Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Oj vad alla återförsäljare har panik att få igång sina BF-reor nu! De hade egentligen planerat för nästa vecka men är rädda att ingen ska ha några pengar kvar.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Någon som har tips om någon basic laptop för lite surfande och filmtittande? Har en gammal Asus EEE 10" från romartiden. Den har väl fungerat men börjar säcka ihop mer och mer och börjat blåskärma. Gör inget om den är lite större än 10" men absolut ingen 15" eller större. Den ska vara smidig att ha med sig med bra batteritid. I bästa av världar runt 2500-3000:- men finns det någon "jättedeal" för lite mer så är det klart intressant. Tänkte att det är lika bra att hålla ögonen öppna direkt då Black Friday blir vagare och vagare för varje år och man har ingen aning längre om när schysta deals kan komma. Behövs 8 GB RAM i dagsläget eller räcker det med 4 GB? Känns som att det drar iväg lite så fort man dubblar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Oj vad alla återförsäljare har panik att få igång sina BF-reor nu! De hade egentligen planerat för nästa vecka men är rädda att ingen ska ha några pengar kvar.

essentially FOMO in reverse

Permalänk
Medlem

Vafan var är alla spel?!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vafan var är alla spel?!

Black Friday är inte förrän den 25e. Så håll ut kommer garanterat spel då / när det närmar sig

Permalänk
Skrivet av Derix:

Oj vad alla återförsäljare har panik att få igång sina BF-reor nu! De hade egentligen planerat för nästa vecka men är rädda att ingen ska ha några pengar kvar.

Ja det verkar onekligen så! Misstänker att elektronikkedjorna sätter reapriserna "enligt plan" till att börja med för att ta pulsen på marknaden. När de sedan, med stor sannolikhet, kommer upptäcka en mkt lägre försäljning jämfört med tidigare år så kommer dumpa priserna. Kanske till Cyber monday eller vid mellandagsrean.

Såg att tex Mediamarkt, Netonnet och Giganten redan gått ut med en hel del. Dock tycker jag överlag rabatten inte var så mkt att hurra för... Det stärker mig lite i min teori att de inte inte kommer dumpa innan de får en känsla av hur det går. Så kanske är de bästa rabatterna *efter* BF. Vad tror ni om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ja det verkar onekligen så! Misstänker att elektronikkedjorna sätter reapriserna "enligt plan" till att börja med för att ta pulsen på marknaden. När de sedan, med stor sannolikhet, kommer upptäcka en mkt lägre försäljning jämfört med tidigare år så kommer dumpa priserna. Kanske till Cyber monday eller vid mellandagsrean.

Såg att tex Mediamarkt, Netonnet och Giganten redan gått ut med en hel del. Dock tycker jag överlag rabatten inte var så mkt att hurra för... Det stärker mig lite i min teori att de inte inte kommer dumpa innan de får en känsla av hur det går. Så kanske är de bästa rabatterna *efter* BF. Vad tror ni om det?

Förmodligen, än så länge är det mest skräp. Men i slutändan är ingen intresserad av att sitta med stora lager i januari så dumpen borde komma snart.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroiX:

Black Friday är inte förrän den 25e. Så håll ut kommer garanterat spel då / när det närmar sig

Verkar ju som att det är imorgon som gäller i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ja hitintills har ju bf på komplett, inet varit väldigt meh
Får väl se om de kommer några bra erbjudande kommande vecka.

Permalänk

Jag har hittat ett par intressanta saker men det är ju knappast några "Wow"-sänkningar av priserna än. Man får väl anta att det kommer i alla fall några varor med lite större sänkningar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Verkar ju som att det är imorgon som gäller i Sverige.

Jo jag håller med, dom startar sjukt tidigt av någon anledning.

Permalänk
Medlem

För en som är ute efter en laptop för spel ser det väldigt lovande ut.
T.ex. https://www.inet.se/produkt/1973936/asus-tuf-a17-17-3-ryzen-7... & https://www.komplett.se/product/1215796/gaming/gamingdator/ga....

Beställde från den från Inet.

Permalänk
Medlem

Det dök upp många tips om NVMe SSD:er helt plötsligt.
Finns det nån prestandaguide eller liknande som ger en bra överblick?

Tänkte nog köpa en 2TB disk, men kanske väntar till "riktiga" BF nästa vecka istället, men då skulle det ju vara bra att ha koll på vilken man ska välja om det går snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Med tanke på att de har 100+ i lagersaldo än så länge så tror jag du kan ta det lugnt och vänta och se om det kommer något annat erbjudande du tycker är bättre.

Sett några enstaka moderkort, men inte något som stack ut. Inga processorer hittills. Är dessutom svårt att bestämma sig för moderkort, när man inte ännu beställt och bestämt sig för processor.

Ja, sett flertal av DDR4 moderkort, men behöver ett moderkort för DRR5..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Det dök upp många tips om NVMe SSD:er helt plötsligt.
Finns det nån prestandaguide eller liknande som ger en bra överblick?

Tänkte nog köpa en 2TB disk, men kanske väntar till "riktiga" BF nästa vecka istället, men då skulle det ju vara bra att ha koll på vilken man ska välja om det går snabbt...

https://nordichardware.se/ssd-guiden

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av thexps:

För en som är ute efter en laptop för spel ser det väldigt lovande ut.
T.ex. https://www.inet.se/produkt/1973936/asus-tuf-a17-17-3-ryzen-7... & https://www.komplett.se/product/1215796/gaming/gamingdator/ga....

Beställde från den från Inet.

Finns med i7-12650H och Thunderbolt 4 också (Asus TUF F15)
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/asus-tuf-da...
- 13790kr
Vilken är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Vafan var är alla spel?!

Elgiganten verkar ha något i natt. Dom har en nedräkning för erbjudande om spel:
https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-g...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer5:

Elgiganten verkar ha något i natt. Dom har en nedräkning för erbjudande om spel:
https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-g...

Hoppas på Quest 2.. Grabbens Julklapp.. bortskämda ung J.. när jag var liten så fick jag nöja mig med Transformers.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Ja, sett flertal av DDR4 moderkort, men behöver ett moderkort för DRR5..

Några speciella krav? Intel 1700 eller AM5?

AMD, AM5

Enda nedsatt som jag sett hittills är ASUS PRIME X670-P WIFI för 3099 kr. Närmast på prisjakt ca 3800 kr.

Problemet är ju att AM5 processor också måste vara nedsatt för att det ska vara intressant, är just nu för stor fördel för Intel sett till priserna.

Intel, 1700 (DDR5)

ASUS PRIME Z690-P WIFI (DDR5) 2399 kr. Närmaste på prisjakt ca 2900 kr (finns dock snarlika moderkort för ungefär samma pris).

ASUS Prime Z690-P (DDR5) för 2199 kr. Närmaste på prisjakt ca 2600 kr (finns dock snarlika moderkort för ungefär samma pris).

Inte säker på om just Asus Prime är markant bättre kvalité än andra moderkort som just nu kostar ungefär samma, isf. kanske det är bra erbjudanden.

Min plan är iaf. att avvakta tills det kommer erbjudanden för processorer och kanske bestämma mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Några speciella krav? Intel 1700 eller AM5?

Enda AM5 nedsatt som jag sett hittills är

ASUS PRIME X670-P WIFI för 3099 kr.

Närmast på prisjakt ca 3800 kr. Problemet är ju att AM5 processor också måste vara nedsatt för att det ska vara intressant, är just nu för stor fördel för Intel sett till priserna.

Intel

ASUS PRIME Z690-P WIFI (DDR5) 2399 kr. Närmaste på prisjakt ca 2900 kr (finns dock snarlika moderkort för ungefär samma pris).

ASUS Prime Z690-P för 2199 kr. Närmaste på prisjakt ca 2600 kr (finns dock snarlika moderkort för ungefär samma pris).

Inte säker på om just Asus Prime är markant bättre kvalité än andra moderkort som just nu kostar ungefär samma, isf. kanske det är bra erbjudanden.

Intel troligen, svårt att se AMD 7 komemr sjunka mycket i pris. Sett dem.. hoppas på bättre när alla andra släpper sina deals, kanske blir det något mysigt på Inets stream också.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

För en som är ute efter en laptop för spel ser det väldigt lovande ut.
T.ex. https://www.inet.se/produkt/1973936/asus-tuf-a17-17-3-ryzen-7... & https://www.komplett.se/product/1215796/gaming/gamingdator/ga....

Beställde från den från Inet.

Den är 1000:- dyrare via Inet och ändå valde du dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Den är 1000:- dyrare via Inet och ändå valde du dom?

Det är inte samma laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Den är 1000:- dyrare via Inet och ändå valde du dom?

Det är ju olika modeller?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Det dök upp många tips om NVMe SSD:er helt plötsligt.
Finns det nån prestandaguide eller liknande som ger en bra överblick?

Tänkte nog köpa en 2TB disk, men kanske väntar till "riktiga" BF nästa vecka istället, men då skulle det ju vara bra att ha koll på vilken man ska välja om det går snabbt...

Har sett den här bilden länkas på reddit, tror att den är en rätt bra indikation och motsvarande guide på reddit (därifrån bilden kommer).

Det viktigaste är väl att komma fram till vad du ska ha disken till, är det primär systemdisk, eller bara sekundär för ex. spel mm?

(En skillnad mellan de billigare och dyrare modellerna tenderar vara om de har DRAM eller inte. DRAM SSD ger ju iaf. bättre prestanda i teorin, huruvida det är märkbart i praktiken vågar jag inte uttala mig om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är ju olika modeller?

Oops, gick snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Det här var ju helt absurt billigt, köpte direkt.

Årets tips!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Hoppas på Quest 2.. Grabbens Julklapp.. bortskämda ung J.. när jag var liten så fick jag nöja mig med Transformers.

Fast det är ju ditt fel att han är bortskämd då om du köper sådana saker till han

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då jag skall uppgradera gpu, vad för priser tycker ni att nedanstående gpuer är "fynd" för
3070
3070ti
6700xt
6800xt
3080
6900xt
Kommer införskaffa 4k skärm, lg gp950 men budget räcker inte för 4090. Och jag köper inte begagnad gpu

Just nu är väl 6800 XT det som ger mest FPS per krona.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Förra året tog dom 2990:- för den och i somras 2290:- (då köpte jag den).

Bra skärm, men börjar bli gammal modell.