Behöver tydligen nytt chassi..

Permalänk

Behöver tydligen nytt chassi..

Hej!

Hade tänkt att göra en uppgradering av datorn i samband med Intels trettonde generation cpu:er och förutom processor och MB var det också dags att doppa tårna i en för mig ännu outforskad sjö - vattenkylning (obs slutet system förstås..)

Googlade litegrann och kom fram till att 240mm radiator borde passa i min Fractal Design R4 men utrymmet ovanför moderkortet (där jag tänkt placera radiator+fläktar) är för litet - moderkortets skyddsplåt för IO-prylarna tar i.

Antar att jag därför behöver nytt chassi och mina prioriteringar är:

  • Helst inte sjukt dyrt

  • Rymligt och lättbyggt

  • Plats för ÅTMINSTONE 240mm radiator med fläktar..

Prylarna som ska in där är bland annat:

  • Asus Prime Z690-P Länk

  • Corsair iCue H100i rgb pro xt Länk

  • ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX (ca 300mm långt)

Inser att jag kan googla mig fram till detta men chassin är verkligen en djungel.. Vore sjukt tacksam om någon kunde peka mig i rätt riktning.

Tack!

Lade till länkar.
Permalänk
Medlem

Du behöver inte Googla dig fram till ett svar, använd Prisjakt och filtrera efter dina krav så kommer du att hitta rätt.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Du behöver inte Googla dig fram till ett svar, använd Prisjakt och filtrera efter dina krav så kommer du att hitta rätt.

Har försökt kika runt men det jag söker är egentligen något som har mer plats ovanför mobo, antar jag. Mitt nuvarande case SKA ju ha plats med 240 mm radiator i toppen, vilket det säkert har om man inte har moderkortet installerat.

Kanske är en omöjlig fråga att svara på för er därute men tänkte ge det en chans.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Phanteks P500A. Fullkomligt älskar detta chassi. Men det är ganska stort. Inte maxi, inte mid, men nånstans emellan.
Kan köra 420 i front och 360 i topp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Slår ett slag för Phanteks P500A. Fullkomligt älskar detta chassi. Men det är ganska stort. Inte maxi, inte mid, men nånstans emellan.
Kan köra 420 i front och 360 i topp.

Snyggt, stort tack! Riktigt intressant. Vettigt pris också!

Permalänk
Medlem

Fractal Design Meshify 2 Compact

Kanske?

Måtten ser bra ut, dock vet jag ju inte huruvida allt matchar perfekt. Har den lådan men kör NH-D15, ej radiatorer osv.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Slår ett slag för Phanteks P500A. Fullkomligt älskar detta chassi. Men det är ganska stort. Inte maxi, inte mid, men nånstans emellan.
Kan köra 420 i front och 360 i topp.

Skrivet av Wenro:

Fractal Design Meshify 2 Compact

Kanske?

Måtten ser bra ut, dock vet jag ju inte huruvida allt matchar perfekt. Har den lådan men kör NH-D15, ej radiatorer osv.

Stort tack för tips båda två! Slog till på ett Phantek-chassi enligt Marcus rekommendation ovan, kollade igenom Sweclockers recension och läste om det och det känns som ett vettigt (och rymligt) chassi till en vettig peng. Steget upp till FD Define 7 (som var ett alternativ) kändes för stort, får se om jag ångrar mig pga sämre ljuddämpning.

TACK för er tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Stort tack för tips båda två! Slog till på ett Phantek-chassi enligt Marcus rekommendation ovan, kollade igenom Sweclockers recension och läste om det och det känns som ett vettigt (och rymligt) chassi till en vettig peng. Steget upp till FD Define 7 (som var ett alternativ) kändes för stort, får se om jag ångrar mig pga sämre ljuddämpning.

TACK för er tid!

Hej! jag har exat samma problem som du hade fast med ett Fractal design C där radiator 2x240 inte får plats i toppen pga att det krockar med kylfläns på moderkortet. Återkoppla gärna med bilder hur det blev när du bytte chassi

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett https://sharkgaming.se/shark-aquarium som jag älskar.
Enda negativa är att man inte får dra åt skruvarna utan att tänka efter, risk att glaset går sönder om man gör det.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X