Permalänk
Medlem

Överhettad CPU (i5-4690K) från start?

Hej!

Jag har ett ASUS Z97-A moderkort (BIOS v 3503) och Intel Core i5-4690K @ 3.50 GHz som jag köpte och byggde ihop för flera år sen.

Jag har fått problem med att CPUn överhettar. CPUn påstår sig vara överhettad direkt vid uppstart även fast datorn varit avstängd ibland flera dygn. Ibland går den igång. Oftast inte nuförtiden.

När CPUn klagar i uppstart får jag error "CPU over-heated, enter BIOS settings" eller dylikt. Kommer då bara in i BIOS och går inte att ta sig vidare.

Jag kollade nu idag, och då påstår sig CPUn vara ca 90 C direkt vid uppstart. Det kan ju inte vara möjligt?

Jag har googlat lite och kollat andra trådar. Kan det vara så att CPUn börjat sitta löst? Har CPUn nått slutet av sin livscykel? Måste jag byta kylpasta? Kan det vara någon sladd som börjat glappa? Jag är inte särskilt hands-on gällande kompononter så tar gärna emot kommentarer om hur jag kan identifiera faktiska problemet, och hur detta kan åtgärdas.

Jag kan ju också nämna att detta problem började bli mer frekvent desto mindre jag använde datorn. Jag har blåst datorn med tryckluft för att få bort damm etc. Kan inaktivitet ha påverkat någonting?

Tack för er hjälp <3

Permalänk
Medlem

Här är en bild från BIOS:

Noterade att CPU FAN säger N/A. Ingen aning om det alltid varit N/A eller om den fläkten gått sönder/glappat ur? Kan det vara det? Hur undersöker jag det? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Här är en bild från BIOS:
<Uppladdad bildlänk>

Noterade att CPU FAN säger N/A. Ingen aning om det alltid varit N/A eller om den fläkten gått sönder/glappat ur? Kan det vara det? Hur undersöker jag det? 😇

Du har nog kopplat cpu-fläkten till cpu_opt, men det ska inte spela någon roll. Kolla inne i datorn så att alla fläktar snurrar som de ska.

Jag hade börjat med att ta loss kylaren, rengjort och satt ny kylpasta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Kolla så att fläktar snurrar samt om de är mycket damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du har nog kopplat cpu-fläkten till cpu_opt, men det ska inte spela någon roll. Kolla inne i datorn så att alla fläktar snurrar som de ska.

Jag hade börjat med att ta loss kylaren, rengjort och satt ny kylpasta.

Skrivet av trebrecks:

Kolla så att fläktar snurrar samt om de är mycket damm

Tack för era svar!

Det verkar som att fläkten börjar snurra, men sedan bara slutar.

Jag tog loss fläkten och rengjorde. Men jag ser ju nu att jag borde byta ut kylpastan, vilket jag inte har hemma..

Kan jag testa att köra utan ny kylpasta bara för att se om fläkten kanske fungerar bättre nu - eller finns det risk att det inte blir bra utan ny kylpasta?

Det jag tänker är att bara starta och se att fläkten är igång lite mer, inte använda datorn.

Permalänk
Medlem

Den är kopplad till CPU_FAN, en annan till CPU_OPT. Så det kanske är så att fläkten bara lagt av? Vilket då skulle innebära att jag måste köpa ny CPU-kylning..?

Det konstiga är att precis när datorn drar igång kör fläkten. Sedan bara efter någon sekund lägger ner, och verkar inte vilja dra igång igen. i BIOS ställde jag in, kör alltid 100% men händer ingenting.

Permalänk
Medlem

Du bör inte köra helt utan kylpasta.

Förmodligen har den ena fläkten dött (om det inte är själva kontakten på moderkotet). Testa att byta kontakt mellan den fungerande fläkten och den som förmodligen är sönder och kolla om fläkten fortfarande fungerar som den ska.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du bör inte köra helt utan kylpasta.

Förmodligen har den ena fläkten dött (om det inte är själva kontakten på moderkotet). Testa att byta kontakt mellan den fungerande fläkten och den som förmodligen är sönder och kolla om fläkten fortfarande fungerar som den ska.

Smart!

CPU-kylarfläkten reagerar inte alls när jag bytte kontakt. Men den andra fläkten fungerar på båda kontakterna. Den som fungerar har dock tre platser för "pluppar" medan CPU-kylarfläkten har fyra. Spelar ingen roll eller?

Så då är det ny kylare för CPU-som gäller då.

Måste jag tänka på något särskilt när jag köper kylare? Eller fungerar typ vad som?

Typ denna:
https://www.webhallen.com/se/product/331798-Cooler-Master-Hyp...
?

Jag vet att det har något med socket att göra. Är det socket för CPU eller moderkort? Ja, ni märker ju hur mycket koll jag har 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Smart!

CPU-kylarfläkten reagerar inte alls när jag bytte kontakt. Men den andra fläkten fungerar på båda kontakterna. Den som fungerar har dock tre platser för "pluppar" medan CPU-kylarfläkten har fyra. Spelar ingen roll eller?

Så då är det ny kylare för CPU-som gäller då.

Måste jag tänka på något särskilt när jag köper kylare? Eller fungerar typ vad som?

Typ denna:
https://www.webhallen.com/se/product/331798-Cooler-Master-Hyp...
?

Jag vet att det har något med socket att göra. Är det socket för CPU eller moderkort? Ja, ni märker ju hur mycket koll jag har 🤣

3 eller 4 pin spelar ingen roll mer än att 4-pin går att styra via pwm signal, 3-pin går bara att styra genom spänning. Båda fungerar i en 4-pin kontakt.

Vad är det för kylare du har nu? Kan du inte bara byta ut den felande fläkten?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

3 eller 4 pin spelar ingen roll mer än att 4-pin går att styra via pwm signal, 3-pin går bara att styra genom spänning. Båda fungerar i en 4-pin kontakt.

Vad är det för kylare du har nu? Kan du inte bara byta ut den felande fläkten?

Den som följde med CPUn.. Tror jag. Verkar inte vara någon kylare jag köpt när jag köpte resten iaf:

Var ju längesedan, men har inget minne av att köpt något sådant separat iaf.

Permalänk
Medlem

De kylare som följde med Intel's processorer på den tiden brukade vara rätt halv-kassa, så är det en sådan du har så skadar det nog inte att byta ut den i vilket fall som helst.

Vad gäller vilka kylare som passar så behöver den stöda socket LGA 1150 (som är vad din CPU och moderkort använder), och ha tillräckligt med kylkapacitet. En i5-4690K generar inte så fasligt mycket värme, så de flesta kylare kan hantera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De kylare som följde med Intel's processorer på den tiden brukade vara rätt halv-kassa, så är det en sådan du har så skadar det nog inte att byta ut den i vilket fall som helst.

Vad gäller vilka kylare som passar så behöver den stöda socket LGA 1150 (som är vad din CPU och moderkort använder), och ha tillräckligt med kylkapacitet. En i5-4690K generar inte så fasligt mycket värme, så de flesta kylare kan hantera den.

Tack!

Får hålla ögonen uppe på black friday för 1150-kylare då 😇 och kylpasta såklart!

Permalänk
Medlem

Datorn borde ändå gå att starta utan att fläkten är igång så länge den inte belastas nämnvärt. Testa med ny kylare och ny kylpasta men det kan även bero på kylpastan som är mellan IHS (internal heat spreader) och själva CPU-die.

Om du känner på själva kylaren under fläkten när datorn överhettar och den inte är varm så röstar jag på detta. Går att byta men man måste då klyva processorn.

EDIT: Mest troligen får du meddelandet i BIOS för att fläkten inte fungerar, så det är nog snarare något där.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Hej alla, och tack för hjälpen!

En uppdatering:

En kompis hade en stock-kylare liggandes så fick låna den och lite kylpasta och den fungerar smärtfritt.

Så det var som misstänkt att min kylare gått sönder på något sätt...

Nu har dock min SSD:
Kingston NV1 M.2 2TB
M.2 2280 / 2 TB / PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
https://www.webhallen.com/se/product/336854-Kingston-NV1-M-2-...

lagt ner. Datorn verkar inte känna av den alls.. men gör en ny tråd för det, som återfinns här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676965-m-2-ssd-som-pl...

Tack igen för hjälpen med kylaren <3