AMD RX 6800(XT)/RX 6900 XT överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det är ju riktigt bra om man redan har dom övriga vattenkylningsprylarna som behövs, men vad går det loss på totalt om man inte har det?

Ja det blir nog ovärt i slutändan. 2-3000 blir det om man ska ha vettiga saker. Jag överväger att avbryta min beställning efter att ha läst lite mer om Gigabyte och främst deras vattenblock.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Det är ju riktigt bra om man redan har dom övriga vattenkylningsprylarna som behövs, men vad går det loss på totalt om man inte har det?

Man kan nog räkna med ungefär 800kr+ för tank+pump, 600kr för radiator och sen slang och nipplar och kylvätska. 1500-2000kr?

Men då är man ju en bra bit att kyla cpun också, lite mer radiatorer, eller bara större och ett cpu block och 2 nipplar till.

Kör själv ett ganska överdimisionerat kylsystem med dubbla 420mm radiatorer, (större än dubbla 480mm).
Max rpm vid full belastning är 850rpm på fläktarna.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Man kan nog räkna med ungefär 800kr+ för tank+pump, 600kr för radiator och sen slang och nipplar och kylvätska. 1500-2000kr?

Men då är man ju en bra bit att kyla cpun också, lite mer radiatorer, eller bara större och ett cpu block och 2 nipplar till.

Kör själv ett ganska överdimisionerat kylsystem med dubbla 420mm radiatorer, (större än dubbla 480mm).
Max rpm vid full belastning är 850rpm på fläktarna.
https://i.imgur.com/y10csjG.jpg

Vackert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ja det blir nog ovärt i slutändan. 2-3000 blir det om man ska ha vettiga saker. Jag överväger att avbryta min beställning efter att ha läst lite mer om Gigabyte och främst deras vattenblock.

Skrivet av TaunyTiger:

Man kan nog räkna med ungefär 800kr+ för tank+pump, 600kr för radiator och sen slang och nipplar och kylvätska. 1500-2000kr?

Men då är man ju en bra bit att kyla cpun också, lite mer radiatorer, eller bara större och ett cpu block och 2 nipplar till.

Kör själv ett ganska överdimisionerat kylsystem med dubbla 420mm radiatorer, (större än dubbla 480mm).
Max rpm vid full belastning är 850rpm på fläktarna.
https://i.imgur.com/y10csjG.jpg

Inte så farligt som jag trodde iallafall. Man kanske hamnar nånstans i trakten av vad dom sålde det luftkylda för tidigare (8555kr) då eller?

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Inte så farligt som jag trodde iallafall. Man kanske hamnar nånstans i trakten av vad dom sålde det luftkylda för tidigare (8555kr) då eller?

De kan du definitivt göra, anpassa radiatorer efter chassit. Ska du bygga vattenkylning, planera in en eventuell cpu på vattenkylning, Kan bli en framtida investering med din vattenkylda gpu.

Men de viktigaste om du ska ha en gpu med vattenblock är ju de väsentliga delarna,: tank:pump:radiator:niplar:slang:vatten.
Ska man köra cpu tillkommer cpublock:nipplar + eventuellt en radiator till. Har själv aldrig testat, men en 360mm för både cpu och gpu? Har du plats för dubbla 240mm(280mm) om du i framtiden vill vattenkyla cpun?

Personligen förstår jag inte riktigt varken användaren eller chassi tillverkaren som bygger för costumloop. 140mm fläktar är väl de som eftersträvas? Flyttar mer luft på samma rpm som en 120mm, och ger dessutom en större bredd på radiatorn.

Hade alla dagar i veckan kört på 140mm framför 120mm, ett tips från mig. Om de passar i chassit eller ditt framtida chassit.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Alphahanne

Neeeeej nej nej neeeeej =), tyckte jag förklarade "bra" men självklart neeeeeeeej

Jag uppdaterar varje gång, inför senaste uppdateringen hade jag de tidigare men även där så blev systemet instabilt, backar vi bandet tre steg bakåt så är allt klockrent, kan ej namnet på den versionen men nu och likaså den innan har allt barkat åt helsike.

Så nek, jag uppdaterar varje gång men de senaste två versionerna gillar mitt system inte, random reboots, har låga temperaturer på 35-60c beroende på idle/spelande, låg användning på minnen (likt låga temp) som CPU (aldrig över 65c, Ryzen 3700x), kan inte hitta något annat fel i systemet heller med felsökningar, därav min fråga som kan varit luddig utformad, ber om ursäkt för det

Tänkte väl ändå.

Svårt för mig säga något egentligen eftersom jag aldrig haft sådana problem. Måste pressa hårt med lite för hög OC för att få något att balla ur, varit så ända sedan jag skaffade mitt kort. Var för övrigt likadant med det 5700 XT jag hade innan.

Det låter ju som att något är väldigt instabilt. Kanske dags för en fullständig ominstallation? Är alla andra drivrutiner också up to date? Kan ditt nätaggregat vara kasst? Kan vara flera anledningar till sådana problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@Alphahanne

Alla komponenter är 1.5-2 år gamla men visst kan något vara knas och jag har en lite aning om varför men kan INTE säga bu eller bä.
Frun började studera för några månader sedan och det installerades program som hon behövde, det var först då som dessa problem uppstod, en ren installation på allt igen behövs (inte gjorts sedan ny) men får vänta tills hon är klar med studierna.

Ska testa med de drivrutinerna igen som jag vet fungerade bra, kör med Adrenalins egna undervoltning också då de spelen jag spelar inte är så värst krävande, det fungerade väldigt bra med de drivrutinerna jag nu ska köra igen.

Tack för svar, en nyinstallation så får vi se vart det barkar när frun väl är klar med sina studier blir bra.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

De kan du definitivt göra, anpassa radiatorer efter chassit. Ska du bygga vattenkylning, planera in en eventuell cpu på vattenkylning, Kan bli en framtida investering med din vattenkylda gpu.

Men de viktigaste om du ska ha en gpu med vattenblock är ju de väsentliga delarna,: tank:pump:radiator:niplar:slang:vatten.
Ska man köra cpu tillkommer cpublock:nipplar + eventuellt en radiator till. Har själv aldrig testat, men en 360mm för både cpu och gpu? Har du plats för dubbla 240mm(280mm) om du i framtiden vill vattenkyla cpun?

Personligen förstår jag inte riktigt varken användaren eller chassi tillverkaren som bygger för costumloop. 140mm fläktar är väl de som eftersträvas? Flyttar mer luft på samma rpm som en 120mm, och ger dessutom en större bredd på radiatorn.

Hade alla dagar i veckan kört på 140mm framför 120mm, ett tips från mig. Om de passar i chassit eller ditt framtida chassit.

Nja, personligen är jag nog inte intresserad av custom loop, det känns som det är lite överkurs för mig. Var mest bara nyfiken på vad den slutgiltiga prislappen skulle hamna på.

Så, för mig är det nog luftkylt grafikkort som gäller. Synd bara att man inte hann på det andra som kostade 8555:- under en kort tid. Det hade jag kunnat tänka mig att betala för det kortet.

Permalänk
Medlem

Även jag slog till på detta Gigabyte Radeon RX 6900 XT med vattenkylning.
Beställde först Gigabyte GeForce RTX 3070, kommer imorgon. Men 6900 XT är några steg upp för samma pengar + ev extra kylning.
Är detta redo att användas vid leverans eller måste jag komplettera med separat vattenkylning också? Tolkar er som att det behövs.
Har aldrig haft något med vattenkylning förut.

Till detta ska jag köra i7, 13700K 3.4 GHz med vattenkylning be quiet! Silent Loop 2 360mm samt moderkortet ASUS ROG Strix Z790.

Kommer inte överklocka, är nöjd med prestandan som den är. Åtminstone ett bra tag framåt.

Edit: Ja nu insåg jag att det behövs såklart pump osv.
Finns det något färdigt paket att köpa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Alphahanne

Alla komponenter är 1.5-2 år gamla men visst kan något vara knas och jag har en lite aning om varför men kan INTE säga bu eller bä.
Frun började studera för några månader sedan och det installerades program som hon behövde, det var först då som dessa problem uppstod, en ren installation på allt igen behövs (inte gjorts sedan ny) men får vänta tills hon är klar med studierna.

