Permalänk
Medlem

Råd för löneutveckling

Jag har varit på samma jobb i snart 5 år, blev befordrad för 2 år sedan och gick då upp en del i lön. Men kollegor med samma befattning tjänar omkring 4-7k mer per månad.
Då ska också tilläggas att dessa är 20-25 år äldre.

Jag har försökt att ha diskussioner med min chef kring värdet jag tillför, hur samma förväntningar finns på alla med samma roll och hur jag prestera minst lika bra om inte bättre än vissa av dem.
Det jag möts av är kalla handen - inget kan göras, det finns en pott alla får dela på. När han visar mig åldersstatisk för min tjänst ligger jag rätt, vilket han använder som argument samtidigt som lönen inte är åldersbaserad.

Jag arbetar som ledare och systemförvaltare med väldigt domänspecifka kunskaper. Således bör det svida om jag lämnar.
Min chef påtalar hur man behöver byta arbetsplats för att göra större lönehopp samtidigt som det är mycket tydligt att jag absolut inte nådd någon lönegräns för tjänsten.

Jag trivs otroligt bra med både min arbetsplats, mina kollegor men även min tjänst. Det är just löneutvecklingen som är problemet. Med tanke på hur mycket som är kopplat till lönen är det ju en detalj som jag inte längre vill blunda för.

En sämre dag på jobbet slutade med att jag sökte en annan tjänst inom ett nytt område för mig, intervjuerna har gått bra och troligen kommer jag få ett erbjudande nästa vecka. Jag har enorm ångest över detta, då jag kommer lämna både systemförvalning och ledarskap och istället titta på business analysis.
Det nya jobbet kommer säkerligen vara utvecklande och spännande samt troligen innebära lönehoppet jag vill åt då jag var väldigt tydligt under första intervjun med detta.

Ångesten som infinner sig handlar helt enkelt om:
1. Är det ett karriärsteg i rätt riktigt eller bör jag vara kvar för att sedan kunna söka chefs/högre ledar-tjänster om något ytterligare år?
2. Jag kommer ihåg hur svårt det var att känna mig 'hemma' på min nuvarande arbetsplats, jag orkar nästan inte ta mig igenom det igen. Vidare är jag grymt lojal till min arbetsgivare och känner verkligen hur jag sviker / bedrar dem. Det är verkligen ett svårt beslut att säga upp mig denna gång. Tidigare arbetsgivare har jag lämnat med lättja då jag alltid stört mig på 'viktigare' saker.
3. Är det någon mening med att prata mer min chef om detta? Han verkar rätt så fast besluten i sitt. HR har också sagt att det är meningslöst att försöka få upp lönen med andra jobberbjudanden.
4. Jag är väldigt fundersam om jag verkligen gör rätt för mig om jag skulle byta.

Båda arbetsgivare har precis samma villkor.

Hade varit grymt tacksam för era tankar, högt som lågt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

1. Är det ett karriärsteg i rätt riktigt eller bör jag vara kvar för att sedan kunna söka chefs/högre ledar-tjänster om något ytterligare år?

Det kan bara du avgöra. Vill du åt BA-hållet? Har du många år kvar att arbeta så du kan kosta på dig att testa BA och sen "hoppa tillbaka" om du ångrar dig?

Skrivet av Zeroastic:

2. Jag kommer ihåg hur svårt det var att känna mig 'hemma' på min nuvarande arbetsplats, jag orkar nästan inte ta mig igenom det igen. Vidare är jag grymt lojal till min arbetsgivare och känner verkligen hur jag sviker / bedrar dem. Det är verkligen ett svårt beslut att säga upp mig denna gång. Tidigare arbetsgivare har jag lämnat med lättja då jag alltid stört mig på 'viktigare' saker.

Du ska inte vara mer lojal mot din arbetsköpare än de är mot dig. Skulle kassan sina hos dem åker du ut. Anser du inte att du tillför tillräckligt med värde åker du ut.

