Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Sapphire RX 7900 XT finns i lager hos Inet för 12 990 kr st

Är sannolikt ett relativt "bra" pris för prestandan, jag tror det kommer dröja länge innan de blir billigare än såhär.

https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Mvh

Nja det är ju inte XTX modellen så prisey är välk lite över mspr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Sapphire RX 7900 XT finns i lager hos Inet för 12 990 kr st

Är sannolikt ett relativt "bra" pris för prestandan, jag tror det kommer dröja länge innan de blir billigare än såhär.

https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...

Mvh

Amds shop har xt inne för lite billigare, känns tråkigt att betala xtx pris för en xt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem

Är väl inget lysande bra pris egentligen, men XTX går i alla fall att köpa på Amazon för 14 236 kr, men lite lång lev-tid. Dock har XFX bra rykte av att göra bra Radeon-kort

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BNLSW23M/

Permalänk

Flera gånger nu jag fått ett meddelande från proshop att en xtx jag bevakar nu finns tillgänglig.
Dock står det alltid samma, "meddela mig" är inne på sekunden så ingen som kan ha köpt snabbare.

Någon mer som upplever samma?

Permalänk
Medlem

Nu finns AMD Radeon™ RX 7900 XTX Graphics i lager igen på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Permalänk
Medlem
Skrivet av unixware:

Nu finns AMD Radeon™ RX 7900 XTX Graphics i lager igen på https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Och nu är den slut

Permalänk
Medlem

Hej beställde en gpu från AMD
Klockan 15.10. är det nån annan som beställde då som har följande status på beställningen?
Order Date: 12/13/2022
Order Status: Order in Process

Permalänk
Skrivet av Rompa87:

Är väl inget lysande bra pris egentligen, men XTX går i alla fall att köpa på Amazon för 14 236 kr, men lite lång lev-tid. Dock har XFX bra rykte av att göra bra Radeon-kort

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0BNLSW23M/

Price has finally gone up to 16k now, was 14k when i ordered it but i guess the demand is there

Permalänk
Medlem

För er som beställt från Netonnet: Jag fick ett mail idag där de meddelade att leveransen skjuts upp på obestämd tid, de vet ej när de får in kort i lager

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

åååå där var dom slut =(

nu finns 7900XT https://www.amd.com/en/direct-buy/se

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Såg för sent ett mail från Proshop om att de hade Sapphire XTX MBA-kort inne. Nån som hann se vad de gick för?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeÖ:

Hej beställde en gpu från AMD
Klockan 15.10. är det nån annan som beställde då som har följande status på beställningen?
Order Date: 12/13/2022
Order Status: Order in Process

Hade samma idag, skickade ett mail till AMD med frågan om det är några problem med beställningen, 30 minuter senare fick jag ett meddelande om att kortet skickats.

Permalänk
Skrivet av Inet:

Är alltid svårt att balansera att vi inte vill gå ut med för mycket information för det är känslig information men ska försöka vara så transparent som möjligt här.

För den här releasen så hade vi totalt 52 referenskort på lager och inte ett enda kort går för oss att sälja till MSRP utan att ha minusmarginal. Vi fick erbjudandet om att kunna sälja två (2st!) av en modell till MSRP men det tackade vi nej till för vi tycker det är rentav fel med sådana här lockpriser som i princip ingen kan ta del av. Det är kort och gott inte vad korten kommer kosta på marknaden och vi ser det inte som en långsiktig affärsidé att sälja prylar till förlust.

Det har varit varit en stor hype kring den här releasen och som jämförelse när vi släppte 4090 så fick vi över 1 order i sekunden… MBA-modellerna är ju dessutom endast i en begränsad upplaga och som inom kort kommer gå end of life (EOL) och ersättas av 3:e partsmodeller (som är ännu dyrare för oss att köpa in).

Vi vet inte heller exakt hur många fler vi kommer få tag på utöver dom 52st vi redan fått så att tända upp korten i max någon minut och riskera ta en alldeles för stor backlog med beställningar som vi med största sannolikhet aldrig kommer kunna leverera och behöva makulera ordrar osv så tycker vi inte det är en bra upplevelse.

Förstår att det blir konstigt om man inte har full insyn och vi fattar det, men vi har ingen bra lösning när vi hamnar i sådana här situationer. Allt vi kan säga är att vi valt det vi tyckte var det bästa av alla dåliga val vi stod inför med den här releasen som påverkar minst kunder negativt.

MBA-modeller? Säljer Apple grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

MBA-modeller? Säljer Apple grafikkort?

Made By AMD

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Made By AMD

Mvh

Då skriver du ut det så att alla förstår bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel123:

Flera gånger nu jag fått ett meddelande från proshop att en xtx jag bevakar nu finns tillgänglig.
Dock står det alltid samma, "meddela mig" är inne på sekunden så ingen som kan ha köpt snabbare.

Någon mer som upplever samma?

Proshop har problem med bottar som köper upp lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Då skriver du ut det så att alla förstår bättre.

Det används som modellbeteckning på precis alla webshoppar...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vackert... XTX kortet man beställde och betalade för från Komplett 15:02 vid release stod det först att det förväntades i lager 25/12, nu står det "förväntas i lager 17 februari 2023" 💩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Vackert... XTX kortet man beställde och betalade för från Komplett 15:02 vid release stod det först att det förväntades i lager 25/12, nu står det "förväntas i lager 17 februari 2023" 💩

Wow vad segt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Vackert... XTX kortet man beställde och betalade för från Komplett 15:02 vid release stod det först att det förväntades i lager 25/12, nu står det "förväntas i lager 17 februari 2023" 💩

Det lät ju mindre skoj.. typ som de brukar göra, dvs ha datum som är rena gissningar. Vad för kort?

