Permalänk
Medlem

Konstig placering av CPU kylare (bild)

Hej,

Är det vanligt att kylare är placerade såhär och inte vriden 90° så att fläkten inte blåser upp värmen i taket?

på mitt mobo finns det bara 4 hål att kunna sätta bakplattan med.

mobo: msi - B450 (am4)
kylare: Be quite Pure rock

Permalänk
Medlem

Verkar vara så tyvärr för den kylaren på AM4.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1485145-be-quiet-pure-...

Skrivet av Albinfiskare:

Well..

" Dear Mr. Albinfiskare,
thank you for taking time to contact the be quiet! Customer care.
The Pure Rock only can mount on socket AM4 with a orientation fan is facing top or bottom. Additional mounting hardware for the installation
in the air flow by the case is not available.

Currently only the Shadow Rock 2 and the Dark Rock Pro 3 supports a mounting in the air flow.
Have a great day!
With kind regards"

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! då har jag inte gjort fel iaf

Permalänk
Hedersmedlem

Nä det skulle jag nog inte säga är det normala.
Eller ja, om man har utblås från chassit uppåt så är det helt normalt. Men så ser det inte ut att vara i det här fallet.

Nu har jag varken det moderkortet eller den kylaren.

Men vad jag kan se så ser moderkortet ut att vara MSI B450 Gaming Plus.
Och det ser ut som att kylaren är monterad in i det plastfäste som moderkortet kommer med.

Vill man sätta kylaren åt andra hållet (vilket verkar rimligt i det här fallet) så bör man plocka bort befintliga plastfästen som sitter mot moderkortet och istället använda de metallfärgade längre fästna som kommer med kylaren.
Låter kanske luddigt. Video förklarar nog bättre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nä det där ser konstigt ut tycker jag

Jag körde med Pure rock på ett b550 moderkort och då satt kylaren på "rätt" håll. Inte sådär alltså.

Vem som än monterat kylaren har "glömt" att montera själva stålfästena på sidan och bara skruvat den rakt i AMDs standardfäste. Jag är faktiskt förvånad av att det går att göra så

Men om du kan så bör du nog sätta på rätt fästen och sätta kylaren på "rätt" håll. Dels för luftflödes samt monteringstrycket. Det fungerar säkert så som det sitter, men frågan är hur bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Det är jag som klantat mig

Jag hade visst de riktiga fästena som man ska använda. så gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

Efer lite noggrannare undersökande så var det fästena till intel, jag har inte de fästena som syns i videon så då är det nog så att den jag har inte kan monteras "som det ska vara". får fundera om jag ska behålla denna eller köpa en ny kylare då.

*edit

jag tror att det bara är Pure rock 2 som går att vrida rätt. jag har modell 1.

Permalänk
Avstängd

Det går inte att sätta ett utblås i "taket"? Det hade nog hjälpt lite. Eller kanske en fläkt på själva kylaren som blåser rätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Skicka ett mail till bequiet och fråga om de har sådana mounts kvar.

https://www.bequiet.com/en/contact/coolermounting

Det är möjligt att de inte passar - men det kostar ju inget att fråga om de har en lösning.
Kanske kan skicka ett kit för en liten peng?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av QuinnoX:

Hehe här har du grävt

Min kylare sitter kvar o blåser uppåt to this day. Har bytt till utblås i toppen i mitt chassi.

Har länge sneglat på en större noctua, men asså jag undervoltar cpun ändå så temps/ljudnivå är inget problem på en 3600 utan X...

stavfel o pappahjärna
Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hehe här har du grävt

Min kylare sitter kvar o blåser uppåt to this day. Har bytt till utblås i toppen i mitt chassi.

Har länge sneglat på en större noctua, men asså jag undervoltar cpun ändå så temps/ljudnivå är inget problem på en 3600 utan X...

samma här, min fläkt har sprutat luft i taket i 5år och jag har aldrig haft några problem nu ska jag byta upp mig till en Ryzen 7 5800X så det blir nog till att byta kylare.

Permalänk
Skrivet av Znille:

samma här, min fläkt har sprutat luft i taket i 5år och jag har aldrig haft några problem nu ska jag byta upp mig till en Ryzen 7 5800X så det blir nog till att byta kylare.

mm jag sitter lite i samma sits. Länge har jag suktat efter en Noctua DH15S. Ska se om jag kan knipa någon 5700 propp billigt på black friday, då får det bli ny kylare också

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hehe här har du grävt

Min kylare sitter kvar o blåser uppåt to this day. Har bytt till utblås i toppen i mitt chassi.

Har länge sneglat på en större noctua, men asså jag undervoltar cpun ändå så temps/ljudnivå är inget problem på en 3600 utan X...

Det var första resultatet på googlesökningen "Be quiet pure rock am4" för mig 😅

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!