använda controller med win10 dator

Permalänk
Medlem

använda controller med win10 dator

Hej

Själv äger jag inga konsoller, men det vore så skönt att kunna koppla datorn till en 65 tums tv, sätta mig i soffan och lira något vackert utan att behöva sitta rakt upp vid tangentbord och mus.

Trådlös controller tänker man då.
Nu finns ett antal xbox controllers till reducerat pris pga black week.
Dels finns vanliga trådlösa controllers likt denna:
https://www.amazon.se/dp/B091CK241X

Men det finns även en kit bestående av Xbox Controller + Wireless Adapter för Windows 10, enligt nedan:
https://www.xbox.com/sv-se/accessories/controllers/xbox-wirel...

Vad är det som skiljer dessa två åt?
Kan inte man använda en xbox controller trådlöst med en win 10 dator om man inte köper en extra adapter?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej

Själv äger jag inga konsoller, men det vore så skönt att kunna koppla datorn till en 65 tums tv, sätta mig i soffan och lira något vackert utan att behöva sitta rakt upp vid tangentbord och mus.

Trådlös controller tänker man då.
Nu finns ett antal xbox controllers till reducerat pris pga black week.
Dels finns vanliga trådlösa controllers likt denna:
https://www.amazon.se/dp/B091CK241X

Men det finns även en kit bestående av Xbox Controller + Wireless Adapter för Windows 10, enligt nedan:
https://www.xbox.com/sv-se/accessories/controllers/xbox-wirel...

Vad är det som skiljer dessa två åt?
Kan inte man använda en xbox controller trådlöst med en win 10 dator om man inte köper en extra adapter?

Adaptern används om du inte har bluetooth i datorn, har du det kan du koppla ihop kontrollern direkt med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Adaptern används om du inte har bluetooth i datorn, har du det kan du koppla ihop kontrollern direkt med datorn.

okej, så har man BT i moderkortet så behövs ingen adapter?
det blir inte bättre med en adapter?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

okej, så har man BT i moderkortet så behövs ingen adapter?
det blir inte bättre med en adapter?

Adapters kör över Xbox wireless protocol, istället för Bluetooth.
Är det bättre eller sämre, det vete gudarna.
Har du Bluetooth i datorn ifrån förr så kör på det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

okej, så har man BT i moderkortet så behövs ingen adapter?
det blir inte bättre med en adapter?

Exakt! ingen adapter behövs och det funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Adaptern har lägre latens jämfört med blåtand, så knapptryckningar registreras märkbart snabbare t.ex. Jag rekommenderar att du använder adaptern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt att latensen är märkbart lägre med adaptern men det betyder ju förstås inte att den faktiskt är det😉 Microsoft har uppdaterat firmware flera gånger på sina kontroller så dom är säkert bättre än dom med gammal firmware.

Själv föredrar jag bluetooth före adaptern då bluetooth connectar mycket smidigare när man startar kontrollen när den väl är pairad.
Med adaptern brukar följande procedur inte vara ovanlig när man försöker få kontrollern att connecta... först starta kontrollern för att sedan se att den inte connectar... sedan trycka på adapter "pair"-knappen och den connectrar fortfaradne inte... sedan stänga av kontrollern och ta ut adaptern och sätta i den igen vänta så windows hittar den och sedan starta kontrollern för att se att den fortfaradne inte connectar och testa pair-knappen igen och det funkar fortfaradne inte och sedan stänga av kontrollern och ta ut adaptern igen och sätta i den och vänta på att windows hittar den och sedan start kontrollern och den connectar fortfaradne inte och sedan testa pair-kanppen igen... etc etc... men ibland har man tur och den connectar direkt.. kanske 20% av fallen😂 Så självklart väljer jag bluetooth för att slippa allt det där😊

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan_JL:

Jag har inte märkt att latensen är märkbart lägre med adaptern men det betyder ju förstås inte att den faktiskt är det😉 Microsoft har uppdaterat firmware flera gånger på sina kontroller så dom är säkert bättre än dom med gammal firmware.

Själv föredrar jag bluetooth före adaptern då bluetooth connectar mycket smidigare när man startar kontrollen när den väl är pairad.
Med adaptern brukar följande procedur inte vara ovanlig när man försöker få kontrollern att connecta... först starta kontrollern för att sedan se att den inte connectar... sedan trycka på adapter "pair"-knappen och den connectrar fortfaradne inte... sedan stänga av kontrollern och ta ut adaptern och sätta i den igen vänta så windows hittar den och sedan starta kontrollern för att se att den fortfaradne inte connectar och testa pair-knappen igen och det funkar fortfaradne inte och sedan stänga av kontrollern och ta ut adaptern igen och sätta i den och vänta på att windows hittar den och sedan start kontrollern och den connectar fortfaradne inte och sedan testa pair-kanppen igen... etc etc... men ibland har man tur och den connectar direkt.. kanske 20% av fallen😂 Så självklart väljer jag bluetooth för att slippa allt det där😊

Jag vet inte hur du lyckas få det så jobbigt. Jag skulle låna ut/donera min förra XBone S till min farsa och den har inte varit igång på ett par år, men tydligen hade kontrollen varit parad till datorn (med en adapter) för när jag startade XB och kontrollen för att rensa lite, uppdatera och så, så väckte den datorn från viloläget och parades direkt. Och den kontrollen jag normalt har parad till datorn har ytterst sällan tappat parningen, men visst har det hänt någon gång, kanske en gång om året i snitt eller så. 360-kontrollernas adapter kan ha varit aningen mer stabil för där minns jag knappt att jag behövt göra det alls, men det är ändå väldigt sällan med de nyare också och de är ju bättre på typ alla andra sätt.

BT funkar ju helt ok men för mig i alla fall så känns det att det är aningen mer fördröjningar och sämre räckvidd. Man tappar väl också hörlursutgången på kontrollen vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte hur du lyckas få det så jobbigt.

Det undrar jag också😂 sen jag skaffade ett kombinerat wifi/BT-kort(med antenn) så är jag glad jag slipper adaptern. Ska väl tillägga att det är den gamla(stora) adaptern jag menar... Microsoft har ju gett ut en ny mindre variant sedan dess.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej

Själv äger jag inga konsoller, men det vore så skönt att kunna koppla datorn till en 65 tums tv, sätta mig i soffan och lira något vackert utan att behöva sitta rakt upp vid tangentbord och mus.

Trådlös controller tänker man då.
Nu finns ett antal xbox controllers till reducerat pris pga black week.
Dels finns vanliga trådlösa controllers likt denna:
https://www.amazon.se/dp/B091CK241X

Men det finns även en kit bestående av Xbox Controller + Wireless Adapter för Windows 10, enligt nedan:
https://www.xbox.com/sv-se/accessories/controllers/xbox-wirel...

Vad är det som skiljer dessa två åt?
Kan inte man använda en xbox controller trådlöst med en win 10 dator om man inte köper en extra adapter?

För 30 spänn hade jag inte chansat på att bluetooth fungerar lika bra.