Eventuellt att jag hade tur med mitt XTX jag beställde på Amazon idag, skickades nu på kvällen som det ser ut.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 7900 XTX idag, monsterkort verkligen. Spelar MW2 primärt så sitter med stadiga 200-250 fps på 1440p ultra, aldrig sett något så smooth på 165hz. Men jag förstår jämförelsen med 4080 när det gäller kort för 16 lök, fick mitt då för 13 och för den pengen är jag helnöjd!

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det lät ju mindre skoj.. typ som de brukar göra, dvs ha datum som är rena gissningar. Vad för kort?

Eventuellt att jag hade tur med mitt XTX jag beställde på Amazon idag, skickades nu på kvällen som det ser ut.

XFX Radeon RX 7900 XTX MBA för 13.393 kr.
Får bita i det sura äpplet men hoppas ändå innerligt att det kommer komma till slut,
att man inte får en makulering vill säga.

Permalänk

Någon som har erfarenhet av att köpa direkt från AMD via AMD Store?

Jag har bara status ”Order in Process” sen onsdags och det verkar inte finnas någon e-postadress eller telefonnummer för att kontakta angående beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Vackert... XTX kortet man beställde och betalade för från Komplett 15:02 vid release stod det först att det förväntades i lager 25/12, nu står det "förväntas i lager 17 februari 2023" 💩

Vanligt hos Komplett då jag köpte min 3080, de sköt fram bit för bit från september fram till början av februari. Var beredd på ler förseningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av slydotcom:

Det kommer att spela roll hur mycket som helst när man springer och pangar i 30km/h... /s

Alltså mycket av detta kommer vara coolt i framtiden men spelar glasreflektionen egentligen någon roll när man ska springa runt och aktivt göra en massa saker. Tänker man på hur mycket prestanda det kräver så är det sjukt värdelöst.

I Cyberpunk blir tom tex asfaltvägar mer orealistiska eftersom de gjort dessa spegelblanka vid regn. Det fungerar om det är subtil, nice gimmick om man har kraftigt nog GPU, annars är det att bara stänga av.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det används som modellbeteckning på precis alla webshoppar...

Aldrig hört och det är alltid bra att skriva ut vad man menar. Nu är jag också klokare med denna vetskap.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Är alltid svårt att balansera att vi inte vill gå ut med för mycket information för det är känslig information men ska försöka vara så transparent som möjligt här.

För den här releasen så hade vi totalt 52 referenskort på lager och inte ett enda kort går för oss att sälja till MSRP utan att ha minusmarginal. Vi fick erbjudandet om att kunna sälja två (2st!) av en modell till MSRP men det tackade vi nej till för vi tycker det är rentav fel med sådana här lockpriser som i princip ingen kan ta del av. Det är kort och gott inte vad korten kommer kosta på marknaden och vi ser det inte som en långsiktig affärsidé att sälja prylar till förlust.

Det har varit varit en stor hype kring den här releasen och som jämförelse när vi släppte 4090 så fick vi över 1 order i sekunden… MBA-modellerna är ju dessutom endast i en begränsad upplaga och som inom kort kommer gå end of life (EOL) och ersättas av 3:e partsmodeller (som är ännu dyrare för oss att köpa in).

Vi vet inte heller exakt hur många fler vi kommer få tag på utöver dom 52st vi redan fått så att tända upp korten i max någon minut och riskera ta en alldeles för stor backlog med beställningar som vi med största sannolikhet aldrig kommer kunna leverera och behöva makulera ordrar osv så tycker vi inte det är en bra upplevelse.

Förstår att det blir konstigt om man inte har full insyn och vi fattar det, men vi har ingen bra lösning när vi hamnar i sådana här situationer. Allt vi kan säga är att vi valt det vi tyckte var det bästa av alla dåliga val vi stod inför med den här releasen som påverkar minst kunder negativt.

Även om ni lägger upp 5st åt gången, backlog blir säg 10st beställningar, totalt 15st beställningar och ni räknar av då 15st av era 52st sedan kör en vända till och ser vart det landar
sååååå.... Kom igen å sälj nu samt glöm inte att smsa mig stunden ni lägger upp dom också haha.

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

hmm, testat 2 webbläsare Firefox och Edge och man går till https://www.amd.com/en/direct-buy/se
Klickar man på specifications på XTX kortet så laddar sidan bara om tills man blir blockerad, Access denied..
Vad kan problemet vara? Spammar inte F5 eller nånting sånt bara blir så så fort man klickar på specifications.
Stängt av alla blockerare inkl inbyggda men verkar inte vara det heller, tror det är nått fel på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

hmm, testat 2 webbläsare Firefox och Edge och man går till https://www.amd.com/en/direct-buy/se
Klickar man på specifications på XTX kortet så laddar sidan bara om tills man blir blockerad, Access denied..
Vad kan problemet vara? Spammar inte F5 eller nånting sånt bara blir så så fort man klickar på specifications.
Stängt av alla blockerare inkl inbyggda men verkar inte vara det heller, tror det är nått fel på sidan.

Vpn? Jag kan gå in via chrome på mobilen men sidan med specs för xtx vill inte scrolla, så kanske något tekniskt strul

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vpn? Jag kan gå in via chrome på mobilen men sidan med specs för xtx vill inte scrolla, så kanske något tekniskt strul

Nope ingen VPN.. Den bara laddar om sig själv, spammar man bakåt knappen så hinner man gå tillbaks innan man blir blockerad.
Väldigt mysko problem, både Edge och Firefox så jag gissar det är på AMD's håll som strular..