gäng före detta miningkort.

Miningkort har gissningsvis förutom slitna fläktar kanske lite mer trötta kondensatorer. Om miningen belastar GPUn hårt så kan man kanske även tro att naturlig degadering av denna gör att kortet tappat lite i stabil maxklock.

90% av alla miningkort på Facebook/Blocket/Tradera har troligtvis minat Etherium och det belastar mest minnet, om korten varit väl kylda bör detta inte vara ett stort problem. Är det kort med GDDR6X som gått med minnestemperatur på 110 grader är det så klart ett problem.

Det är framförallt värmecykler som dödar grafikkort, efter värmecykler kommer allmänt hög arbetstemperatur, först därefter kommer degradering av komponenter på grund av lång och förhoppningsvis trogen tjänst.

Permalänk
Medlem

När det gäller miningkort så är det förutom fläktarna (som inte är ett särskilt kostsamt problem) framförallt HBM2 (Radeon 7) eller GDDR6X (3080/90) som verkar fallera (eller åtminstone degradera signifikant) för att de har körts väldigt hårt under för höga temperatur. Undviker du dessa kort så är det nog rätt okej, personligen skulle jag ställa några kontrollfrågor för att säkerställa att denne har kört kortet undervoltat och i såfall känna mig ganska ok med det.

När det gäller frågan från ovan så skulle jag definitivt köpa 2070s över 5700xt ifall de var tillgängliga för samma (eller liknande) pris. 2070s är i allmänhet snabbare, och när det gäller produktivitet (foto/video, cad, ai, what have you) så är Nvidias kompatibilitet markant bättre. Det är tyvärr inte så att AMD är nödvändigtvis sämre ifall det fungerar, men mängden strul jag personligen har haft med att försöka få applikationer att fungera på AMD är helt enkelt inte värt besväret jämf. med att bara köpa ett Nvidia kort även om det är mindre prisvärt på pappret.

Visa signatur

12900k | 5H16M | Z690 Strix | 4070ti