Måndags-ex 3060 TI OC Gigabyte

Permalänk

Måndags-ex 3060 TI OC Gigabyte

Fick ett 3060 TI på posten igår och lämnade tillbaka det redan imorse på RMA (på inet).
Gick på reklamation-spåret, även om det tar tid att få grejerna, då det verkar genuint vara något fel på kortet - istället för återköp och gå till nästa butik.
Eftersom det är det rätta att göra och då jag vill ha just det kortet/tillverkare, och jag gillar inet.

- Det som sker är att det tar flera minuter att boota Windows, och det fastnar ofta i booten.
- Ljudet är korrupt från och till, windows aviseringar låter som explosioner på en C64.
- Ljudfelet finns bara genom DP-porten i USB till steel series trådlös funkar den.
- Spel kan starta, om man väl lyckats komma in i windows, men FPS fluktuerar enormt. Ospelbart.

Försökte 4-5h igår kväll och jag kan tro att jag testat allt inom resonabla gränser, men kanske har jag missat något.

Testat:
5st olika versioner av Nvidia drivisar (ren installation)
2st versioner på BIOS
3st olika DP-kablar
2st olika skärmar

Sätter jag in mitt gamla 1060 6GB i så funkar allt felfritt som vanligt, osavsett version, kabel, skärm, bios.

Rigg:
Win 11 uppdaterad
Ryzen 5 5600
B550 Auorus pro ax itx
PSU 650W Gold
RAM 16 GB g.skill

Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Har du gjort en DDU i felsäkert läge och därefter installerat senaste drivurtinerna?

DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Nästa steg hade varit att återställa eller installera om windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du gjort en DDU i felsäkert läge och därefter installerat senaste drivurtinerna?

DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Nästa steg hade varit att återställa eller installera om windows.

Tack för tipset om DDU.

Det kändes som en ominstallation av Windows vore magstarkt att behöva göras i ett fall där man går från ett 1060 till ett 3060. Men jag antar att konstigare saker har hänt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Tack för tipset om DDU.

Det kändes som en ominstallation av Windows vore magstarkt att behöva göras i ett fall där man går från ett 1060 till ett 3060. Men jag antar att konstigare saker har hänt.

Jo, så är det tyvärr.

Uppdatera chipset drivarna kan också vara ett steg innan hel ominstallation (om du inte redan har det): https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Pompaz:

Anänver du en pci riser som inte stöder gen4?
Det kan ju vara så... tänkte inte på det.
Har ju en SFF låda så jag måste ha en riser.

https://hardwarecanucks.com/video-cards/theres-a-problem-with...

Intressant läsning, får jag kortet tillbaka ska jag prova det.

Skrivet av shugge:

Jo, så är det tyvärr.

Uppdatera chipset drivarna kan också vara ett steg innan hel ominstallation (om du inte redan har det): https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/b550

Tittade inte på detta, antog att BIOS uppdatering ordnade det.

Jag förmodar att om det ej hittas något fel på kortet så bör man kunna göra ett återköp pga kompatibilitets problem (felköp)(?)

Permalänk
Skrivet av Pompaz:

Ser nu att Gigabytes BIOS är på AUTO för gen-val av kompabilitet, det borde ju välja rätt tycker man. Korten har ju varit på marknaden i 2 år nu och åtskilliga uppdateringar har gjorts på mjukvaran.

Det är värt att manuellt prova i det fall att jag får kortet åter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Ser nu att Gigabytes BIOS är på AUTO för gen-val av kompabilitet, det borde ju välja rätt tycker man. Korten har ju varit på marknaden i 2 år nu och åtskilliga uppdateringar har gjorts på mjukvaran.

Det är värt att manuellt prova i det fall att jag får kortet åter.

Problemet är inte mjukvaran utan hårdvara, jag sitter med ett 3060ti och B560i och var tvungen att gå över från Auto till gen3. Nu är det ett tag sen jag satt med samma problem, men om minnet inte sviker så har det med längden på risern och signalstryka att göra, det är inte säkert att moderkortet får signalen att slå om till gen3.

Alternativet är att byta riser till en som stöder pcie 4, men som jag har förstått det bör det inte påverka prestandan något märkbart att ställa om till gen3. Värt att notera att detta (i mitt fall åtmistonne) också medför att lagring också är limiterad till gen3 hastigheter.

Permalänk
Skrivet av Pompaz:

Problemet är inte mjukvaran utan hårdvara, jag sitter med ett 3060ti och B560i och var tvungen att gå över från Auto till gen3. Nu är det ett tag sen jag satt med samma problem, men om minnet inte sviker så har det med längden på risern och signalstryka att göra, det är inte säkert att moderkortet får signalen att slå om till gen3.

Alternativet är att byta riser till en som stöder pcie 4, men som jag har förstått det bör det inte påverka prestandan något märkbart att ställa om till gen3. Värt att notera att detta (i mitt fall åtmistonne) också medför att lagring också är limiterad till gen3 hastigheter.

Vi kommer ju se om inom kort, när inet testar kortet och då antingen inte har några problem alls, eller att det de facto är något fel på kortet. Nästa steg blir då att ta sig ann riser kabeln och ev. inställningar i mjukvaran. Och därefter köpa in en annan riser.

Tack alla som svarat.

Permalänk

Uppdatering:
Inet testade kortet och det var felfritt, de var även snabba att återkoppla personligen.
Dröjesmålet har varit från min sida pga annat som kom emellan.

Lösningen på frågan, efter all tänkbar uppdatering inom drivrutiner, mjukvara och BIOS, var det nog den manuella inställningen till "GEN3" i BIOS.

Nämner detta så att andra kan finna eventuell lösning på sitt bestyr.
Tack @Pompaz för vägledning där...