Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Tänker att vi kan diskutera för och nackdelar mellan Elbilar och bränsledrivna bilar då det ofta uppstår diskussioner i Elbilstråden som inte hör hemma där.

Exempel på topics:
Kostnadskalkyler (fasta och löpande kostnader),
Räckvidd (WLTP vs erfarenheter i olika väderlek),
Dragvikt (Kan jag dra husvagnen? Hur påverkas räckvidden?)

Permalänk
Avstängd

Köpte nyligen en fin V50 som en förstabil, 18000:- manuell, bensin.

Lite småfel här och där men den fungerar fint i överlag.. ska in och fixa hjulinställningarna imorgon då den drar lite till vänster.

30000 mil och den ska nog klara av 10000 mil till innan jag skrotar den.

Permalänk
Medlem

Köpte för 6 år sedan en peugeot 107(samma som c1 och aygo) hade gått 8 tusen mil och kostade 15000kr. Nu har den gått 14 tusen mil
Olja och filter årsvis = ca 400 kr.
Skatt årsvis = 360 kr
Försäkring årsvis = 1104 kr

Reparationer och reservdelar under dessa 6 år.
Ljuddämpare bak = ca 500 kr
Tändstift = ca 300kr
Bromsklossar fram = 300 kr

Ungefärlig bensin kostnad i månaden ca 1000 kr
Full tank på 35 liter och kommer då ungefär 60-70 mil

Hoppas den har många år kvar och när den dött hoppas jag det finns beggade elbilar för 15000kr

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har i många år kört bränsle bil/diesel som de flesta, sålde min Passat Diesel i somras när beg priserna var bra. Köpte då en gammal (25k) volvo S60 2.4 (140HK) från 2003 med 11 tusen på mätaren, köpte den av en gammal gubbe som min svärfars kompis är bekant med. Syftet var att ha tillgång till en bil inför övergången med elbil, men även att kunna få tillgång att kunna dra släp. Förbrukningen på denna gamla bil är väl helt okej för sin ålder ligger runt 0,7-0,8 på landsväg. Passaten var riktigt snål tycker jag men gjorde ont varje gång man tankade (efter ca 2020), hade snitt på 0,5 på vintern och under sommaren så var inte 0.35 - 0,4 ovanligt. Ägde Passten nästan 5 år och dubblade milen från att jag köpte den, köpte den för 168k och sålde för 148k så inte så stor förlust på dessa år.

ID3 Max som jag köpte beg tyckte jag att jag fick för ett bra pris på med 2400mil (374k med nya sommardäck och vinterdäck) denna bil planerar jag att äga väldigt länge då den kommer om 5-6 år troligtvis bara gå kortare sträckor. Möjlighet och kunna ladda hemma är väldigt trevligt och räckvidden den erbjuder mig duger utmärkt. Ska vi på längre resor 30+ mil enkel så planerar jag att använda Volvo S60 eller låna av mina föräldrars bil.

Jobbet erbjuder laddning för 1kr kWh och hemma laddar jag fram till Juli för 0,38kWh, dock ska solpaneler installeras hos svärföräldrar 48 st paneler så kommer kunna ladda där om jag vill. Behöver ladda elbilen hemma 2-3 gånger i veckan snitt per laddning kanske 20kwh.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

En viktig aspekt får mig att fortsätta köra fossilt. Min fossilbil kan jag reparera själv. Då pratar jag om allt, även om motorn havererar kan jag göra jobbet själv med att antingen byta, reparera eller renovera. Minsta lilla elfel på en elbil och den måste in på verkstad för jag har inte kunskapen eller utrustningen för att göra några ingrepp i elsystemet. För min del kommer en elbil i längden kosta mycket mer än bensinbilen, även om driftkostnaden skulle vara lägre på elbilen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas den har många år kvar och när den dött hoppas jag det finns beggade elbilar för 15000kr

Det kommer säkert sinom tid - men frågan är hur långt man kommer på kvarvarande livet på batterierna med den prislappen - och hur mycket mer måste man lägga ned innan det blir anständig räckvidd - detta är elbilens dilemma att maxräckvidden sjunker med användning och ålder medans en fossilbil går ungefär lika lång på tanken som när den var ny oavsett hur skruttig den har blivit med tiden.

Det kommer förmodligen också att växa en 'fixar-kultur' när det gäller reparation och utbyte av celler i batterimodulerna och förhoppningsvis inte lika dyrt som idag att byta batterier för att få tillbaka anständig räckvidd igen.

---

Kör corolla 2005 som köptes ny för 160000:- och det är först i höstas efter 35000 mil som jag för första gången blev tvungen att anlita bärgare när vänster drivaxel vreds av för att det sitter en vibrationsdämpare på axeln och det hade rosta bort till ca halva den ursprungliga diametern under denna. Med reparation och full service som gjordes samtidigt så blev det dryga 9000:- det här året, jag förväntar mig inte några större reparationskostnader utöver service nästa år om man ser till historian hittills, men det är en gammal bil så... Ligger runt 0.63 L/milen.

Drivmedelspriset är bara en liten del av det totala kostnaden att äga och köra bil och det hela blir lite snett i resonemangen när man enbart jämför bensin/dieselpris mot elpris (och det blev inte lika fördelaktigt med el längre när kWh-priserna blev flera kronor även vid hemladdning) och förbrukningar i sin argumentation utan att ta hänsyn till inköpspris och kapitalkostnader, försäkringar, service och bilens totala användbara livslängd och annat - och ju längre man kan behålla fordonet som man betalt en viss pris för och löser det man förväntar sig i lastförmåga och räckvidd vid en tank/laddning - ju billigare blir milen totalt sett.

Permalänk

Om man tänker på miljön och ur kundernas sida hade jag drömt om att det hade kommit krav från elbiltillverkarnas sida att göra batterierna enkelt utbytta enligt nån standard som t.ex. bilverkstäder kan fixa sen i framtiden åt kunder. Typ som NIO med deras batteribytestationer fast att alla bilar har den möjligheten och det är inte låst till en viss tillverkare och mera standardiserad så att valfri bilverkstad kan byta ut det snabbt och enkelt. Sen om man drömmer ännu vidare hade varit fint med standardiserade batterier också men det är väl svårt att få genomfört men skulle sänka priset betydligt.

Sen som nästa steg ifall det skulle bli verklighet kunde ju bilverkstäderna även börja offerera att leasa batterierna i t.ex. upp till 5-6 år eller nåt sånt. Skulle hjälpa att göra begnagnade bilar mera lockande när man sen överför bara leasingen till den nya ägaren.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kör idag V60,strax över 3 år gammal och nästa bil blir en XC60 T6, blir mest affärsresor så jag kommer nog undan bra. Men att köra privat, det är en annan historia.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Bmw 330I E90 gott skick dock drar hon litern men köpte henne för 10 år sen kan idag köpa en elbil men ser ingen direkt mening med det just nu med elpriserna hade det vara för ett par år sen absolut men nu får hon nog gå till graven bara bensin trafikförsäkring å lite skatt som kostar. Aldrig belånat en bil kommer aldrig göra heller.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Om man tänker på miljön och ur kundernas sida hade jag drömt om att det hade kommit krav från elbiltillverkarnas sida att göra batterierna enkelt utbytta enligt nån standard som t.ex. bilverkstäder kan fixa sen i framtiden åt kunder. Typ som NIO med deras batteribytestationer fast att alla bilar har den möjligheten och det är inte låst till en viss tillverkare och mera standardiserad så att valfri bilverkstad kan byta ut det snabbt och enkelt. Sen om man drömmer ännu vidare hade varit fint med standardiserade batterier också men det är väl svårt att få genomfört men skulle sänka priset betydligt.

Sen som nästa steg ifall det skulle bli verklighet kunde ju bilverkstäderna även börja offerera att leasa batterierna i t.ex. upp till 5-6 år eller nåt sånt. Skulle hjälpa att göra begnagnade bilar mera lockande när man sen överför bara leasingen till den nya ägaren.

Nackdelen med lätt utbytbara batterier i elbilar kommer vara att du inte får plats med lika mycket, då dagens elbilar har batteriet som en del av konstruktionen. Dels utrymmesbrist annanstans samt stabiliteten / låg tyngdpunkt.

Sedan så kommer troligen en som har en ny bil inte vilja riskera att få ett batteri som gått jorden runt 14 varv vid första bytet.

