Bästa sätt att ”bevisa” för ISP att WAN kopplingen fungerad dåligt.

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att ”bevisa” för ISP att WAN kopplingen fungerad dåligt.

Tjena

Farsan har Fiber hemma via IP-Only , under dagarna så går bandbredden ner till typ 1-2 MBit under en kortare tid samt att man tappar internet åtkomsten.

Vad är det smartaste sättet att logga detta? Ska jag köra ping/tracert mot sunet och logga det konstant under en dag? Förslag?

Farsan har ringt men de säger att ”inget är fel”…

Har testar med två olika routrar så osannolikt att felet ligger där…

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har tidigare sett samma symptom, nod som led av hårdvarufel i kombination med mediaomvandlare som spökade. Om ni är säkra på att problemet är bestående, försök dokumentera och upprätta ett serviceärende hos er ISP så en tekniker kan komma och felsöka nod/mediaomvandlaren.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Har själv problem med fibern från ip-only. Efter uppdateringen från 500 till 1000 så får jag bara mellan 300-600mbps direkt från fiberomvandlaren.
Fick mejl igår från Ownit att ip only har korrigerat thönsten och fixat detta, men nä samma skit fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tjena

Farsan har Fiber hemma via IP-Only , under dagarna så går bandbredden ner till typ 1-2 MBit under en kortare tid samt att man tappar internet åtkomsten.

Vad är det smartaste sättet att logga detta? Ska jag köra ping/tracert mot sunet och logga det konstant under en dag? Förslag?

Farsan har ringt men de säger att ”inget är fel”…

Har testar med två olika routrar så osannolikt att felet ligger där…

Har ni testa att köra kabel direkt mellan dator och router, samt dator och mediaomvandlaren?

Först behöver du lista ut vad du har för problem, om det är bandbredd eller paketförluster. Spontant så låter det som paketförlust.
Testa att köra pingplotter under en dag som Mr_Lazy nämner, behöver du hjälp att tyda resultatet är det bara att ladda upp det.

Permalänk
Medlem

tack för tippsen, skall testa direkt i mediaomvandlaren men har för mig att de redan gjort det, och det var fort problem men skall testa pingplotter för att se om jag kan se något där , tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200