Digitala spelfynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av DaNi8331:

Tycker dom får stå för sitt misstag som så många andra mindre företag gör i samma situationer, dessutom med en icke fysisk produkt..

Det beror ju helt enkelt på hur många som faktiskt lyckades göra ett köp innan de upptäckte misstaget. Om man räknar lite grovt på att 10 000 personer gjorde ett köp så är det ändå en förlust på 7,5 mkr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ninjalulz:

Det beror ju helt enkelt på hur många som faktiskt lyckades göra ett köp innan de upptäckte misstaget. Om man räknar lite grovt på att 10 000 personer gjorde ett köp så är det ändå en förlust på 7,5 mkr

Inte riktigt så man ska räkna. För varje person som köpte för 8kr skulle inte ha köpt spelet annars.
Jag köpte bara för att priset var så lågt, sannolikheten att jag köper ett bilspel är riktigt låg.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte riktigt så man ska räkna. För varje person som köpte för 8kr skulle inte ha köpt spelet annars.
Jag köpte bara för att priset var så lågt, sannolikheten att jag köper ett bilspel är riktigt låg.

Precis, större risk att folk surnar till istället och undviker MS store ett tag framåt till det är glömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Återbetalning för FH 4&5, vart väl för mycket när andra länder) lyckades köpa också

Skrivet av DaNi8331:

Polaren fick också återbetalning. Vore ju surt om dom bryter köpet när man spelat 10h och börjat låsa upp bilar osv

Inget återbetalat för mig än

Skrivet av Paradiddle:

Samma här, återbetalning kl 04:02 och spelet finns inte i biblioteket…

Skrivet av DaNi8331:

Tycker dom får stå för sitt misstag som så många andra mindre företag gör i samma situationer, dessutom med en icke fysisk produkt..

Inte okej att komma efter flera dagar och häva köpet tycker jag, känns som ett fulspel för att få folk att fastna i det sen köpa det för fullpris.

Skrivet av andreasa64:

Fick också återbetalning nu imorse, känns surt och som ovanstående säger så borde dem stå för sitt misstag.

Jag fick också mail om återbetalning. Däremot finns Forza Horizon 5 kvar under All games hos mig, däremot när jag går in under add-ons så saker som det stod att jag ägde tidigare inte längre gör det om jag går in under det tillägget. Undra om jag ens kan starta FH5. Tråkigt ändå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ajdå, blir väl att avinstallera spelet då. Trist. Hade sett fram emot att prova det. Men men. Skippar det och avinstallerar xbox launchern igen då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag fick också mail om återbetalning. Däremot finns Forza Horizon 5 kvar under All games hos mig, däremot när jag går in under add-ons så saker som det stod att jag ägde tidigare inte längre gör det om jag går in under det tillägget. Undra om jag ens kan starta FH5. Tråkigt ändå.

Hade laddat ner allt på Xbox provade starta det nu imorse, access denied… bara o avinstallera då…

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att få bannor från båda mina grabbar om spelet blir borttaget. Dom tyckte det var kul, men det är nog inte så kul att jag betalar 759 kr x 2 då dom har varsin pc. Många köpte det för priset och inget annat. Det är ju ettor och nollor för MS, ett digitalt spel och inte en fysisk produkt som jag hade haft förståelse att man hade refundat asap. Att det ändå tog en ca 6 dagar, märkligt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Spelen finns annars i game pass och den kan man få för 10kr/månad varje månad med lite meck

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Spelen finns annars i game pass och den kan man få för 10kr/månad varje månad med lite meck

Bara grundspelen dock men ja. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Hade laddat ner allt på Xbox provade starta det nu imorse, access denied… bara o avinstallera då…

Och på Windows 11 fick man ett felmeddelande om något i stil med att du har fått en återbetalning för detta spel så jag behöver köpa det igen. Faktiskt förvånad över att MS gjorde på detta sätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Fick det också för 8kr, testade det hela natten igår.
Efter dom tog bort det så köpte jag premium edition för 600:- istället.
Helt klart värt priset 😌

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Hade laddat ner allt på Xbox provade starta det nu imorse, access denied… bara o avinstallera då…

Startade upp FH4 och jag har iallafall tillgång till de 2 kart DLCerna där, troligtvis bara så länge jag inte avinstallerar det på denna dator för om jag går in i add-ons så visas det som om jag inte äger DLC:t längre. Däremot kunde jag, som tidigare sagt, inte starta FH5 så det är avinstallerat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Det beror ju helt enkelt på hur många som faktiskt lyckades göra ett köp innan de upptäckte misstaget. Om man räknar lite grovt på att 10 000 personer gjorde ett köp så är det ändå en förlust på 7,5 mkr

Dock så stämmer detta inte helt och hållet eftersom att folk som köpte spelet för 7,5kr troligtvis inte hade tänkt betela full pris för det åndå. Sedan så kanske vi som köpte det blir sugen på nästa Forza och väljer att betela fullpris för det och då hade Microsoft tjänat pengar på detta i stället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Någon skriv något om konsumentköplagen innan att samma sak hände hen på ett annat spel. Men med av konsumentköplagen kunde person kräva att få till baks spelet eller något liknade. Gäller detta vid detta fall också med Forza 4&5 ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Fick det också för 8kr, testade det hela natten igår.
Efter dom tog bort det så köpte jag premium edition för 600:- istället.
Helt klart värt priset 😌

Köpte detta paketet igen för 759 eller va de var, är ju bra mycket mer värt än 600 bara för 5an

Permalänk
Medlem

Köpte själv Forza-paketet och installerade DLC och spelade 5:an ett par timmar, har dock Game Pass så undrar lite vad som sker med bilar och annat som låstes upp med DLC den tid jag spelade? Bör tilläggas att jag spelar bilspel 5-10 timmar om året och har Game Pass betalt till 2025, så hade inte köpt paketet för mer än det jag gav, så det var ingen större "förlust" för MS i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Köpte själv Forza-paketet och installerade DLC och spelade 5:an ett par timmar, har dock Game Pass så undrar lite vad som sker med bilar och annat som låstes upp med DLC den tid jag spelade? Bör tilläggas att jag spelar bilspel 5-10 timmar om året och har Game Pass betalt till 2025, så hade inte köpt paketet för mer än det jag gav, så det var ingen större "förlust" för MS i mitt fall.

Vad jag kunde se i FH4 (som jag köpte för flera år sedan) så har jag kvar DLC bilarna, iallafall welcome paketets bilar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag kunde se i FH4 (som jag köpte för flera år sedan) så har jag kvar DLC bilarna, iallafall welcome paketets bilar

Dock så kan du inte köra dlc bilarna om du inte äger självaste dlcen men du kan fortfarande ha dom i ditt garage.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Någon skriv något om konsumentköplagen innan att samma sak hände hen på ett annat spel. Men med av konsumentköplagen kunde person kräva att få till baks spelet eller något liknade. Gäller detta vid detta fall också med Forza 4&5 ?

Möjligen kan det, men får bråka med MS.

Citat:

Om varan har avlämnats till köparen och den är i hans besittning, så kan inte säljaren häva köpet om han inte har förbehållit sig den rätten i avtalet, återtagandeförbehåll.

Om säljaren häver köpet före leveransen är säljaren inte längre skyldig att leverera varan och köparen inte skyldig att betala, dock kan viss ersättningsskyldighet kvarstå. Om säljaren häver köpet efter leveransen ska köparen få tillbaka betalningen inklusive ränta när han lämnar tillbaka varan. Om köparen har haft rimlig nytta av varan kan han vara skyldig att betala en rimlig ersättning för nyttan. Det kan t.ex. vara vid bilköp som nyttoavdrag kan bli aktuellt

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Dock så kan du inte köra dlc bilarna om du inte äger självaste dlcen men du kan fortfarande ha dom i ditt garage.

Ah, se där. Då är det skillnad på bilar och kart DLC.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Möjligen kan det, men får bråka med MS.

Gäller det vid köp av digital produkter också ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Så är det någon som testat att kontakta Microsoft? Blir inte klok på hur man startar ex. webbchatt genom deras supportsida eller vilket alternativ under "Kontakta oss" som skulle vara korrekt i det här fallet.

https://support.xbox.com/sv-SE/contact-us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Så är det någon som testat att kontakta Microsoft? Blir inte klok på hur man startar ex. webbchatt genom deras supportsida eller vilket alternativ under "Kontakta oss" som skulle vara korrekt i det här fallet.

https://support.xbox.com/sv-SE/contact-us

Testa detta

Det är ju det som stämmer om man har spelet installera redan installerat och tryck på nästa och sedan hoppa över. Då kan du bli uppringd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testa detta
<Uppladdad bildlänk>
Det är ju det som stämmer om man har spelet installera redan installerat och tryck på nästa och sedan hoppa över. Då kan du bli uppringd

Finns det någon chatt funktion också ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Har man synpunkter eller tips gällande modereringen är man välkommen att anmäla eller pm:a en moderator. Denna diskussionstråden är till för att diskutera fyndtipsen i fyndtråden, dvs. längre utsvävningar som ex. platsar bättre i konsumentsrättdelen hör ej hemma här.
TL:DR: Det är ok med lite snick-snack, men behöver man hjälp med ett specifikt ärende (t.ex. om man vill ta upp kampen med Microsoft ang. Forza-dealen) är det bättre att leta upp en mer lämplig tråd eller skapa en egen.

Citat:

§5 Rapportera olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”rapportera” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Svårt att hävda konsumentköplagen när du köper en licens som ger dig möjlighet att spela inte själva spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Finns det någon chatt funktion också ?

Beror på vad du väljer där. Annars är det ju enklare med samtal tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Beror på vad du väljer där. Annars är det ju enklare med samtal tycker jag

Kan inte hitta någon förutom en hel kass chatt bot.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan inte hitta någon förutom en hel kass chatt bot.

Ah, ingen aning då. Ta att dom ringer dig då Vad jag förstår så kommer du inte sitta i någon kö då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Red Dead Redemption 2 för 150 riksdaler.
Väl i kassan så lägg till koden: FLASHSALE30

Vill man hellre ha det på Steam så kan man köpa det direkt där för 19.79€ just nu.
https://store.steampowered.com/app/1174180/Red_Dead_Redemptio...
(Gäller till den 29:e)