Långsamt stigande hotspot temp, Asus 2070 super

Permalänk
Medlem

Långsamt stigande hotspot temp, Asus 2070 super

Hej!

För någon månad sedan märkte jag att mitt 2070 super blev lite väl varmt, GPU på runt 80-85c och hotspot på 105c. Jag skruvade isär kortet och bytte pastan på GPUn. Efter detta har min gpu legat på 70-72c stabilt men Hotspot har sakta men säkert klättrat uppåt. Direkt efter bytet låg den på max ca79c men vart efter dagarna gick landade den på över 80, sen 81, 82 osv och nu senast igår låg den på 84 och HWINFO indikerar att den nu börjat throttla pga thermals. Någon som vet vad denna långsamma ökning av temp kan bero på? GPU ligger kvar stabilt efter pastabytet och vad jag kan se i iCUE och HWmonitor så verkar inte minne öka nämnvärt i temp heller utan bara just hotspot.

Edit, det är inte mycket dam alls då filtren dels gör okej jobb samt att jag blåser rent då och då. Kylnigen består av 2st innblåsande 140mm b-quiet fläktar samt en 120mm som följde med chieftech chaseit. Utblås är 1st 140mm bequiet samt 3st radiatorfläktar i taket.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sisådär 2 månader senare, hur har utvecklingen varit?
Sitter med ett 'PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 Gaming' från marknaden som ligger i liknande temps som dig (80c, hotspot 102c). Aldrig tagit isär en fortfarande levande GPU, så är lite nojig att nåt ska gå snett.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

är dem temperaturerna i spel?

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tystast:

är dem temperaturerna i spel?

Ja, kör MSI Afterburner med en powerlimit på 80% och templimit 72c för att hålla hotspot runt 90c.
Om jag inte begränsar i MSI Afterburner ligger hotspot runt 102-103c i spel.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Testade lite mer nu på eftermiddagen...

Verkar som att fläktarna endast går ~46% vid 72c (90c hotspot).
Kör jag utan pwr/temp-limit ligger fläktarna på 58% vid 78c (101c hotspot).

Detta motsvarar typ en fläktprofil som skulle sett ut nåt sådant (om jag får gissa)

Min plan är att prova justera min fläktprofil att gå högre lite tidigare.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Jag skruvade isär kortet och smetade på ny kylpasta, fick ner hotspot till 80, där ifrån vandrade den sakta uppåt de kommande veckorna tills den nu stannat på ca 86c som mest lite beroende på spel men runt 83-86 så verjar ha stabiliserat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Sisådär 2 månader senare, hur har utvecklingen varit?
Sitter med ett 'PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 Gaming' från marknaden som ligger i liknande temps som dig (80c, hotspot 102c). Aldrig tagit isär en fortfarande levande GPU, så är lite nojig att nåt ska gå snett.

Hotspot 102c låter högt, 105c är taket på Nvidia 2xxx. Minnet verkar trottla vid 110c på ditt kort så det ska vara långt ifrån.

Lite otäckt kan det var, speciellt om heatpads sitter som berget, kanske vänta tills garanti har gått ut och sedan försöka dig på. Det du kan göra nu är att undervolta kortet. Märkte ~10c mindre när jag minskade med 0.175v på mitt kortet, förlorade 35-60mhz på kärnan och noll på minnena så det var definitivt värt besväret
Om du ska prova på att ta av kylaren så sett igång ett spel eller benchmark i 10-30min så kortet blir genomvarmt, då brukar det kylaren lossna ganska enkelt om det är fortfarande varmt vid isärskruvning.

Skrivet av Deadrat:

Jag skruvade isär kortet och smetade på ny kylpasta, fick ner hotspot till 80, där ifrån vandrade den sakta uppåt de kommande veckorna tills den nu stannat på ca 86c som mest lite beroende på spel men runt 83-86 så verjar ha stabiliserat sig.

Det var mycket bättre Bytte du bara kylpasta på grafikkretsen? Vilken temp får du på minnen?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Det var mycket bättre Bytte du bara kylpasta på grafikkretsen? Vilken temp får du på minnen?

Bytte bara på grafik kretsen då padsen såg okejish ut och vet ändå inte vilka jag skulle byta emot om jag hade valt att byta dem. Kan bara läsa av GPU temp och GPU hotspot temp så vet tyvärr inte vad minnen har för temp, inget program jag testat läser ut mer än så av kortet dessvärre.