Steam. Hacka ens konto är det sant?

Permalänk

Steam. Hacka ens konto är det sant?

Tjena jag blev lite osams med en person som sa att hon skulle hacka mitt steam konto. Är det verkligen något man kan göra? Och det kan väl knappast vara så där "enkelt" att bara hacka sig in på någon annans konto väl? Jag har Steamguard samt mobilnummer och epost kopplat till mitt men vill gärna veta om det är möjligt och isåfall vilka åtgärder bör jag vidta?

Permalänk
Skrivet av Chernobyl_Hero:

Tjena jag blev lite osams med en person som sa att hon skulle hacka mitt steam konto. Är det verkligen något man kan göra? Och det kan väl knappast vara så där "enkelt" att bara hacka sig in på någon annans konto väl? Jag har Steamguard samt mobilnummer och epost kopplat till mitt men vill gärna veta om det är möjligt och isåfall vilka åtgärder bör jag vidta?

Använd alltid bra och unika lösenord/lösenfraser som du lagrar bakom en riktigt bra lösenfras i en lösenordshanterare. Använd multifaktorautentisering överallt där det är möjligt. Se till att din(a) mailadress(er) är skyddade på liknande sätt: de är en svag punkt eftersom verifiering för exempelvis lösenordsbyte ofta går den vägen.

Sen finns ju alltid chansen att en elak aktör känner till ett hål i exempelvis Steam och kan tänka sig att utnyttja detta för att hämnas på dig men du är troligen alldeles för oviktig för att någon skulle använda så värdefulla resurser på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chernobyl_Hero:

Tjena jag blev lite osams med en person som sa att hon skulle hacka mitt steam konto. Är det verkligen något man kan göra? Och det kan väl knappast vara så där "enkelt" att bara hacka sig in på någon annans konto väl? Jag har Steamguard samt mobilnummer och epost kopplat till mitt men vill gärna veta om det är möjligt och isåfall vilka åtgärder bör jag vidta?

Det låter som en 8-åring vars "pappa jobbar på Valve". Du kan vara lugn. Följ bara råden ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Man kan tjäna en hel del pengar om man faktiskt hittar ett säkerhetshål i Steam, t.ex. genom Valves egna bug bounty-program. Så att hacka ett Steam-konto är inget man bara gör så där, Steam är ett stort mål för hackare och tar därför säkerhet på allvar.

Det är dock ändå en hel del konton som faktiskt blir hackade på Steam, men det beror oftast inte på säkerhetshål utan på att användare helt enkelt blir lurade att lämna över kontot på något sätt. Så om någon hävdar att de tänker hacka ditt konto så gör du bäst i att bara undvika all kommunikation med den personen. Och förstås allt det vanliga om att vara försiktig med suspekta e-mail och liknande.

Permalänk
Medlem

Du kan nog vara lugn, garanterat något heat of the moment tjafs.
Men…det skadar aldrig som sagt att använda ett starkt lösenord, 2FA, etc.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X