PCI-e Adapter till M2 NVME disk

Permalänk
Medlem

PCI-e Adapter till M2 NVME disk

Hej,

Jag har beställt ett Western Digital Blue SN570 Hårddisk 2 TB M2 NVMe disk som jag tänkt att ha spel på.

Mitt moderkort är ett Gigabyte Aorus Elite X570 med en AMD X5900 CPU.
Jag har i dagsläget båda M2 slotsen upptagna av en 500gb och 1tb disk.
Har även en gammal SSD 250gb disk i datorn.

Min fråga: Eftersom jag inte har fler m2 platser lediga på mobot skulle de fungera med en PCIe -NVMe adapter till mitt moderkort?
I så fall vilken skulle ni rekommendera? Skulle jag förlora någon spel prestanda genom att använda en PCI-e adapter till Western Digital Blue SN570 Hårddisk 2 TB?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Den skulle blockera lite av fläktarna på min GPU som är en rätt stor GPU.

Längst ner på mitt mobo finns det 2 små ingångar där det står PCIe X1 tror jag. Skulle det fungera eller blir det för slött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Den skulle blockera lite av fläktarna på min GPU som är en rätt stor GPU.

Längst ner på mitt mobo finns det 2 små ingångar där det står PCIe X1 tror jag. Skulle det fungera eller blir det för slött?

Gränssnittet på SSDn du pratar om, SN570, är PCIe 3.0 x4.

Endast en bana (x1) PCIe 3.0 har 985 MB/s bandbredd, så det skulle begränsa hastigheten.
Vad som är "för slött" är förstås en fråga i sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gränssnittet på SSDn du pratar om, SN570, är PCIe 3.0 x4.

Endast en bana (x1) PCIe 3.0 har 985 MB/s bandbredd, så det skulle begränsa hastigheten.
Vad som är "för slött" är förstås en fråga i sig.

Är x1 betydligt snabbare än en gammal mekanisk disk? Tänker endast ha spel på den.

Funderar på att plocka ut min 1TB Sabrent m2 som GPUn blockerar men det är så fruktansvärt svårt att få ut den enorma GPUn. den spärren kommer jag inte åt. Rädd att jag ska förstöra något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Är x1 betydligt snabbare än en gammal mekanisk disk? Tänker endast ha spel på den.

Funderar på att plocka ut min 1TB Sabrent m2 som GPUn blockerar men det är så fruktansvärt svårt att få ut den enorma GPUn. den spärren kommer jag inte åt. Rädd att jag ska förstöra något

Allt är snabbare än mekaniska diskar. Allt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.