I am very smart (tipsa om dina life hacks)

Permalänk
Medlem

I am very smart (tipsa om dina life hacks)

Sweclockers många användare är en skara av extra smarta människor. Var och en av oss gör saker som ingen annan gör - eller som vi iaf. inte tror många gör men som andra kanske borde göra.

Låt oss samla och dela alla våra smarta handlingar. Det ska vara något som du vet ingen annan gör, som är extra smart som sparar tid, pengar, ökad effektivitet osv. Det får gärna vara något hyperspecifikt! Och för att göra denna tråd extra smart, numrerar vi alla smarta saker från 000-999 för enkel referens. När vi kommit till 1000 ser jag tråden som avslutad och jag går direkt till Bonniers och gör en bok av det hela, visst vore det smart

Jag börjar:

001 - För att dela upp youtubes alla rekommendationer, har jag skapat egna kanaler efter intresseområde. Tex, Musik, CPU:er, GPU:er, Thailand, Badminton, Schack, osv. Jag har för närvarande 22 olika kanaler som jag väljer efter humör och smak. Vet ej någon annan som gör så. (För att skapa en egen kanal går man bara till huvudkanalen i Youtube -> inställningar -> skapa kanal.)

002A - Jag använder Makroknappar för att växla skärmyta i Win 10. Har jag t.ex 6 olika skärmytor för att arbeta med mina kunder kan jag ha 5 olika kundarbeten plus min egen och växla med t.ex G7+G8. Två tryck på G8 och jag får upp Kund 3. Eftersom varje kund kan kräva 3 olika webbfönster så slipper jag således växla massa fönster i tid och otid. Jag känner till få som använder Multipla Desktops, men ännu färre som använder shortcuts för att växla mellan dem med singelknapp. (Det går också att köra Win+1-6 om man förladdar program i varje desktop som är av one-instance-typ.)

002B - Med makroknapparna har jag också klippa, klistra och kopiera med G13-G15. Förmågan att snabbt kunna kopiera och klistra med en enda knapp sparar sjukt mycket tid särskilt om man använder SVORAK-layouten där t.ex kopiera är CTRL+I och Klistra in är CTRL+Punkt. Även med vanlig QWERTY är förmågan att klippa o klistra med en knapp så mycket mer komfortabelt. Pga av detta är jag alltid på jakt efter Corsair K95 RGB med 18 makro, eftersom de inte längre tillverkas.

003 - Jag gör snaror av tandtråd och återanvänder dem. Fördelen är att vanlig tandtråd har dåligt grepp och de slirar alltid ur fingrarna och man måste ta väldigt lång tråd för att göra detta. Med snara på båda sidorna kan jag göra ett mycket "starkare grepp" och dessutom enklare återanvända den då snarar gör den praktiskt att hänga upp igen. Ser inte så fräscht ut men det är praktiskt. Jag bortser från den sociala stigman.

004 - Jag använder endagslinser som månadslinser (eller tills jag känner att de behöver bytas) eftersom jag är övertygad om att de är samma sak. Efter 5 års empiriskt testande har denna teori enbart stärkts.
Edit: Se detta inlägget innan du testar: #19859269 /mod

Glöm ej bort att numrera dem - nästa blir 005!

Permalänk
Medlem

005 - Jag använder en seperat email till varje social media eller tjänster.
T.ex Twitter@domän.se , youtube@domän.se, spel@domän.se bara för att jag vill organisera allt och min privata mail är till bara för viktiga privata saker.
På det viset håller jag det rent och fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

005 - Jag använder en seperat email till varje social media eller tjänster.
T.ex Twitter@domän.se , youtube@domän.se, spel@domän.se bara för att jag vill organisera allt och min privata mail är till bara för viktiga privata saker.
På det viset håller jag det rent och fint

Jag tycker det låter jobbigt att regga en ny e-postadress så fort man t.ex. handlar i någon e-butik som kräver registrering eller vid liknande tillfällen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

005 - Jag använder en seperat email till varje social media eller tjänster.
T.ex Twitter@domän.se , youtube@domän.se, spel@domän.se bara för att jag vill organisera allt och min privata mail är till bara för viktiga privata saker.
På det viset håller jag det rent och fint

Du kan ju ha en epostadress istället, signa upp dig med
Namn.efternam+tjänst@domän.com
Sen skapa regler till olika mappar bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

004 - Jag använder endagslinser som månadslinser (eller tills jag känner att de behöver bytas) eftersom jag är övertygad om att de är samma sak. Efter 5 års empiriskt testande har denna teori enbart stärkts.

Glöm ej bort att numrera dem - nästa blir 005!

En liten välmenande rekommendation är att omedelbart sluta med detta. Jag har gjort det och det har gett mig permanenta ögonskador. Endagslinser är inte kontruerade för långvarigt bruk. Ögonen är det sista man bör vara dumsnål med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

En liten välmenande rekommendation är att omedelbart sluta med detta. Jag har gjort det och det har gett mig permanenta ögonskador. Endagslinser är inte kontruerade för långvarigt bruk. Ögonen är det sista man bör vara dumsnål med.

Ja, jag körde månadslinser längre, tills optikern påpekade att han såg att mina ögon fick för lite syre.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Låt oss lista smarta saker. Besserwisser-Diskussioner kan vi ha på andra ställen, annars blir det väl off-topic. Alla tar till sig det de känner är för dem. Väl mött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Låt oss lista smarta saker. Besserwisser-Diskussioner kan vi ha på andra ställen, annars blir det väl off-topic. Alla tar till sig det de känner är för dem. Väl mött!

Om tråden handlar om att lista smarta saker bör punkten som riskerar att förstöra dina ögon tas bort. Det handlar om omtanke, inte om "besserwisser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mryang:

Låt oss lista smarta saker. Besserwisser-Diskussioner kan vi ha på andra ställen, annars blir det väl off-topic. Alla tar till sig det de känner är för dem. Väl mött!

Fast det kan vara direkt hälsofarligt att komma med egna hitte-på lösningar för något som går emot gällande rekommendationer. En del punkter hittills är väl något så när smart men det om endagslinserna är ju bara ghetto-smart för att inte tala om det om tandtråden 😂

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fortfarande att någon annan kan komplettera med smarta saker. Men snälla, kan vi ha åsikter om detta på annat håll, även om det är välmenat.

Det tillför inget i just denna tråd, kanske Havrefras och Specias kan fortsätta diskutera detta i en hälsotråd? Jag har PMat Havrefras för att höra hans rapport och tester om just linser, som kan bli en lärdom. Men tråden, låt oss hålla den clean. Please.

Permalänk

007 - Har ett egenbyggt index som jag använder för att beräkna huruvida en datorkomponent är en bra uppgradering eller inte.

Det mest tungdrivna jag kör är total war warhammer i 1440p och jag spelar mestadels denna typen av spel så därför får det spelet avgöra.
Här hade man såklart kunnat köra in precis vilket spel som helst i vilken upplösning som helst eller något annat test man bryr sig mer om.

Sista kolumnen är en avgörare för huruvida ett begagnat pris är bra eller dåligt för mig och mitt index.

Har tänkt lägga till något annat spel och kanske också något med RT-prestanda men det är inget jag använder idag eller bryr mig så mycket om så jag har inte lagt någon energi på det direkt.

Har också ett processorindex som jag skrivit om här

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tycker det låter jobbigt att regga en ny e-postadress så fort man t.ex. handlar i någon e-butik som kräver registrering eller vid liknande tillfällen...

Har en specifik till nätshopping, t.ex shoppping@domän.se och sidor jag bara är lite intresserad av att titta snabbt på är det random@domän.se
Finns säkert ett bättre sätt, men har gjort detta i många år och har byggt ett fint litet system

EDIT:
Jag har en egen domän som jag snabbt och enkelt går in i kontrollpanelen och bara skapar en email på 10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Har en specifik till nätshopping, t.ex shoppping@domän.se och sidor jag bara är lite intresserad av att titta snabbt på är det random@domän.se
Finns säkert ett bättre sätt, men har gjort detta i många år och har byggt ett fint litet system

EDIT:
Jag har en egen domän som jag snabbt och enkelt går in i kontrollpanelen och bara skapar en email på 10 sekunder.

10 sekunder är ändå längre än 0 sekunder som det tar att använda metoden med att lägga till ett +<namn>.

Hur gör du ifall du någonsin måste ta emot ett mail från någon av dessa domäner? har du samma lösenord för alla mailboxar också?

finns det någon fördel med separata mailboxar jämfört med "+ metoden"?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Du kan ju ha en epostadress istället, signa upp dig med
Namn.efternam+tjänst@domän.com
Sen skapa regler till olika mappar bara?

Skrivet av mihon:

Har en specifik till nätshopping, t.ex shoppping@domän.se och sidor jag bara är lite intresserad av att titta snabbt på är det random@domän.se
Finns säkert ett bättre sätt, men har gjort detta i många år och har byggt ett fint litet system

EDIT:
Jag har en egen domän som jag snabbt och enkelt går in i kontrollpanelen och bara skapar en email på 10 sekunder.

Skrivet av Triffid:

10 sekunder är ändå längre än 0 sekunder som det tar att använda metoden med att lägga till ett +<namn>.

Hur gör du ifall du någonsin måste ta emot ett mail från någon av dessa domäner? har du samma lösenord för alla mailboxar också?

finns det någon fördel med separata mailboxar jämfört med "+ metoden"?

Om man har en wildcardadress så blir det 0 sekunder det också.
Om man skapar alias så tar det väl de där "10 s" men utan problem med konton.

Men håller med, OM någon mot förmodan tänker skapa faktiska konton så håller det ju inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

10 sekunder är ändå längre än 0 sekunder som det tar att använda metoden med att lägga till ett +<namn>.

Hur gör du ifall du någonsin måste ta emot ett mail från någon av dessa domäner? har du samma lösenord för alla mailboxar också?

finns det någon fördel med separata mailboxar jämfört med "+ metoden"?

Alla emails har en egen inkorg, olika lösenord
Så jag loggar in på alla i t.ex Thunderbird och så ser jag kontona där snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

#009 - Jag tar dagligen backup av filsystemet på min server (enbart katalognamn) för att veta vilka filmer jag rippat. Så skulle nått hända så vet jag hur det såg ut innan. Detta då jag inte har nån större lust att ta backup på själva filmerna...

D.v.s. jag får en lång lista med sökvägar, t.ex.

d:\movies\film1\
d:\movies\film2\
d:\movies\film3\
d:\movies\film4\

Smart eller inte...det kvittar, det fyller min funktion

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Triffid:

10 sekunder är ändå längre än 0 sekunder som det tar att använda metoden med att lägga till ett +<namn>.

Hur gör du ifall du någonsin måste ta emot ett mail från någon av dessa domäner? har du samma lösenord för alla mailboxar också?

finns det någon fördel med separata mailboxar jämfört med "+ metoden"?

Alla sidor accepterar inte "+ metoden", så ibland kan det vara bra med flera "riktiga" mail-adresser.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

010 - När jag tar en snus "fiskar" jag upp en prilla med locket och kan på så sätt undvika att använda fingrarna. Jag började med det direkt i samband med pandemin men har inte sett någon annan göra så.

010
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Mini rensning/uppmaning*

Tog bort några inlägg som var mer eller mindre oseriösa.

Forumet är tänkt för diskussioner och då ska man förvänta sig och tåla sakliga motargument!

Lek snällt nu.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunder:

Alla sidor accepterar inte "+ metoden", så ibland kan det vara bra med flera "riktiga" mail-adresser.

Lösningen är en egen mailhantering där man ersätter '+'-tecknet med ett mer allmänt tecken så som '.' eller '_' och låter det generera ett alias på samma sätt om '+' gör. Det kräver dock annat än gmail.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Wet wipes! Aldrig mera duscha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Alla emails har en egen inkorg, olika lösenord
Så jag loggar in på alla i t.ex Thunderbird och så ser jag kontona där snabbt och enkelt.

Där förlorade du mig. Jag har haft samma upplägg i flera år, men mina folder@doma.in fungerar som alias för konto+folder@doma.in, så det är bara ett konto med en massa folders där mail auto-sorteras när de trillar in. Jag har även wildcard alias så vad som helst @doma.in faller in i min vanliga inbox.

Allt som allt behöver jag inte göra något alls innan jag tar emot mail på nya addresser, men om jag registrerar mig någonstans brukar jag spendera några extra sekunder på att sätta upp dessa nya alias/folders.

Det är skönt att kunna blocka hela spam-flöden genom att stänga av ett alias, och så inbillar jag mig att det ger mig lite högre säkerhet/integritet också då ingen kommer matcha mina konton mellan olika tjänster ifall de kommer över den informationen.

Enda nackdelen är när man behöver läsa ut sin email för någon typ support och de antingen får humöret på tvären för de tror man ljuger för dem eller så får man förklara att nej, jag jobbar inte där.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

007 - Har ett egenbyggt index som jag använder för att beräkna huruvida en datorkomponent är en bra uppgradering eller inte.

Det mest tungdrivna jag kör är total war warhammer i 1440p och jag spelar mestadels denna typen av spel så därför får det spelet avgöra.
Här hade man såklart kunnat köra in precis vilket spel som helst i vilken upplösning som helst eller något annat test man bryr sig mer om.

Sista kolumnen är en avgörare för huruvida ett begagnat pris är bra eller dåligt för mig och mitt index.

<Uppladdad bildlänk>

Har tänkt lägga till något annat spel och kanske också något med RT-prestanda men det är inget jag använder idag eller bryr mig så mycket om så jag har inte lagt någon energi på det direkt.

Har också ett processorindex som jag skrivit om här

Räknar du in kostnaden för hela systemet i beräkningen, eller är det bara prestanda?

Permalänk
Medlem

#012 Snabblim (cyanakrylat) är fantastiskt och kan laga precis allt, man kan bygga i 3d med det, fylla håligheter, limma osynliga skarvar, fylla sprickor, …

Köp de större tuberna (t.ex. Biltema har 50ml för 55kr) och en aktivator som gör att det härdar på sekunder. Möjligheterna är oändliga

Permalänk
Skrivet av medbor:

Räknar du in kostnaden för hela systemet i beräkningen, eller är det bara prestanda?

I just fallet med GPU är det bara själva GPU-prestanda och därmed GPU-kostnaden som beräknas.

I mitt processorindex tar med kostnaden för processor och moderkort i beräkningen.
Då har jag även kriterier för vilka funktioner moderkortet ska ha för att inte jämföra äpplen med päron.

Det är främst för att beräkna vad en uppgradering hade kunnat göra för mig och mitt system och bör inte tolkas som en allmän pris/prestanda-lista.

Tolkade jag din fråga rätt?

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

013. Jag trodde detta var självklar kunskap, men efter att jag fick veta att min svägerska som är sömmerska/kläddesigner inte visste detta så tänkte jag upplysa alla som nu inte bara vet detta: I t-skjortor, tröjor etc. sitter lappen nere i kanten med tvättinformation etc alltid till vänster. Man behöver alltså inte kolla i halshålet för att se vad som är fram och bak.

014. En omvänd situation till den ovan, där min fru - som hatar att köra bil och inte över huvud taget är bilintresserad - upplyste mig om att det finns en liten pil vid bränslemätaren som visar på vilken sida tanklocket är. Om man alltså kör en obekant bil så behöver man inte stiga ut ur bilen för att kolla på vilken sida om pumpstationen man ska köra. Detta hade jag absolut ingen aning om efter att ha kört bil i närmare 10 år. Nu ser jag förresten på wikipedia att detta kallas för "Moylan's arrow".

Edit: Ändrade siffrorna till 13 och 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

I just fallet med GPU är det bara själva GPU-prestanda och därmed GPU-kostnaden som beräknas.

I mitt processorindex tar med kostnaden för processor och moderkort i beräkningen.
Då har jag även kriterier för vilka funktioner moderkortet ska ha för att inte jämföra äpplen med päron.

Det är främst för att beräkna vad en uppgradering hade kunnat göra för mig och mitt system och bör inte tolkas som en allmän pris/prestanda-lista.

Tolkade jag din fråga rätt?

Ja precis rätt. Jag tycker det oftast är helt fel att räkna pris och prestanda på en enskild komponent eftersom det är alla komponenter tillsammans som bestämmer hela prestandan på en dator. Gäller dock kanske främst vid nyköp.

Ofta kan en gpu som har sämre prestanda per krona ändå göra sig bättre än en annan om man ser till hela systemet, det som är mest balanserat med övriga komponenter helt enkelt. Kanske en dator med 20000kr och 3070 är mer balanserad som 30000kr med 4080 (balanserad är alltså att den får mer prestanda per krona)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

#012 Snabblim (cyanakrylat) är fantastiskt och kan laga precis allt, man kan bygga i 3d med det, fylla håligheter, limma osynliga skarvar, fylla sprickor, …

Köp de större tuberna (t.ex. Biltema har 50ml för 55kr) och en aktivator som gör att det härdar på sekunder. Möjligheterna är oändliga

Ja, det är helt fantastiskt. Man kan även använda det för att snabbt stänga sår. Man kan använda det för att limma under vatten. Man kan ta fram fingeravtryck med det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

013. Jag trodde detta var självklar kunskap, men efter att jag fick veta att min svägerska som är sömmerska/kläddesigner inte visste detta så tänkte jag upplysa alla som nu inte bara vet detta: I t-skjortor, tröjor etc. sitter lappen nere i kanten med tvättinformation etc alltid till vänster. Man behöver alltså inte kolla i halshålet för att se vad som är fram och bak.

...

Jag har en T-shirt (scouternas första från 2007) där lappen sitter på höger sida, så på den har jag lärt med att det är "fel". I övrigt så stämmer det, och är ett grymt life hack när man lärt sig

Permalänk
Bildexpert 📺

015 – Jag är inte riktigt så smart som jag önskar. Jag är inte riktig så kunnig som jag känner mig. Finns alltid någon som kan mer, förstår ämnet bättre och har en ännu smartare lösning bortom vad min gråa massa på egen hand kan producera.

Min kapacitet till briljans är därför inte knutet till att jag är den smartaste – för det är jag inte – utan hur jag kombinerar mina styrkor men också erkänner mina svagheter. Vilket inkluderar att acceptera min otillräcklighet, konfrontera mina inbillningar och lyssna på och lära av dem som faktiskt är smartare, kunnigare och erfarnare än mig. Det är det smartaste jag kan göra.