Fractal Design lanserar kompakta Ridge

Permalänk
Medlem

Något liknande för rackmontering för vore intressant. Typ om man vill bygga en router.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt j-la nice ut på ren svenska - en glad överraskning.

Jag har bara stora fläskiga maskiner, men när man ser sånt här blir man ju minst sagt inspirerad. Frågan är hur väl en stor GPU trivs däruppe, och hur mycket den i så fall väsnas. Hoppas vi kan få en ingående test av Jonas!?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Snyggt!!

Mycket nöjd med mitt node 202, men kan absolut tänka mig att uppgradera till detta chassi när villhöverjävulen tagit över mig. Men det lär inte bli i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Känner det samma. Bygger någon fortfarande HTPC? Varför gör man det i så fall?

Själv ser jag ingen poäng att köra större än ITX datorer på skrivbordet idag, byggde första ITX datorn med Cooler Master Elite 130 för 9 år sedan och tittar inte tillbaka. HTPC har jag inte använt på lika många år.

----

Beställde en Louqe Ghost men avbeställde när jag insåg att nyare grafikkort inte får plast. Var sedan väldigt nära på att lägga en beställning på Lian Li A4-H2O men backade då det var ett måste att köra AIO-kylning.
Men så dyker den här lådan upp vilket ser riktigt trevlig ut och även om den är liiite för stor volymmässigt (hade gärna hamnat under 10L) så får det gå. SFF handlar om att kompromissa men vill inte begränsa mig med att inte kunna uppgradera grafikkortet i framtiden och vill inte ha en AIO-kylare som kanske är tyst från fläktarna men riskerar att låta från pumpen, och kostar mer än vad det smakar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Känner det samma. Bygger någon fortfarande HTPC? Varför gör man det i så fall?

Jag har nyligen byggt HTPC för att köra bl.a Yuzu och Ruyjinx på vardagsrums-tv:n. Använder LaunchBox på den så det går att köra alla emulatorer samt vanliga game launchers.
Har nvidia shield pro både i vardagsrummet och sovrummet med delad kodi-databas också. Dom är guld, men inget vidare att spela på.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Man jämför direkt med gamla Node 202. Den är mindre: 10,2l och har mindre ventilation.

Förresten, jag har sett en galning på YT sätta in en AIO-kylare i en Node 202, men han behövde ett litet grafikkort ("mITX-size") för att få plats med radiatorn, men så små grafikkort finns väl inte längre?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jäkla, do want! Undrar om man man lätt kan göra plats för en noctua d15 med hjälp av en dremel? 😇

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av RVX:

För egen del så rippar jag en del filmer, främst vissa som inte finns på diverse streamingtjänster.
Gött att kunna organisera och kategorisera mitt innehåll på det sätt jag vill, är också gött att kunna ha allt samlat och tillgängligt, även öl internet skulle ligga nere.
Sen är ju det mesta man bygger ihop bra mycket kraftfullare än nån färdig lösning....oftast. Men smidigheten med lösningar som nvidia shield och liknande är lätt att se.
Kör med Kodi sen flera år tillbaka. Behöver inte vara nåt kraftpaket direkt 🙂

öl internet? tja, internet verkar vara full ibland xD

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

öl internet? tja, internet verkar vara full ibland xD

Jävla autocorrect 😆
Över ska det självklart vara.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen design jag gillade personligen, ser ut som ett billigt element eller något.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ingen design jag gillade personligen, ser ut som ett billigt element eller något.

Inte så pjåkigt! men kanske kan agera dator, radiator och luftrenare. Två funktioner mer än IKEA Förnuftig

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man jämför direkt med gamla Node 202. Den är mindre: 10,2l och har mindre ventilation.

Förresten, jag har sett en galning på YT sätta in en AIO-kylare i en Node 202, men han behövde ett litet grafikkort ("mITX-size") för att få plats med radiatorn, men så små grafikkort finns väl inte längre?

Sista jag minns var väl 970, men kanske fanns någon 1060/70 med?

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla snyggt, synd bara att priset är allt för saftigt.

Hade gärna sett en mer avskalad modell som inte stöder kraftfulla grafikkort. Och gärna med lite bättre dammskydd?

Skrivet av LeonHart:

Känner det samma. Bygger någon fortfarande HTPC? Varför gör man det i så fall?

Jag har inte använt en Nvidia Shield TV, kan man surfa runt med mus och tangentbord?
Kan man spela jackbox spel och liknande?

Funkar streamingsidor som inte har en app? Beror det på videoformat osv?

Sitter just nu i soffan och skriver just detta på min HTPC.

En riktig HTPC är helt enkelt så mycket mer flexibel och mångsidig, men jag kanske bara är efter och inte förstått hur bra dom nya Nvidia sheilds är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Man jämför direkt med gamla Node 202. Den är mindre: 10,2l och har mindre ventilation.

Förresten, jag har sett en galning på YT sätta in en AIO-kylare i en Node 202, men han behövde ett litet grafikkort ("mITX-size") för att få plats med radiatorn, men så små grafikkort finns väl inte längre?

Skrivet av medbor:

Sista jag minns var väl 970, men kanske fanns någon 1060/70 med?

Verkar finnas för 3060

https://www.komplett.se/product/1182198/datorutrustning/dator...

Om ni inte snackar om gpus som är halva även på bredden.

Permalänk
Medlem

Tusan!! Den var ju snygg ju!
Fractal Design får mig att konstant vilja köpa ett nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Älskar kompakta datorer. Ska bli kul att se någon på Youtube maxa denna

Permalänk
Medlem

Wow, riktigt snygg!

Jag är inte i behov av en dator. Men jag blev riktigt sugen på att bygga i denna.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt någon större målgrupp för lådan, men den var väldigt snygg. Hade de knökat in 3.5” platser i den skulle den vara en kandidat för hemmaserver/NAS, men det faller i och med 2,5” platserna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Ser inte riktigt någon större målgrupp för lådan, men den var väldigt snygg. Hade de knökat in 3.5” platser i den skulle den vara en kandidat för hemmaserver/NAS, men det faller i och med 2,5” platserna.

Är lite så jag känner. Är inte alltför ofta jag köper mekaniska diskar nuförtiden, men 3.5" är på nåt sätt givet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Lådan är inte anpassad för att knöka in radiatorer eller vattenkylning

we'll see about that

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ni yrkar alltså på att mitt RTX 3070 Ti TUF får plats i det där? Mycket ståndaktigt.

Permalänk
Medlem

Begreppsförvirring, förförståelse och olika förväntade användningsområden.

Jag är som @Pnorberg, finns ingen som helst anledning för mig att bygga något som är större än SFF som stationär dator. Det är bara slöseri med utrymme och saknar estetik.

För @smurfb och @LeonHart ställningstagande, är jag benägen till att hålla med om HTPC-begreppets vara eller icke-vara. "HTPC:n är död, länge leve HTPC:n".

Nvidia Shield fyller inte den funktionalitet jag efterfrågar och jag är inte övertygad om att bli inlåst i deras plattform då min ideologiska värdegrund inte resonerar särskilt väl med hur de bedriver bolaget.

"Det hjälper inte att vara bäst, om denne inte är snäll."

Min primära rigg är i 13-liters klassen och jag är ganska säker att en Nvidia Shield inte klarar av att axla den rollen, jag kan ha fel, särskilt då den produkten aldrig tilltalat mig.

Fortsätter vi in på spåret 2,5" och 3,5" är det för mig bara yta som reserveras för något som aldrig kommer nyttjas. Med det sagt ur ett större perspektiv, den som löser modularitet avseende datorer utan att göra avkall på flexibilitet kommer jag ösa mina pengar över.

Vi kanske inte behöver oroa oss överhuvudtaget, för fortsätter M-chippen briljera kommer vi alla sitta med en SoC från fruktbolaget vare sig vi vill eller ej. 🤷‍♂️

Skrivet av smurfb:

10 år för sent, nu sköter nvidia shield allt.

Skrivet av LeonHart:

Känner det samma. Bygger någon fortfarande HTPC? Varför gör man det i så fall?

Skrivet av RVX:

För egen del så rippar jag en del filmer..

Skrivet av Pnorberg:

Själv ser jag ingen poäng att köra större än ITX datorer på skrivbordet idag..

Skrivet av rwxr:

Jag har nyligen byggt HTPC för att köra bl.a Yuzu och Ruyjinx på vardagsrums-tv:n..

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ggalaxyy:

Snyggt!

Lådan är inte anpassad för att knöka in radiatorer eller vattenkylning

we'll see about that

Pics or it didn't happen.

Hade varit sjukt kul att klämma in! Eller åtminstone se andra göra, jag har helt klart inte tålamodet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte använt en Nvidia Shield TV, kan man surfa runt med mus och tangentbord?
Kan man spela jackbox spel och liknande?

Funkar streamingsidor som inte har en app? Beror det på videoformat osv?

Sitter just nu i soffan och skriver just detta på min HTPC.

En riktig HTPC är helt enkelt så mycket mer flexibel och mångsidig, men jag kanske bara är efter och inte förstått hur bra dom nya Nvidia sheilds är?

Jag köpte en billig trådlös tgb/mus-kombo, peta in usb-dongeln i shieldens usb-port, funkar prima. Plug&play.

Surfa går sisådär, android tv (OS'et på shielden) har nån slags aversion mot webbläsare. Jag löste det genom att lägga till chrome som ett spel i nvidia gamestream, och streama chrome från min stationära. Detta var några år sedan dock, så någon får gärna upplysa mig om det finns en smidigare lösning.

Om jackbox har android-versioner av sina spel, borde det funka. Annars är det gamestream från en PC som gäller, tror jag. Samma med streamingsidor utan android-app.

Så shielden har såklart sina begränsningar, men om man har en HTPC strikt för mediakonsumtion från NAS eller streamingtjänster, skulle jag ändå välja en shield pga pris, storlek och smidighet.

Permalänk
Medlem

Älskar formfaktorn och designen på den. Kanske får bygga i en sån åt sonen i framtiden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag är som @Pnorberg, finns ingen som helst anledning för mig att bygga något som är större än SFF som stationär dator. Det är bara slöseri med utrymme och saknar estetik.

För @smurfb och @LeonHart ställningstagande, är jag benägen till att hålla med om HTPC-begreppets vara eller icke-vara. "HTPC:n är död, länge leve HTPC:n".

Nvidia Shield fyller inte den funktionalitet jag efterfrågar och jag är inte övertygad om att bli inlåst i deras plattform då min ideologiska värdegrund inte resonerar särskilt väl med hur de bedriver bolaget.

"Det hjälper inte att vara bäst, om denne inte är snäll."

Min primära rigg är i 13-liters klassen och jag är ganska säker att en Nvidia Shield inte klarar av att axla den rollen, jag kan ha fel, särskilt då den produkten aldrig tilltalat mig.

Fortsätter vi in på spåret 2,5" och 3,5" är det för mig bara yta som reserveras för något som aldrig kommer nyttjas. Med det sagt ur ett större perspektiv, den som löser modularitet avseende datorer utan att göra avkall på flexibilitet kommer jag ösa mina pengar över.

Vi kanske inte behöver oroa oss överhuvudtaget, för fortsätter M-chippen briljera kommer vi alla sitta med en SoC från fruktbolaget vare sig vi vill eller ej. 🤷‍♂️

Det är just det fetade jag känner är främsta anledningen till att jag hellre vill ha ett egenbyggt system dedikerat för mina behov än att behöva anpassa mig till ett låst system likt Apple TV eller Nvidia Shield.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag köpte en billig trådlös tgb/mus-kombo, peta in usb-dongeln i shieldens usb-port, funkar prima. Plug&play.

Surfa går sisådär, android tv (OS'et på shielden) har nån slags aversion mot webbläsare. Jag löste det genom att lägga till chrome som ett spel i nvidia gamestream, och streama chrome från min stationära. Detta var några år sedan dock, så någon får gärna upplysa mig om det finns en smidigare lösning.

Om jackbox har android-versioner av sina spel, borde det funka. Annars är det gamestream från en PC som gäller, tror jag. Samma med streamingsidor utan android-app.

Så shielden har såklart sina begränsningar, men om man har en HTPC strikt för mediakonsumtion från NAS eller streamingtjänster, skulle jag ändå välja en shield pga pris, storlek och smidighet.

Jag har en Xbox X och har tangentbord och mus till den också, men det är fan inte så smidigt som jag trodde det skulle vara.
Att söka och skriva saker i youtube fungerar inte särskilt smidigt alls och inte att surfa via webbläsare heller. Det går, men är bökigt och omständigt.

Hur funkar det på Nvidia Shield? Typ samma?

Hålla på och streama från stationära och så känns också väldigt bökigt.

Jag tittar på att uppgradera eller byta ut min HTPC, det är en gammal Llano som hängt med ett tag och 1080P60 är för tungt för den, 720P60 är på gränsen och går ibland men hackar oftast. Och att tvingas titta på 480P youtube på 65" är inte så trevligt.

Men då det är det enda som faktiskt inte funkar så känns det inte riktigt värt att köpa en ny, och jag kan ju kolla youtube på xboxen. Men det är så mycket skönare att kunna söka och välja med tangentbord och mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Pics or it didn't happen.

Hade varit sjukt kul att klämma in! Eller åtminstone se andra göra, jag har helt klart inte tålamodet.

Finns faktiskt helt okej möjligheter för formfaktorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Jag är som @Pnorberg, finns ingen som helst anledning för mig att bygga något som är större än SFF som stationär dator. Det är bara slöseri med utrymme och saknar estetik.

För @smurfb och @LeonHart ställningstagande, är jag benägen till att hålla med om HTPC-begreppets vara eller icke-vara. "HTPC:n är död, länge leve HTPC:n".

Nvidia Shield fyller inte den funktionalitet jag efterfrågar och jag är inte övertygad om att bli inlåst i deras plattform då min ideologiska värdegrund inte resonerar särskilt väl med hur de bedriver bolaget.

"Det hjälper inte att vara bäst, om denne inte är snäll."

Min primära rigg är i 13-liters klassen och jag är ganska säker att en Nvidia Shield inte klarar av att axla den rollen, jag kan ha fel, särskilt då den produkten aldrig tilltalat mig.

Fortsätter vi in på spåret 2,5" och 3,5" är det för mig bara yta som reserveras för något som aldrig kommer nyttjas. Med det sagt ur ett större perspektiv, den som löser modularitet avseende datorer utan att göra avkall på flexibilitet kommer jag ösa mina pengar över.

Vi kanske inte behöver oroa oss överhuvudtaget, för fortsätter M-chippen briljera kommer vi alla sitta med en SoC från fruktbolaget vare sig vi vill eller ej. 🤷‍♂️

Vet inte vad du använder din dator till exakt, men min Shield spelar upp film helt klockrent med Kodi, visar Youtube väldigt smidigt med SmartTubeNext (saknar dock HDR pga lack of AV1-decoder), spelar Spotify finfint med Spotify Connect, agerar torrentserver som jag smidigt kontrollerar med ett webgui, är NAS o kan även agera DLNA-server med alla mina filmer o musik om jag skulle vilja det.

Sen har jag iofs personligen min stationära dator ståendes vid o inkopplade till min TV oavsett, men den kör jag mest genom laptoppen ändå o kör bara igång teven för spelande eller finpillande för grafik. Men hade varit fint med det här Fractal-chassit att byta ut mitt NR200 med, fast det är för dyrt så jag klarar mig fint ändå.

Permalänk
Medlem

Max GPU bredd: 82mm!

Betyder det att vi har äntligen plats för 1-slott GPU med vattenblock (Asus 3070 EK, 21.5mm), slim fläkt (Arctic P12 Slim, 12.7mm) och 240 standard radiator (30mm)!?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti