Färdigbyggd dator, Inet VS Webhallen

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd dator, Inet VS Webhallen

Tjena

Behöver lite köpråd mellan två färdigbyggda datorer så jag vänder mig såklart till proffsen.

Efter har kollat på nya Battlefield 2042 trailern insåg jag direkt att nu äre dags för en uppgradering och det är snabbt!

Det står mellan två stycken 3080 configs med exakt samma pris 33 900 kr från Inet och Webhallen. Såklart vill jag veta vilken ni tror kommer prestera bäst eftersom jag inte kan komma fram till någon bra slutsats.

Webhallen:

MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Intel Core i9-11900K
Chassi: Lian Li Lancool ll / Mesh A-RGB / Tempered Glass

https://www.webhallen.com/se/product/339051-Webhallen-Config-...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inet:

Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB VISION OC
AMD Ryzen 9 5900X
Chassi: Corsair 4000D Airflow Vit

https://www.inet.se/produkt/1514016/inet-koncept-rtx-3080-icu...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina tankar är att Inet's dator kommer 5900x vilket tydligen är en "bättre" processor. Vissa kommentarer jag hittat säger att den är betydligt bättre än i9-11900K men jag har inte hittat några bevis på detta. Alla benchmarks jag kollat på visar oftast en 5% fps skillnad där Intel och AMD tar turer om vilken som ligger först. Jag vet att AMD är mycket snabbare än Intel utanför spel men just nu så är det spel i fokus.

Webhallens dator har ett riktigt bra kort MSI 3080 SUPRIM X där tydligen många har fått ut en hel del genom överklockning. Kortets max power limit är 430 W medans Inet's Gigabyte Vision's max är 370 W.

Även om jag skulle överklocka båda korten tror ni att prestandan av Webhallens bättre grafkkort skulle överstiga Inets config med den bättre processorn?

Går i9-11900K att överklocka bättre än 5900x? (Har aldrig överklockat AMD processor, eller ägt en)

Sen såg jag att Webhallens dator inte har någon chassi fläkt där bak som tar ut luft dom kör bara genom radiatorn med två fläktar till processorn. Hur tror ni temperaturen blir om jag skulle överklocka både grafikkortet och processorn med en sån fläkt uppsättning?

Anledning varför jag är så picky är pga priset. 33900 kr är mycket pengar och jag tycker man ska vara petig när man gör ett så stort köp.

Annars är väl datorerna i princip same same.

Jag lutar mot Webhallens dator just nu. Men det skulle vara så surt om temperaturerna blev påverkade pga deras fläktuppsättning med överklockning. Och dom kör en WD Black SN850 som tydligen ska bli jävligt toasty.

Med 60 extra W tror jag att kan jag klämma ut mer prestanda även med en sämre processor men är inte helt säker.

Sen vet jag ju inte heller om Battlefield 2042 kommer randomly älska AMD processorn och köras mycket bättre på den.

Tack för tips!

rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Viking

Ganska svårt att köpa Webhallens.

Edit: Ett förslag om du kan bygga själv:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ganska svårt att köpa Webhallens.

Edit: Ett förslag om du kan bygga själv:
https://komponentkoll.se/bild/RKzYu.png

Tack för hjälpen! Jag har pratat med Webhallen och den datorn kommer tillbaka snart

Jag letar just nu specifikt efter en vit dator!

Permalänk
Viking
Skrivet av Lurrez:

Tack för hjälpen! Jag har pratat med Webhallen och den datorn kommer tillbaka snart

Jag letar just nu specifikt efter en vit dator!

Edit: Annars är inte Inets variant så dum. Största skillnaden blir att du kan få ett 3080 Ti för samma pengar om du bygger själv.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Köp datorn från den butik som ligger närmast eller du får bäst pris på! Gällande SN850 så har de flesta moderkort inbyggd kylflänsar för M2.SSD så det är inga problem, du kan se det i beskrivningen på moderkortet som du har länkat

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Du kommer få en bättre framtid med en 5900x vs 11900k.
4 kärnor extra är inget att skoja bort.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Får fina grejer annars om du köper "löst" hos Inet och låter dom bygga ihop. Inget Windows med i detta dock så lägg på 1200kr om du vill att dom installerar det också.
Kan såklart bli billigare om du skippar vitt.
Allt finns i lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/iFPvANPRCiXZ4ahEq43stMFj1iM/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Får fina grejer annars om du köper "löst" hos Inet och låter dom bygga ihop. Inget Windows med i detta dock så lägg på 1200kr om du vill att dom installerar det också.
Kan såklart bli billigare om du skippar vitt.
Allt finns i lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/iFPvANPRCiXZ4ahEq43stMFj1iM/namnloshttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/iFPvANPRCiXZ4ahEq43stMFj1iM/namnlos

Det där såg ju fränt ut!

Schysst av er att ta er tid och sätta ihop byggen!

Tack för tipset! Den där builden med MSI grafikkortet eller en 3080 istället för TI låter intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurrez:

Det där såg ju fränt ut!

Schysst av er att ta er tid och sätta ihop byggen!

Tack för tipset! Den där builden med MSI grafikkortet eller en 3080 istället för TI låter intressant!

Den enda nackdelen om du är osäker på att bygga eget är att du får 3års garanti från Webhallen och Inet på allt om du köper deras datorer. Annars kan garantin variera från 1-3år eller i vissa fall längre via tillverkaren.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Ta den butik som har bäst support/garanti.
Man vet aldrig om nåt går sönder

Permalänk

Betala inget 1200 för Windows. Installera det själv och köp nyckel för några tior.

Plocka delarna själv och be butiken bygga den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Frågan är hur duktiga de är på att höra av sig och förklara om vissa delar inte är optimala tillsammans - med förslag på förändringar?