Vem ska stå för garantin för batteriet? Ingen skulle heller vilja betala fullpris för bilen för att sedan vid första laddning få ett batteri som har 20k km redan.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kommer säkert sinom tid - men frågan är hur långt man kommer på kvarvarande livet på batterierna med den prislappen - och hur mycket mer måste man lägga ned innan det blir anständig räckvidd - detta är elbilens dilemma att maxräckvidden sjunker med användning och ålder medans en fossilbil går ungefär lika lång på tanken som när den var ny oavsett hur skruttig den har blivit med tiden.

Det kommer förmodligen också att växa en 'fixar-kultur' när det gäller reparation och utbyte av celler i batterimodulerna och förhoppningsvis inte lika dyrt som idag att byta batterier för att få tillbaka anständig räckvidd igen.

---

Kör corolla 2005 som köptes ny för 160000:- och det är först i höstas efter 35000 mil som jag för första gången blev tvungen att anlita bärgare när vänster drivaxel vreds av för att det sitter en vibrationsdämpare på axeln och det hade rosta bort till ca halva den ursprungliga diametern under denna. Med reparation och full service som gjordes samtidigt så blev det dryga 9000:- det här året, jag förväntar mig inte några större reparationskostnader utöver service nästa år om man ser till historian hittills, men det är en gammal bil så... Ligger runt 0.63 L/milen.

Drivmedelspriset är bara en liten del av det totala kostnaden att äga och köra bil och det hela blir lite snett i resonemangen när man enbart jämför bensin/dieselpris mot elpris (och det blev inte lika fördelaktigt med el längre när kWh-priserna blev flera kronor även vid hemladdning) och förbrukningar i sin argumentation utan att ta hänsyn till inköpspris och kapitalkostnader, försäkringar, service och bilens totala användbara livslängd och annat - och ju längre man kan behålla fordonet som man betalt en viss pris för och löser det man förväntar sig i lastförmåga och räckvidd vid en tank/laddning - ju billigare blir milen totalt sett.

Förhoppningen är väll att batterierna blir billiga eller mer hållbara. Jag själv har aldrig varit på en verkstad så jag lagar allting själv, både billigt och lärorikt. kanske är det batterier jag får snöa in på i framtiden även om jag tror det är långt kvar innan elbilar kostar 15000kr. Dagens bilar är dessutom inte gjorda för att klara sig mer än ett fåtal år och kostar batteriet mer än bilen, ja då är det skroten som gäller.
Utöver min lilla brukis har jag även ett par projekt bilar även om volvo 740in mer eller mindre är klar. Saab 900 turbon är trots sin ålder och 30k mil i utmärkt skick maskinellt om man bortser från rosten. Tror inga moderna bilar kommer leva mer än 5-10 år max eftersom dom är skapta för att inte hålla speciellt länge. När äldre bilar byggdes hade dom inte dagens avancerade simuleringar och gjorde därför saker lite "för" bra istället för att riskera att det gick åt helvete.

Min peugeot är också från 05. håll hårt i din corolla och se över rosten då kan du ha den väldigt länge. japanska bilar och vissa andra asiatiska märken är väldigt tråkiga att köra men rätt oslagbara ekonomiskt.

Ja många vänner med elbilar skryter ofta om hur billigt det är att ladda men glömmer att dom har lån på flera hundra tusen och eller betalar flera tusen i månaden i leasing avgift som vida överstiger min bensin avgift och alla andra utgifter jag har månadsvis på bilen.
Har jag förstått det rätt är försäkringen på elbilar även rätt saftig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sålde min xc60 2018 nu och köpte tesla.
Kostnade volvo: 5800 i månaden, 700 spänn försäkring, 3700 fordonsskatt, 3000 service om det inte är något special. 10-15k annars.
Reparationer som ac, läckande ventilkåpspackning etc senaste året, 25k. Inga garantier. 1500 per tank diesel.

Tesla 6600 i månaden med restskuld. 700 spänn försäkring (1500 självrisk). 360 fordonsförsäkring, Garantier till 2025ish.
Service behövs inte längre, gärna ett luftfilter per år.
Nu betalade förvisso volvon en del av teslan så kommer man utan något så är det så klart en tröskel.
Batteri på runt 70kW och tankar man för runt 1-2 kronor så kostar en tank någon hundring.

Slaget på ett år så sparar jag typ nästan 5-10k i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förhoppningen är väll att batterierna blir billiga eller mer hållbara. Jag själv har aldrig varit på en verkstad så jag lagar allting själv, både billigt och lärorikt. kanske är det batterier jag får snöa in på i framtiden även om jag tror det är långt kvar innan elbilar kostar 15000kr. Dagens bilar är dessutom inte gjorda för att klara sig mer än ett fåtal år och kostar batteriet mer än bilen, ja då är det skroten som gäller.
Utöver min lilla brukis har jag även ett par projekt bilar även om volvo 740in mer eller mindre är klar. Saab 900 turbon är trots sin ålder och 30k mil i utmärkt skick maskinellt om man bortser från rosten. Tror inga moderna bilar kommer leva mer än 5-10 år max eftersom dom är skapta för att inte hålla speciellt länge. När äldre bilar byggdes hade dom inte dagens avancerade simuleringar och gjorde därför saker lite "för" bra istället för att riskera att det gick åt helvete.

Min peugeot är också från 05. håll hårt i din corolla och se över rosten då kan du ha den väldigt länge. japanska bilar och vissa andra asiatiska märken är väldigt tråkiga att köra men rätt oslagbara ekonomiskt.

Ja många vänner med elbilar skryter ofta om hur billigt det är att ladda men glömmer att dom har lån på flera hundra tusen och eller betalar flera tusen i månaden i leasing avgift som vida överstiger min bensin avgift och alla andra utgifter jag har månadsvis på bilen.
Har jag förstått det rätt är försäkringen på elbilar även rätt saftig.

Det här med att "dagens bilar är inte lika bra byggda som förr" har folk väl sagt i alla tider och det har aldrig stämt hittils. Hur det är med elbilar låter jag vara osagt då det i princip är en ny produkt men vad gäller förbränningsbilar är det knappast korrekt att påstå att de skulle varit bättre förr eller byggda för att hålla längre. Det är bara en bias du får eftersom de enda bilar du ser från förr är just sådanna som gått långt och länge, s.k. "survival bias". Moderna motorer och tillverkningsprocesser är långt mycket bättre än dåtidens. Man får ju dock jämföra turbomotor mot turbomotor, sugmotor mot sugmotor, osv...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Sålde min xc60 2018 nu och köpte tesla.
Kostnade volvo: 5800 i månaden, 700 spänn försäkring, 3700 fordonsskatt, 3000 service om det inte är något special. 10-15k annars.
Reparationer som ac, läckande ventilkåpspackning etc senaste året, 25k. Inga garantier. 1500 per tank diesel.

Tesla 6600 i månaden med restskuld. 700 spänn försäkring (1500 självrisk). 360 fordonsförsäkring, Garantier till 2025ish.
Service behövs inte längre, gärna ett luftfilter per år.
Nu betalade förvisso volvon en del av teslan så kommer man utan något så är det så klart en tröskel.
Batteri på runt 70kW och tankar man för runt 1-2 kronor så kostar en tank någon hundring.

Slaget på ett år så sparar jag typ nästan 5-10k i månaden.

Du kan ju inte jämföra kostnad utan restskuld mot kostnad med restskuld dock. Dessutom utan att specificera vad restskulden är. Givetvis måste du jämföra bägge mot förutsättning att du går in med exakt samma mängd eget kapital.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

En stor fördel med min bränslebil är att den kan tankas på endast en minut på massor av stationer som finns överallt.
En stor nackdel med elbilen är att jag inte har någonstans att ladda den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du kan ju inte jämföra kostnad utan restskuld mot kostnad med restskuld dock. Dessutom utan att specificera vad restskulden är. Givetvis måste du jämföra bägge mot förutsättning att du går in med exakt samma mängd eget kapital.

Det är precis vad jag kan, vad det kostar per månad är det enda som är intressant.
När lånet går ut så säljer man eller förnyar.

Permalänk
Medlem

Från mitt personliga perspektiv är elbilar totalt ointressanta av flera skäl.

1. Kostnaden.
Jag har ägt tre bilar hittills, och inköpspriset för alla tre sammanlagt är under 40 000 kr. Visst, nån måste köpa nya bilar för att det ska bli begagnade, men ändå, jag skulle aldrig köpa en ny eller ens nästan ny bil. Jag ser det som komplett ekonomiskt vansinne. Elbilar finns också begagnade, men till väldigt mycket högre priser.

2. Begränsningarna.
Visserligen gäller det i allt högre grad för nya bränslebilar också, men detta med att mer och mer blir (i praktiken) omöjligt för mig som ägare att själv fixa, ogillar jag starkt. Jag har hittills bara haft bilar på verkstad för däckjobb och svetsjobb. Allt annat har jag gjort själv. Nya bilar har inte ens reservhjul!

