Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Sitter själv och kollar på dessa två.
För mig är det största problemet med Tab S8 att den inte har någon 3.5mm, som Tab A8 har, så där måste man antingen köra trådlöst eller med en usb c till 3.5mm adapter för att få till det.

Utöver det så är ju Tab S8 bättre på alla andra punkter vad gäller SOC/RAM/skärm etc.

Skrivet av fossegrim:

Jag skulle nog satsa på tab A 10.5 om det exklusivt är till dottern på 6 år. Även om S8 håller längre så kan det alltid ske olyckor och kör du på den billigare är det inte en lika stor grej ifall den skulle gå sönder/något spills/den tappas osv osv. Köper du S8an kommer "vill ha"-uppgraderingen vara lika nära om något år oavsett tänker jag

Skrivet av Daemon:

Hade kört på A i det fallet med nuvarande behoven och lite med tanke på "slit och släng", den dagen det blir större behov så är risken att S8:an känns förlegad den med.

Skrivet av OC&Burn:

Är dottern ung och samtidigt rädd om sakerna så skulle jag gå på en S8.
Mer utrymme, ram, snabbare CPU, snabbare laddning, större batteri, stöd för nyare OS längre framöver m.m.

Det finns ju inget mer irriterande än när man "bara" behöver byta ut plattor pga att hårdvaran är för långsam och utrymmet sinar.
Jag har tre grabbar mellan 7-13 år och har bara haft två plattor på dessa år. En Ipad Mini och en Ipad Air 2. Första byttes endast ut pga att nya OS sänkte den helt, samt att utrymmet tog slut.
Air 2:an är inne på sista andningen nu av samma orsaker.

Ingen av dessa har någonsin råkat ut för en olycka och är i väldigt fint skick trots tre barn.
Så jag skulle lätt lägga extrapengen (ändå billigt för en premiummodell) för en S8 om ditt barn är rädd om sakerna.

Skrivet av johanandersson:

Jag fick hem min Tab s8 igår och det är en helt fantastisk liten pryl. Värdet i topprestanda ska inte underskattas. Det är helt sjukt mycket platta för det priset, även om en 6-åring kanske inte får användning av det värdet som pennan tillför, bortsett från att kunna rita på ett roligare sätt.

Den kommer vara stark nog om du vill installera gamecube och n64 emulatorer åt henne

Skrivet av Dhanjel:

SoC:en i A8 är väl katastrofalt dålig, men visst det kan ju fungera ett tag för ett barn.
Annars kan det nog vara värt att lägga lite mer om man vill ha det lite mer långsiktigt.

Är på jakt efter en platta att sätta på väggen som dashboard och även till det begränsade användningsområdet så tvekar jag på A8:ans prestanda i förhållande till priset

Tusen tack för inputs. Olika bud förstås, förstår argumentationerna. Lutsr åt en s8, kanske mest för att slippa höra att den laggar satan efter 8 månader när hon fått för sig att börja spela minecraft eller nått sånt. Men ska fundera lite till.

Det jobbiga är kanske främst att hon egentligen vill ha en mobil, men det tycker vi får anstå till hon blir 8 år. Samt faktumet att hon nog inte kommer förstå att hon har en riktigt bra pryl i händerna om det blir en S8 och att mängden julklappar kommer minska av just den anledningen 😂

Permalänk
Medlem

Seagate One Touch Hub STLC8000400 External Hard Drive, Black, 8 TB
1464kr (https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B093WZHS1G)

Är det bästa externa disken sett till pris/tb just nu i storleken 8-16TB?
Denna landar in på 183kr/TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Det jobbiga är kanske främst att hon egentligen vill ha en mobil, men det tycker vi får anstå till hon blir 8 år. Samt faktumet att hon nog inte kommer förstå att hon har en riktigt bra pryl i händerna om det blir en S8 och att mängden julklappar kommer minska av just den anledningen 😂

Man kan ju ha en mobil utan abbonemang och använda den som en smidig surfplatta. Så började jag med barnen och de har fortf. mobilerna primärt (9 och 11 år) men numera även med abbonemang, men sen har vi en gemensam iPad där de primärt spelar Apple Arcade spel på. (Eller bara spelet Sasquatch om man ska vara ärlig..)

(Edit: Tycker yngsta är för ung för abbonemang egentligen, men vi har delad vårdnad och jag vill kunna nå mina barn och även ge dom samma förutsättningar att kunna nå mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Samma pris hos Amazon. Och bara en hundring mer om du köper från Samsung (och från andra auktoriserade återförsäljare, t.ex. Inet).

Såg också det. Men dem kanske tar slut eller så ändrar dem priset helt plötsligt.
Och då kan det vara bra att det finns att köpa på fler ställen, även om det "bara" är 100kr

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Tusen tack för inputs. Olika bud förstås, förstår argumentationerna. Lutsr åt en s8, kanske mest för att slippa höra att den laggar satan efter 8 månader när hon fått för sig att börja spela minecraft eller nått sånt. Men ska fundera lite till.

Det jobbiga är kanske främst att hon egentligen vill ha en mobil, men det tycker vi får anstå till hon blir 8 år. Samt faktumet att hon nog inte kommer förstå att hon har en riktigt bra pryl i händerna om det blir en S8 och att mängden julklappar kommer minska av just den anledningen 😂

Jag uppgradera min grabbars padda med denna, de hade varsin A 10.1 som börjar bli sjukt sega, När jag köpte dom så var det mest för att titta på svtbarn och YT men nu spelar de lite mer minecraft, brawlstars, roblox och det är den paddan värdelös till så jag köpte två S8 och tycker du ska göra detsamma för det är så sjukt bra deal! och så kommer den nog hålla längre med så pass bra spec.

obs. jag lyckades dock inte byta in mina gammla paddor för man måste ha ett EMEI nr vilket de wifi modellerna inte har så jag fick leta fram några gammla mobiler som låg i nån låda för att byta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Förstår att Huawei har varit i blåsväder beträffande upphandling etc. Men finns det någon gedigen evidens för att de faktiskt har haft mjukvara på deras datorer som kunnat härledas till avlyssning? Annars är vi praktiskt taget på foliehatt-nivå. Apple är praktiskt taget den enda spelaren som tar den motsatta sidan på spektrumet.

Lenovo nyttjas frekvent bland företag och sjukvård, kinesiskt, men mig veterligen dras de inte med samma stigma.

Lenovo hade förövrigt ännu bättre priser med motsvarande hårdvara.

Att man skall hålla sig ifrån Huawei är något som kommer från flera underrättelsetjänster i diverse länder. De brukar inte dela med sig om varför de säger så, för att då skulle de bränna sina källor i Kina. Inser att det inte är ett tillfredställande svar, men det är allt vi har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Produkt: Apple TV 4K 32GB (2021)
Länk: https://renewed.se/collections/telenor-tillbehor/products/app...
Kategori: Mediaspelare
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5717563
Pris: 1295kr

OBS! Begagnad vara. // MOD

OBS! Verkar vara begagnade varor. Inte rättvist att jämföra priset mot helt nya produkter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pake:

OBS! Verkar vara begagnade varor. Inte rättvist att jämföra priset mot helt nya produkter.

Yes, fimpade det inlägget men om någon är intresserad så har vi det citerat och förtydligat här nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

OBS! Verkar vara begagnade varor. Inte rättvist att jämföra priset mot helt nya produkter.

Someone on Swedroid contacted customer support and they confirmed new. Of course, you can always return if it's otherwise

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Tusen tack för inputs. Olika bud förstås, förstår argumentationerna. Lutsr åt en s8, kanske mest för att slippa höra att den laggar satan efter 8 månader när hon fått för sig att börja spela minecraft eller nått sånt. Men ska fundera lite till.

Det jobbiga är kanske främst att hon egentligen vill ha en mobil, men det tycker vi får anstå till hon blir 8 år. Samt faktumet att hon nog inte kommer förstå att hon har en riktigt bra pryl i händerna om det blir en S8 och att mängden julklappar kommer minska av just den anledningen 😂

Jag slog till på en S8 i alla fall, var för bra deal för att inte göra det, då inbytet blev en gammal Sony Ericsson från 2005 också 🙂

Permalänk
Medlem

Letar efter bra erbjudande på 2 TB NVME SSD, har inte sett något "wow" ännu utan endast ett par hundralappar i rabatt...

Permalänk
Skrivet av padinni:

Letar efter bra erbjudande på 2 TB NVME SSD, har inte sett något "wow" ännu utan endast ett par hundralappar i rabatt...

Har varit prispressat länge och tror det är nere på botten av vad det kan kosta, Har du krav på hög prestanda eller mest för utrymmet? https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... är ju riktigt prisvärt och jag tror inte du kommer hitta 2tb nvme för så mycket lägre pris/gb än det.

Eller så tar du klivet upp till tex KC3000 om du vill ha snabb gen 4!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av delta76:

Someone on Swedroid contacted customer support and they confirmed new. Of course, you can always return if it's otherwise

The whole point of renewed is used/refurbished goods, that doesn't seem to make much sense.
For new products Telenor has their own webshop. This is labeled as Telenor Renewed.

Citat:

[..]begagnade produkter som fungerar lika bra som nya[..]

https://renewed.se/pages/om-oss

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

The whole point of renewed is used/refurbished goods, that doesn't seem to make much sense.
For new products Telenor has their own webshop. This is labeled as Telenor Renewed. Even the title of the page is "Apple TV 4K (2021) r e n e w e d".

https://renewed.se/pages/om-oss

renewed appears in all pages from that website :).
I had same thought as well, but someone says otherwise

You know it's on the internet, it must be true

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Förstår att Huawei har varit i blåsväder beträffande upphandling etc. Men finns det någon gedigen evidens för att de faktiskt har haft mjukvara på deras datorer som kunnat härledas till avlyssning? Annars är vi praktiskt taget på foliehatt-nivå. Apple är praktiskt taget den enda spelaren som tar den motsatta sidan på spektrumet.

Lenovo nyttjas frekvent bland företag och sjukvård, kinesiskt, men mig veterligen dras de inte med samma stigma.

Lenovo hade förövrigt ännu bättre priser med motsvarande hårdvara.

Nu skall vi inte göra om Fyndtråden till en IT-säkerhetstråd eller politisk tråd, men Ja. Det finns tydliga bevis för att Huawei och Lenovo har haft medvetna bakdörrar i sina mobiltelefoner och datorer som exporterats till väst.

Gällande att företag och myndigheter tar olika beslut; det finns inte alltid kunskap, engagemang och insikt om detta på alla företag och myndigheter. Även detta har bevistats av NAS:ar som kopplas direkt till nätet, Transportstyrelsen som flera gånger brutit mot IT-säkerhetsbestämmelser, etc, etc.

Kan rekommendera dig att läsa mer om konkreta exempel tex. här: http://www.teknikaliteter.se/category/sakerhet/

Var och en tar dock sina egna beslut gällande vilka risker de vill ta. Jag bara kort besvarade Ja på en fråga från en i tråden om detta är en risk. Det är en extremt tydlig risk. Det har hänt förr att sådana bakdörrar upptäckts och det kommer garanterat att hända igen.

Det är absolut ett extremt intressant ämne. Nästa krig och konflikt efter Ryssland kommer med stor sannolikhet bli Kina. Vid konflikt kommer dessa nationer inte dra sig för att sabotera infrastruktur och även använda sig av cyberkrigföring mot oss i väst.

Är dock inte intresserad av att här tala om hur du eller andra företag/myndigheter arbetar eller tar för val. Det är out of scope för denna tråden. Vill hålla fokus på BW-fynden. Lätt att det spårar ut annars.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Jag ser den Xbox Wireless kontroll med trådlös adapter för Windows 10 hos webhallen för 879, inte 499. Är inloggad.
#19818823

På black friday kan man inte vara sen på bollen

De flesta bra erbjudandena är slut inom 0-3 timmar.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sina saker från Halebop ännu? Mina hörlurar står fortfarande som "under behandling", beställde 18 November.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat (snack om digitala spelfynd hör ej hemma i denna tråden*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av padinni:

Letar efter bra erbjudande på 2 TB NVME SSD, har inte sett något "wow" ännu utan endast ett par hundralappar i rabatt...

Tycker det här är en helt OK deal, den är ju bland toppen i prestanda
https://www.komplett.se/product/1201391/datorutrustning/lagri...

Skrivet av Kaninjägarn:

Har varit prispressat länge och tror det är nere på botten av vad det kan kosta, Har du krav på hög prestanda eller mest för utrymmet? https://www.inet.se/produkt/4305468/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... är ju riktigt prisvärt och jag tror inte du kommer hitta 2tb nvme för så mycket lägre pris/gb än det.

Eller så tar du klivet upp till tex KC3000 om du vill ha snabb gen 4!

Eller Fury Renegade, t o m billigare

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Valet och kvalet här. Hjälp mig välja.

Ska köpa en ny platta till dottern 6 år. Hon har nu en synnerligen trött tab 10.1 från 2016.

För 1400 får man tab A 10.5.
För 3100 får jag tab s8 direkt från samsung. Med inbyte av hennes nuvarande.

Hon har inte behov av en så bra rackare som s8, då hon mest youtubar och spelar enklare spel, men vem vet framöver? S8 lär ju i vart fall hålla väsentligen längre...svårt. någon med inputs som kan få bägaren att rinna över åt nått håll?

Allt gott //

Köpte S6 lite till ungarna för någon månad sen och de är supernöjda, köpte för samma pris du får S8 för.
Minecraft funkar fint exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Någon som fått sina saker från Halebop ännu? Mina hörlurar står fortfarande som "under behandling", beställde 18 November.

Nej, tyvärr inte. Beställde en AW från Halebop, men märkligt nog inte fått någon uppdatering förutom beställningsbekräftelsen jag fick i fredags förra veckan. Har varit total radiotystnad från Halebop sedan dess.

(Som jämförelse har jag beställt flera andra BW-fynd i helgen som jag fått levererade hem redan igår.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Nej, tyvärr inte. Beställde en AW från Halebop, men märkligt nog inte fått någon uppdatering förutom beställningsbekräftelsen jag fick förra fredagen. Har varit total radiotystnad från Halebop sedan dess.

(Som jämförelse har jag beställt flera andra BW-fynd i helgen som jag fått levererade hem redan igår.)

Halebop är extremt slöa, var samma problem när jag köpte ett par Airpods pro 2.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker det här är en helt OK deal, den är ju bland toppen i prestanda
https://www.komplett.se/product/1201391/datorutrustning/lagri...

Eller Fury Renegade, t o m billigare

Yes beställde en sådan nu från komplett, har bara PCIE 3.0 men framtidsäkrar tänker jag

Får hoppas det inte kommer bättre erbjudande men då får man väl returnera

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Någon som fått sina saker från Halebop ännu? Mina hörlurar står fortfarande som "under behandling", beställde 18 November.

Skrivet av martinot:

Nej, tyvärr inte. Beställde en AW från Halebop, men märkligt nog inte fått någon uppdatering förutom beställningsbekräftelsen jag fick i fredags förra veckan. Har varit total radiotystnad från Halebop sedan dess.

(Som jämförelse har jag beställt flera andra BW-fynd i helgen som jag fått levererade hem redan igår.)

Skrivet av Kent:

Halebop är extremt slöa, var samma problem när jag köpte ett par Airpods pro 2.

Fick notis från postnord nu att min Watch är påväg.

Permalänk
Medlem

Man kan få 550kr rabatt ytterligare på Samsung TAB S8 (totalpris 2942kr) på Samsungs hemsida om man anmäler sig till deras nyhetsbrev: https://www.samsung.com/se/nyhetsbrev/
Sidan fungerar dock inte just nu, men skriver man i chatten med en kopia på länken och säger det så skickar de en 10%-kod direkt

Billigare än komplett

Permalänk
Skrivet av leks:

Man kan få 550kr rabatt ytterligare på Samsung TAB S8 (totalpris 2942kr) på Samsungs hemsida om man anmäler sig till deras nyhetsbrev: https://www.samsung.com/se/nyhetsbrev/
Sidan fungerar dock inte just nu, men skriver man i chatten med en kopia på länken och säger det så skickar de en 10%-kod direkt

De verkar verkligen jättegärna vilja bli av med där plattorna alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leks:

Man kan få 550kr rabatt ytterligare på Samsung TAB S8 (totalpris 2942kr) på Samsungs hemsida om man anmäler sig till deras nyhetsbrev: https://www.samsung.com/se/nyhetsbrev/
Sidan fungerar dock inte just nu, men skriver man i chatten med en kopia på länken och säger det så skickar de en 10%-kod direkt

Fungerar det här om man redan beställt en? Eller är det för nya ordrar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Fungerar det här om man redan beställt en? Eller är det för nya ordrar?

most likely not ordered ones. but you can cancel and try again

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Fick notis från postnord nu att min Watch är påväg.

Spännande! Vilken färg/typ av klocka beställde du och vilken tid? Ännu ingen uppdatering för min gröna AW 7 jag beställde 15:25 i fredags.