Permalänk

Nån mer som fått erbjudandet med bättre hastighet med deras "10G-teknik"? Någon som vet om det finns någon tidplan på detta?
Har nyligen flyttat till ett hus med comhem och saknar högre symmetriska hastigheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Nån mer som fått erbjudandet med bättre hastighet med deras "10G-teknik"? Någon som vet om det finns någon tidplan på detta?
Har nyligen flyttat till ett hus med comhem och saknar högre symmetriska hastigheter...

En bekant som bor några portar upp på gatan från mig har fått det installerat och då mailade jag och frågade Tele2 om det är så att dom tar hela gatan när dom ändå är igång. Svaret blev att dom inte vet när dom kommer ta min bostad och kan inte ens höfta om när det skulle kunna ske.
Frågan är om dom ens kommer uppgradera hyreslägenheter.
Men det är ju många hus som det ska bytas optik på och inget man kan göra remote.
Extremt surt att bo i ett hyreshus med en ISP (gamla Comhem) med max 10Mbit/s upp år 2022 och få betala ~490:- för det i månaden.
Nåja, kunde vara värre. Och det lär det väl bli då priserna kommer vara hutlösa när dom väl uppgraderar.

/MvH, Surgubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

En bekant som bor några portar upp på gatan från mig har fått det installerat och då mailade jag och frågade Tele2 om det är så att dom tar hela gatan när dom ändå är igång. Svaret blev att dom inte vet när dom kommer ta min bostad och kan inte ens höfta om när det skulle kunna ske.
Frågan är om dom ens kommer uppgradera hyreslägenheter.
Men det är ju många hus som det ska bytas optik på och inget man kan göra remote.
Extremt surt att bo i ett hyreshus med en ISP (gamla Comhem) med max 10Mbit/s år 2022 och få betala ~490:- för det i månaden.
Nåja, kunde vara värre. Och det lär det väl bli då priserna kommer vara hutlösa när dom väl uppgraderar.

/MvH, Surgubben.

Man ska tänka på att utrustningen i "Comhem-hus" oftast ägs av bostadsrättsföreningen eller hyresvärden så det är en part till som ska vara intresserad av en uppgradering. Jag känner mig rätt säker på att dina 10Mbits inte beror på Comhem/Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Man ska tänka på att utrustningen i "Comhem-hus" oftast ägs av bostadsrättsföreningen eller hyresvärden så det är en part till som ska vara intresserad av en uppgradering. Jag känner mig rätt säker på att dina 10Mbits inte beror på Comhem/Tele2.

Jag brukar säga att "ComHem" har man för att någon annan valt åt en. Och när hyresvärden väl valt "Comhem" så är det sällan det förändras utan man sitter fast i ett monopol med dyra priser utan att kunna byta till något annat. Och detta trots att man sitter mitt i Stockholm.
Dumt att klaga egentligen då jag bor bra, har "ok" bredband och mat på bordet. Det är bara surt att det ska ta flera dagar att ta offsitebackup på sitt system.

Permalänk
Medlem

För hyresvärdar är tyvärr Comhem oerhört smidigt. Det löser både TV & bredband. Behövs knappt någon utrustning installerad i byggnaden mer än en coax-slinga och en förstärkare. För de boende är det en katastrof då det omöjliggör grupp-priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

För hyresvärdar är tyvärr Comhem oerhört smidigt. Det löser både TV & bredband. Behövs knappt någon utrustning installerad i byggnaden mer än en coax-slinga och en förstärkare. För de boende är det en katastrof då det omöjliggör grupp-priser.

Hos oss är det stjärnnät i fastigheten med Coax (en Coax till varje lägenhet ner till källaren) och fiber till huset. Så det torde vara en lätt historia att uppgradera oss till "10G". Men det är väl tusentals hus som ska tas hand om I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

För hyresvärdar är tyvärr Comhem oerhört smidigt. Det löser både TV & bredband. Behövs knappt någon utrustning installerad i byggnaden mer än en coax-slinga och en förstärkare. För de boende är det en katastrof då det omöjliggör grupp-priser.

Jag förstår inte hur du menar. Det borde väl vara lika lätt för andra operatörer att dra in ett nät. Dessutom sitter jag i ett Comhem-hus, bostadsrätt visserligen men vi har 100 Mb/s inlagt i hyran. Min bild av historien är att Comhem byggde på tidigare installerade centralantenner. Då fanns koaxialkablarna redan.

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla er med fd. comhem nuvarande Tele2.
Ring och pruta ner abonnemanget. Många vet säkert redan om detta.

Jag ringer alltid när min bindningstid på bredbandet är på väg att löpa ut för att förhandla.

Brukar resultera i att jag får stanna kvar på samma avgift, istället för att betala 100 % mer!

Fungerar även att pruta på mobilabbonemang.

Betalar 299 för Bredband 300/50.
Sedan har jag även mobil hos tele2 så får dubbel hastighet.
Vilket ger mig 600/100 för 299.

Normalt kostar det nog runt 600 per månad.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Jag ringer alltid när min bindningstid på bredbandet är på väg att löpa ut för att förhandla.

I ett "Comhemhus" så har man betydligt sämre förhandlingsförmåga då dom vet att det inte finns några andra ISPer som kunden kan vända sig till. Men ja, jag har i vissa fall kunnat binda abbet och få ner kostnaden lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag förstår inte hur du menar. Det borde väl vara lika lätt för andra operatörer att dra in ett nät. Dessutom sitter jag i ett Comhem-hus, bostadsrätt visserligen men vi har 100 Mb/s inlagt i hyran. Min bild av historien är att Comhem byggde på tidigare installerade centralantenner. Då fanns koaxialkablarna redan.

Det måste ju då dras ett nytt fastighetsnät (som operatör eller fastighetsägare måste bekosta) för egentligen ingen förändring alls. Alla har ju redan tillgång till bredband så varför slösa hundratusentals kronor på det (sett ur en hyresvärds vinkel).

Bor också i BRF med gruppavtal hos Comhem. Prisvärt men väldigt begränsande och hutlöst dyrt med individuella uppgraderingar.

Permalänk
Medlem

Jag fick fiber från telia flera år efter jag flyttade in i min lägenhet.. comhem fanns redan.

Så jag gick från comhem 24mbit till telia 100mbit
(Sen tillbaka till comhem igen )

Permalänk
Skrivet av iXam:

En bekant som bor några portar upp på gatan från mig har fått det installerat och då mailade jag och frågade Tele2 om det är så att dom tar hela gatan när dom ändå är igång. Svaret blev att dom inte vet när dom kommer ta min bostad och kan inte ens höfta om när det skulle kunna ske.
Frågan är om dom ens kommer uppgradera hyreslägenheter.
Men det är ju många hus som det ska bytas optik på och inget man kan göra remote.
Extremt surt att bo i ett hyreshus med en ISP (gamla Comhem) med max 10Mbit/s år 2022 och få betala ~490:- för det i månaden.
Nåja, kunde vara värre. Och det lär det väl bli då priserna kommer vara hutlösa när dom väl uppgraderar.

/MvH, Surgubben.

Det var det jag misstänkte. Det blir när det blir helt enkelt...
Våran BRF har förvisso gruppavtal med 250/50 Mbit med möjlighet att få upp hastigheten nedströms, dock till hutlösa priser.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Hej!
Sen tre dagar tillbaka har jag upplevt packet-loss från ingenstans (har Tele2 300/10 via Coaxial). Haft ett sånt problem tidigare och då visade det sig vara min nätverks-kabel som orsakade det men nu är ju den bytt och det har fungerat sedan maj månad. Någon mer som upplever detta eller har någon idé på lösning? Eller ska jag bara vända mig till Tele2 direkt?

Mvh Lindhan

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhan:

Hej!
Sen tre dagar tillbaka har jag upplevt packet-loss från ingenstans (har Tele2 300/10 via Coaxial). Haft ett sånt problem tidigare och då visade det sig vara min nätverks-kabel som orsakade det men nu är ju den bytt och det har fungerat sedan maj månad. Någon mer som upplever detta eller har någon idé på lösning? Eller ska jag bara vända mig till Tele2 direkt?

https://i.imgur.com/SfhVqrC.png

Mvh Lindhan

Har du testat från en annan dator? Får du det från flera andra enheter är det uppkopplingen och då måste du ringa Tele2. Om du inte har någon sekundär dator själv, kanske någon bekant som har en bärbar (helst med nätverkskabelport) att ta med och testa.

Jag provade https://packetlosstest.com/ själv (mot Tysklands server) men det är 0% här i alla fall.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt trött på att man blir mer eller mindre låst till deras sketna router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Fruktansvärt trött på att man blir mer eller mindre låst till deras sketna router.

Kan antagligen ganska lätt sätta upp en egen router bakom så länge allt kopplas till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan antagligen ganska lätt sätta upp en egen router bakom så länge allt kopplas till den

Testat att bridge:a men fick rätt kraftig prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har du testat från en annan dator? Får du det från flera andra enheter är det uppkopplingen och då måste du ringa Tele2. Om du inte har någon sekundär dator själv, kanske någon bekant som har en bärbar (helst med nätverkskabelport) att ta med och testa.

Jag provade https://packetlosstest.com/ själv (mot Tysklands server) men det är 0% här i alla fall.

Tack för svar och assistans!
Har inte den möjligheten men av nån konstig anledning räckte det att dra en omstart av routern en gång till, det var det första jag gjorde men sen testade jag igen och då försvann det. Otroligt märkligt..

Synd att man är tvingad till att använda Tele2, alltid upplevt problem med det oavsett vart jag bott.

/Lindhan

Visa signatur

Lenovo Legion 5 15" - AMD Ryzen™ 7 5800H - Nvidia GeForce RTX 3070 (W)130 - 16 GB DDR4 3200MHz - M.2 PCIe NVMe SSD 1000 GB - ASUS VG259QM 240hz

Permalänk
Medlem

Tjena

Skall flytta till ett nyprod som har Tele 2. Hur fungerar det med deras default router? Har köpt en Dream Router som jag vill använda istället , är det bara att byta ut eller behöver man fiber converter osv?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Skall flytta till ett nyprod som har Tele 2. Hur fungerar det med deras default router? Har köpt en Dream Router som jag vill använda istället , är det bara att byta ut eller behöver man fiber converter osv?

I min C3 så slår jag bara på Bridge Mode om jag vill använda en egen router efter.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tjena

Skall flytta till ett nyprod som har Tele 2. Hur fungerar det med deras default router? Har köpt en Dream Router som jag vill använda istället , är det bara att byta ut eller behöver man fiber converter osv?

Skrivet av Ugga:

I min C3 så slår jag bara på Bridge Mode om jag vill använda en egen router efter.

Om det är nyprod får man förutsätta att det är Tele2 Fiber, inte coax. Om så är fallet skulle jag lägga mina slantar på att du kan köra din Dream Router direkt i ethernetjacket i väggen.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är den nya 10g tekniken än det Comhem kallar FiberKoax?
Är det ännu en sminkad gris eller är det "riktigt bredband" för en gång skull med höga hastigheter och låg latency?

Jag har "tre hål i väggen" och FiberKoax via vår samfällighet och får helt ok hastigheter över ethernet men via Wifi är hastigheten väldigt varierande.

Min (Comhem C2) router är kopplad till ett sånt här uttag på nedervåningen:
https://images.ctfassets.net/lqy9luz7fyfj/7jt9vYRDBSc4iaaQMEq...

Och sen har jag detta uttag som inte används till något på övervåningen:
https://i.imgur.com/xMljIt1.jpg

Är det någon som vet om man kan använda båda uttagen samtidigt? T ex använda uttaget på övervåningen för en extra accesspunkt eller liknande? (har ni nån rekommendation på nån bra isåfall?)

Mitt slutmål är att kunna koppla en stationära dator med ethernet så att jag slipper WiFi på den och enda sättet att lösa det idag är att dra kabel från nedervåningen hela vägen upp vilket inte är optimalt...

Har kikat lite på mesh nät som ett annat alternativ men det verkar vara en djungel av olika produkter med väldigt varierande kvalitet och pris, och då är det heller ingen garanti att täckningen förbättras även om jag skulle tro att den blir något bättre iallafall.
Vad har ni för erfarenheter av den typen av nät/produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ndr:

Hur mycket bättre är den nya 10g tekniken än det Comhem kallar FiberKoax?
Är det ännu en sminkad gris eller är det "riktigt bredband" för en gång skull med höga hastigheter och låg latency?

Jag har "tre hål i väggen" och FiberKoax via vår samfällighet och får helt ok hastigheter över ethernet men via Wifi är hastigheten väldigt varierande.

Min (Comhem C2) router är kopplad till ett sånt här uttag på nedervåningen:
https://images.ctfassets.net/lqy9luz7fyfj/7jt9vYRDBSc4iaaQMEq...

Och sen har jag detta uttag som inte används till något på övervåningen:
https://i.imgur.com/xMljIt1.jpg

Är det någon som vet om man kan använda båda uttagen samtidigt? T ex använda uttaget på övervåningen för en extra accesspunkt eller liknande? (har ni nån rekommendation på nån bra isåfall?)

Mitt slutmål är att kunna koppla en stationära dator med ethernet så att jag slipper WiFi på den och enda sättet att lösa det idag är att dra kabel från nedervåningen hela vägen upp vilket inte är optimalt...

Har kikat lite på mesh nät som ett annat alternativ men det verkar vara en djungel av olika produkter med väldigt varierande kvalitet och pris, och då är det heller ingen garanti att täckningen förbättras även om jag skulle tro att den blir något bättre iallafall.
Vad har ni för erfarenheter av den typen av nät/produkter?

10g är om jag kommer ihåg rätt en uppdaterad version av fiberkoax med fiber närmare kund och synkrona hastigheter , du kan använda båda uttagen samtidigt om dom är inkopplade och du har dubbla abbonemang se det som benämns som router som ett modem.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

10g är om jag kommer ihåg rätt en uppdaterad version av fiberkoax med fiber närmare kund och synkrona hastigheter , du kan använda båda uttagen samtidigt om dom är inkopplade och du har dubbla abbonemang se det som benämns som router som ett modem.

Aha ok, får väl se när det kommer till vårt hus

Jag flyttade upp routern till övervåningen och uttaget där och nu får ut ca 400-500mbit på min 600mbit förbindelse vilket är helt ok.
Precis som du sa krävdes det dubbla abonnemang för att köra med båda uttag samtidigt men det är inte värt.

Kanske köper ett mesh-kit istället så signalen blir bättre (förhoppningsvis) på nedervåningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Ett tips till alla er med fd. comhem nuvarande Tele2.
Ring och pruta ner abonnemanget. Många vet säkert redan om detta.

Jag ringer alltid när min bindningstid på bredbandet är på väg att löpa ut för att förhandla.

Brukar resultera i att jag får stanna kvar på samma avgift, istället för att betala 100 % mer!

Fungerar även att pruta på mobilabbonemang.

Betalar 299 för Bredband 300/50.
Sedan har jag även mobil hos tele2 så får dubbel hastighet.
Vilket ger mig 600/100 för 299.

Normalt kostar det nog runt 600 per månad.

Jag har också dansat den här valsen några år men nu när jag ringde så var det omöjligt, väldigt trött och irriterad över att jag ens försökte. Men det är klart att som kund gå från 1200mbit till 100mbit och ändå betala 33% mer är otroligt oattraktivt. Brukar gå bra att förlänga men men. Problemet är ju att jag sitter i comhemhus så kan inte hota med att lämna. Vad brukar du/ni använda för argument? Ofta har de ju erbjudande för nykund men att man inte kan hoppa på dem som befintlig kund, dock kan man skriva kontrakt på tex ens partner och sedan hoppa fram och tillbaka för att för ta del av nykundserbjudandet. Otroligt störigt när man är påtvingad dessa och deras prissättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Jag har också dansat den här valsen några år men nu när jag ringde så var det omöjligt, väldigt trött och irriterad över att jag ens försökte. Men det är klart att som kund gå från 1200mbit till 100mbit och ändå betala 33% mer är otroligt oattraktivt. Brukar gå bra att förlänga men men. Problemet är ju att jag sitter i comhemhus så kan inte hota med att lämna. Vad brukar du/ni använda för argument? Ofta har de ju erbjudande för nykund men att man inte kan hoppa på dem som befintlig kund, dock kan man skriva kontrakt på tex ens partner och sedan hoppa fram och tillbaka för att för ta del av nykundserbjudandet. Otroligt störigt när man är påtvingad dessa och deras prissättning.

Hm, har alltid fått till något som är billigare. Sist jag förhandlade så fanns det ett företag som gick att ha som alternativ för comhem. Samma "nät" verkade dom vara inkopplade på. Kommer inte ihåg företagets namn, men dom blev inte långvariga.

Dom hade i alla fall samma hastighet för mindre än hälften av priset, så jag sade bara att jag skulle byta till dom, om jag inte fick samma pris!

Jag undrar egentligen vad vinsten är per bredbandskund.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hm, har alltid fått till något som är billigare. Sist jag förhandlade så fanns det ett företag som gick att ha som alternativ för comhem. Samma "nät" verkade dom vara inkopplade på. Kommer inte ihåg företagets namn, men dom blev inte långvariga.

Dom hade i alla fall samma hastighet för mindre än hälften av priset, så jag sade bara att jag skulle byta till dom, om jag inte fick samma pris!

Jag undrar egentligen vad vinsten är per bredbandskund.

Egentligen lite underligt att Konkurrensverket är helt ok med att en operatör som Tele2 har monopol på "fiber"-coax.

Minns den där leverantören som du nämner. Men det var väl fortfarande Tele2 som jag förstod. Lite som Halebop och Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Jag har också dansat den här valsen några år men nu när jag ringde så var det omöjligt, väldigt trött och irriterad över att jag ens försökte. Men det är klart att som kund gå från 1200mbit till 100mbit och ändå betala 33% mer är otroligt oattraktivt. Brukar gå bra att förlänga men men. Problemet är ju att jag sitter i comhemhus så kan inte hota med att lämna. Vad brukar du/ni använda för argument? Ofta har de ju erbjudande för nykund men att man inte kan hoppa på dem som befintlig kund, dock kan man skriva kontrakt på tex ens partner och sedan hoppa fram och tillbaka för att för ta del av nykundserbjudandet. Otroligt störigt när man är påtvingad dessa och deras prissättning.

Skumt ringde förra månaden och förlängde mitt 1200/100 för 299kr/mån i ett år till.
Allt jag frågade var. "Hej som du ser har jag kraftigt rabatterat pris på mitt abonnemang, går det förlänga detta då ni fortfarande erbjuda det priset på eran hemsida eller måste jag gå ner i hastighet och sen höja själv?" Han sa ge mig 3 min. Sen kom han tillbaka och sa att det var förlängt i ett år till.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Hm, har alltid fått till något som är billigare. Sist jag förhandlade så fanns det ett företag som gick att ha som alternativ för comhem. Samma "nät" verkade dom vara inkopplade på. Kommer inte ihåg företagets namn, men dom blev inte långvariga.

Dom hade i alla fall samma hastighet för mindre än hälften av priset, så jag sade bara att jag skulle byta till dom, om jag inte fick samma pris!

Jag undrar egentligen vad vinsten är per bredbandskund.

Skrivet av Ahlen:

Skumt ringde förra månaden och förlängde mitt 1200/100 för 299kr/mån i ett år till.
Allt jag frågade var. "Hej som du ser har jag kraftigt rabatterat pris på mitt abonnemang, går det förlänga detta då ni fortfarande erbjuda det priset på eran hemsida eller måste jag gå ner i hastighet och sen höja själv?" Han sa ge mig 3 min. Sen kom han tillbaka och sa att det var förlängt i ett år till.

Andra gången gillt! Ringde först abonnemangsavdelningen, han var trevlig men kunde inget göra sa han - kopplade mig till uppsägning och där la jag in charmoffensiven och lyckades ro det i hamn, slutet gott. Nu hoppas jag dock att under detta år bli en fri människa och få fiber i min lägenhet, slippa detta för gott. Jag vill tacka min mor, far och @AllMessedUp samt @Ahlen för att ni trodde på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Andra gången gillt! Ringde först abonnemangsavdelningen, han var trevlig men kunde inget göra sa han - kopplade mig till uppsägning och där la jag in charmoffensiven och lyckades ro det i hamn, slutet gott. Nu hoppas jag dock att under detta år bli en fri människa och få fiber i min lägenhet, slippa detta för gott. Jag vill tacka min mor, far och @AllMessedUp samt @Ahlen för att ni trodde på mig.

Yay! Bra jobbat!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070