Skrivet av Zeroastic:

3. Är det någon mening med att prata mer min chef om detta? Han verkar rätt så fast besluten i sitt. HR har också sagt att det är meningslöst att försöka få upp lönen med andra jobberbjudanden.

Absolut! När (om) du väl har ett konkret erbjudande från den andra parten går du till din chef och säger: "Jag trivs verkligen här men jag kan inte blunda för att jag kan få mycket bättre betalt om jag byter jobb. Nu har jag blivit erbjuden en tjänst som betalar [bättre, finns ingen anledning att säga en exakt siffra] och jag har för avsikt att acceptera deras erbjudande om vi inte kan göra något åt min nuvarande lön."

Edit: Notera dock att du inte bör spela dina kort som ovan om du inte är beredd att agera på dem. Det blir lite "ropa varg" över ett sådant argument.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Beroende på hur länge dina kollegor har jobbat där, så vet jag inte om man ska jämföra sin lön med någon som är 20-25 år äldre. Då snackar vi ändå om många lönerevisioner. Sen har din chef tyvärr rätt och det utnyttjas rejält idag, man måste mer eller mindre byta jobb eller roll för att kunna gå upp i lön något märkbart. Om du gör rätt att byta är ganska subjektivt ärligt sagt, beror väl på hur mycket lönen spelar roll för dig. Du riskerar ju att inte trivas på ditt nästa jobb, kan vara en ganska stor risk för många

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst att vara lojal mot arbetsgivaren om dom inte är lojal mot dig. Jag menar om du är kvar, varför ska dom betala dig mer för att stanna?

Jag fick i 5 års tid höra att "nästa" år är det löneöversyn, bättre ekonomi, att min arbetskategori skulle vara prioriterad eller att jag borde ju vara nöjd för jag fick ju hög löneökning i procent.

Fick nog och sökte nytt, fick napp direkt och 25% högre lön och efter ett par år på nya arbetsplatsen ligger jag 50% mer i lön än jag hade förut och mindre ansvar, mer renodlade arbetsuppgifter samt större möjligheter att utvecklas.

Permalänk
Avstängd

Jag känner med dig. Det är alltid jobbigt att söka jobb, smyga för sin arbetsgivare, speciellt om man ändå gillar den, och så. Men du kan ju ta ditt nya erbjudande och gå till din chef och be hen att matcha det, annars måste du faktiskt byta. Jag har varit med om flera tillfällen då det har fungerat trots åratal av gnäll på att de inte har löneutrymme eller så. De kan kanske bli lite kreativa också om de vill slippa gnäll från dina kollegor, hitta på något ansvarsområde som du kanske redan har eller enkelt kan ta, som ger en ökning eller så. Vad cheferna går med på för att du klagar är väldigt skilt på vad de går med på när du faktiskt har ett alternativ liksom.

Permalänk
Medlem

eller så kommer du till en ålder/inkomst där du inser att några extra tusenlappar äts upp av skatten och att slita dubbelt för 10% högre län är inte försvarbart.

hellre lägre lön, mindre ansvar, kortare arbetsdagar och mer tid med familjen, förutsatt att du tjänar tillräckligt bra för att livet ska gå runt och nån slant hamnar på sparkontot.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

...
det finns en pott alla får dela på.
...

Där har du förmodligen problemet..
Byt till en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du det problemet framöver.
Framförallt inom IT lönar det sig ofta rejält då man kan förhandla friare utan "pottar" osv.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Underskatta inte värdet att trivas på sin arbetsplats, med kollegor och arbetsuppgifter.
Ska du gå vidare så räkna inte med att det kommer vara likadant (med det sagt kan det ju också vara bättre).

Jaga pengar kan man absolut göra om det är det viktigaste, men man ska ju också spendera ~timmar om dagen med kollegor och arbetsuppgifterna också.

Permalänk
Medlem

Du kan nämna för din nuvarande arbetsgivare att du har fått ett annat erbjudande och låta dem matcha det om de vill. Det är värt mycket att trivas på sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Där har du förmodligen problemet..
Byt till en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du det problemet framöver.
Framförallt inom IT lönar det sig ofta rejält då man kan förhandla friare utan "pottar" osv.

Är det verkligen så? Det är väl ingenting juridiskt som säger att de inte får ge ut högre löneökningar? Känns som ett argument som företag använder sig av för att slippa ge högre löner till anställda.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Där har du förmodligen problemet..
Byt till en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du det problemet framöver.
Framförallt inom IT lönar det sig ofta rejält då man kan förhandla friare utan "pottar" osv.

Du har nog missuppfattat vad ett kollektivavtal innebär. Jag har inte varit med om ett avtal som begränsar löneökningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Där har du förmodligen problemet..
Byt till en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du det problemet framöver.
Framförallt inom IT lönar det sig ofta rejält då man kan förhandla friare utan "pottar" osv.

Kollektivavtal ger en *minsta* löneökningsgrund, dock är det många företag som gärna vill hävda att det är det *mesta* dom kan eller får ge. Det finns inget hinder för företag att ge betydlig mer än vad kollektivavtalet säger om dom så vill.
Utan kollektivavtal så behöver arbetsgivaren inte ge någon löneökning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det verkligen så? Det är väl ingenting juridiskt som säger att de inte får ge ut högre löneökningar? Känns som ett argument som företag använder sig av för att slippa ge högre löner till anställda.

Skrivet av joakim99:

Du har nog missuppfattat vad ett kollektivavtal innebär. Jag har inte varit med om ett avtal som begränsar löneökningarna.

yes det är endast en undanflykt, att facket skulle blockera en lönehöjning som är högre än förhandlat är uppenbart nonsens

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Där har du förmodligen problemet..
Byt till en arbetsgivare utan kollektivavtal så slipper du det problemet framöver.
Framförallt inom IT lönar det sig ofta rejält då man kan förhandla friare utan "pottar" osv.

Ehm, detta påstående stämmer helt enkelt inte.
Kollektivavtal handlar enbart om att ha sätta ett undre tak för vad som minst behöver hamna i en lönepott. Dvs något slags minimikrav för att värna om arbetstagares rättigheter och möjligheter till (bl.a) löneutveckling. Dessutom regleras lägsta nivåer för ökningar av tjänstepension och mycket annat. Det finns inga argument för en arbetstagare att arbetsplatser utan avtal har något "mer att ge" pga att de inte något lägsta krav ställt på sig för årliga löneökningar.

Dessutom har man bättre villkor kring arbetsmiljö och mer mandat enligt lag (avtalen) att påverka sin arbetssituation och arbetsplats om man är kopplad till ett avtal och facket.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Kollektivavtal handlar enbart om att ha sätta ett undre tak för vad som minst behöver hamna i en lönepott..

Detta är inte helt korrekt, det är inte alla avtal som reglerar minsta ökningar. T ex många av avtalen där Sveriges Ingenjörer är en part så brukar det inte regleras med siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta är inte helt korrekt, det är inte alla avtal som reglerar minsta ökningar. T ex många av avtalen där Sveriges Ingenjörer är en part så brukar det inte regleras med siffror.

Alla avtal skiljer sig, yes. Jag har inte koll på alla, men det frångår i så fall standard. Och om så är fallet så bör det regleras på något sätt i de avtalen oavsett om det är i rena siffror eller inte. Kutymen i stort sett i alla avtal är att de följer olika former av procentuella riktmärken. T.ex. "Riktmärket för industrisektorn" är ju det som en stor del av alla avtal har som utgångspunkt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Byt jobb, enklast att få upp lönen.

Kan vara att de matchar när du säger upp dig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Min chef påtalar hur man behöver byta arbetsplats för att göra större lönehopp samtidigt som det är mycket tydligt att jag absolut inte nådd någon lönegräns för tjänsten.

Det kanske är en hint från hans sida att han vill att du ska fixa ett erbjudande så han får matcha och samtidigt motivera det uppåt i ledet?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det verkligen så? Det är väl ingenting juridiskt som säger att de inte får ge ut högre löneökningar? Känns som ett argument som företag använder sig av för att slippa ge högre löner till anställda.

Nej,
Inget hindrar lönejusteringar utanför ordinarie lönerevision. Problemet är att din chef inte är tillräckligt bra/inte orkar att ta diskussionen uppåt. Det finns alltid möjligheter. Det kostar hur mycket som helst att ersätta kompetens och lära upp någon om det är ett kvalificerat jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har nog missuppfattat vad ett kollektivavtal innebär. Jag har inte varit med om ett avtal som begränsar löneökningarna.

Både ja och nej. Kollektivavtalet försöker justera upp löner etc för arbetstagarnas bästa men det finns också nackdelar med modellen "du har jobbat här i X år så därför ska du ha Y i lön".

Det är inte direkt fördelaktigt om man har färre år erfarenhet på pappret men kompetens som mer erfarna kollegor. Då kommer arbetsgivaren peka på sina kollektivavtal och tycka att du minsann ligger helt rätt i lön sett till din erfarenhet. Det är förmodligen många chefer som får i uppdrag ovanfrån att följa dessa "pottar" och inte har mandat att höja din lön även om de förstår värdet i dig och skulle vilja.

Att det lönar sig mer att hoppa runt mellan olika arbetsplatser är ju ett ganska tydligt tecken på att den avtalade löneutvecklingen med kollektivavtal inte är särskilt bra alla gånger.

Skrivet av tonii:

Kollektivavtal ger en *minsta* löneökningsgrund, dock är det många företag som gärna vill hävda att det är det *mesta* dom kan eller får ge. Det finns inget hinder för företag att ge betydlig mer än vad kollektivavtalet säger om dom så vill.
Utan kollektivavtal så behöver arbetsgivaren inte ge någon löneökning alls.

Men det är ju såklart bekvämt att både följa det för att göra det lätt för sig och skylla på det när man inte vill höja lönerna.
Absurt i många lägen att arbetsgivare i princip uppmuntrar till att man ska byta jobb. Vet flera som slutat på en arbetsplats, fått högre lön någon annanstans sen kommit tillbaka 2 år senare och helt plötsligt fått bra lön. Hade de stannat så hade de kanske fått någon tusenlapp extra men nu, bara för de varit borta i 2 år så är de värda minst 10 extra. Extremt slarvigt, kan jag tycka, att inte behålla kompetensen som vill vara kvar, men inte får lönen justerad.

Skrivet av bobbish:

Ehm, detta påstående stämmer helt enkelt inte.
Kollektivavtal handlar enbart om att ha sätta ett undre tak för vad som minst behöver hamna i en lönepott. Dvs något slags minimikrav för att värna om arbetstagares rättigheter och möjligheter till (bl.a) löneutveckling. Dessutom regleras lägsta nivåer för ökningar av tjänstepension och mycket annat. Det finns inga argument för en arbetstagare att arbetsplatser utan avtal har något "mer att ge" pga att de inte något lägsta krav ställt på sig för årliga löneökningar.

Dessutom har man bättre villkor kring arbetsmiljö och mer mandat enligt lag (avtalen) att påverka sin arbetssituation och arbetsplats om man är kopplad till ett avtal och facket.

Alla arbetsplatser jag har varit på utan kollektivavtal har haft bättre villkor än kollektivavtalen.
Alla arbetsplatser med kollektivavtal har följt kollektivavtalen, men inte mer.

Så, undre tak, absolut. Men det tenderar att bli ett övre tak också.

Permalänk
Medlem

"fuck you pay me" som en vis man sagt. De värderar inte dig mer än att de kommer hålla nästa stora sak/händelse/årstid/reason över dig. Efter det så kommer din stora belöning. Den kommer givetvis aldrig komma då du ändå stannar kvar och gör det som behövs för 1.2% per år. Din chef har ju berättat för dig i klarspråk att det är så det fungerar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!
Jag håller på att dö av ångest 😅

Pratade med min chef igår och nämnde då att jag fått ett erbjudande. Han mer eller mindre gratulerade mig och tyckte det var kul för min skull.
Han förstod att det är svårt för mig att välja och försökte agera mentor. Det blev lite skumt då jag började överanalysera och få intrycket att han ville se mig lämna.. samtidigt sa han att det skulle bli väldigt jobbigt om jag skulle lämna. Men han går ofta in i en typ av roll utanför chefsrollen och agera neutral coach..
Han kunde inte göra något mer vad gäller min lön dock.

Så min ångest grundar sig i att jag inte vet om det kommer bli lika trivssamt på nya samt att jag är fundersam hur en BA tjänst ser ut på CVet om jag vill tillbaka till ledarskap/systemförvaltning om några år.

Hur som helst kom sedan ett tredje jobb in i bilden som jag sökt och pratat med rekryterande chefen kring. De kan inte lova något mer än att jag är väldigt intresserant. Detta är ett arbete inom ledarskap och förvaltning.
Andra jobbet vill ha besked snarast, så jag känner mig heeelt fucked nu. Aldrig varit så här svårt att ta ett beslut tidigare 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har nog missuppfattat vad ett kollektivavtal innebär. Jag har inte varit med om ett avtal som begränsar löneökningarna.

Nej det har jag inte.
Klart det inte finns avtal som begränsar höjningarna juridiskt.

Men på samma sätt som man ser en risk att införande av minimilön i Sverige ska skapa både ett tak och ett golv hos många företag så är redan idag många företag låsta av kollektivavtal och sätter pottar helt efter detta trots att de kan gå högre.
Många mellanchefer är låsta centralt av ledningen som ställer krav att minsta möjliga höjning enligt kollektivavtalet ska genomföras och att de ej får gå utanför pottar osv.

Självklart finns det många dåliga företag utan kollektivavtal som borde ha det för att det skulle bli en förbättring, men inom It blir dessa kortlivade pga att folk byter jobb så där ser jag ofta avsaknaden som något positivt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tack för alla era svar!
Jag håller på att dö av ångest 😅

Pratade med min chef igår och nämnde då att jag fått ett erbjudande. Han mer eller mindre gratulerade mig och tyckte det var kul för min skull.
Han förstod att det är svårt för mig att välja och försökte agera mentor. Det blev lite skumt då jag började överanalysera och få intrycket att han ville se mig lämna.. samtidigt sa han att det skulle bli väldigt jobbigt om jag skulle lämna. Men han går ofta in i en typ av roll utanför chefsrollen och agera neutral coach..
Han kunde inte göra något mer vad gäller min lön dock.

Så min ångest grundar sig i att jag inte vet om det kommer bli lika trivssamt på nya samt att jag är fundersam hur en BA tjänst ser ut på CVet om jag vill tillbaka till ledarskap/systemförvaltning om några år.

Hur som helst kom sedan ett tredje jobb in i bilden som jag sökt och pratat med rekryterande chefen kring. De kan inte lova något mer än att jag är väldigt intresserant. Detta är ett arbete inom ledarskap och förvaltning.
Andra jobbet vill ha besked snarast, så jag känner mig heeelt fucked nu. Aldrig varit så här svårt att ta ett beslut tidigare 😔

Du verkar inte ha svårt att hitta jobb. Försök lyssna på magkänslan vad som verkar bäst för dig, kanske pengarna är morot nog för ett tag. Trivs du inte kommer du omvärdera och söka nytt, man behöver inte tänka på det allt för mycket om man inte är i en branch med lite jobbtillfällen.

"Andra jobbet vill ha besked snarast, så jag känner mig heeelt fucked nu."
Det är du som kör, så inte det minsta fucked. Tror du mer på det här tredje jobbet så säger du ett väldigt snällt nej tack till det andra jobbet. Kanske så har de inte hittat en ny innan du kommit längre med tredje och ser hur stor chans du har att få denna tjänst. Då är det bara att snällt kontakta tvåan igen och kolla läget.

För övrigt har du mest troligen en väldigt bra närmsta chef just nu. Kan han sätta sig själv/företaget till sidan vid en tid där han kan bli drabbad är det mest troligen ett tecken på att den verkligen bryr sig och tänker längre än sin egen näsa.
På mina hittills 3 arbetsplatser kan jag säga att där inte vara allt för många av dessa chefer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tack för alla era svar!
Jag håller på att dö av ångest 😅

Pratade med min chef igår och nämnde då att jag fått ett erbjudande. Han mer eller mindre gratulerade mig och tyckte det var kul för min skull.
Han förstod att det är svårt för mig att välja och försökte agera mentor. Det blev lite skumt då jag började överanalysera och få intrycket att han ville se mig lämna.. samtidigt sa han att det skulle bli väldigt jobbigt om jag skulle lämna. Men han går ofta in i en typ av roll utanför chefsrollen och agera neutral coach..
Han kunde inte göra något mer vad gäller min lön dock.

Så min ångest grundar sig i att jag inte vet om det kommer bli lika trivssamt på nya samt att jag är fundersam hur en BA tjänst ser ut på CVet om jag vill tillbaka till ledarskap/systemförvaltning om några år.

Hur som helst kom sedan ett tredje jobb in i bilden som jag sökt och pratat med rekryterande chefen kring. De kan inte lova något mer än att jag är väldigt intresserant. Detta är ett arbete inom ledarskap och förvaltning.
Andra jobbet vill ha besked snarast, så jag känner mig heeelt fucked nu. Aldrig varit så här svårt att ta ett beslut tidigare 😔

Om jag som chef inte hade resurser att behålla kompetent personal skulle jag också gratulera och sedan lägga pannan i veck efter mötet. Bättre att hålla sig på god fot med bra folk, man vet aldrig vilka man kommer jobba med framöver eller vilka kontakter som kan vara bra att ha. Det är ju inte som att du själv aktiv gått in för att bränna broar.
Och om chefen mot förmodan vill ha bort dig så är det kanske lika bra att lämna?

Grattis till erbjudandet, men kan relatera till ångesten. Man vet aldrig riktigt hur det nya stället är, men det är lätt att fastna i det välkända och bekväma. Tänk på att det fanns en anledning till att du sökte dig bort, sen är det ett nytt problem att du verkar vara oväntat attraktiv.

Permalänk
Sötast

Dina känslor är helt normala. Det är emotionellt att byta arbetsplats, det är en enorm förändring i ditt liv.

Ungefär 1/3 av din dag är ditt arbete, att byta detta förändrar massor.

Min lön låg på 25, bytte tjänst inom samma företag och blev erbjuden 28, jag krävde 30 men hade hoppats på mer.
Fick ett löfte på 30, bytte tjänst.... och helt plötsligt var det lönefrys (faktiskt, för hela företaget.....)
Lönerna skulle vara frusna i 3 månader.... men det blev 4...5....6...7..8...

Jag sökte annat. Fick erbjudande om 32. Jag tog farväl av min arbetsgivare.

De fick panik, sa ehh... du får 33 om du stannar. Att stanna kändes tryggt..... men jag blev rejält arg att vi helt plötsligt kunde kringgå det där lönefryset som tidigare varit helt omöjligt att kringgå..

Så jag meddelade nya företaget och tänkte varför inte dra på lite? Sa att jag blivit erbjuden 35 för att stanna.

Det nya företaget helt plöstligt erbjöd 37. Här någonstans inser jag att jag under alla dessa år varit helt grundlurad.
Vadå inte kunnat få ökningar? Vadå att två företag helt plötsligt vill öka min lön med över 10.000kr?

Ena företaget är desperata att ta in nytt folk och lowballar mig ändå med 32 när de hade långt mer att ge.... Gamla företaget är desperata att behålla bra folk, men inte tillräckligt desperata för att faktiskt höja ens lön utan att man först säger upp sig.

Så jävla sjukt.

Om jag har lärt mig en enda sak så är det att man har ingen anledning till att vara lojal mot en entitet. Det är tråkigt att lämna kollegor, och skuldkänslor är lätt om man lämnar en roll gruppen redan är överbelastad.... men inte fan är det ditt fel, det är din snåla lednings fel.

Kör DITT race. Utnyttja företagen för din lycka, precis som de utnyttjar dig för deras vinst. Inget fel i att jobba hårt, men du ökar din lön genom att säga upp dig. Inte genom att jobba övertid, helger och ställa upp för 'familjen'

Du tror inte de nya nu, får högre ingångslön än oss andra igen? Alltid samma visa.

Kulturen som gäller i Sverige är enkel.

Du får inte högre lön för att du stannar. Du får högre lön för att du lämnar.

Företagen gång på gång på gång på gång förlorar deras bästa kompetens, som går över till konkurrenten.
Bara för att anställa personal, till en högre lön än vad du hade. Trots att de saknar dina kunskaper.
Då blir dina gamla kollegor trötta för att de redan är överbelastade, måste nu utbilda de nya samtidigt som de får lägre lön än den nya....så då lämnar de också.... och ja... resten vet ni. Konstant stress, folk som knappt vet vad de ska göra längre and the circle repeats.

Om du är chef och kan förändra denna idiotiska jävla cykel: BETALA DIN PERSONAL DET NI TÄNKTE ERBJUDA DERAS ERSÄTTARE NÄR DIN PERSONAL TRÖTTNAT. Du behåller kompetensen inom företaget och dina anställda är motiverade. Fan vad häftigt. Att ingen tänkt på det innan.

Sorry for rage-jacking your thread :woops:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Nej det har jag inte.
Klart det inte finns avtal som begränsar höjningarna juridiskt.

Men på samma sätt som man ser en risk att införande av minimilön i Sverige ska skapa både ett tak och ett golv hos många företag så är redan idag många företag låsta av kollektivavtal och sätter pottar helt efter detta trots att de kan gå högre.
Många mellanchefer är låsta centralt av ledningen som ställer krav att minsta möjliga höjning enligt kollektivavtalet ska genomföras och att de ej får gå utanför pottar osv.

Men det måste jag tolka som du menar att kollektivavtalen inte är problemet utan dåliga chefer/ledning eller företag som är snåla eller inte går så bra? Sådana finns det förstås både med och utan kollektivavtal. Men för mig ser jag akten att teckna ett kollektivavtal som ett tecken på välvillighet från företaget, att de är mer benägna att förhandla om saker, eller ta in de anställdas synpunkter, och många företag verkar se det på liknande sätt. De har en tydlig motpart att förhandla om förändringar med, som också får ta mycket av skiten om saker inte riktigt går som arbetstagarna vill.

Citat:

Självklart finns det många dåliga företag utan kollektivavtal som borde ha det för att det skulle bli en förbättring, men inom It blir dessa kortlivade pga att folk byter jobb så där ser jag ofta avsaknaden som något positivt.

Som sagt är kollektivavtal ett golv när det gäller lön, det sätter formen för det minsta företaget måste göra när det gäller en massa saker bland annat löneförhandling men också utvecklingssamtal exempelvis. Men det innefattar ju en väldig massa saker som ytterst sällan är en del av anställningsavtal som föräldralön exempelvis, eller övertidsersättning, friskvårdsbidrag, vad företagets skyldigheter är under uppsägningstid etc. Jag förstår inte hur man kan se avsaknaden av det som positivt, jag kan nog förstå att man inte ser det som något negativt om man ser sig som bra på att förhandla och jobbar i en bransch där man inte upplevt svackor, men positivt skulle jag aldrig se det som. Tvärtom har jag dragit mig ur ett antal rekryteringsprocesser för att de inte har något kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag har varit på samma jobb i snart 5 år, blev befordrad för 2 år sedan och gick då upp en del i lön. Men kollegor med samma befattning tjänar omkring 4-7k mer per månad.
Då ska också tilläggas att dessa är 20-25 år äldre.

Jag har försökt att ha diskussioner med min chef kring värdet jag tillför, hur samma förväntningar finns på alla med samma roll och hur jag prestera minst lika bra om inte bättre än vissa av dem.
Det jag möts av är kalla handen - inget kan göras, det finns en pott alla får dela på. När han visar mig åldersstatisk för min tjänst ligger jag rätt, vilket han använder som argument samtidigt som lönen inte är åldersbaserad.

Jag arbetar som ledare och systemförvaltare med väldigt domänspecifka kunskaper. Således bör det svida om jag lämnar.
Min chef påtalar hur man behöver byta arbetsplats för att göra större lönehopp samtidigt som det är mycket tydligt att jag absolut inte nådd någon lönegräns för tjänsten.

Jag trivs otroligt bra med både min arbetsplats, mina kollegor men även min tjänst. Det är just löneutvecklingen som är problemet. Med tanke på hur mycket som är kopplat till lönen är det ju en detalj som jag inte längre vill blunda för.

En sämre dag på jobbet slutade med att jag sökte en annan tjänst inom ett nytt område för mig, intervjuerna har gått bra och troligen kommer jag få ett erbjudande nästa vecka. Jag har enorm ångest över detta, då jag kommer lämna både systemförvalning och ledarskap och istället titta på business analysis.
Det nya jobbet kommer säkerligen vara utvecklande och spännande samt troligen innebära lönehoppet jag vill åt då jag var väldigt tydligt under första intervjun med detta.

Ångesten som infinner sig handlar helt enkelt om:
1. Är det ett karriärsteg i rätt riktigt eller bör jag vara kvar för att sedan kunna söka chefs/högre ledar-tjänster om något ytterligare år?
2. Jag kommer ihåg hur svårt det var att känna mig 'hemma' på min nuvarande arbetsplats, jag orkar nästan inte ta mig igenom det igen. Vidare är jag grymt lojal till min arbetsgivare och känner verkligen hur jag sviker / bedrar dem. Det är verkligen ett svårt beslut att säga upp mig denna gång. Tidigare arbetsgivare har jag lämnat med lättja då jag alltid stört mig på 'viktigare' saker.
3. Är det någon mening med att prata mer min chef om detta? Han verkar rätt så fast besluten i sitt. HR har också sagt att det är meningslöst att försöka få upp lönen med andra jobberbjudanden.
4. Jag är väldigt fundersam om jag verkligen gör rätt för mig om jag skulle byta.

Båda arbetsgivare har precis samma villkor.

Hade varit grymt tacksam för era tankar, högt som lågt 🙂

Som nämnt ovan...
Tyvärr är det så att ska man upp i lön är det bara att byta jobb...
Se till att ha ett jobberbjudande klart. Trivs du på bolaget du är nu, är det bara att gå till chefen och lägga fram att jag har fått bättre erbjudande.

"Jag trivs bra här - kan ni matcha" (även om de säger att det är lönlöst är det här bästa sättet att få upp lön)
Vill de har kvar dig kommer du få reda på det ganska snabbt.
Att vara "dum"-lojal vinner bara din arbetsgivare på.

Du behöver inte ha ångest över ditt nya jobb. Se det som en utmaning och utveckling. Worst case kan du söka nytt jobb efter 1-2 år om det inte skulle var något. Din lön och pension kommer tacka dig!
Mitt absolut bästa tips!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"