3. Laddmöjligheter.
Ska man vara ärlig är elbilen i dag nåt som nästan bara medelklassfamiljer i villa kan använda. I några få fall folk i lägenheter där man installerat laddare vid parkeringarna. Jag har ingen som helst laddmöjlighet, och ingen är på gång inom överskådlig framtid. Att köra runt och ställa bilen vid offentliga laddare stup i kvarten är inte realistiskt eller praktiskt. Tidsåtgången för det blir monumental!

4. Överelektronikisering (!).
Jag hatar när bilen gör saker jag inte har kontroll över. Alla nya bilar, och där ingår samtliga elbilar, har massa exter för sig när man kör. Saker som tillverkarna nog tror ska hjälpa och avlasta, men som irriterar och stör. Rattskakare när man kör för nära en väglinje. Automatisk bromsning när framförvarande fordon är för nära. Sänkning av radiovolymen när man lägger i backen. Avbländningsautomatik vid möte som hindrar ljustutning. Positionsljus/halvljusväxling baserat på ljusförhållande. Låsning av dörrar när bilen rullar. Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen.
Bilen ska endast göra det JAG ber den att göra, när jag gör det. Därför kommer jag alltid, så länge det går, att köra helmanuella bilar som lyder mig, i stället för nån svampknarkande ingenjör hos biltillverkaren.
Lite relaterat till detta är flimmer, för de flesta nya bilar har flimrande strålkastare, baklampor och instrumentpanel. Jag tål inte flimmer. Det finns flimmerfria, men det kan variera mellan generationer från samma tillverkare så svårt att veta utan att testköra. Detta begränsar utbudet kraftigt.

På en ren principiell nivå gillar jag eldrift. Det är renare, med hög verkningsgrad i kedjan från elproduktion till drivaxel, och lite tystare, utan lokala avgasutsläpp, och med möjlighet att ladda från egen elproduktion om man har lyxen att äga en villa och solpaneler. Tyvärr kommer verkligheten i vägen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

4. Överelektronikisering (!).
Jag hatar när bilen gör saker jag inte har kontroll över. Alla nya bilar, och där ingår samtliga elbilar, har massa exter för sig när man kör. Saker som tillverkarna nog tror ska hjälpa och avlasta, men som irriterar och stör. Rattskakare när man kör för nära en väglinje. Automatisk bromsning när framförvarande fordon är för nära. Sänkning av radiovolymen när man lägger i backen. Avbländningsautomatik vid möte som hindrar ljustutning. Positionsljus/halvljusväxling baserat på ljusförhållande. Låsning av dörrar när bilen rullar. Ett förbannat tutande och blinkande när man låser och låser upp bilen.
Bilen ska endast göra det JAG ber den att göra, när jag gör det. Därför kommer jag alltid, så länge det går, att köra helmanuella bilar som lyder mig, i stället för nån svampknarkande ingenjör hos biltillverkaren.
Lite relaterat till detta är flimmer, för de flesta nya bilar har flimrande strålkastare, baklampor och instrumentpanel. Jag tål inte flimmer. Det finns flimmerfria, men det kan variera mellan generationer från samma tillverkare så svårt att veta utan att testköra. Detta begränsar utbudet kraftigt.

Glöm inte att alla knappar som byts ut mot kapacitiva (ej upplysta) eller göms i touch-UI
Håller med om frustrationen med "smarta" automatiska funktioner, jag har inställningen att det mesta som automatiseras bör ha en manuell override. Gäller såklart både el och fossilbilar. Drömmer om en modern bil med knappar från Volvo 00-07.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Glöm inte att alla knappar som byts ut mot kapacitiva (ej upplysta) eller göms i touch-UI
Håller med om frustrationen med "smarta" automatiska funktioner, jag har inställningen att det mesta som automatiseras bör ha en manuell override. Gäller såklart både el och fossilbilar. Drömmer om en modern bil med knappar från Volvo 00-07.

Exakt, ja dessa skärmar för att ställa in saker glömde jag skriva! I min nuvarande bil finns inte en skärm. Allt är mekaniska tryckknappar eller mekaniska vred. Jag kan ändra i princip allt utan att ta ögonen från vägen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det här med att "dagens bilar är inte lika bra byggda som förr" har folk väl sagt i alla tider och det har aldrig stämt hittils. Hur det är med elbilar låter jag vara osagt då det i princip är en ny produkt men vad gäller förbränningsbilar är det knappast korrekt att påstå att de skulle varit bättre förr eller byggda för att hålla längre. Det är bara en bias du får eftersom de enda bilar du ser från förr är just sådanna som gått långt och länge, s.k. "survival bias". Moderna motorer och tillverkningsprocesser är långt mycket bättre än dåtidens. Man får ju dock jämföra turbomotor mot turbomotor, sugmotor mot sugmotor, osv...

Stämmer på många bilar dessvärre. Vissa byggdes bättre förr helt enkelt. Det är väll bara ut och titta finns fortfarande relativt många 240,740,940 speciellt kvar på vägarna. Alla äldre bilar var givetvis inte bättre men många annars skulle dom inte finnas kvar längre.
Mötte en bmw chefsmeck för några år sedan när jag sökte ny bil. Han älskade bmw men kunde inte rekommendera deras bilar eftersom de moderna motorerna var så dåligt byggda. Han sa att bmw släppte sin sista bra motor 2003. Resten var skit enligt honom och ville jag ha en problemfri bil var det asiatiska märken som gällde. Hans verkstäder hade mest problem med klena kamkedjor som enligt honom såg ut som kedjor till cyklar. Något som bmw's äldre motorer inte led av.

https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

EDIT: Dessutom sparar dom in på mycket och gör saker av plast som spricker, tex insug eller som exemplet med termostat huset i videon. Har själv varit med om kylpump med plast "propeller" som smälte ihop till en plast bit.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är precis vad jag kan, vad det kostar per månad är det enda som är intressant.
När lånet går ut så säljer man eller förnyar.

okej men då säljer jag dig en bil med 100% restskuld då, du kan få den för 5000kr i månaden vilket blir mindre än din nuvarande. deal?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Snusfri

Elbilar med batteri är århundradets största bluff, helt bisarrt att så många blivit lurade.

Bilar drivna är elmotorer är framtiden, men inte de med batterier.
Bränsleceller är vägen framåt, för det tar det bästa från 2 världar.

Vi får effektiva elmotorer utan de extremt miljöfarliga batterierna (både tillverkning och hantering efter de är förbrukade) samt att vi kan fortsätta använda bilarna som man är van vid, du kör, åker in till en mack, tankar, fortsätter köra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Behöver få några rejäla teknikgenombrott för att all person och godstransport skall kunna gå över till batterielbil och något måste hända rätt snart. Men problemet är att det är så fruktansvärt lätt att göra en batterielbil och folk är villiga att betala överpris.
Batteribilar kommer ha en plats men inte som primär lösning. om/när bränslecellerna konkurensutsätter batteribilarna så kommer priserna justeras till de nivåer de borde ligga på utifrån vad billiga de är att ta fram och hur biltillverkare skarvar i materialval och byggkvalité. Batterielbilar får befäst rollen som en andrabil eller shoppingvagn och kommer ses ned på så som många elbilsägare ser ned på oss som väljer att köra bensin/diesel.

Bränsleceller med vätgas blir förmodligen huvudlösningen på sikt. 65mil kommer Mirai på en tankning som tar 4,5 min med dagens teknik.
Med bättre verkningsgrad på tillverkningen av vätgas kan vi tex lagra in överproduktion av el istället för att vaska den med ett spotpris som är minus. Nu finns det knappt några tankställen men å andra sidan så säljs det knappt några bilar. Å andra sidan säljs det massor av elbilar men laddnätverket för elbilar byggs knappt ut(att projektera som tar två år räknas inte) och nu har laddstationer kommit med en avstägningsknapp så elleverantören kan stänga ned laddarna om/när det är brist i nätet(kul att planera sin körning med det som en X-faktor). Ett drivmedel som pumpas drar inte så mycket el och bränslet är inte på samma sätt en "färskvara".
Om energikrisen fortsätter och anslagen till vägunderhåll måste dras ned pga budgethål kommer vi förmodligen se någon reglering på samtliga elbilars effekt, se det som en slags el-ransonering, minska slitage på vägar och få ned antalet olyckor (samhällskostnaden). Det fina är att det är superenkelt att skjuta ut både kilometerskatt och en effektbegräsning till elbiarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

okej men då säljer jag dig en bil med 100% restskuld då, du kan få den för 5000kr i månaden vilket blir mindre än din nuvarande. deal?

Om den inte minskar i värde så absolut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Elbilar med batteri är århundradets största bluff, helt bisarrt att så många blivit lurade.

Bilar drivna är elmotorer är framtiden, men inte de med batterier.
Bränsleceller är vägen framåt, för det tar det bästa från 2 världar.

Vi får effektiva elmotorer utan de extremt miljöfarliga batterierna (både tillverkning och hantering efter de är förbrukade) samt att vi kan fortsätta använda bilarna som man är van vid, du kör, åker in till en mack, tankar, fortsätter köra.

Om man tror att en elbil brinner bra så ska man nog testa krocka med en skaplig bränslecell i bilen

Permalänk
Medlem

Kör en bensin volvo idag.

Har ingenstans att ladda en elbil, känns fortfarande som en omogen teknik med batterier m.m.
Väldigt märkligt att man lägger ner pålitlig kärnkraft när elbilar och fossilfri omställning i industrin kommer öka Sveriges energibehov.
Jag har varit inblandad i vindkraft och de nya generationens vindsnurror är faktiskt en bra energikälla...när det blåser. Solkraft är inget vidare på våra breddgrader: vi är för långt norrut, vi får solelen på sommaren när vi som minst behöver den. Samma anläggning ger dubbelt så mycket el i Marocko. (kanske därför Storbritannien bygger en HVDC kabel mellan Marocko och England)
Annars skulle jag gärna köra elbil.

Känns som om min nästa bil kommer bli en laddhybrid.

Samtidigt är det väl Porsche som experimenterar med metanol från vätgas.

Så man får nog sitta lugnt i båten ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Mattecoach

Jag har en Tesla och är nöjd förutom att jag inte kan ladda hemma. Jag sitter alltså i klorna på de laddstationer som finns, antingen Tesla eller tredje part. Här i Göteborg är det Göteborg Energi som har de flesta laddstationerna, där höjde de nyligen priset till 7 kr/kWh. Det går nu ungefär jämnt ut kostnadsmässigt om jag kör denna eller min förra bil (V60 D3 2020) men nu behöver jag också parkera bilen en liten bit hemifrån och sen gå tillbaka och hämta den när laddningen är färdig. Med tanke på hur mycket jobbigare det är med elbil, om man inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, så tycker jag inte att det är värt det. Dvs. om inte laddning för elbilar subventioneras eller elpriset stabiliseras på en lägre nivå kommer troligtvis min nästa bil bli en driven på bensin eller diesel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Elbilar med batteri är århundradets största bluff, helt bisarrt att så många blivit lurade.

Bilar drivna är elmotorer är framtiden, men inte de med batterier.
Bränsleceller är vägen framåt, för det tar det bästa från 2 världar.

Vi får effektiva elmotorer utan de extremt miljöfarliga batterierna (både tillverkning och hantering efter de är förbrukade) samt att vi kan fortsätta använda bilarna som man är van vid, du kör, åker in till en mack, tankar, fortsätter köra.

Tittar man på för och nackdelar låter det i mina öron som bränslecellsbilar är en betydligt större bluff.
Finns ju många rapporter om dom negativa sakerna hur gasen framställs idag.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/miljo-och-teknik/...

Lägg därtill att effektiviteten från en bränslecell är betydligt mindre än från batteridriven elmotor, ca 50% vs 80%

Sen kan vi ta kostnaderna så ser man direkt att det inte har en framtid vilket tillverkarna redan tycks ha kommit fram till, detta gör ju att tillgången både på bilar och tankställen gör det i princip omöjligt att köra en sådan bil.
Så bränslecellsbilar är ingen framtid för personbilar, kanske för fordon inom andra sektorer.

Framtiden för personbilar är BEV där man utvecklar batterierna så att dom blir mindre skadliga vid framställningen och innehåller mer energi per kg, solid state batterier är nästa anhalt i denna utvecklingen och vad som kommer därefter får vi helt enkelt vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kommer säkert sinom tid - men frågan är hur långt man kommer på kvarvarande livet på batterierna med den prislappen - och hur mycket mer måste man lägga ned innan det blir anständig räckvidd - detta är elbilens dilemma att maxräckvidden sjunker med användning och ålder medans en fossilbil går ungefär lika lång på tanken som när den var ny oavsett hur skruttig den har blivit med tiden.

Det kommer förmodligen också att växa en 'fixar-kultur' när det gäller reparation och utbyte av celler i batterimodulerna och förhoppningsvis inte lika dyrt som idag att byta batterier för att få tillbaka anständig räckvidd igen.

---

Kör corolla 2005 som köptes ny för 160000:- och det är först i höstas efter 35000 mil som jag för första gången blev tvungen att anlita bärgare när vänster drivaxel vreds av för att det sitter en vibrationsdämpare på axeln och det hade rosta bort till ca halva den ursprungliga diametern under denna. Med reparation och full service som gjordes samtidigt så blev det dryga 9000:- det här året, jag förväntar mig inte några större reparationskostnader utöver service nästa år om man ser till historian hittills, men det är en gammal bil så... Ligger runt 0.63 L/milen.

Drivmedelspriset är bara en liten del av det totala kostnaden att äga och köra bil och det hela blir lite snett i resonemangen när man enbart jämför bensin/dieselpris mot elpris (och det blev inte lika fördelaktigt med el längre när kWh-priserna blev flera kronor även vid hemladdning) och förbrukningar i sin argumentation utan att ta hänsyn till inköpspris och kapitalkostnader, försäkringar, service och bilens totala användbara livslängd och annat - och ju längre man kan behålla fordonet som man betalt en viss pris för och löser det man förväntar sig i lastförmåga och räckvidd vid en tank/laddning - ju billigare blir milen totalt sett.

Hahaha 🤣
Bytte själv drivaxlarna då vänster sida gick av på min Toyota. Samma sak där, det var tunt under vibrationsdämparna.

Om du inte bytte båda samtidigt så byt den andra när det blir varmare och du får tid. En ny axel kan du få för någon tusenlapp. Kostar typ samma som att bara byta yttre drivknuten så köp en komplett axel. Du behöver inga speciella/avancerade verktyg och du fixar det med en domkraft, billig glidhammare för under 200:- (eller en bit rep och en slägga) och några hylsor (ev torx, minns inte).

Nojjar du över muttern till navet och att hitta en momentnyckel som klarar höga moment så kan du dra fast den med valfritt skaft. Ta med dig vågen från badrummet och ställ dig på den. Sen drar du tills du ökar i vikt med rätt mängd. Du behöver bara veta längden på skaftet för att veta hur mycket du ska gå upp i vikt under förfarandet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Spiffman:

Sålde min xc60 2018 nu och köpte tesla.
Kostnade volvo: 5800 i månaden, 700 spänn försäkring, 3700 fordonsskatt, 3000 service om det inte är något special. 10-15k annars.
Reparationer som ac, läckande ventilkåpspackning etc senaste året, 25k. Inga garantier. 1500 per tank diesel.

Tesla 6600 i månaden med restskuld. 700 spänn försäkring (1500 självrisk). 360 fordonsförsäkring, Garantier till 2025ish.
Service behövs inte längre, gärna ett luftfilter per år.
Nu betalade förvisso volvon en del av teslan så kommer man utan något så är det så klart en tröskel.
Batteri på runt 70kW och tankar man för runt 1-2 kronor så kostar en tank någon hundring.

Slaget på ett år så sparar jag typ nästan 5-10k i månaden.

Antar att din Tesla fortfarande är så ny att du har vagnskadegaranti och därmed bara har halvförsäkring.

Fråga: har du kolla vad försäkringen hamnar på när det blir aktuellt med helförsäkring?

Min nästa bil lär bli elbil, var helt inne på en Tesla 3 long-range när jag bytte bil förra året. Men en sak jag inte riktigt hade med i beräkningen är att bilar med så pass mycket hästkrafter som Tesla 3 LR / Mustang Mach E GT (som också var aktuell) är rejält dyra att helförsäkra.

Av lite olika anledningar blev det ingen elbil, mest då jag kom till insikt att jag helt enkelt kör för lite för att det ska vara värt att lägga så mycket pengar på en bil. Så finns säkert billigare försäkringsalternativ än de jag hittade (och sedan beror det naturligtvis på var man bor).

De priser jag fick från de större försäkringsbolagen låg på 1500-2000, vilket jag tyckte kändes överraskade billigt (är vad jag betalar i halvförsäkring per år på min Subaru Legacy...) innan det trillade in att priset var per månad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer