Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

inte direkt, jag väntade på denna rea för att köpa fler L-boxx från bosch men det tycks skita sig.
nu funderar jag dock på att köpa deras lilla batteribackup för telefon som drivs med deras 12v batterier för drygt 300kr
enda andra "bra" dealen är deras 18v sticksåg annars tycker jag priserna snarare är högre än vad dom brukar vara.

Trist :/ Men tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kom upp i mitt flöde ett par dagar sedan men någon amerikan som testade borrar för metall.

12 olika, prisintervall 5 usd-8 usd
Billigaste borren klarade 2-12 hål i borrplattan.
Top 3 borrar gjorde 280-350 hål riktigt stor skillnad!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Insåg idag att dom tvingar jag använder inte är jättebra för det jag vill använda dom till. Så dagens fråga är vilka tvingar är bäst krona/prestanda för att snabbt klämma dit trästycken som tex ska fräsas, vill ha något som är väldigt smidigt och lätt att spänna/släppa inte skruvvertioner då jag kan köra 20 bitar som ska fräsas på varje sida, utan någon snabbtving som sitter riktigt hårt) (testade biltemas dom är riktigt dåliga)

Sedan letar jag efter tvingar som klarar lite större jobb tex när man ska limma ihop två 40cm skivor. Eller större.

Jag skulle även vilja få tips på hur ni fräser med lamellfräsen när ni ska ha fasta hyllplan eller avlastare dvs hur ni fräser på den stora stycket för att få det rakt Jag tycker lamellfräsen lätt glider till när man startar den och skulle vilja ha ett stöd som när man fräser sidorna på själva hyllan

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Insåg idag att dom tvingar jag använder inte är jättebra för det jag vill använda dom till. Så dagens fråga är vilka tvingar är bäst krona/prestanda för att snabbt klämma dit trästycken som tex ska fräsas, vill ha något som är väldigt smidigt och lätt att spänna/släppa inte skruvvertioner då jag kan köra 20 bitar som ska fräsas på varje sida, utan någon snabbtving som sitter riktigt hårt) (testade biltemas dom är riktigt dåliga)

Sedan letar jag efter tvingar som klarar lite större jobb tex när man ska limma ihop två 40cm skivor. Eller större.

Jag skulle även vilja få tips på hur ni fräser med lamellfräsen när ni ska ha fasta hyllplan eller avlastare dvs hur ni fräser på den stora stycket för att få det rakt Jag tycker lamellfräsen lätt glider till när man startar den och skulle vilja ha ett stöd som när man fräser sidorna på själva hyllan

Detta är originalet vad jag vet:
https://www.irwin.com/tools/brands/quick-grip

Permalänk
Medlem

Hur är KS Tools? Tror inte jag hört talas om det innan, verkar vara ett tyskt märke men knappast tillverkat där.

Mer specifikt funderar jag på att köpa deras tryckluftsdrivna mutterdragare. För att byta hjul ett par gånger om året och sen lite allmänt bilmeckande, när man behöver få loss någon skruv som sitter jävligt.
https://www.kstools.com/se/produkter/handverktyg/tryckluft-ve...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett/använt KS tools lite då o då.
MEN det har inte satt några direkta minnen varken dåliga heller bra.
Så gissar på att dom är nånstans runt ok men inte fantastiska.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är efter, men upptäckte precis att det fanns "popnitsmuttrar" dvs moppnitar, men istället för att det används direkt för att sätta ihop två saker så är den gängad och kan skruva fast saker i den. Använde det precis för att montera saker i en släpvagsnkåpa.

Jag köpte https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittang... som är rätt låg kvalité men gjorde jobbet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har för mig att jag sett/använt KS tools lite då o då.
MEN det har inte satt några direkta minnen varken dåliga heller bra.
Så gissar på att dom är nånstans runt ok men inte fantastiska.

Tack för svar, det var lågt pris - ca 800kr, så förväntningarna är satta efter det
Slutade med att jag köpte modellen Minidevil, den är lite svagare men bara 11,5 cm djup för att komma åt bättre om det är trångt.

Skrivet av Haptic:

Vet inte om jag är efter, men upptäckte precis att det fanns "popnitsmuttrar" dvs moppnitar, men istället för att det används direkt för att sätta ihop två saker så är den gängad och kan skruva fast saker i den. Använde det precis för att montera saker i en släpvagsnkåpa.

Jag köpte https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittang... som är rätt låg kvalité men gjorde jobbet.

Det är smidigt, jag använde precis samma variant när jag satte dit fästet till elcykelbatteriet på ramen.
Då det är aluminium tål de inte all världens kraft, men bra grej ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Vet inte om jag är efter, men upptäckte precis att det fanns "popnitsmuttrar" dvs moppnitar, men istället för att det används direkt för att sätta ihop två saker så är den gängad och kan skruva fast saker i den. Använde det precis för att montera saker i en släpvagsnkåpa.

Nitmutter alltså? Popnut på amerikanska.

Uppdatering: Kanske inte värt att återuppväcka tråden från de döda med detta konstaterande men nu råkade jag visst göra det. Ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själ som har tips på en liten poler/slipmaskin? Vill kunna våtslipa med den och polera givetvis (t ex "dimmiga" framlyktor). Behöver ingen toppmodell, kollat igenom Jula/Biltema m fl men blir inte klokare :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Någon vänlig själ som har tips på en liten poler/slipmaskin? Vill kunna våtslipa med den och polera givetvis (t ex "dimmiga" framlyktor). Behöver ingen toppmodell, kollat igenom Jula/Biltema m fl men blir inte klokare :]

När du säger liten, hur stor trissa tänker du då? Det vanliga är 125mm. Det är stort om du ska polera lyktor men kan ju användas för att polera hela bilen också.
Har läst att Co-craft från Clas ohlson ska vara bra för pengarna.

https://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cocraft-HPV-720/p/4...

Vet inte om du behöver oscillerande för bara lyktor, då borde ju en fästplatta för skruvdragare duga. T.ex.
https://www.autodude.se/sv/produkt/fastplatta_skruvdragare_pa...

Lack ska man ha oscillerande till (annars blir det hologram i lacken).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

När du säger liten, hur stor trissa tänker du då? Det vanliga är 125mm. Det är stort om du ska polera lyktor men kan ju användas för att polera hela bilen också.
Har läst att Co-craft från Clas ohlson ska vara bra för pengarna.

https://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cocraft-HPV-720/p/4...

Vet inte om du behöver oscillerande för bara lyktor, då borde ju en fästplatta för skruvdragare duga. T.ex.
https://www.autodude.se/sv/produkt/fastplatta_skruvdragare_pa...

Lack ska man ha oscillerande till (annars blir det hologram i lacken).

Den sista du länkade verkar inte helt dum för ändamålet, läste i recensionerna om någon som använt den till lyktorna. Jättetack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en skaftdammsugare och det vore fint att ha en som kan använda batterierna från mina powertools. Problemet är att jag inte äger några och funderar på vilket ekosystem jag ska välja?

Här är ett exempel: https://www.mediamarkt.se/sv/product/_bosch-bcs711xxl-unlimit...
Hur är Bosch? Ser att dom finns i grön/blå, men dom är inte kompatibla?

Eller så blir det olika maskiner från olika tillverkare då jag misstänker att ingen är bäst på allt...

Permalänk
Medlem

Ok, alla vill ju ha en borrhammare har vi sett. Nu kan man köpa den snyggaste borrhammaren för 995kr (Bosch Professional), vilket i sig inte är så mycket rabatt mot vanliga priset, men ändå.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08XWN9H9N
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6672255

Man kan på Bauhaus även köpa en snygg liten smidig Bosch Professional skruvdragare med 2st batterier och en bitsats för 995kr. Levereras inte till alla adresser verkar det som, baseras på hur lagersaldot ser ut i regionala varuhus antar jag.

https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-bosch-professional-gs... 995kr
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-bosch-professional-gs... 995kr (utan bits)

Olika varuhus har olika lagersaldo på dessa. Antar att de kan välja vilka de vill sälja. På bilderna finns en väska med, vet inte om den följer med (vore nästan för bra pris då).

Samtidigt säljer Bauhaus Boschs gröna skruvdragare för 1026kr med endast 1 batteri, så vad har den gröna serien för existensberättigande om det ofta (oftast?) går att hitta en ur blåa serien för lägre pris? Ok, de gröna är ofta billigare, men verkar mer sällan vara på extrapris.

Snygg Bosch Professional vinkelslip 429kr. Hade jag inte redan haft en 40 år gammal Bosch Grön så...
https://www.amazon.se/-/en/dp/B018YPAKS4
Ok, inte starkast i sta'n, men med 125mm-skivor och bör väl klara det mesta i hemmet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

@Pirum: den är bara på 12V, de flesta skruvdragare är på 18V. Så vet jag inte om man kan använda samma batteri i så mycket annat?
12V räcker till mycket men om man skruvar rejälare grejer eller borrar med stora träborr så kommer den nog kännas trött.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag letar en mutterdragare för att byta däck på bilen själv men blir inte klok på vridmomenten.

Enligt min manual ska jag dra 140Nm.

Problemet är att många mutterdragare verksr brutalt starkare.

Och det vekar inte heller gå att ställa momentet steglöst, utan dom som det väl går att ställa på har bara fasta steg, där oftast bara 1 steg är i närheten.

1) varför finns det inte maskiner där man bara kan ställa i steg om säg 10Nm?
2) hur ska man resonera, vad ska man köpa? Blir man tvungen att ha en momentnyckel ändå? Har man bara mutterdragare för att lossa, och ”grovt” fästa, med efterdra av momentnyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag letar en mutterdragare för att byta däck på bilen själv men blir inte klok på vridmomenten.

Enligt min manual ska jag dra 140Nm.

Problemet är att många mutterdragare verksr brutalt starkare.

Och det vekar inte heller gå att ställa momentet steglöst, utan dom som det väl går att ställa på har bara fasta steg, där oftast bara 1 steg är i närheten.

1) varför finns det inte maskiner där man bara kan ställa i steg om säg 10Nm?
2) hur ska man resonera, vad ska man köpa? Blir man tvungen att ha en momentnyckel ändå? Har man bara mutterdragare för att lossa, och ”grovt” fästa, med efterdra av momentnyckel?

Egentligen ska man bara ha det för att dra av muttrarna sen moment för att montera tillbaka. Tyvärr gör inte många mekaniker det pågrund av lathet. Men tyvärr drar man ju sönder bultarna/muttrarna i längden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag letar en mutterdragare för att byta däck på bilen själv men blir inte klok på vridmomenten.

Enligt min manual ska jag dra 140Nm.

Problemet är att många mutterdragare verksr brutalt starkare.

Och det vekar inte heller gå att ställa momentet steglöst, utan dom som det väl går att ställa på har bara fasta steg, där oftast bara 1 steg är i närheten.

1) varför finns det inte maskiner där man bara kan ställa i steg om säg 10Nm?
2) hur ska man resonera, vad ska man köpa? Blir man tvungen att ha en momentnyckel ändå? Har man bara mutterdragare för att lossa, och ”grovt” fästa, med efterdra av momentnyckel?

Momentstav ifall du använder knack til latt spänna muttrar/skruvarna.
Jag drar fast de och spänner det sista med momentnyckel, men det ska fungera lika bra med en Momentstav, dessa fjädrar tillbaks vid rätt moment, så "knacket" krävs

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Momentstav ifall du använder knack til latt spänna muttrar/skruvarna.
Jag drar fast de och spänner det sista med momentnyckel, men det ska fungera lika bra med en Momentstav, dessa fjädrar tillbaks vid rätt moment, så "knacket" krävs

Kan du tipsa om en bra momentnyckel?

Det jag tycker är svårt med både mutterdragare och momentnyckel är prisspridningen. Från typ en tusenlapp till väldigt många tusenlappar.

Vad behöver man om det "enda" man gör är att byta däcken på bilen?
Jag blir galen på verktyg av dålig kvalité men är ju inte sugen på att droppa 10k för att byta däck 2 ggr per år...

Ett alternativ om jag vill spara pengar är alltså att köpa en mutterdragare och sen en sån här?
https://duab.se/maskiner-verktyg/handverktyg/hylsverktyg/mome...

Och sen antar jag att jag behöver nått i den här stilen också?
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/handverktyg/n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kan du tipsa om en bra momentnyckel?

Min röst ligger på Wera click-torque C3, bra kvalité och rimligt pris.

Permalänk
Medlem

Om du mekar med tex mopeder eller bilar så kan jag verkligen rekommendera en läcksökare/rökmaskin nått stil med denna.
https://www.prylteknik.se/sdt-106-rokmaskin-lackagesokare-fel...
Används inte varje dag, men när man väl använder den är den väl värd sitt pris.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag letar en mutterdragare för att byta däck på bilen själv men blir inte klok på vridmomenten.

Enligt min manual ska jag dra 140Nm.

Problemet är att många mutterdragare verksr brutalt starkare.

Och det vekar inte heller gå att ställa momentet steglöst, utan dom som det väl går att ställa på har bara fasta steg, där oftast bara 1 steg är i närheten.

1) varför finns det inte maskiner där man bara kan ställa i steg om säg 10Nm?
2) hur ska man resonera, vad ska man köpa? Blir man tvungen att ha en momentnyckel ändå? Har man bara mutterdragare för att lossa, och ”grovt” fästa, med efterdra av momentnyckel?

Precis som du säger är maskiner alldeles för starka och ojämna, lita inte på deras resultat

Jag brukar dra åt hårt och sen dra en ’timme’ till på alla muttrar

Oavsett vad du gör är det bra att kontrollera och efterdra efter några dagar (samma med att kolla lufttrycket)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Precis som du säger är maskiner alldeles för starka och ojämna, lita inte på deras resultat

Jag brukar dra åt hårt och sen dra en ’timme’ till på alla muttrar

Oavsett vad du gör är det bra att kontrollera och efterdra efter några dagar (samma med att kolla lufttrycket)

Dra åt hårt med maskin eller manuellt?

Jag tänker såhär
1) Önskedrömmen vore att enbart klara sig på en mutterdragare men det verkar inte gå
2) Ska jag ändå droppa 2-3kkr på en momentnyckel så ser jag bara två fördelar med mutterdragaren
2.1) Man slipper manuellt snurra av / på muttrarna
2.2) Om muttrarna sitter hårt så är det enklare att få loss dom

Att snurra av / på muttrar manuellt går att leva med. Så.... helt enkelt, det enda argumentet att köpa en mutterdragare om man ändå köper en momentnyckel skulle vara om man hamnar i situationen att man alltså inte ens orkar få loss muttrarna manuellt?

Edit: Du tycker alltså att en momentstav till en mutterdragare inte är "bra nog"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Dra åt hårt med maskin eller manuellt?

Jag tänker såhär
1) Önskedrömmen vore att enbart klara sig på en mutterdragare men det verkar inte gå
2) Ska jag ändå droppa 2-3kkr på en momentnyckel så ser jag bara två fördelar med mutterdragaren
2.1) Man slipper manuellt snurra av / på muttrarna
2.2) Om muttrarna sitter hårt så är det enklare att få loss dom

Att snurra av / på muttrar manuellt går att leva med. Så.... helt enkelt, det enda argumentet att köpa en mutterdragare om man ändå köper en momentnyckel skulle vara om man hamnar i situationen att man alltså inte ens orkar få loss muttrarna manuellt?

Edit: Du tycker alltså att en momentstav till en mutterdragare inte är "bra nog"?

Vi har Biltemas momentnyckel, inte den bästa, men gör jobbet, att det diffar 5-10% gör inte så mycket, däcket sitter fast oavsett. Det är inte ett topplock som ska spännas.

Annars har du mutterknack och en lagom momentstav och drar med den, sen gå med manuell nyckel och känn så allt sitter fast.

Det viktigaste är att inte ha massa bös, typ kopparpasta på, då detta ger ett mycket högre moment

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag köpte momentstav för 110 Nm på Clas ohlson och drog hjulskruvarna med min nya luftdrivna mutterdragare. Den ska klara 870 Nm. Kanske är en ren glädjesiffra.

Men när jag kände på skruvarna efteråt satt de inte speciellt hårt. Kunde dra typ 2-3 timmar med fälgkorset.

Nu ska jag prova med en kraftigare slang nästa gång, har en sån tunn stenhård spiralslang, kanske mutterdragaren inte gav allt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Men när jag kände på skruvarna efteråt satt de inte speciellt hårt. Kunde dra typ 2-3 timmar med fälgkorset.

Det säger väl inget?
Ev. drog inte knacken 110Nm eller så är du starkare än så?

110Nm är inte speciellt mycket med lite hävarm.

Dra med momentnyckel istället, att dra för hårt är inget att sträva efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Pirum: den är bara på 12V, de flesta skruvdragare är på 18V. Så vet jag inte om man kan använda samma batteri i så mycket annat?
12V räcker till mycket men om man skruvar rejälare grejer eller borrar med stora träborr så kommer den nog kännas trött.

Den är inte superstark, men lätt och smidig. Räckte för att sätta upp en innervägg och skruva ihop möbler etc. Ska man bygga en altan kanske man vill ha kraftigare, även om min bror använde en sådan 12v till sin. Min åsikt är att många batteriverktyg är onödigt stora och klumpiga. Däremot tar den inte 12mm borr och sådana behöver man ibland tycker jag (fast då tar jag större borrmaskin).

Jag kör 12v multiverktyg och cirkelsåg i samma serie. Speciell cirkelsågen är liten och klen jämfört med min 220v-såg, men smidig. Nästa grej jag funderar på är en 12v "dremel" från Bosch.

Men visst, ska man absolut ha endast 1 borr/skruvdragare är 18v mer heltäckande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd

Köpte en AEG BSS-18C12Z på rea (Bauhaus) för några år sedan. Kostade runt två tusen
och den har betalt sig på hjulbyten enbart. Momentstav på 110 Nm vid slutdragning. Det som sparar tid är att man hissar fram/bak och tar två hjul åt gången. Lossar bultarna direkt i upphissat läge, drar åt löst och slutdrar med momentstav med hjulen på marken. Maskinen har ett autoläge där den stoppar vid lågt moment vid åtdragning. Har även en "styrpinne" för att få bulthålen i linje vid montering. Garaget är bara några decimeter bredare än bilen och ryggen får stryk om man missar för ofta.

Permalänk
Medlem

När jag är riktigt lat/trött tar jag slagskruvdragaren för att ta ut hjulskruvarna("bultarna"), och även drar i första biten innan momentnyckeln får ta över...

Aldrig riktigt känt behov av mutterdragare, går alldeles för snabbt att även göra det helt manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det säger väl inget?
Ev. drog inte knacken 110Nm eller så är du starkare än så?

110Nm är inte speciellt mycket med lite hävarm.

Dra med momentnyckel istället, att dra för hårt är inget att sträva efter.

110 Nm är ca 30 kg på 40 cm hävarm. Det är det jag siktar på när jag handdrar på känsla, men utan momentnyckel kan man förstås inte veta vart det hamnar så exakt. Men inte så att jag drar för kung och fosterland. Nu kände jag att det var draget långt mindre än så, så antingen något skumt med mutterdragaren eller momentstaven.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?