Prisjakt: "Bluffreor vanliga trots ny lag"

Permalänk
Melding Plague

Prisjakt: "Bluffreor vanliga trots ny lag"

Enligt prisjämförelsesajten har de nya förändringarna i prisinformationslagen inte lyckats stävja bluffreor, särskilt vad gäller datorkomponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

The bluffreor will continue until consequences improves

Permalänk
Medlem

jadu är väll inte direkt konstigt när dom medvetet gör det på tok för lätt att kringgå lagen på detta vis.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tills de blir straffade på ett sätt så att de gör förlust och inte vinst så kommer detta fortsätta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Jag såg på exklusiva fotmassage att priset bara ökade och ökade. Jag tänkte, aha, nu kommer de säljas billigt på mellandagsrea och locka kunder som inte alls skulle köpa en dyr sådan.
Men vad hände, jo inte rea på en enda exklusiv och jag blev besviken.

Permalänk
Medlem

En vara sänkt från 1789:- till 1059:- ser betydligt bättre ut än om den är sänkt från 1349:- till 1059:-

Permalänk
Medlem

Om folk inte orkar bry sig om att använda ex prisjakts prisstatistik bryr man sig inte om priset utan bara hypen.

Finns ingen lag som kan ändra impuls-beteendet och jag tycker inte heller vi behöver reglera det, är du intresserad över en vara? lägg den på bevakning och håll koll på datum där priset faller.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det känns som att Prisjakts metodik här är väldigt grovhuggen. Med tanke på inflation och de allmänna prishöjningar som råder är det knappast konstigt att priser höjs.

Citat:

Prisjakts studie visar att 13% av alla erbjudanden har detta beteende: där man höjer priset en månad i förväg innan jämförelsepriset sätts – för att sedan rabattera.

Det är alltså 13% av de prishöjda produkterna som över huvud taget dyker upp som erbjudanden på Black Friday, vilket gör siffrorna över prishöjningar oerhört missvisande. Alla skulle tjäna på att Prisjakt la upp det här på ett mer ärligt sätt istället för att jaga sensationalism.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dont hate the player, hate the game, i guess?

Klart återförsäljare kommer höja priset 30d+, för att det ska se ut som bättre rea idag, om det är tillåtet och deras marknadsexperter anser att det kommer dra in mest kosing. Det är deras jobb att maximera vinst såatte, bara följa reglerna och så ser reglerna ut.

Permalänk
Snusfri

Måste till väldigt kännbara straff såsom grova böter och handelsförbud för att stävja detta kriminella beteende.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Dont hate the player, hate the game, i guess?

Ja, det är ju lite så det ser ut. Min fru jobbar som inköpare (inom området skönhetsprodukter) och dom sitter strax innan sommaren och köper in det som sedan ska reas ut på Black Friday. Generalagenterna sitter då redo med sina förslag till vad som dom tycker ska bli BF-erbjudanden, vilket dom då tar fram kanske redan i april/maj. Planerade inköp för rea känns helt fel. Så jag hatar på gamet helt enkelt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Om folk inte orkar bry sig om att använda ex prisjakts prisstatistik bryr man sig inte om priset utan bara hypen.

Finns ingen lag som kan ändra impuls-beteendet och jag tycker inte heller vi behöver reglera det, är du intresserad över en vara? lägg den på bevakning och håll koll på datum där priset faller.

Nåt sånt. Jag tenderar att läsa på om vad jag letar efter och när vissa produkter/modeller är identifierade kollar jag hela tillgängliga grafen hos Prisjakt och ställer in en bevakning. Hyser ingen bitterhet eller känsla whatsoever över en "Black week-rea" som är strax över ett tidigare lägstapris. Ett kameraobjektiv ex som funnits i 2,5 år och för 8 månader sen hade sitt lägsta pris, 2k under nuvarande pris, i en av Cyberphotos plötsliga korta rätt bra reor. Tänker jag köpa samma för ett högre pris/sämre prissänkning? Nej. När folk repeterar en gest som indikerar att kurvan går upp lagom innan BF då den går ner till reguljärt pris så undrar jag om de ens vet om vad prisjakt är.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Reor har vart ointressanta senaste 15 åren.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag blev superbesviken på Webhallen. Dom visade att dom sänkt priset med 300kr på Pulse3D headset till Ps5. Dom skriver på siten att det är sänkt från 1090kr till 799 men i själva verket har priset legat på 990kr ett bra djävla tag. Jag har själv hållt koll på just det headsetet pga mitt intresse att skaffa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Hur står det i lagen, för har inte sett på Elgiganten att de skriver upp lägsta pris senaste 30 dagar. Men fanns på t.ex. Brothers (kläder). Amazon skriver ut lägsta priset på vissa.

Permalänk
Medlem

Det är ingen riktig black friday utan bluffrea på Harman kardon onyx studio (insert nummer) eller virtuella köer på Felgiganten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det ska vara så komplicerat. Man tar och skriver rabatten från det lägsta priset som varit senaste 30 dagarna. Det ska vara det största och tydligaste. Sedan kan man i mindre text och mindre tydligt skriva jämförelsepris mot listpris osv.

Eftersom det nu finns en lag på 30 dagar så ser jag inte det som något problem att de höjer priset 31 dagar innan rean. Så länge man kollar prisjakt är man medveten om att det blivit dyrare eller om man själv sitter och funderar över en vara som plötsligt går upp. Då kanske man ångrar sig eller väntar in BF

Permalänk
Medlem

Är ju win win. Kunden är glad för de handlade en produkt de anser sig behöva till ett pris de tyckte var skäligt. Och företaget är glatt för de fick lite extra försäljning.

Det är ju priset i sig som ska spela roll, inte vad man kallar det. Men folk vill att staten o myndigheter ska hålla alla i handen...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Här kan man bli en smula misstänksam
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-qe85qn9...

Eller har den där, verkligen haft ett pris a nästan 100k? Då skulle jag vara en smula sur, om jag hade köpt den för ursprungspriset.

stavning
Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av en produkt som jag hoppas skulle komma på rea. Det gjorde den också, fast då till ett högre pris.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1675819-vilka-butiker-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Här kan man bli en smula misstänksam
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-qe85qn9...

Eller har den där, verkligen haft ett pris a nästan 100k? Då skulle jag vara en smula sur, om jag hade köpt den för ursprungspriset.

Obs att du max får köpa 3 per hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Tills de blir straffade på ett sätt så att de gör förlust och inte vinst så kommer detta fortsätta.

Jag drar mitt strå till stacken och handlar för exakt 0kr 2 veckor innan "Black week" och 2 veckor efter.
Blir det samma nästa år utökar jag det till 1 månad innan och efter.

Permalänk
Medlem

Vilken överaskning att lagen inte fungera. Tabort lagen och låt folk tänka/kolla upp själva. Så kanske vi instället kan dra av några ören ifrån skatten då vi inte behöver hantera all byråkrati kring denna lag.

Permalänk
Medlem

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hyperx-cloud-ii-wireles...

Riktig klassiker på lurendrejeri. Finns inte ens historik på prisjakt att den butiken tagit det beloppet tidigare. Antingen lyckas butikerna lura prisjakts historik eller så är prisjakt otroligt dåligt på detta. Kanske snarare bägge. Kan man kräva butiken på dokumentation att priset varit det de hävdar?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan försvara att företag försöker lura och utnyttja människor och klaga på lagen. Om företagen hade haft någon moral över huvud taget så hade lagen aldrig behövts. Dessutom drabbar detta fiffel som företag håller på med ofta folk med olika problem, t.ex. depression och adhd. Klar som fan att det behövs lagar för att företag ska göra vettiga saker, dom vägrar ju göra det på egen hand.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråkiga/otrevliga inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falistar:

Här kan man bli en smula misstänksam
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-qe85qn9...

Eller har den där, verkligen haft ett pris a nästan 100k? Då skulle jag vara en smula sur, om jag hade köpt den för ursprungspriset.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016554

Enligt prisjakt så kostade den ca 100 lakan i mitten av året tills nu. Men vem vet, kan ju vara väl medvetet av alla aktörer ändå att lansera något dyrt i mitten av året och sen ta halva priset sen men förmodligen är marginalerna rätt ok ändå.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kollade på lite nya träningsskor på XXL, tyckte dessa såg bra ut. Kollade vad de kostade innan Rean på prisjakt
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5479520

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Vilken överaskning att lagen inte fungera. Tabort lagen och låt folk tänka/kolla upp själva. Så kanske vi instället kan dra av några ören ifrån skatten då vi inte behöver hantera all byråkrati kring denna lag.

Ja precis det är en utmärkt lösning faktiskt. Undrar varför vi inte gör så med allt faktiskt. Bort med polis och lagar, hela skiten. Låt folk tänka själva istället så slipper vi all brottslighet och annan skit. Smart !

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Kan man bara inte införa en lag att företagen måste halvera priset var 30:e dag i stället?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon