Permalänk
Medlem

laptop återbruk DIY

Hejsan

Jag sitter på en äldre laptop, en Lenovo Ideapad 510s från 2016, där trackpaden har krånglat i många år. Batteriet, med låg kapacitet redan från början, är så klart helt slut.

Laptopen är en plastig budgetdator med helt ok hårdvara som användes under plugget för ett par år sedan, och istället för att lägga undan den i någon låda då den är i princip obrukbar i befintligt skick, tänkte jag försöka göra om den till en liten stationär pjäs i minder format.

Projektet är inte till för att vinna några tävlingar, utan har fokus 'återbruk' och ni får gärna kommentera hur ni hade gått vidare/modifierat vidare.

Jag har inte bestämt mig om datorn ska monteras bakom skärmen likt en AiO, stå framme, eller monteras under skrivbordet.

Kom gärna med idéer!

Besök galleriet här

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Ibland kan du följa power-knappens trådar på PCB för tangentbordet. Den bör vara hård-kodad så att säga.

Permalänk
Medlem

Använd resten av burken. Antar att det är glas vilket iofs kan göra ventilationshål lite svårare…

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ibland kan du följa power-knappens trådar på PCB för tangentbordet. Den bör vara hård-kodad så att säga.

Verkligen försökt titta igenom tangentbordet efter något spår. Drog av plasten på baksidan men där går inte att följa. Möjligtvis framsidan om man tar bort tangenter och filmen där trådarna verkar gå! Tittar man på kontakten så känns det verkligen som att det borde vara näst sista, och sista pin

lade till
Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Använd resten av burken. Antar att det är glas vilket iofs kan göra ventilationshål lite svårare…

Ja den är av glas och för djup vilket blir lite mycket. Vill ha den ganska slim!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Ja den är av glas och för djup vilket blir lite mycket. Vill ha den ganska slim!

Ah right, finns inte i andra storlekar av burk som passar samma lock? Utgår kanske felaktigt att den är köpt på typ Ikea och där brukar det ju vara ett lock men flera storlekar på själva burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Verkligen försökt titta igenom tangentbordet efter något spår. Drog av plasten på baksidan men där går inte att följa. Möjligtvis framsidan om man tar bort tangenter och filmen där trådarna verkar gå! Tittar man på kontakten så känns det verkligen som att det borde vara näst sista, och sista pin

Testa med multimeter i diod-läge och tryck på startknappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Testa med multimeter i diod-läge och tryck på startknappen.

Har en multimeter men är inte så high på det. Ska jag ha proberna mot prinsen jag tror är rätt och trycka på strömknappen?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Har en multimeter men är inte så high på det. Ska jag ha proberna mot prinsen jag tror är rätt och trycka på strömknappen?

Ja, det ska pipa när kretsen är sluten. Du kan testa genom att först prova proberna mot varandra.