Kan ej connecta till skrivarna till hemnätverk Canon ix6850 - Brother DCP L2530

Permalänk
Medlem

Kan ej connecta till skrivarna till hemnätverk Canon ix6850 - Brother DCP L2530

Hej någon som är duktig på att koppla skrivare trådlöst.
Har pc och både en Canon ix6850 samt en Brother DCP L2530 och ingen av dom hittar mitt hem nätverk. Snart åker skiten ut på skjutbanan!
Har en Asus RT-AC88 U Som router efter fibern. Jag har testat allt i min kunskapsbank och googles bank men inget funkar.
Provat med att köra enbart 2.4ghz och enbart 5 ghz provat wps med och utan kod installerat och av installerat.
Installerat med och utan usb kabel först.
Vill ej ha skrivarna kopplade via kabel till varken router eller pc.
När jag körde canonen via en 4 g router så funka allt på en gång trådlöst?
Läst ngt om dhcp config av router men förstår mig ej på sådant. Please help!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Hej någon som är duktig på att koppla skrivare trådlöst.
Har pc och både en Canon ix6850 samt en Brother DCP L2530 och ingen av dom hittar mitt hem nätverk. Snart åker skiten ut på skjutbanan!
Har en Asus RT-AC88 U Som router efter fibern. Jag har testat allt i min kunskapsbank och googles bank men inget funkar.
Provat med att köra enbart 2.4ghz och enbart 5 ghz provat wps med och utan kod installerat och av installerat.
Installerat med och utan usb kabel först.
Vill ej ha skrivarna kopplade via kabel till varken router eller pc.
När jag körde canonen via en 4 g router så funka allt på en gång trådlöst?
Läst ngt om dhcp config av router men förstår mig ej på sådant. Please help!

Allt som oftast brukar problemet vara att sakerna använder olika nät. Kolla vad skrivaren har för ip och kolla vad datorn/routern har för nät.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Ok det har dom säkert men hur hittar man skrivarens ip när den ej connectar till nätverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Ok det har dom säkert men hur hittar man skrivarens ip när den ej connectar till nätverket?

Har printat ut en info sida från canon skrivaren men där saknas ip

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar tyvärr som om de bara går att ansluta trådlöst via wps (och inte via ethernet) så skriv ut nätverksinfon när du provat göra setupen och det inte funkatb och posta gärna en bild på den.
Du kan väl även prova att göra den trådlösa setupen via usbanslutningen ?
Använder du ett ssid med mellanslag eller specialtecken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får inte ens de att ansluta till wifi?
Kolla i routern som det finns något som heter 802.11r eller snabb roaming. Det kan störa enheter som skrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkar tyvärr som om de bara går att ansluta trådlöst via wps (och inte via ethernet) så skriv ut nätverksinfon när du provat göra setupen och det inte funkatb och posta gärna en bild på den.
Du kan väl även prova att göra den trådlösa setupen via usbanslutningen ?
Använder du ett ssid med mellanslag eller specialtecken ?

Provat flera ggr att göra setupen med usb först mellen skrivare och dator. även prövat wps på canon utan res.
Även tagit bort password på routern medan jag håller på.
Inga ssid specialtecken

Jag skickar bilder från router och canon.
Håller även på med brother nu.
Kom på att jag provade även men en hp för 6 mån sedan och det vara likadant där. Felet måste ligga i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Provat flera ggr att göra setupen med usb först mellen skrivare och dator. även prövat wps på canon utan res.
Även tagit bort password på routern medan jag håller på.
Inga ssid specialtecken

Jag skickar bilder från router och canon.
Håller även på med brother nu.
Kom på att jag provade även men en hp för 6 mån sedan och det vara likadant där. Felet måste ligga i routern.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Den övre i routern är Brother men den hittas ej av typ microsoft word eller annat att printa ut med.
canon syns inte alls i routern
Det vita pappret är canon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du får inte ens de att ansluta till wifi?
Kolla i routern som det finns något som heter 802.11r eller snabb roaming. Det kan störa enheter som skrivare

Hittar bara detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Hittar bara detta
<Uppladdad bildlänk>

Frågan är vad som menas med detta. jag försöker ju ansluta till 2.4 bandet, även provat stänga 5 bandet men utan res.
Säkerheten är avstängd så det kan väl ej påverka då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Divoc:

Den övre i routern är Brother men den hittas ej av typ microsoft word eller annat att printa ut med.

Canon skrivaren är ju ansluten till lanet enligt den utskriften men du måste även installera dess drivrutiner i datorn och inte bara ansluta skrivaren till lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den gick att ansluta till lan via usb, sen när jag skulle insta den trådlöst så gick det ej i slutet då den ej kunde hittas trådlöst av programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Den gick att ansluta till lan via usb, sen när jag skulle insta den trådlöst så gick det ej i slutet då den ej kunde hittas trådlöst av programmet.

Verka som jag fått igång brother nu. Den syndes på routern så jag gjorde en installering från kontrollpanelen i Windows och nu skriver den ut trådlöst. Dock så syns ej canon i router eller nätverket så går fortfarande ej att installera trådlöst.

Permalänk

Har du testat o ansluta via wps genom o klicka wps knapp på din skrivare och... Via loggar in på routern o trådlös/wireless meny istället av routerns wps knapp... Jag har alltid problem o ansluta enheter på min routern via wps yes det är Asus (RT-AC88U)well nu använder jag den som AP.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Japp har testat det från router menyn flera ggr men funkar ej heller. Personligen hatar jag på senare år alla skrivare. Pg av att det är så krångligt att få dom att funka i nätverket. Sen krockar ju allt då det kommer nya saker hela tiden som en grej som är ngt år inte är kompatibelt med typ jävla ghz band och ieee82.11 abcdefgh bla skit.
God natt tack.😜

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är trådlöst, undvik trådlös teknik så länge det inte är ett absolut måste, skrivare brukar vara ganska stationära så de bör anslutas med kabel.
WPS är också nått som verkar jäklas mer än det förenklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Provat flera ggr att göra setupen med usb först mellen skrivare och dator. även prövat wps på canon utan res.
Även tagit bort password på routern medan jag håller på.
Inga ssid specialtecken

Jag skickar bilder från router och canon.
Håller även på med brother nu.
Kom på att jag provade även men en hp för 6 mån sedan och det vara likadant där. Felet måste ligga i routern.<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Där har du ju brother-skrivaren ansluten. Så den borde du komma åt. Om du låser IP-adressen i routerns DHCP så att den alltid får samma IP-adress så kan du lägga till den med TCP/IP printing.

Kolla om du kan surfa till skrivarens IP-adress och se dess webbsida, då ska den vara på nätverket stabilt

Windowstangent + R
control printers
Lägg till skrivare
Tryck "Skrivaren finns inte i listan"
Lägg till skrivaren med TCP/IP adress eller hostnamn
Enhetstyp tcp/ip
Skriv IP-adressen
Om den inte hittar drivrutinen själv får du leta upp den i listan

Skrivet av Divoc:

Hittar bara detta
<Uppladdad bildlänk>

Säger inte så mycket när vänstra kolumnen inte syns.

Permalänk
Medlem

Hej fått ordning på brother nu på båda pc samt luren.
Jobbar vidare med canon. precis install nya drivisar och när den söker trådlöst så hittar jag den på routern det är den som börjar på BRW. Sedan när jag ska gå vidare med install så säger programet att den ej kan hittas i nätverket, vafan den ligger ju i nätverket med låst blå lampa Grrrr

Ska kolla lite på vad du skriver, återkommer
Canon är F8 sorry skrev fel tidigare på bilden BRW är brother

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Hej fått ordning på brother nu på båda pc samt luren.
Jobbar vidare med canon. precis install nya drivisar och när den söker trådlöst så hittar jag den på routern det är den som börjar på BRW. Sedan när jag ska gå vidare med install så säger programet att den ej kan hittas i nätverket, vafan den ligger ju i nätverket med låst blå lampa Grrrr

Ska kolla lite på vad du skriver, återkommer
Canon är F8 sorry skrev fel tidigare på bilden BRW är brother
<Uppladdad bildlänk>

Gjorde en install med brother imorse som du beskrev. det funkade, dock hittade jag ett lite program som man valde från brother när man ska uppdatera drivrutinen.
canon är installad på samma sätt nu men går ändå inte att test printa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Gjorde en install med brother imorse som du beskrev. det funkade, dock hittade jag ett lite program som man valde från brother när man ska uppdatera drivrutinen.
canon är installad på samma sätt nu men går ändå inte att test printa. <Uppladdad bildlänk>

Oftast är tillverkarens program skit och tar bara massa tid. Även om de är enkla för nybörjare när de väl fungerar.

Kika under skrivaregenskaper -> Portar -> konfigurera port. Ta en skärmdump där

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Oftast är tillverkarens program skit och tar bara massa tid. Även om de är enkla för nybörjare när de väl fungerar.

Kika under skrivaregenskaper -> Portar -> konfigurera port. Ta en skärmdump där

Det funka att installa den vägen, men dock så hittas den inte när jag ska printa ut. när jag felsöker den så får den ej kontakt med den heller.
Kom in i gränssnittet online, så den finns ju i routern/ i nätverket.
skickar med lite bilder.
Jag har svårt att låta en printer vinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Det funka att installa den vägen, men dock så hittas den inte när jag ska printa ut. när jag felsöker den så får den ej kontakt med den heller.
Kom in i gränssnittet online, så den finns ju i routern/ i nätverket.
skickar med lite bilder.
Jag har svårt att låta en printer vinna <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Där är allt rätt. Då är det bara drivrutinen som du borde se i fliken bredvid. Ska heta som skrivarens modell, eller canon universal. Annars är jag lost på vad som kan vara fel, för då är allt rätt

Permalänk
Medlem

Fick igång den på min andra pc idag win 11.
Den jag kör normalt gaming pc är win 10.
Först gick det inte att hitta skrivarn som vanligt .
Av en slump såg jag efter 20 min att skrivarn lös gult ocg slutat söka efter nötverket, så jag tröck på sök knappen igen, gick sen ner till dator nr 2 och såg att den instatt allt och jag kunde skriva ut trådlöst. Nu gäller bara att göra samma sak på main pc. Sjukt att det ska strula så mkt. Läst alla trådar som finns på gooogle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Fick igång den på min andra pc idag win 11.
Den jag kör normalt gaming pc är win 10.
Först gick det inte att hitta skrivarn som vanligt .
Av en slump såg jag efter 20 min att skrivarn lös gult ocg slutat söka efter nötverket, så jag tröck på sök knappen igen, gick sen ner till dator nr 2 och såg att den instatt allt och jag kunde skriva ut trådlöst. Nu gäller bara att göra samma sak på main pc. Sjukt att det ska strula så mkt. Läst alla trådar som finns på gooogle.

Så här såg det ut efter färdig inst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divoc:

Fick igång den på min andra pc idag win 11.
Den jag kör normalt gaming pc är win 10.
Först gick det inte att hitta skrivarn som vanligt .
Av en slump såg jag efter 20 min att skrivarn lös gult ocg slutat söka efter nötverket, så jag tröck på sök knappen igen, gick sen ner till dator nr 2 och såg att den instatt allt och jag kunde skriva ut trådlöst. Nu gäller bara att göra samma sak på main pc. Sjukt att det ska strula så mkt. Läst alla trådar som finns på gooogle.

Själva nätverket behöver du inte bry dig om, du har redan visat många tecken på att den är korrekt ansluten till nätverket.

Det enda potentiella felet jag ser nu är drivrutinen