Ska testa med de drivrutinerna igen som jag vet fungerade bra, kör med Adrenalins egna undervoltning också då de spelen jag spelar inte är så värst krävande, det fungerade väldigt bra med de drivrutinerna jag nu ska köra igen.

Tack för svar, en nyinstallation så får vi se vart det barkar när frun väl är klar med sina studier blir bra.

Min poäng är att det kan vara lätt glömma bort drivrutinerna för chipset. De som windows själv installerar är aldrig bra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Min poäng är att det kan vara lätt glömma bort drivrutinerna för chipset. De som windows själv installerar är aldrig bra.

japp, de installeras alltid efter GPU´n fått sina uppdaterade.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ja det blir nog ovärt i slutändan. 2-3000 blir det om man ska ha vettiga saker. Jag överväger att avbryta min beställning efter att ha läst lite mer om Gigabyte och främst deras vattenblock.

Jag avbokade det vattenkylda 6900xt igår. Har inte vattenkylning idag och gillar verkligen inte Gigabyte så nej... Priset ska inte styra i detta fall. Det blir 7900 framöver istället 🙂

Permalänk
Viking
Skrivet av Jewhan L:

Även jag slog till på detta Gigabyte Radeon RX 6900 XT med vattenkylning.
Beställde först Gigabyte GeForce RTX 3070, kommer imorgon. Men 6900 XT är några steg upp för samma pengar + ev extra kylning.
Är detta redo att användas vid leverans eller måste jag komplettera med separat vattenkylning också? Tolkar er som att det behövs.
Har aldrig haft något med vattenkylning förut.

Till detta ska jag köra i7, 13700K 3.4 GHz med vattenkylning be quiet! Silent Loop 2 360mm samt moderkortet ASUS ROG Strix Z790.

Kommer inte överklocka, är nöjd med prestandan som den är. Åtminstone ett bra tag framåt.

Edit: Ja nu insåg jag att det behövs såklart pump osv.
Finns det något färdigt paket att köpa till?

Kanske går att lösa med det här?
https://www.amazon.se/-/en/dp/B06XXF4Q68/ref=twister_B072XQXB...
Och
https://www.amazon.se/dp/B0849SJMCW/ref=asc_df_B0849SJMCW1669...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Detta ser ju ut att kunna fungera!
Någon mer som har någon input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jewhan L:

Detta ser ju ut att kunna fungera!
Någon mer som har någon input?

https://www.inet.se/produkt/5320588/alphacool-eissturm-gaming...
Kanske? Om dimensionerna är rätt för slang/anslutning.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jewhan L:

Detta ser ju ut att kunna fungera!
Någon mer som har någon input?

Du behöver också lösa kylning för VRAM och VRM.
T.ex (har inte kollat om de skulle passa): https://www.amazon.se/-/en/dp/B07GN969QM/ref=sr_1_7?crid=23GA...

Sedan vet jag inte om G12:an passar bra på ett 6900 XT.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Hursom har du lite jobb framför dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

https://www.inet.se/produkt/5320588/alphacool-eissturm-gaming...
Kanske? Om dimensionerna är rätt för slang/anslutning.

Alphacool-Kitet från Inet är nog ett mycket bättre alternativ än Kraken G12 + X53.

Köper man ett vattenkylt grafikkort med fint "full-cover"-block vill man ju använda detta block.

Annars hittar du ganska lätt en beggad pump, lite slang och en radiator för ~500kr på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du behöver också lösa kylning för VRAM och VRM.
T.ex (har inte kollat om de skulle passa): https://www.amazon.se/-/en/dp/B07GN969QM/ref=sr_1_7?crid=23GA...

Sedan vet jag inte om G12:an passar bra på ett 6900 XT.

Aldrig hört talas om dessa förut VRAM/VRM

Hur kan jag ta reda på om detta kittet från Inet skulle passa på grafikkortet?

Cpun jag installerade idag, Intel Core i7 13700K 3.4 GHz, så kör jag Silent Loop 2, 360 mm vattenkylning och det är ju ett slutet system så jag vill inte hitta något som ska kombineras gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Då får du läsa på en hel del. Men jag skulle råda dig att skippa detta kort då det krävs mycket jobb och erfarenhet för att få det att fungera utan att ha sönder kortet.

Permalänk

Kanske inte riktigt hänger med men varför skulle man behöva extra kylning på gigabyte kortet när det har ett full cover block med backplate?
Köpte själv detta kort och det ser ut att komma på posten under måndagen.
Bara att skruva på 2 anslutningar som passar slangen man använder och koppla in till vattenkylningen.
Har bara kört vattenkylt senaste 15 åren så när detta kort kom så lämnade jag tillbaks mitt 6700 xt då jag inte hittade ett kompatibelt vattenblock till det, att köra luftkylning tycker jag blir på tok för varmt och låter för mycket med dagens kort.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 990 Pro / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Viking
Skrivet av Lifestream:

Kanske inte riktigt hänger med men varför skulle man behöva extra kylning på gigabyte kortet när det har ett full cover block med backplate?
Köpte själv detta kort och det ser ut att komma på posten under måndagen.
Bara att skruva på 2 anslutningar som passar slangen man använder och koppla in till vattenkylningen.
Har bara kört vattenkylt senaste 15 åren så när detta kort kom så lämnade jag tillbaks mitt 6700 xt då jag inte hittade ett kompatibelt vattenblock till det, att köra luftkylning tycker jag blir på tok för varmt och låter för mycket med dagens kort.

Svårt om man inte har vattenkylning dock.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifestream:

Kanske inte riktigt hänger med men varför skulle man behöva extra kylning på gigabyte kortet när det har ett full cover block med backplate?
Köpte själv detta kort och det ser ut att komma på posten under måndagen.
Bara att skruva på 2 anslutningar som passar slangen man använder och koppla in till vattenkylningen.
Har bara kört vattenkylt senaste 15 åren så när detta kort kom så lämnade jag tillbaks mitt 6700 xt då jag inte hittade ett kompatibelt vattenblock till det, att köra luftkylning tycker jag blir på tok för varmt och låter för mycket med dagens kort.

Han har inte vattenkylning i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Det jag har vattenkylning till är cpu, med silent loop 2, 360 mm. Men det är ett slutet system och går inte att kombinera till GPU.
Så jag ångrade beställningen och tog emot igår med posten ett GeForce RTX 3070 istället, blir toppenbra det med!

Permalänk

Äntligen!!

För er som kör MPT med ökad voltage från stock och ser fel värden i era program som Hwinfo etc. När ni skriver SPP till era kort ska "TEMP_DEPENDENT_VMIN" vara ibockad under Feature Control. Då kommer Hwinfo etc visa rätt voltage på era kort!

Update:
Kan även nämna att mitt kort drog mera ström och högre temps efter att jag aktiverat temp dependent vmin.
Körde en runda BF2042, aldrig sett vattentemps över 34C, men nu var jag uppe i 35C. Gpu tempen brukade toppa ca 54C, toppade nu 63C. Kortet drog som mest 430W vilket också är sällsynt i spel när jag har en PPT på 450W.

Men jag tar all spelprestanda jag kan få. Kör 1440p med RSR 2160p och ultra settings, och enligt AMD software en avg fps på 133,8fps.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag köpte 6900Xt gigabyte från proshop lite hastigt. Såg inte att det var vattenkylning förrän efter. Funderar på retur eller om det finns någon luftkylning som är lämplig? Någon som går i liknande tankar och kommit fram till något?

Jag är öppen för att byta till vattenkylning också, men gillar egenligen min cpu kylare från 2008.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag köpte 6900Xt gigabyte från proshop lite hastigt. Såg inte att det var vattenkylning förrän efter. Funderar på retur eller om det finns någon luftkylning som är lämplig? Någon som går i liknande tankar och kommit fram till något?

Jag är öppen för att byta till vattenkylning också, men gillar egenligen min cpu kylare från 2008.

Se förra sidan 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Se förra sidan 🙂

Du avbokade och hittade inget bra alternativ med luft tolkar jag det som?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Du avbokade och hittade inget bra alternativ med luft tolkar jag det som?

Stämmer. Kikade på vattenkylning och var nära på att beställa men skippade det i slutändan. Köper 7900-serien framöver istället. Har redan ett vanligt 6900xt idag ska tilläggas

Permalänk
Medlem

Det finns också AIO där pumpen inte sitter på CPU-blocket. Då kan man bara ta en sådan och köra in slangarna i grafikkortet så länge dimensionerna stämmer..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME