Permalänk

IKEA Bekant - Ranligt?

Hej! Har IKEA bekant som är elektrist höj/sänkbart. Tycker det är rätt rangligt. Ska man acceptera detta? Otroligt billigt för att vara ett elektrist skrivbord.

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-skrivbord-sitt-sta-vitlas...

Permalänk
Medlem

Jag har två exemplar av det vanliga Bekant-skrivbordet och det är en liten smula rangligt, ja... Men det kommer väl med priset -- som du säger är det ett enormt prisvärt skrivbord ändå, tycker i alla fall jag.

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem

Är det inte de här skrivborden som de gjorde om skivorna för ett par år sedan, så att de skulle bli mycket lättare? Vi har en 4-6 st bekant ståskrivbord på jobbet från ~15, och de är inte alls rangliga.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med detta:
https://www.dpj.se/hoj-och-sankbart-skrivbord/14710-185680-di...

Det är visserligen lite dyrare men jag köpte mitt på rea för ca 4,500:- (120*80)

Permalänk
Medlem

Undvik moderna IKEA bord/skrivbord om priset verkar vara för lågt/billigt. IKEA har har dragit ner på tätheten för att spara pengar både för transport och tillverkning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

"Otroligt billigt" vet jag inte om jag håller med om. Du kan få tex. detta (https://www.azdesign.se/sv/articles/2.742.18797/hoj-och-sankb...) för ca halva priset (2737:- ink moms), jag köpte det (fast i mindre storlek) och det är hur stabilt som helst. Rejält tungt och känns som riktigt bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Jag valde mellan Bekant och Idåsen när jag skulle köpa elektriskt skrivbord.
Jämförde dem i varuhuset och tyckte också Bekant var för rangligt.
Idåsen däremot tyckte jag kändes stadigt och bra så det fick bli det. Lite dyrare men robustare.
Har haft mitt Idåsen nu i drygt två år och har inte ångrat mig.

Visa signatur

Herman

Permalänk

Tack! ska kolla i butiken om jag ser något demo och jämföra med mitt hur det är. Har gjort allt rätt när jag monterade så vet det inte kan bli bättre på något vis.

Det är bara rangligt när jag tar i så det är ju inte super duper rangligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Tack! ska kolla i butiken om jag ser något demo och jämföra med mitt hur det är. Har gjort allt rätt när jag monterade så vet det inte kan bli bättre på något vis.

Det är bara rangligt när jag tar i så det är ju inte super duper rangligt.

Det blir ju snabbt obekvämt att behöva höfta hela tiden med kroppen/händerna om skrivbordet svajar för mycket, lite grann är förståeligt. För 5000:- kan man begära desto mer.

Jag tror Kinnarps ville ha kring eller lite över 4000:- för ett höj och sänkbart bord, visserligen ett 140x80cm. Minns inte exakt. Ett fast kostade lite över 2000:- hemkört och monterat.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Det blir ju snabbt obekvämt att behöva höfta hela tiden med kroppen/händerna om skrivbordet svajar för mycket, lite grann är förståeligt. För 5000:- kan man begära desto mer.

Jag tror Kinnarps ville ha kring eller lite över 4000:- för ett höj och sänkbart bord, visserligen ett 140x80cm. Minns inte exakt. Ett fast kostade lite över 2000:- hemkört och monterat.

Läste något att man kan försöka trycka benen så mycket åt sidan som möjligt så kan det rätta till sig. Ska testa det framöver.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Det blir ju snabbt obekvämt att behöva höfta hela tiden med kroppen/händerna om skrivbordet svajar för mycket, lite grann är förståeligt. För 5000:- kan man begära desto mer.

Jag tror Kinnarps ville ha kring eller lite över 4000:- för ett höj och sänkbart bord, visserligen ett 140x80cm. Minns inte exakt. Ett fast kostade lite över 2000:- hemkört och monterat.

Det funkade inte. Och jäklar vad svajigt det var när man höjde det så man står vid det. Känns som det är själva benen mer än själva fästet i bordet som är svajigt.

Permalänk

Sådär, beställt lite nya skruvar och ska montera om. Trodde jag gjort allt rätt men kommer nu ihåg att vissa skruvar inte gick att dra åt.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att köpa ett Bekant, men läser alltmer att det är ranligt. Särskilt den höj/sänk-bara modellen. Är det fler som kan ge lite input här? Tack

Permalänk
Medlem

Mitt är inte höjbart men är rangligt trots att det har 3 ben. (skivan är byggd för att passa i ett hörn). Det gamla skrivbordet är otroligt stadigt om man jämför. Köpte det för minst 10 år sen och blev negativt överraskad av den sunkiga kvaliteten på det nya bordet. De passar bra ihop i lilla kontoret dock för skivorna är spegelvända.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

IKEA har blivit extremt dåligt. Är i princip bara deras köttbullar, servetter, blockljus och deras blå kasse som håller någorlunda länge numera.

Min bedömning på IKEA är: Spring för livet. Har du några produkter från 90-talet eller tidigare är dom väl kanske OK.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Jag var sugen på att köpa ett Bekant, men läser alltmer att det är ranligt. Särskilt den höj/sänk-bara modellen. Är det fler som kan ge lite input här? Tack

Köpte ett Rodulf för några år sedan som är i princip som de flesta andra på AJ, Az, m.m. (samma tillverkare tror jag) Det är rangligt.
Tittat flera gånger på Bekant men tycker inte heller det är tillräckligt stadigt.

Så jag köpte för ett par månader sedan en Idåsen och vilken skillnad! Stabilt som bara den. Sambon har mitt gamla Rodulf så jag kan jämföra dom, det är som natt och dag.

Det handlar ofta att det inte finns ett stag mellan foten och benen, eftersom de är T-ben så blir det mer rangligt. Med Idåsen så är den nedre delen ett A-ben vilket ger mer stadga. Tror att Kinnarp har T-ben och lyckas behålla stadgan, men är inte säker, för lite erfarenhet om det alltid är så.

Så om du vill ha ett bättre skrivbord, åk och känn på Idåsen eller på Kinnarps skrivbord hur de känns innan du köper.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

IKEA har blivit extremt dåligt. Är i princip bara deras köttbullar, servetter, blockljus och deras blå kasse som håller någorlunda länge numera.

Min bedömning på IKEA är: Spring för livet. Har du några produkter från 90-talet eller tidigare är dom väl kanske OK.

Håller med dig till viss del, en del saker på IKEA har blivit rätt dåliga. Men hittar bra saker där fortfarande. En sak som de har gjort som är så mycket sämre är lack/målningen på t.ex Idåsen svart bordskiva, LISABO svarta köksbord och Utespelare. Köksbordet går inte att göra rent, helt omöjligt. Om man drar med fingret lämnar det märken som är svåra att få bort. Värdelöst.

Idåsen underrede verkar vara bra och köpt flera saker nyligen som håller bra kvalité.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact