Permalänk
Medlem

PCIe-kabel

Jag och min okunnighet när det kommer till kontakter.
Jag vill köpa sleevade kablar men vet inte hur många jag behöver.

Har ett 3090 och behöver 3st 6+2 kontakter.

Räcker detta kit eller behöver jag komplettera ? Jag vet att det även är kablage till moderkortet.

https://www.amazon.se/YINGYI-PSU-cable-extensions-vit/dp/B091...

Permalänk

Endast 2 styck pcie kablar

Den 3e 8pinnarn är eps kabel och inte kompatibel med pcie

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det verkar ju bara vara två, så det räcker inte.

Bara så du inte missat det också, tänk på att det där är förlängningskablar. Du måste plugga in nätaggets egna kablar till nätagget, sedan skarva med de här, sedan dra dessa till GPU.
Att koppla dessa direkt till nätagget lär INTE gå, olika tillverkare har olika kontakter/kopplingar i den ändan och OM de passar kan det bli felkopplat och väldigt dyrt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Endast 2 styck pcie kablar

Den 3e 8pinnarn är eps kabel och inte kompatibel med pcie

Förstår men det finns 2st som är 3+1 delade och 1st som är 2+2 delade. Funkar blir det inte totalt 3st 4 kontakter om du förstår vad jag menar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, det verkar ju bara vara två, så det räcker inte.

Bara så du inte missat det också, tänk på att det där är förlängningskablar. Du måste plugga in nätaggets egna kablar till nätagget, sedan skarva med de här, sedan dra dessa till GPU.
Att koppla dessa direkt till nätagget lär INTE gå, olika tillverkare har olika kontakter/kopplingar i den ändan och OM de passar kan det bli felkopplat och väldigt dyrt.

yes detta vet jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sushi84:

Förstår men det finns 2st som är 3+1 delade och 1st som är 2+2 delade. Funkar blir det inte totalt 3st 4 kontakter om du förstår vad jag menar ?

Nej, den andra är EPS som ska till moderkortet, vid processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej, den andra är EPS som ska till moderkortet, vid processorn.

ok förstår, verkar som om dem flesta kit är med bara 2st.

Och hur ska man veta vad man ska ha för kablar i andra änden ? trodde det va väldigt same same.

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Förstår men det finns 2st som är 3+1 delade och 1st som är 2+2 delade. Funkar blir det inte totalt 3st 4 kontakter om du förstår vad jag menar ?

den du kallar för 2+2 är EPS inte pci-e

om du nu lyckas montera den med eps kabel från nätagget i grafikkortet kan du säga hejdå till grafikkortet då de har helt olika pin out.

och den kommer inte att passa på en PCI-e kabel då stift formen på de olika stiften är annorlunda ordning för att den inte ska gå sätta fel utan att bruka våld.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den du kallar för 2+2 är EPS inte pci-e

om du nu lyckas montera den med eps kabel från nätagget i grafikkortet kan du säga hejdå till grafikkortet då de har helt olika pin out.

och den kommer inte att passa på en PCI-e kabel då stift formen på de olika stiften är annorlunda ordning för att den inte ska gå sätta fel utan att bruka våld.

Ja ne förstod nästan att den va till den kontakten men tycker dem är delade för o passa men förstår, ska nog inte ens gå in

Permalänk
Permalänk
Medlem

så den är komplett till grafikkort och moderkort ?

Permalänk
Skrivet av sushi84:

så den är komplett till grafikkort och moderkort ?

verkar som det iaf på beskrivningen.

3x 8 pin pci-e
2x 4+4 EPS
1x 24 pin.

dock är det ju random kinesium så kan inte säga säkert men om beskrivningen stämmer så är det nog vad du eftersökte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

verkar som det iaf på beskrivningen.

3x 8 pin pci-e
2x 4+4 EPS
1x 24 pin.

dock är det ju random kinesium så kan inte säga säkert men om beskrivningen stämmer så är det nog vad du eftersökte.

Ja precis det är ju random men skulle det saknas 1 kan man i värsta fall komplettera.
Hur mycket kan man lita på sånna kablar och några från corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Ja precis det är ju random men skulle det saknas 1 kan man i värsta fall komplettera.
Hur mycket kan man lita på sånna kablar och några från corsair?

Hade ju personligen hellre gått till Cablemod och beställt de kablar man behövt. Då vet man att man får rätt saker.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Ja precis det är ju random men skulle det saknas 1 kan man i värsta fall komplettera.
Hur mycket kan man lita på sånna kablar och några från corsair?

inte direkt... kan va allt från bra riktiga kopparkablar till aluminiumkabel till ett gäng ståltrådar med pressade kontakter med sleeve över ingen vet.

corsair kan du lita på för skulle de börja sälja varor som är mer eller mindre livsfarligt skulle de snart gå under när deras rykte åker ner i botten.

medans random kineium märke bara byter namn och gör en ny annons med vad de har kvar på lager.

Skrivet av Weuffelhjaern:

Hade ju personligen hellre gått till Cablemod och beställt de kablar man behövt. Då vet man att man får rätt saker.

what he said.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Att spendera lite extra för att få saker man vet inte bränner sönder datorn för X antal tusen kronor. Hade aldrig chansat på billigt skit.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Ah fattar.
Men om man köper dessa så måste man komplettera med en till PCIe?
https://www.inet.se/produkt/x183897/cablemod-pro-modmesh-exte...

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Ah fattar.
Men om man köper dessa så måste man komplettera med en till PCIe?
https://www.inet.se/produkt/x183897/cablemod-pro-modmesh-exte...

om kortet klarar sig på 2st 8 pin och en 6 pin så kan du köra på det.

alla kort kräver inte att alla kontakter är 8 pin utan kan ha en kontakt med bara de första 6 anslutna men beror lite på vad det ska kopplas till.

läste 3090 nu nej du får ev köpa till en extra 8 pin

har för mig 3090 kan dra uppåt 400W på kablarna så skeptisk till att kortet tillåter dig ansluta med en 6pin i en kontakt.

150w/8pin + 75W 6 pin så 375W så troligen kommer kortet gnälla om du inte har alla 3 som 8 pin

men om du har ett modulärt corsair agg kan du ju köpa till en kabel som går hela vägen till nätagget från corsair eller cablemod som är anpassad till ditt agg.

https://www.inet.se/produkt/6903352/corsair-sleevad-pcie-kabe...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om kortet klarar sig på 2st 8 pin och en 6 pin så kan du köra på det.

alla kort kräver inte att alla kontakter är 8 pin utan kan ha en kontakt med bara de första 6 anslutna men beror lite på vad det ska kopplas till.

läste 3090 nu nej du får ev köpa till en extra 8 pin

Ja det märkliga är att dem inte säljer separate pcie....är detas affärsmodell att sälja kompletta kit var för en extra 8pin?

Permalänk
Skrivet av sushi84:

Ja det märkliga är att dem inte säljer separate pcie....är detas affärsmodell att sälja kompletta kit var för en extra 8pin?

kitten är väl vid det här laget relativt gammal uppsättning från när det sällan behövdes mer än 2st 8 pin och kanske en 6 pin kabel

3 st 8 pin är relativt nytt

t.ex har för mig corsairs gen 4 kitkablar måste ha funnits tillgängliga iaf 3-4 år nu.

men du får kolla deras kompabilitetslista
https://www.corsair.com/us/en/psu-cable-compatibility

inte säkert en gen 4 är kompatibel med ditt.

antar att du har ett corsair nånting iom att du nämnde det längre upp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Ja det märkliga är att dem inte säljer separate pcie....är detas affärsmodell att sälja kompletta kit var för en extra 8pin?

In på cablemods egna hemsida och bygg ditt eget kit

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kitten är väl vid det här laget relativt gammal uppsättning från när det sällan behövdes mer än 2st 8 pin och kanske en 6 pin kabel

3 st 8 pin är relativt nytt

t.ex har för mig corsairs gen 4 kitkablar måste ha funnits tillgängliga iaf 3-4 år nu.

Hittar inte på inet men såg att webhallen hade singel 8pin för 299

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

In på cablemods egna hemsida och bygg ditt eget kit

Tack ska kika på de