Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tackar. Elgiganten skriver inte ut modellnamn och från telefonen var det svårt att avgöra. Men priset ser ju rätt bra ut ändå.

Väldigt trevligt pris skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer TX3000E WiFi 6 kostar 560:- på amazon.se om nu någon var intresserad av den som det tipsades om på elgiganten.

https://www.amazon.se/dp/B07YVNM1WX/ref=asc_df_B07YVNM1WX1670...

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

På tal om IKEAs rea på "gamingprylar", hur kan ett så stort företag göra ett sånt här misstag? <Uppladdad bildlänk>

CPU-ställ är det faktiska namnet! En väldigt gammal beteckning som hängt kvar och saknar rim och reson

Permalänk
Medlem
Skrivet av aposteriori:

CPU-ställ är det faktiska namnet! En väldigt gammal beteckning som hängt kvar och saknar rim och reson

En del kallade själva datorburken för CPU ganska länge. Andra kallade samma sak för hårddisken (”modermodemet - själva hjärtat i hårddisken”).

Jag tror att det har att göra med en mycket gammal beskrivning av vad en dator är, vanlig i teoretisk beskrivning av datorer på 80-talet och tidigare. Enligt denna beskrivning så är en dator en beräkningsenhet som tar indata från en indataenhet (exempelvis ett tangentbord), behandlar det med hjälp av ett minne, och skickar det till en utdataenhet (exempelvis en skärm). Enligt den beskrivningen är en dator hela setupen på skrivbordet, inklusive skärmen, tangentbordet, musen, skrivaren och vad det kan vara. Då uppstår problemet att man inte har något namn på det som vi kallar datorn. Därför har folk gett den allehanda tekniskt klingande namn, utan att begripa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merge_Tips:

Samma pris som elgiganten haft i typ en månad? Eller är det något nytt jag inte ser?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Dealen som Komplett kör på sin Komplett upgrade 7 plus, HISS eller DISS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppejc:

Dealen som Komplett kör på sin Komplett upgrade 7 plus, HISS eller DISS?

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borttagen tyvärr då det var fel datum.

Minns inte exakt vad det var som ingick men såg ut att vara bra pris det lilla jag kollade, skulle precis kolla in det ordentligt och då var det borta 🤷‍♂️

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ganska säker på att det var denna . Priset kommer jag inte riktigt ihåg men tror det var något mellan 8000 och 9000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Ganska säker på att det var denna . Priset kommer jag inte riktigt ihåg men tror det var något mellan 8000 och 9000.

kostar 9383kr på komponentkoll om man ska matcha grejerna. Dock fanns bara kylaren utan RGB så kanske några kronor mer.

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

En tv-arm för 96 kronor, fick hem den häromdagen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

En tv-arm för 96 kronor, fick hem den häromdagen ...

Funkar bra?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Funkar bra?

Inte plockat upp den men paketet var tungt! Jag antog att det ska vara 960:- istället för 96:- ... Köpte lunch där jag hämtade ut den för högre pris ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

nVidia Shield TV Pro 16GB (2019)

Elgiganten
1790 kr

Power
1795 kr

Prisjakt

Är det nån ny version/produkt på G?

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Är det nån ny version/produkt på G?

Får nästan räkna med det då det verkar vara prissänkningar runt om kring i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maow45:

Detta syntes inte i vyn som inloggad via Benify så är tveksamt.. Men man kanske ska försöka kontakta kundsupport i efterhand och fråga snällt?

Uppföljning på detta; kundservice var mycket bemötande och förklarade att de enkelt bara ville att jag skulle skicka ett formulär med uppgifter om köp och kvittot (8 dagar sedan).

Detta dök upp idag.. rätt besviken på att de tvingar personal att rakt ut ljuga till kund.

Edit: här är länken *med erbjudande fortfarande aktiv* än idag: https://www.samsung.com/se/smartphones/galaxy-z-flip4/buy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Inte plockat upp den men paketet var tungt! Jag antog att det ska vara 960:- istället för 96:- ... Köpte lunch där jag hämtade ut den för högre pris ...

Troligen ännu mer. Denna för 75" kostar ju 2500: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Edit: Här har du samma modell du köpte https://www.computersalg.se/i/5131005/multibrackets-m-univers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leks:

Blev ju helt ok köp, kul att du hittade den

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Är det nån ny version/produkt på G?

Skrivet av LemurenSwe:

Får nästan räkna med det då det verkar vara prissänkningar runt om kring i Europa.

Har någon läst något om det skulle komma ny?
Hittar ingen informationen om det iheller.
Står i valet om man ska köpa en eller ej!
Läst den är bra men börjar bli till åren nu..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FishyFish:

Har någon läst något om det skulle komma ny?
Hittar ingen informationen om det iheller.
Står i valet om man ska köpa en eller ej!
Läst den är bra men börjar bli till åren nu..

Köp vafan, finns inget bättre just nu. Verkar som att det är Nvidia som pushat ut en promotion som gäller för hela EU, gäller till den 18e.

Permalänk

RSS för ”Dagens fynd — enbart tips”-tråden?

(Lite osäker på var jag ska fråga detta)

Jag har lagt till några rss-feeds för Swec. Två fungerar. Men den för ”Dagens fynd — enbart tips”-tråden fungerar inte korrekt:
http://www.sweclockers.com/feeds/forum/trad/999559

Blir bara en lista med repetition av detta:
”Av: användarnamn
Datum tid”
(generaliserat av mig)

Någon som vet vad som är tokigt?
(eller var/till vem jag bättre ställer frågan)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexCooper:

(Lite osäker på var jag ska fråga detta)

Jag har lagt till några rss-feeds för Swec. Två fungerar. Men den för ”Dagens fynd — enbart tips”-tråden fungerar inte korrekt:
http://www.sweclockers.com/feeds/forum/trad/999559

Blir bara en lista med repetition av detta:
”Av: användarnamn
Datum tid”
(generaliserat av mig)

Någon som vet vad som är tokigt?
(eller var/till vem jag bättre ställer frågan)

Fungerar för mig. Kanske den läsare du använder?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Just nu kan du köpa en USB A 3.1 - USB A hona (5 Gbps) 1,5m förlängningskabel hos Amazon för 49 kronor (51% rabatt). Om du köper 5st dras det av 10% ytterligare i kassan, köper du 10st får du 15% extra rabatt (20% med Amazon Prime).

Jag har sedan tidigare exakt samma kabel och den är utav bra kvalitet, riktigt tjock för att ge fin-fin prestanda och skydd. Jag rekommenderar den starkt, och köpte 5st extra själv. Blir bra julklapp till alla i familjen och någon extra över till mig.

https://www.amazon.se/gp/product/B07GZWC8M5

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

(Lite osäker på var jag ska fråga detta)

Jag har lagt till några rss-feeds för Swec. Två fungerar. Men den för ”Dagens fynd — enbart tips”-tråden fungerar inte korrekt:
http://www.sweclockers.com/feeds/forum/trad/999559

Blir bara en lista med repetition av detta:
”Av: användarnamn
Datum tid”
(generaliserat av mig)

Någon som vet vad som är tokigt?
(eller var/till vem jag bättre ställer frågan)

Kul att se andra RSS-användare här i algoritmernas inferno. Den länken funkar för mig också, använder Feedly. Osäker på hur snabbt nya inlägg kommer i mitt flöde dock, men jag får alltid allt.

Permalänk
Skrivet av AlexCooper:

(Lite osäker på var jag ska fråga detta)

Jag har lagt till några rss-feeds för Swec. Två fungerar. Men den för ”Dagens fynd — enbart tips”-tråden fungerar inte korrekt:
http://www.sweclockers.com/feeds/forum/trad/999559

Blir bara en lista med repetition av detta:
”Av: användarnamn
Datum tid”
(generaliserat av mig)

Någon som vet vad som är tokigt?
(eller var/till vem jag bättre ställer frågan)

Även jag har kört RSS på fyndtråden rätt länge, använder den länken och det funkar.
Jag använder den inbyggda RSS läsaren i Thunderbird, har ställt in den på att uppdatera varannan minut, och jag får upp nya inlägg inom 1-2 minuter efter att de postats.

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Fungerar för mig. Kanske den läsare du använder?

Skrivet av merdique:

Kul att se andra RSS-användare här i algoritmernas inferno. Den länken funkar för mig också, använder Feedly. Osäker på hur snabbt nya inlägg kommer i mitt flöde dock, men jag får alltid allt.

Skrivet av crille631:

Även jag har kört RSS på fyndtråden rätt länge, använder den länken och det funkar.
Jag använder den inbyggda RSS läsaren i Thunderbird, har ställt in den på att uppdatera varannan minut, och jag får upp nya inlägg inom 1-2 minuter efter att de postats.

Härligt att se fler med rss. 😊

Jag använder ”Genvägar”-ens Bläddra bland toppnyheter (i en iPhone med iOS 15.7.1). Den funkar fint med diverse rss-feeds; nyteknik.se, svt.se, swec’s nyheter, m.fl.

Det är enbart fynd-tråden (”bara tips”) som ger det konstiga resultatet. Exempel på en som funkar och på tips-tråden:

Permalänk
Skrivet av FredrikForsberg:

Produkt: Komplett Upgrade 7 Plus - 13700KF
Länk: https://www.komplett.se/product/1219977/datorutrustning/dator...
Kategori: Övrigt
Prisjakt:
Pris: 8390:-

OBS: Med koden "klappatoklart"

Jag vet inte om detta är en så bra deal egentligen, men ville tipsa ändå. Jag skulle absolut byta moderkort till ett överklockningsbart (z690/z790) samt uppgradera kylaren rejält. 16Gb internminne känns också lite snålt för denna processor. Med detta sagt går det att byta ut delar i uppgraderingskittet, vet dock inte hur det fungerar med rabatten, eller om priset blir lockande i slutet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikForsberg:

Jag vet inte om detta är en så bra deal egentligen, men ville tipsa ändå. Jag skulle absolut byta moderkort till ett överklockningsbart (z690/z790) samt uppgradera kylaren rejält. 16Gb internminne känns också lite snålt för denna processor. Med detta sagt går det att byta ut delar i uppgraderingskittet, vet dock inte hur det fungerar med rabatten, eller om priset blir lockande i slutet..

Jag ändrade om lite, bytte till 32gb ram, ny kylare och annat moderkort, rabattkoden gav -1800kr

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Jag ändrade om lite, bytte till 32gb ram, ny kylare och annat moderkort, rabattkoden gav -1800kr<Uppladdad bildlänk>

Kort men kanske dum fråga: Går Asus Prime Z690 att uppgradera BIOS på utan kompatibel CPU om det inte stödjer 13th Gen out of the box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kort men kanske dum fråga: Går Asus Prime Z690 att uppgradera BIOS på utan kompatibel CPU om det inte stödjer 13th Gen out of the box?

Stödjer nog inte out of the box 13th gen.
Men ska stödjas efter en BIOS uppdatering

Däremot vad jag kan se saknar kortet bios flashback.
Så du måste ha en kompatibel cpu för göra en bios uppdatering. Och det suger.

På mitt X670E fanns det flashback. Det var super smidigt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB