Python Count() räknar fel i sträng

Permalänk
Medlem

Python Count() räknar fel i sträng

Tjena.

Jag försöker få fram antalet upprepningar av en substring i en sträng mha Python. Om stänger innehåller "aaa" och count räknar "aa" får jag svaret ett när jag behöver två. Hur löser jag detta?

Tack!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle hävda att antalet "aa" i stängen "aaa" är två.
"aaa" samt "aaa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag skulle hävda att antalet "aa" i stängen "aaa" är två.
"aaa" samt "aaa"

Jo det är en rimlig tolkning men tyvärr inte svaret jag söker.

Hittade en lösning här https://stackoverflow.com/questions/2970520/string-count-with...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Härligt att du hittade en lösning på problemet!

Vill bara inflika för framtida läsare att str.count() inte räknar fel här, utan räknar helt enligt sin specifikation. Den räknar helt enkelt icke överlappande förekomster av den givna delsträngen.

Citat:

str.count(sub[, start[, end]])

Return the number of non-overlapping occurrences of substring sub in the range [start, end]. Optional arguments start and end are interpreted as in slice notation.

If sub is empty, returns the number of empty strings between characters which is the length of the string plus one.