Bygga hemsidor vanligt eller med Wordpress/Squarespace?

Permalänk

Bygga hemsidor vanligt eller med Wordpress/Squarespace?

Tjena, har en liten fråga så jag hoppas att jag kan få svaret här. Har en liten projekt på gång med några vänner. Vi tänkte bygga hemsidor åt små och medelstora företag. Vi kan bara inte komma överens om vi ska använda WordPress/squerspace eller bygga dom på den traditionella sättet. Vad skulle ni rekommendera och varför ?

Tack i förhand för svar. Och ursäkta för stavfel och grammatiken ifall det förekommer.

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Beror ju på vad er bakgrund och ert mål är. Studerar ni inom området och ska på sikt ha det som yrke? Eller är ni allmänt tekniskt kunniga och kör detta företag som en sidobusiness till er ordinarie inkomst?

Något jag brukar inleda med, är att be frågeställaren redovisa vad man kommit fram till hittills och dess resonemang bakom det (oavsett ämne). En lärorik metod/hjälpmedel som kan tillämpas, är ju att ni exempelvis skriver för- och nackdelar för dessa tre alternativ ni har kommit fram till. Se det från båda håll, dvs som säljare och köpare. Det kan ju vara så att ett alternativ identifierar ni som att det går snabbare att producera vilket kan resultera i ett lägre pris för köpare.

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken på vad du menar med traditionellt sätt?

Försök vara lite mer specifik kring vad du anser representerar ett litet respektive ett medelstort företag?
För att jag ska kunna ge ett någorlunda vettigt svar behöver jag förstå hur era tankebanor går.

Har ni tänkt hjälpa företagen med SEO? SEM? CRO? Är det rena informationssidor ni tänker bygga? Ska kunden kunna uppdatera innehåll själv?

Har ni gjort några hemsidor som ni kan visa upp för en potentiell kund?

Vad inom "webbteknik" anser du/ni att ni kan bra?

---

För att ge ett generellt svar där jag utgår från Sverige och svenska företag. Under mina drygt 20 år i branschen har jag än så länge bara mött en enskild firma (fotograf) som använde och efterfrågade Squarespace.

Att hitta jobb / uppdrag där grunden baserar sig på Wordpress är betydligt enklare.

Om du menar att bygga allt från grunden som "traditionellt" så minns jag inte ens när jag hörde någon göra det senast. Titta i så fall hellre på något alternativ inom "Headless CMS" (finns många bra alternativ).

Jag svarar gärna bättre tydligare om du ställer lite mer specifika frågor.

Mvh Daniel

(Programmerat sen 80-talet, gjort hemsidor sen 1994, utvecklade ett IT-system åt en hjärtklinik 1996, hjälpt allt från enskilda firmor, myndigheter till några av Sveriges största företag som finns representerade på X antal marknader världen runt)

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Bygga på "traditionellt" sätt, betyder det t ex bygga SPA-applikationer eller menar du bokstavligen old school HTML/CSS/sprinkla lite JS?

Permalänk
Skrivet av IMPANI:

Beror ju på vad er bakgrund och ert mål är. Studerar ni inom området och ska på sikt ha det som yrke? Eller är ni allmänt tekniskt kunniga och kör detta företag som en sidobusiness till er ordinarie inkomst?

Något jag brukar inleda med, är att be frågeställaren redovisa vad man kommit fram till hittills och dess resonemang bakom det (oavsett ämne). En lärorik metod/hjälpmedel som kan tillämpas, är ju att ni exempelvis skriver för- och nackdelar för dessa tre alternativ ni har kommit fram till. Se det från båda håll, dvs som säljare och köpare. Det kan ju vara så att ett alternativ identifierar ni som att det går snabbare att producera vilket kan resultera i ett lägre pris för köpare.

Allmänt teknisk kunniga , jag har också pluggat en hel del design. Tanken är att ha det som ett sidoprojekt på sidan av våra riktigt jobb.

Tack för tipset vi ska sätta oss under helgen och försöka frågeställnings sättet.

Permalänk
Skrivet av Nordis:

Jag blir nyfiken på vad du menar med traditionellt sätt?

Försök vara lite mer specifik kring vad du anser representerar ett litet respektive ett medelstort företag?
.

För att jag ska kunna ge ett någor1lunda vettigt svar behöver jag förstå hur era tankebanor går.

Har ni tänkt hjälpa företagen med SEO? SEM? CRO? Är det rena informationssidor ni tänker bygga? Ska kunden kunna uppdatera innehåll själv?

Har ni gjort några hemsidor som ni kan visa upp för en potentiell kund?

Vad inom "webbteknik" anser du/ni att ni kan bra?

För att ge ett generellt svar där jag utgår från Sverige och svenska företag. Under mina drygt 20 år i branschen har jag än så länge bara mött en enskild firma (fotograf) som använde och efterfrågade Squarespace.

Att hitta jobb / uppdrag där grunden baserar sig på Wordpress är betydligt enklare.

Om du menar att bygga allt från grunden som "traditionellt" så minns jag inte ens när jag hörde någon göra det senast. Titta i så fall hellre på något alternativ inom "Headless CMS" (finns många bra alternativ).

Jag svarar gärna bättre tydligare om du ställer lite mer specifika frågor.

Mvh Daniel

(Programmerat sen 80-talet, gjort hemsidor sen 1994, utvecklade ett IT-system åt en hjärtklinik 1996, hjälpt allt från enskilda firmor, myndigheter till några av Sveriges största företag som finns representerade på X antal marknader världen runt)

-Tänkte mer full code alltså genom HTML/CSS / JAVASCRIPT.

-Till exempel restauranger, frisör salonger, byggförretag, träningsklubbar

- Tanken är att köra en helhetlösning så alla delar. Vi hoppas att desto mer vi jobbar med kunder desto mer kan vi anpassa sig till deras behov och då kan det hända att vi koncentrerar sig på en del, eller tar bort nån annan del.
När det handlar om uppdatering av innehåll tänkte vi erbjuda en underhållnings abonnemang. Så för en viss summa kommer vi uppdatera och underhålla sidan.

-Vi planerar att göra 15-20 templates med olika design och funktioner. Så de kan få en känsla för hur det ka se ut och vilka funktioner som skulle dom ha nytta av.

Vi har stor erfarenhet av automation, så vi vill gärna använda det för att hjälpa våra kunder att automatisera deras verksamheter. Då från våran erfarenhet dom flesta "små" företag saknar en LEAN tankesätt. De gör mycket arbete som inte skapar så mycket värde och skulle kunnas automatisera med hjälp av hemsidan och annat.

- Automatisering, design och förståelse för hur google och andra sökmotorer funkar.

Tack för din tid och för att du svarade på mina frågor.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Bygga på "traditionellt" sätt, betyder det t ex bygga SPA-applikationer eller menar du bokstavligen old school HTML/CSS/sprinkla lite JS?

Ja det var det jag mena, med det verkar som att det är inte så vanligt.